In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor een nieuwe megafactory in Shanghai, de volgende ronde van prijsverlagingen, een gelekte foto van de refresh Model 3, de volgende software-update en nog veel meer.. Tesla in China De geruchten bleken deels waar te zijn. Elon was niet in China, maar Tom Zhu wel. Daar werd de samenwerking beklonken met wat moet leiden tot een nieuwe Megafactory. Een fabriek vergelijkbaar met de locatie in Lathrop (CA) waar 10.000 Megapacks per jaar geproduceerd worden. Ze willen dit jaar beginnen met de bouw en in Q2 2024 de eerste megapacks produceren. China wordt dan de hub naar Europa, Australië en Africa. Het zal niet verbazen als later blijkt dat de nieuwbouw van CATL in Shanghai gaat voorzien in de grote vraag naar LFP batterijen voor deze megapacks. Met de tweede megafactory zet Tesla belangrijke stappen in de realisatie van Masterplan III. Het zal niet heel lang meer duren voordat Europa ook een Megafactory gaat krijgen. Berlijn lijkt hiervoor de aangewezen plaats. Tesla Energy begint qua omzet en bijdrage aan het netto bedrijfsresultaat hard in te lopen op Tesla Cars. Op Wall Street zullen de analisten de energie tak nu toch echt moeten gaan meenemen in hun modellen. In onderstaande video meer context. Software update Er komt binnenkort weer een leuke software-update met veel nieuwe functionaliteiten die het bedienen van bestaande functies nog gemakkelijker moeten maken. Je kunt gaan kiezen tussen normale en grote tekstgroottes op het scherm. Dit maakt het voor sommige bestuurders gemakkelijker om de interface te lezen en te navigeren. De tekstgrootte zal niet alleen van invloed zijn op de menu's, maar op de meeste tekst in de gehele gebruikersinterface. De twee knoppen op het stuur krijgen nog meer functionaliteit. Door de linker scrollknop lang ingedrukt te houden, wordt er een menu geopend in de linkerbenedenhoek van het scherm. Hiermee kun je door de beschikbare opties scrollen. Door het wiel naar links te drukken, wordt er afgesloten of keer je terug naar de vorige pagina en door het naar rechts te drukken selecteer je de gewenste optie. De beschikbare opties omvatten het dashboardkastje, de ontdooistand, de interieurverlichting, de klimaattemperatuur, de HVAC-ventilatorsnelheid, de helderheid van het scherm, het opslaan van Dashcam-video's, de acceleratiemodus, de stuurwielverwarming en de achteruitrijcamera. Je kunt de lijst van opties zelf aanpassen. Hieronder een screenshot van hoe het er uit gaat zien Ook het bedienen van de telefoon wordt nu mogelijk met de knoppen op het stuur, waardoor je met de linker scrollknop oproepen direct kunt beantwoorden of weigeren, dempen of kunt ophangen. Tot slot is ook het laadmenu bijgewerkt. De visualisatie van de auto is verwijderd, waardoor de schuifregelaar kon worden vergroot om het instellen van de hoeveel welke je wilt laden makkelijker in te stellen is. Prijsdalingen Net als in het eerste kwartaal heeft Tesla een paar dagen in het begin van het tweede kwartaal de prijzen van verschillende modellen en uitvoeringen verlaagd. Niet in alle landen bij dezelfde uitvoeringen eenzelfde verlaging. (NB: helaas in België geen prijsverlagingen). De Model 3 RWD is nu wel heel aantrekkelijk geprijsd in Nederland. Voor net geen € 43.000 inclusief afleveringskosten, in de standaard kleur wit en met de 18 inch velgen wordt hij waarschijnlijk nog dit kwartaal geleverd! Ook de AWD en de Performance versie werden respectievelijk drie- en vierduizend euro goedkoper. Bij de Model Y ging alleen de prijs van de performance versie naar beneden. De Model S en X werd zowel in de LR als in Plaid versie € 10.000 goedkoper. Mistergreen maakte onderstaande tabel. NB: in onderstaande tabel klopt de prijs van M3 Performance niet. Deze kost nu € 53.990 (was € 59.990). Met aftrek van de € 2.950 subsidie heb je een gloednieuwe Tesla voor € 40.000! Geen onderhoudskosten bij de dealer, de komende jaren nog geen wegenbelasting en ook een verzekering is tegen scherpe prijzen te verkrijgen. Met de efficiency en hiermee dus verbruik zit het wel goed bij Tesla. Bestel je via een referral link van een Tesla bezitter (hier meer informatie over het bestelproces) dan krijg je ook nog eens 5.000 loot-credits, bijvoorbeeld goed voor 5.000 km gratis laden bij een Supercharger. En uiteraard de veiligste auto die er te koop is, klaar voor (autonoom rijden in) de toekomst en een Europees dekkend netwerk aan Superchargers. Koopbeslissing Het bezitten van een Tesla wordt voor steeds meer mensen bereikbaar. En dan moet de Model Y RWD uit Berlijn nog komen (met een lagere prijs?) en project Highland/refresh van de Model 3 (met een hogere prijs?). Dat maakt het wel lastig om de juiste beslissing te nemen. Wacht je nog even af? En weet precies waar je dan op wacht en hoelang dit nog gaat duren? Blijven de prijzen dalen of zullen ze weer stijgen? Misschien moeten we maar gewoon wennen aan de transparantie met de dynamische prijzen en de tijdelijke incentives die soms aan het einde van een kwartaal worden aangeboden. Er is bij Tesla immers geen dealer die achter de schermen kan spelen met kortingen of incentives. Bij andere automerken weet je vaak niet of je meer of minder betaalt dan een maand eerder of een andere koper eerder op de dag. Je moet vooral zelf bepalen wanneer het voor jou interessant is om een Tesla te kopen en welke prijs jij acceptabel vindt. Het belangrijkste is om te genieten van de voordelen die een Tesla biedt. De prijs zal altijd een belangrijke factor zijn bij het nemen van een beslissing, maar met de prijsdalingen en -stijgingen in gedachten moet je zelf bepalen wanneer het voor jou het juiste moment is om de koopbeslissing te nemen. Als je de auto hebt besteld en de prijs daalt nog voor de levering, dan krijg je die lagere prijs. Als de prijs stijgt, geldt de prijs bij bestelling. En als je van de koopbeslissing af wilt, kan je altijd annuleren. Dan ben je alleen je aanbetaling van € 250 kwijt. Zelfs na levering kan je onder bepaalde voorwaarden de auto nog terugbrengen (zie tesla.com voor de voorwaarden). Alleen direct opnieuw bestellen gaat dan even niet. Project Highland Achter de naam Project Highland gaat het gerucht schuil dat Tesla werkt aan een update van de Model 3. We hebben regelmatig beelden voorbij zien komen van een gecamoufleerde auto. Nu is er echter een foto gelekt waarop we de voorkant kunnen zien. Het gaat om een nieuwe voorbumperpartij, die sterk lijkt op de bumper van de Roadster. Ook de koplampen zijn anders. Als je het mij vraagt, ziet het er goed uit. Er zijn geen grote veranderingen, maar de auto is wel weer iets meer bij de tijd zonder afbreuk te doen aan de eerdere generaties. Ook zijn er veranderingen in het interieur, maar hierover is nu nog niets nieuws te melden. Het is nog niet bekend wanneer de vernieuwde Model 3 in productie gaat en ook niet of dit in Fremont en/of Shanghai zal zijn. Het is wel te verwachten dat op termijn de Model Y dezelfde aanpassingen zal krijgen. Investor Day Er is de afgelopen weken al veel gezegd over de presentaties tijdens Investor Day. Toch is het onderstaande gesprek tussen James Douma en Dave Lee zeker de moeite waard om te beluisteren. Nog steeds hoor je nieuwe dingen, andere manieren om naar het gepresenteerde te bekijken en wat dit mogelijk voor onze toekomst zou kunnen gaan betekenen. Cybertruck testing Deze week is de Cybertruck gefilmd tijdens testwerkzaamheden met de ruitenwisser. Op het terrein bij Giga Texas staat buiten (!) een windtunnel opgesteld. De Cybertruck staat voor de opening en ze testen de werking van de enorme enkele ruitenwisser. De omvang en de plaatsing is niet onbesproken. Door de vorm van de voorruit en frunk is het niet mogelijk de ruitenwisser te verzinken. Over de frunk gesproken. Het is lang onduidelijk geweest of er überhaupt sprake is van frunk. Deze week werd duidelijk dat er wel degelijk een frunk is en dat het gedeelde waar bij een ICE de grill zit, deze ook mee ophoog komt. Ik verwacht een enorme frunk die nog ver onder het dashboard doorloopt. Earningscall Q1 Aanstaande woensdag worden de financiële resultaten getoond over het eerste kwartaal van 2023. Een eerste graadmeter van het financiële effect van de prijsdalingen. Elon heeft al eerder aangegeven dat het in deze fase gaat over het zo snel mogelijk opvoeren van de productie, de productiekosten door de schaalvoordelen verlagen en hiermee ook zoveel mogelijk Tesla’s op de weg zien te krijgen. Ook als de marges hierdoor zakken tot onder de 20% en misschien wel 10%. Dan doen je het nog steeds veel beter dan de concurrenten, want de meesten maken vooralsnog verlies op iedere verkochte BEV. Maar met het verder opschalen van de productie en de enorme innovatiekracht van Tesla zakken de productiekosten. De verwachting is dat de marges hierdoor op peil blijven, zelfs bij dalende verkoopprijzen. Tesla gaat de komende jaren, na de legalisatie van de full self driving mogelijkheden, de software verkopen (enhanced autopilot en FSD) en/of in abonnementsvorm aanbieden. Hoe meer auto’s op weg, hoe groter natuurlijk de omzet gaat zijn die met de sofware verkoop binnen gaat komen. En dan praten we zeker niet meer over de € 7.500 die nu voor FSD gevraagd wordt in Europa! Twitter, DOJO en AI Elon Musk was deze week weer zeer actief op Twitter. In een interview met de BBC werd duidelijk wat er allemaal mis is met de huidige journalistiek en waarom Elon Twitter heeft gekocht. Het BBC-interview gaat ver buiten de scope van Teslamagazine, maar mocht je het interessant vinden dat is onderstaande video wel de moeite waard. De komende week (ma/di) zend Fox hun interview met Musk uit. Toch kan je Twitter niet helemaal los zien van Tesla. Het ultieme doel (de missie) van alle bedrijven van Elon worden bereikt (en gefinancierd) met onderweg allerlei zeer lucratieve producten. Zoals Starlink (internetsatellieten) en de falcon9 bij SpaceX op weg naar het bewoonbaar maken van Mars met Starship, de SEXY-cars bij Tesla op weg naar robotaxi’s door Tesla Vision, de Megapacks bij Tesla Energie op weg naar wereldwijde opslag van duurzaam opgewekte energie en Tesla als energiebedrijf, enz. Het werd deze week duidelijk dat Elon via nieuwe holdings bedrijven aan het oprichten is op weg naar X.com. Een van takken onder X is de huidige functionaliteit van Twitter. Maar er wordt ook gewerkt aan een AI bedrijf dat, net als ChatGTP, een groot taalmodel moet gaan worden. Twitter is dan een enorme databron. Hiertoe zijn meer dan 10.000 Intel-GPU clusters aangekocht en is er een link met DOJO van Tesla. DOJO is de AI computer van Tesla voor Tesla Vision. Zeer krachtige taal- en beeld AI komt hierdoor samen en dat gaan we zeker weer terug zien in de robot van Tesla; Optimus. En natuurlijk in het andere bedrijf van Musk: Neuralink. En waar is The Boring Company in die verhaal? Als straks robotaxi's gemeengoed zijn en de kosten per kilometer zeer laag zijn, gaat de mobiliteit toenemen. Om te voorkomen dat er wegen dichtslibben moeten we onder de grond. En ja, dat boren onder de knie krijgen en optimaliseren is natuurlijk ook handig voor Mars! Starship En nu we toch wat verder afgedwaald zijn van onze Tesla auto's: de komende week gaan we mogelijk een groot historisch moment meemaken. Starship gaat voor het eerst gelanceerd worden. Dit is de grootste en krachtigste racket ooit gebouwd. Als het eenmaal werkt zoals het ontworpen zien we over een paar jaar meerdere lanceringen per dag. Spektakel gegarandeerd! De eerste lanceerpoging is in de nacht van maandag op dinsdag. De kans dat bij de eerste poging er direct tot een lancering gekomen wordt is niet al te groot. Later in de week zijn er nog een paar kansen. Het zou wel heel toevallig zijn als het 20 april gaat gebeuren (4/20)! Deze week staat ook een lancering van Falcon Heavy gepland. Dat wordt nu al als normaal gezien, maar nog maar een paar lanceringen geleden ging hiermee als test een Tesla Roadster mee de ruimte in!
3 Opmerkingen
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor uitbreiding FSD naar China, de publicatie van Masterplan III, een RWD uit Berlijn op komst, V4 open voor alle BEV's en nog veel meer... Kijkje binnen in Giga Berlijn Vaak krijgen we geen inkijk binnen een Gigafactory, maar het Duitse YouTube Kanaal AlexiBexi mocht een rondje langs de productielijn maken. Uiteraard geen nieuwe informatie, maar het blijft altijd indrukwekkend om zo’n productieproces te zien. Wat vooral opvalt is de trots in de ogen van de mensen die iets vertellen over het proces waar ze verantwoordelijk voor zijn. Verder uitbreiding Berlijn Recent bereikte Giga Berlijn haar volgende mijlpaal, namelijk 5.000 auto’s per week. Nu wordt binnenkort een nieuwe ploeg toegevoegd waardoor er ook op zaterdag geproduceerd gaat worden. Het personeelsbestand en de wekelijkse output groeit. Dat geeft ruimte voor een nieuwe variant. RWD uit Berlijn op komst? In de Tesla-configurator voor Turkije kan nu ook de Model Y RWD in de kleuren Quick Silver en Midnight Cherry Red besteld worden. Met een levering in het laatste kwartaal van 2023. Dit impliceert dat Giga Berlijn in de loop van dit jaar ook RWD- versies gaat bouwen. Want alleen in Berlijn worden auto’s in die kleur gespoten. Dat is natuurlijk een mooi bericht. Er is uiteraard niets officieel bekend of en wanneer Europese landen een RWD uit Berlijn geleverd gaan krijgen en wat dit voor prijs gaat betekenen. Model Y AWD in VS In de VS is nu een Model Y All Wheel Drive in de configurator te bestellen. Dit is een Model Y met 4680 batterij in een structureel batterijpakket en met gietstukken voor en achter. Deze standaard range met dual motor is een variant welke niet in Berlijn of Shanghai gemaakt wordt. In de onderstaande tabel de vergelijking tussen de drie varianten. 4680 batterijproductie Nu de subsidieregels (Inflaction Reduction Act) in de VS duidelijk worden, is Tesla zijn aanbod aan het aanpassen. Dit valt mooi samen met de beschikbaarheid van de 4680 batterij productie. Tijdens Investor Day werd duidelijk dat Tesla voldoende andere batterijformaten beschikbaar heeft om hun productietargets te halen. Dat heeft ze tijd gegeven om het 4680-productieproces te optimaliseren. Ze maken nu zowel de anode als de kathode in een droog productieproces. Dat ze nu ook de 4680 batterij kunnen gaan gebruiken is niet alleen goed nieuws voor een Model Y AWD, maar ook voor de aanstaande start van de Cybertruck productie. Die zal afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van 4680! Cybertruck op testtrack Over de Cybertruck gesproken. We zien hem steeds meer opduiken en Elon liet weten dat hij uren langs de productielijn gelopen heeft. Onderstaand de beelden van de Cybertruck op de test-track in Fremont. Op enig moment staat hij naast een Model Y. Valt het mee of tegen? FSD Beta binnenkort in China? De geruchten nemen toe dat FSD Beta binnenkort zijn opwachting gaat maken in China. Dit bericht komt in dezelfde periode waarin gespeculeerd wordt over een bezoek van Elon en Tom Zhu aan China en de aankondiging van een nieuwe Giga, vergelijkbaar met de plannen in Mexico. Hier zou Tesla dan een kleine Model Y gaan produceren. Er wordt natuurlijk al lang gespeculeerd over een kleiner model. Dat zou natuurlijk prima kunnen, maar ik geloof meer in het bouwen van robotaxi’s in de verschillende verschijningsvoren. Zeker als FSD Beta in China zijn opwachting maakt. En ook dat Elon deze week via verschillende tweets liet weten dat Tesla met Tesla Vision tot FSD gaat komen. Ze lossen steeds meer uitzonderlijke situaties op met grote hoeveelheden data uit hun simulatiemodel en DOJO gaat ingezet worden later in het jaar. FSD gelegaliseerd en de eerste massa productie uit de nieuwe fabrieken zou dan in 2025 moeten gaan plaatsvinden. Ook de uitbreiding in Berlijn kan in dit rijtje. Misschien wel 1-2 jaar later. Het is natuurlijk nog afwachten wat Tesla gaat doen met Semi en Cybertruck productie-locaties. Productie in China én Europa is mogelijk niet noodzakelijk. Giga Nevada zou mogelijk voldoende moeten zijn om de rest van de wereld te bedienen. En met een productie van Cybertruck in China kan ook Europa voorzien worden. Afwachten wat het uiteindelijk gaat worden. Store en Service Center in Roermond Al eerder was bekend geworden dat Tesla een Store en Service Center gaat openen in Roermond. In de buurt van het Designer Outlet (Mijnheerkensweg 1). Een opening is in april/mei voorzien. Met die locatie bedienen ze dan niet alleen Limburg, maar ook een heel groot deel van het Ruhrgebied. Tesla heeft geen dealer model, je kan dus in alle vestigingen terecht voor service. Dat zie je ook in de app als je een service-verzoek indient. Zeker iemand uit Limburg ziet hier ook service-centers uit België en/of Duitsland staan. Interview met Tesla designer Het YouTube-kanaal MotorTrend had het genoegen Franz von Holzhausen te interviewen. Nu horen we via Franz natuurlijk geen nieuwe productonthullingen, maar het is natuurlijk altijd leuk om toch weer net iets meer te horen over (design)keuzes welke Tesla maakt en hiermee onderscheidend is. Bijvoorbeeld door niet te werken met modeljaren, maar constant veranderingen direct doorvoert. Masterplan III gepubliceerd Tijdens Investor Day presenteerde het Tesla-team hoe Tesla concreet invulling gaat geven aan hun missie: het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Dat is dus veel meer dan 20 miljoen auto’s per jaar produceren. Nu is het complete plan te downloaden (klik op onderstaande afbeelding). Interessant om te bekijken, zeker nu er ook de bronnen bij genoemd worden en de rekensommen worden gemaakt. Wat ik zo meekrijg uit reacties vanuit de wetenschap is dat hetgeen Tesla presenteert in de lijn ligt met eerdere wetenschappelijke publicaties. Kort samengevat: zowel qua beschikbare grondstoffen, als qua beschikbare technologie als qua noodzakelijke investeringen is er geen enkele reden om de transitie naar duurzame energiebronnen niet te maken. Twee ongekend belangrijke voordelen naast natuurlijk de CO2 reductie en ander milieueffecten: door de elektrificatie hebben we überhaupt fors minder energie nodig en door recycling van de grondstoffen uit de batterijen wordt de batterijproductie op termijn nagenoeg circulair. Kritiek kan komen uit de hoek dat Tesla het allemaal niet zelf bedacht heeft. Dat wetenschappers dit al jaren roepen, enz. enz. Allemaal waar! Maar wat Tesla echt onderscheidend maakt is dat ze op alle mogelijke knelpunten, zoals politieke bureaucratie, monopolistisch gedrag van hele bedrijfstakken, trage innovatie van de productietechnologie, e.d. tegenmaatregelen neemt. Dus producten op de markt brengt die de wereld uiteindelijk dwingt de goede kant op te gaan. Feitelijk zoals we nu zien met de transitie van ICE naar BEV. Niet meer te stoppen, want Tesla gaat door! We zien dat nu ook langzaam gebeuren met de megapacks (Tesla Engery). Economisch gezien een no-brainer. Nieuwe energiecentrales hoeven niet meer gebouwd te worden. Dat gaan we ook zien met FSD: de mobiliteit gaat (grotendeels) naar zelfrijdend. Eenzelfde beweging op termijn met HVAC (warmtepompen), lithium raffinage, robotisering, enz. enz. De politiek of industrie kan vertragen of versnellen, maar niet tegenhouden. Het is aan ons zelf hoe lang we over de transitie gaan doen. Elon rekent met hoeveel jaren Tesla de transitie heeft kunnen versnellen! Mooier kan je het niet maken! Kanaal met handleidingen Afgelopen 3 maanden zijn er weer veel nieuwe Tesla rijders bijgekomen. In veel landen stond de Model Y op de eerste plaats in de verkoopstatistieken. Niet alleen in het rijtje BEV’s, maar vaak ook in de overall verkooplijsten. Voor alle nieuwe Tesla-rijders: Tesla heeft een eigen YouTube kanaal waarin veel functionaliteiten uitgelegd worden. Handig om eens te bekijken. Natuurlijk kan je in de auto ook de handleiding (digitaal) lezen, teslamagazine en andere websites in de gaten houden met nieuws over functionaliteiten, e.d. Als je iets mist of iets onlogisch te bedienen vindt, dan kan je er bijna vanuit gaan dat je iets niet goed doet en er dus een andere opties beschikbaar zijn. Blijkt deze optie er toch niet te zijn en is het nog steeds onlogisch, dan kan je op Twitter je idee om een nieuwe functionaliteit te ontwikkelen delen. Misschien reageert Elon en zien we over een tijd een software-aanpassing met jouw idee! Stemmen op supercharger locaties Het eerste kwartaal zit er alweer op. De keuzes voor nieuwe Superchargerlocaties zijn gemaakt. Geen nieuwe locaties in Nederland of België op basis van de keuze van de consument. Wel uiteraard door Tesla zelf gemaakte keuzes. De lijst waarop gestemd kan worden voor Q2 is gepubliceerd. Ook hier geen locatie in Nederland en België. Je kan uiteraard zelf een voorstel indienen. Tesla beoordeelt de voorstellen op basis van een aantal criteria en als ze hier aan voldoen kan er in een volgende ronde op gestemd worden. Waar missen we nog in Nederland. Invulling topfuncties Zoals verwacht is Tom Zhu benoemd tot Senior Vice President of Automotive. Een topfunctie binnen de wereldwijde activiteiten van Tesla. Tom was lange tijd de baas in Shanghai, maar gaat dus nu alle (auto)productielocaties overzien. JB Straubel wordt, samen met Elon Musk, als de feitelijke oprichters van Tesla gezien. Samen hebben ze Tesla groot gemaakt. Inmiddels heeft JB al een tijd geleden Tesla verlaten en is hij zijn eigen bedrijf begonnen. Redwoodmaterials speelt een belangrijke rol in het recyclen van onder meer batterijen uit BEV’s. Op 16 mei a.s. in de aandeelhouders vergadering van Tesla en dan wordt JB voorgedragen om toe te treden tot de Board of Directors. Grote kans dat hij veel stemmen krijgt! Start Nieuw bouw in Berlijn Tobias Lindh volgt wekelijks met zijn drone-beelden de voortgang van bouwactiviteiten bij Giga Berlijn. Helaas mag hij niet meer over het terrein zelf vliegen. Maar ook vanaf de randen is goed te zien hoe de bouwactiviteiten vorderen. Op het einde van onderstaande video is te zien hoe nieuwe funderingswerkzaamheden plaatsvinden. Waarschijnlijk voor een logistiek centrum nabij het "warehouse on wheels". V4 open voor alle BEV's Na een korte testperiode is de V4 Supercharger in Harderwijk nu ook open voor alle BEV's. Dat past natuurlijk prima in de strategie van Tesla. En met de langere laadkabels kunnen nu alle BEV's laden, zonder twee laadpunten bezet te houden. Mooie compacte locatie daar in Harderwijk met 16 laadzuilen! Waarom Tesla geen reclame maakt
Regelmatig is er kritiek of juist sympathiek op het feit dat Tesla geen reclame maakt. Kritiek omdat Tesla met reclame bepaalde voordelen of functionaliteiten beter zou kunnen uitleggen. Bijvoorbeeld dat ze de veiligste auto's bouwen. Of sympathiek dat doordat ze geen reclame maken, hier dus ook geen miljoenen aan spenderen welke uiteindelijk in de verkoopprijs verdisconteerd zijn. Elon legt in onderstaande tweet uit hoe hij er naar kijkt en hiermee nogmaals bevestigd dat de vraag naar Tesla's veel groter is dan ze kunnen produceren. Belangrijke eye-opener (voor mij): uiteindelijk zijn er veel meer mensen die graag een Tesla willen hebben, maar dit zich nu (nog) niet kunnen veroorloven! Met steeds lager prijzen opent zich vanzelf steeds meer vraag! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |