In deze blik op de week natuurlijk aandacht voor de eerste onthullingen over de Model S en X, de jaarcijfers en nog veel meer… Model S en X Aan het lang speculeren kwam eindelijk een einde! In de configurator op de tesla-website is de vernieuwde Model S en X te bestellen. Elon gaf aan dat er binnenkort nog een apart mini-event komt. Want wat zit er veel verpakt in deze onthulling voor de toekomst. Op het eerste oog lijkt er niet veel aangepast aan het exterieur. Qua lijn zeker niet, maar de voor- en achterbumper is anders. Ook het chrome is verdwenen. Het lijkt ook dat de “kont” wat dikker is. De luchtweerstand is verbeterd en de gewicht lager. Wat echt volledig anders is, is dat er nu een groot panorama-dak in zit! Dus geen schuifdak meer. Of de Model S/X nu ook een CCS poort hebben is op de foto’s niet goed te zien. Chargepoort lijkt hetzelfde. Maar wel is bevestigd dat 250 kWh laden mogelijk gaat zijn (V3-superchargers). Het lagere gewicht, de lagere luchtweerstand en de nieuwe chemische samenstelling van de 18650 batterij zou feitelijk tot meer range moeten leiden. Op het eerste oog is dit niet het geval. Maar zoals gezegd, er komt nog een mini-event. De onderhuidse veranderingen zijn nog wat onduidelijk. Voor de twee plaid versies natuurlijk de tri-motor configuratie. Het ziet er naar uit dat alleen de Plaid+ de nieuwe 4680 batterij krijgt. De koeling van het batterijpack lijkt ook anders. Meer hierover verwacht ik tijdens het genoemde event. Qua ophanging is er nog niet veel bekend. Opvallend is dat er niets genoemd wordt over een luchtvering in de configurator. Maar ga er maar vanuit dat er een adaptief veersysteem in zit. Of hebben ze zowel voor de 3/Y als voor S/X iets totaal nieuws ontwikkeld om adaptieve vering/demping mogelijk te maken? De veranderingen in het interieur zijn natuurlijk het meest verrassend en natuurlijk ook het meest verwacht. Het centrale 17” display is groter dan in de Model 3/Y en nu dus ook horizontaal geplaatst. Achter het stuur is nog een 2e display voor de bestuurder. Zal door velen op prijs gesteld worden. Ook de middenconsole met armsteun is aangepast, inclusief een dock voor het draadloos opladen van 2 telefoons. Het stuur is natuurlijk opvallend. Ten eerste de vorm. Een half stuur (Yoke). Maar er zijn ook al foto’s gesignaleerd met een normaal stuur. Mogelijk dat niet alle landen zo’n half stuur toegestaan is. Maar wat nog opvallender is, is het ontbreken van bedieningshendels achter het stuur. Deze zitten als touch sensors op het stuur. Het inschakelen van de rijrichting (PRND) gaat in principe via AI. De auto “weet” wat je zou willen. Klinkt gaaf. En zal zeker in veel situaties goed werken. Maar niet altijd, zoals de ruitenwissers. Gelukkig kan je kiezen voor een manuele instelling via het centrale display. We moeten wachten tot de eerste reviews om de precieze werking van deze noviteiten te zien. Om de auto binnen te komen gaat ook de Model S/X gebruik maken van de telefoon als sleutel. De keyfob zal mogelijk wel nog bijbesteld kunnen worden. Maar een keycard of je telefoon gaat het overnemen. En als je eenmaal binnen bent val je in het zicht van de cabin-camera. Deze ontbrak tot nu toe in de Model S en X. De functie van deze camera komt pas later (robotaxi). Verder krijgt de Model S/X ook de warmtepomp en een HVAC vergelijkbaar met de Model 3/Y. Wel met 3 zones. Alle stoelen zijn uiteraard verwarmbaar en de voorstoelen hebben ook een luchtventilatie. De ruitenwissers, ruitensproeiervloeistof, stuur, stoelen, vooruit en achteruit zijn allen elektrisch te verwarmen. De Model S/X zal ook wel een UBS-stick krijgen in het met een pincode te vergrendelen dashboardkastje. De fysieke knop voor het openen is uit het ontwerp verdwenen. De verwachting is dat we binnenkort via een software-update in de Tesla-app kunnen kijken naar de opgenomen Sentry-beelden. Achterin zit nog een 3e scherm. Zeker is dat je hier films op kunt kijken en natuurlijk gamen. Waarschijnlijk ook te gebruiken voor de klimaatinstellingen op de achterbank. Ik hoop wel dat het scherm weg te kantelen is voor “schoppende kinderschoentjes”. Voor het gamen is er een aparte gamecomputer aanwezig (10 terraflops) en kunnen de controllers draadloos aangesloten worden! De specs komen in de buurt van de nieuwe PS5! Uiteraard kan iedereen in de auto draadloos of via USB zijn mobiele telefoon opladen. Voorts zien we op het nieuwe 17” scherm enkele screenshots van de nieuwe GUI (waarschijnlijk de V11 softwareversie, zeg maar deel 2 van de holiday-update). De auto is uitgerust met een nieuw audiosysteem met 22 speakers en 960 watt. Bijzonder is dat er noice-canceling technologie wordt toegepast. Waarschijnlijk heeft ook de S/X nu dubbele zijruiten en zal het door een combinatie van isolatie en slimme technologie echt stil zijn in de auto. De eerste leveringen van de Plaid zijn in maart. De Plaid+ staat gepland voor het einde van 2021. Europa zal wel iets later aan de beurt zijn. Cybertruck Het design van de Cybertruck is definitief en ook de engineering is afgerond. Ik verwacht dat Elon zijn belofte nakomt en binnenkort een paar nieuwe foto’s zal teasen. De productie-faciliteit komt in Giga Texas. De verwachting is dat we in december de eerste exemplaren in het wild gaan zien, maar een start van de productie vanaf begin 2022. Tesla Semi Ofschoon nog steeds niet duidelijk is waar de Semi gebouwd gaat worden, is het wel duidelijk dat de productie dit jaar op gang komt. Uit de werving voor personeel valt op te maken dat ze bij Giga Nervada gaan beginnen met een eerste productie. De verwachting is echter dat Giga Texas de productielocatie wordt. Maar het zou me niets verbazen als ze ook de Semi op meerdere plaatsen gaat maken. De vraag zal enorm zijn! Er is nooit iets gelekt over het aantal pre-orders, maar ik schat in dat orderportefeuille niet gering zal zijn. Als ze waarmaken wat ze beloven over de Semi, zullen de grote transportbedrijven in de rij staan! Een game-changer! Tesla-Van Tussen neus en lippen door kwam nog een "bestelbus" (Van) ter sprake. Elon gaf aan dat een dergelijk voertuig op termijn zeker in het Tesla-portfolio komt. Mijn verwachting is dat hij hierbij niet doelt op een traditionele versie, maar op een versie van de Tesla-Pod in het robotaxi-netwerk voor het bezorgen van goederen binnen steden. Roadster Onder het geweld van de Model 3/Y, de vernieuwde Model S/X, de Semi en de Cybertruck sneeuwt de Roadster een beetje onder. Verleden jaar twijfelde Elon nog of de roadster voor de Cybertruck zou komen. Maar nu is het duidelijk dat de Roadster pas in 2022 gaat komen. Twee jaar vertraging. Er zullen niet veel mensen wakker van liggen. Want hoe langer het duurt, hoe beter hij wordt. Nu duidelijk is dat de Plaid+ onder de 1.9 sec naar de 60 miles gaat sprinten, moet je met de Roadster bijna kunnen tijdreizen!!! Dat worden specs waar iedereen stil van gaat worden. Model 3/Y De Model 3/Y uit Shanghai heeft een vanuit het dashboard doorlopend gekleurd paneel in de deuren. De vernieuwde Model S en X heeft dat ook. Lijkt voor de hand te liggen dat de Model 3/Y uit Fremont en straks uit Austin en Berlijn dit uiteindelijk ook gaat krijgen. Giga Fremont In onderstaande drone-beelden is te zien dat het bij Giga Fremont een drukte van jewelste is. Het ziet er zelfs een beetje chaotisch uit. Bijzonder om een Giga Press in werking te zien (vanaf 05.20 min). Ze staan buiten, onder een soort overkapping. Duidelijk is te zien hoe robots en de Giga press samenwerken. Onderstaand een afbeelding van een Model Y met zo’n in één keer gegoten en geperst onderdeel. Deze week gaf Tesla een aantal filmpjes vrij van het persen van de deurpanelen en de frunk. Het persen van de aluminium panelen zien we natuurlijk in alle autofabrieken, alleen misschien iets minder snel! Het verschil met de casting is dat hier gaat om een aluminium plaat welke in een mal en onder hoge druk zijn vorm krijgt, terwijl bij de single-piece-castings uit de Giga Press een vloeibare, door Tesla zelf ontwikkelde aluminiumsoort, onder hoge druk zijn vorm krijgt. Zonder een nabehandeling met koelen en/of verwarmen. De verwachting is dat ze uiteindelijk de hele auto op deze manier kunnen gieten/persen in één procesgang! Teardown 2021 Model 3 Sandy Munro Ik zal in iedere “Blik op de week” de highlights van zijn bevindingen van die week kort samenvatten. Blijft natuurlijk interessant om vooral ook zelf te kijken. E4: nadere inspectie van de frunk. Niet heel veel bijzonderheden anders dat de opening voor de aanzuiging van lucht voor het HVAC kleiner is geworden. E5: Sandy is teleurgesteld dat de 2021 Model 3 niet de single-piece-casting aan de achterkant heeft. Wel zijn er flinke verschillen t.o.v. de Model 3 uit 2018. Voor dit soort innovaties moet hij wachten tot de Model Y uit Berlijn. E6: gaat hoofdzakelijk over een paneel in de middenconsole. De evolutie tussen de verschillende versies wordt goed in kaart gebracht. In de laatste versie is de isolatie verdwenen omdat het geluidsprobleem dat met de isolatie opgelost moest worden niet meer bestaat. Deze week mocht Sandy meerijden met een van de Beta-testers. Onderstaand een beeldverslag hiervan en zijn eerste reactie. Niet dat dit nu een benchmark is, want hij weet veel van hoe je auto's bouwt, maar van de onderliggende technologie voor autonoom rijden heeft hij natuurlijk weinig verstand. Q4 Earnings De cijfers van Q4 en hiermee 2020 waren natuurlijk op alle gebieden fantastisch. Dat ze slimmigheden uithalen in de boekhouding en in december eenmalige kosten hebben geboekt waardoor de winst per aandeel wat tegenviel, mag de pret niet drukken. De oorlogskast in 20 miljard dollar!! Het aandeel TSLA heeft wel iets ingeleverd, maar niets opzienbarends. Gewoon een top jaar, ondanks de pandemie. Opvallend was de enorme groei van Tesla Energy Storage. Als dit zo doorgaat wordt het ook op Wall Street duidelijk wat de potentie van Tesla is en zeker niet als autoproducent. Ook Solar is eindelijk weer aan het groeien. Het meest opvallend was de Elon sprak over het in licentie verkopen van de FSD-suite en de supercomputer (DOJO). Als ze straks bijvoorbeeld de VW groep gaan voorzien van de nodige software om autonoom te kunnen rijden en hiermee deel kunnen gaan uitmaken van het robotaxi netwerk, moet er een koeling op koers! Een OEM die niet binnen nu er 3 jaar in staat is om zelf snel te kunnen opschalen met een FSD optie is gezien! Het is dan of met Tesla meedoen of langzaam de kaars zien uitgaan! Tesla gaat dus geld verdienen aan iedere auto die met hun software verkocht wordt én dan ook nog per gereden kilometer hun aandeel pakken! Hetzelfde kan aan de energiekant gaan spelen met de autobidder software. En dan hebben ze nog de supercomputer DOJO. Hierover krijgen we meer te horen tijdens de aangekondigde AI-investorsday. Verwachtingen 2021
En dan de productie verwachtingen voor 2021. Ze hebben hier feitelijk niet veel over gezegd. Anders dan een staatje met de beschikbare productie-capaciteit in 2021. Ze noemen alleen Fremont en Shanghai en kunnen dan net iets meer dan 1.000.000 auto’s produceren. We weten dat hier zeker de Model Y uit Berlijn en de Model Y uit Texas nog bij gaat komen. Natuurlijk zullen er ook productieweken verloren gaan voor onderhoud en zal in het begin de productie in Berlijn/Austin opgebouwd moet worden. Maar een 100% productiegroei zit er voor 2021 wel in! In één jaar van een Tesla vloot van 1 naar 2 miljoen voertuigen!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |