In deze blik op de week aandacht voor de prijsdalingen, het energieverbruik, de batterijproductie die nu echt op stoom komt, de ruimte van de 7-zitter en natuurlijk nog veel meer.... Model S/X In de VS is de prijs van de MCU1 naar MCU2 upgrade 40% goedkoper geworden! Zal daar zeker te maken hebben met recall (zie #2). Of dat gaat betekenen dat buiten de VS de prijs ook zo fors gaat zakken is nog niet bekend. Misschien handig als je een afspraak hebt staan, om hier naar te vragen. Het je problemen met de achteruitrijcamera na de upgrade van MCU1 naar MCU2, dan is onderstaande video van Steven Peeters mogelijk interessant voor je! Prijsdaling Tesla heeft in heel Europa de prijzen voor de Model 3 verlaagd. In Nederland zijn alle versies € 2.000 goedkoper geworden. Ik verwacht een heel scherpe prijs voor de MIG Model Y in Europa. Vergelijkbaar met de prijsstrategie in China. Om hier ruimte voor te maken, moest de prijs van de Model 3 wat zakken. Mogelijk gaat hij de komende periode nog wat verder zakken. Want qua prijs moet de Model 3 de goedkopere en qua prestaties de iets snellere versie worden van de twee! Ook een correctie op de dollarkoers kan een rol gespeeld hebben. Batterijproductie In mijn 21 verwachtingen voor 2021 schreef ik dat alles van Tesla tot nu toe gezien kan worden als “voorbereidende beschietingen”. De zogenaamde S-curve van exponentiële groei gaat nu echt als een raket omhoog. De Model Y uit Shanghai wordt inmiddels in massa geproduceerd en vanaf deze week geleverd aan klanten (waar ze geen gebrek aan hebben!). Giga Berlijn en Giga Texas schieten als paddenstoelen uit grond met nog dit jaar een productiestart van de Model Y uit beide fabrieken en misschien ook nog wel de eerste Cybertruck uit Austin. Maar het meest beangstigend voor de concurrentie is de on-site en eigen batterijproductie van de 4680 batterijen. Elon heeft het over 100 GWh/per jaar oplopend tot 200-250 GWh/per jaar voor Giga Berlijn. 100 GWh is goed voor circa 1,2 miljoen 80 kWh packs! Tesla riep deze week via twitter belangstellenden op om te solliciteren met onderstaand filmpje (met toepasselijke muziek!) als teaser. Het bouwen de fabriek en het aannemen van personeel is begonnen! Het lijkt erop dat met de lokale batterijproductie en de inkoop bij derden er geen beperking meer zijn op de aantallen te produceren (vracht)auto’s en energy producten. Wat een werkgelegenheid creëert Tesla in de omgeving van Berlijn en in Austin! Zal menig regio jaloers op zijn. Tesla Nederland Opvallend is de rol van Tesla Nederland, bijvoorbeeld bij de plannen in India. Ook Tesla heeft ontdekt dat Nederland voor grote bedrijven een financieel aantrekkelijk belastingklimaat kent. Je kan hier alles van vinden, maar wel slim dat als belastingontwijking in de wereld gemeengoed is, Nederland koploper is in het faciliteren hiervan. De schatkist vaart er wel bij. Charmanter is natuurlijk belasting afdragen in het land waar je infrastructuur staat en je profiteert van de arbeidsmarkt, het onderwijssysteem, de gezondheidszorg, de infrastructuur, e.d. van dat land, maar dat is een heel andere en vooral ook complexe discussie! Model Y 7 zitter Hoeveel ruimte heeft die 7-zitter van de Model Y nu echt? Uit onderstaande video wordt duidelijk dat die 3e rij toch wel interessant kan zijn voor verschillende toepassingen. Zeker niet alleen voor kleine kinderen. De man in de video is 6 ft (1,83m). Hij kan steeds achter zichzelf gaan zitten! En er is nog behoorlijk wat bagageruimte over. FSD aankoop Op twitter een tweet over het feit dat het vreemd is dat bij inruil van een Tesla met FSD, opeens FSD geen waarde heeft. Mij lijkt het meest voor de hand liggend dat als je een Tesla met FSD inruilt voor een andere Tesla je FSD kan meenemen. Eventueel het verschil bijbetalend tussen je eerder betaalde prijs en de actuele verkoopprijs. Tesla kan immers de ingeruilde Tesla opnieuw verkopen zonder FSD, waarbij de koper optioneel kan kiezen voor een FSD-aankoop. Verkoop je de Tesla aan een particulier of ruil je hem in voor een ander merk, verkoop je FSD mee! Een leasemaatschappij zal een Tesla met FSD graag zelf willen verkopen of t.z.t. inzetten als robotaxi! Software-update FSD Beta 10 is uit voor de testers in de VS. Leuk om te zien dat in sommige situaties waar de bestuurder eerder moest ingrijpen dit nu bijvoorbeeld is opgelost. Ook Elon stuurde een tweet de wereld in dat dit een goede release is! Ik kreeg deze week update 2020.48.35.5 binnen (releasenotes). De eerste 2021.xx.xx.x (jaar.week.build.versie) software-update is nog niet gesignaleerd. Musk in films Elon is geen snelle prater. Zijn presentaties moeten het hebben van de inhoud en niet van de vorm (gelukkig!). Hij heeft veel talenten, maar een acteur is hij zeker niet. Toch heeft hij in een aantal films/series een figurantenrol. Instelbaar veersysteem De geruchten rondom een instelbaar veersysteem voor de Model 3 en de Model Y gaan al heel lang rond. Elon heeft een keer getweet dat in deze modellen geen luchtvering komt. Mogelijk komt hij hierop terug of hebben ze een instelbaar veersysteem ontwikkeld dat op een andere manier werkt. De reden waarom er nu weer over gesproken is komt door hacker @Greentheonly. Hij heeft aanwijzingen gevonden in de digitale handleiding van de beide modellen. Eerder was ook in een Tesla-onderdelen catalogus een aanwijzing gevonden. Nu we het toch over geruchten hebben. Diezelfde hacker heeft ook deze week ontdekt dat de stuurverwarming toch een software-update is die separaat bijgekocht kan worden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in sommige uitvoeringen wel standaard is. Giga’s De snelheid waarmee de Giga’s worden gebouwd komt op deze plaats regelmatig terug. In mijn ogen is het fantastisch om te volgen. De drone-piloten schieten geweldige beelden. Op deze bijdrage wordt zelfs op verschillende plaatsen naar binnen gekeken. Ook binnenin wordt er flink vaart gemaakt. In de in aanbouw zijnde giga’s staan een aantal van die gigantische casting-machines. Deze week arriveerde al de eerste onderdelen hiervan in Austin. De beelden zijn hier te vinden. Teardown 2021 Model 3 Sandy Munro Verleden week het al kort gehad over de nieuwste “teardown” van Sandy Munro. Deze keer de refresh versie Model 3. Ik zal in iedere “Blik op de week” de highlights van zijn bevindingen van die week kort samenvatten. Blijft natuurlijk interessant om vooral ook zelf te kijken. Soms krijg ik wel de indruk dat de firma Munro begint te leven van het aantal YouTubes views! E1: uiterlijke inspectie. De kwaliteit van de lak is nu uitstekend. In Fremont hebben ze in 2020 een tweede (nieuwe) lakstraat in gebruik genomen. Er is een groot punt van kritiek en die gaat over panelgaps aan de bijrijderszijde. Zowel het voorportier als een deel bij de achterklep zit er niet helemaal recht in. Vreemd, want aan de bestuurderszijde is alles perfect. Nu is dit iets wat achteraf wel kan worden opgelost, maar het is toch een beetje slordig. Is iets wat bij alle merken in meer of mindere maten aan de orde is, alleen op Tesla staat het vergrootglas. Hoe dan ook, het moet wel gewoon beter. Eerder deze week het bericht dat Tesla geavanceerde camera-systemen wilt gaan inzetten voor dit soort kwaliteitscontroles. E2: de onderkant van de auto. Aandacht voor een paar slimme manieren om de panelen aan de onderkant vast te zetten. Op een aantal plekken worden panelen juist niet meer vastgezet met extra bout. Sandy doet een rekenvoorbeeld wat die op jaarbasis aan kosten scheelt. E3: het sluiten van de frunk vraagt om een beetje oefening. Heeft alles te maken met de wettelijke veiligheidsbepalingen hoe de “motorkap” vergrendeld dient te zijn. Dit in tegenstelling tot de achterklep. Tijdens een kort ritje is de conclusie dat hij aanvoelt als een BWM, maar dan sneller. Voor wat het waard is. Stroomverbruik Deze week een onderzoek van ADAC over het stroomverbruik van allerlei veel gebruikte energieverbruikers in de auto, in een vergelijk tussen een ICE en een EV! Was voor mij een eye-opener. Klik hier voor het ADAC artikel voor meer informatie. Regelmatig komen discussies voorbij over het kW verbruik van EV’s. Niet alleen het aantal kW voor het rijden, maar ook voor zaken als Sentry, stoelverwarming, pre-heating, e.d. In de auto (en in de folders) spreekt men alleen over het aantal watts per kilometer voor het rijden. Maar hier komt nog het laadverlies bij en het verbruik voor andere zaken dan rijden. Je komt dan vaak 20-25% hoger uit (voor mijn ervaringen met verbruik klik hier). En dan ga je pas realiseren dat al die kleine en grote energieverbruikers bij elkaar opgeteld best veel kan zijn. Dat het bij je ICE veel duurder was, is veelal niet bekend. ADAC rekende uit dat dit zo’n 6 euro is op een rit van 400 km bij een ICE en 1,25 euro bij een EV. Het is natuurlijk niet voor niets dat Tesla alles vanaf de grond af aan opnieuw ontwerpt. Zeker alles wat stroom verbruikt. Denk aan de warmtepomp voor de HVAC. Zelfs de energieconsumptie van de stuurbekrachtiging was te hoog en waardoor ze zelf een energiezuinige variant zijn gaan ontwikkelen. TSLA De Tesla-beleggers maken zich op voor de financiële cijfers over Q4 2020 (en dus het hele jaar) en de prognoses voor 2021. Woensdag 27 januari a.s. na beurs zullen de cijfers gepresenteerd worden en later die dag is een Q&A met o.a. Elon Musk. Sandbagging
Wat in mijn optiek bijzonder is, is dat in maart 2019 al aangekondigd werd dat er 7 zitter zou komen. Toen de Model Y in maart 2020 op de markt kwam werd het duidelijk dat er voor die 3e zitrij eigenlijk niet veel plaats was. Het zou zeer waarschijnlijk “backward-facing” zitrij worden. Nu blijkt dus dat Tesla vanaf het ontwerp al wist dat ze naar single-piece-casting zouden gaan van de achterkant en dat er dus weldegelijk ruimte komt voor een 3e rij! Dit is in mijn optiek een bevestiging dat Tesla in hun engineering en de consequenties hiervan voor het productieproces, zeker 2-3 jaar vooruitlopen op wat we nu op de markt zien. Dat ze voor Model Y en Model 3 de voor- en kant uit één stuk maken is bekend. Deze week een tweet van Elon dat ze letterlijk proberen een hele auto’s op deze manier te gaan maken. Vergelijkbaar met de manier waarop speelgoed-auto’s gemaakt worden. Meestal als Elon zoiets tweet zijn ze zal veel verder dan bij doet vermoeden. Die kleine Tesla wordt een heel bijzondere auto, met specificaties, verkoopprijzen en marges waar iedereen van gaat stilvallen!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |