In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor een nieuwe megafactory in Shanghai, de volgende ronde van prijsverlagingen, een gelekte foto van de refresh Model 3, de volgende software-update en nog veel meer.. Tesla in China De geruchten bleken deels waar te zijn. Elon was niet in China, maar Tom Zhu wel. Daar werd de samenwerking beklonken met wat moet leiden tot een nieuwe Megafactory. Een fabriek vergelijkbaar met de locatie in Lathrop (CA) waar 10.000 Megapacks per jaar geproduceerd worden. Ze willen dit jaar beginnen met de bouw en in Q2 2024 de eerste megapacks produceren. China wordt dan de hub naar Europa, Australië en Africa. Het zal niet verbazen als later blijkt dat de nieuwbouw van CATL in Shanghai gaat voorzien in de grote vraag naar LFP batterijen voor deze megapacks. Met de tweede megafactory zet Tesla belangrijke stappen in de realisatie van Masterplan III. Het zal niet heel lang meer duren voordat Europa ook een Megafactory gaat krijgen. Berlijn lijkt hiervoor de aangewezen plaats. Tesla Energy begint qua omzet en bijdrage aan het netto bedrijfsresultaat hard in te lopen op Tesla Cars. Op Wall Street zullen de analisten de energie tak nu toch echt moeten gaan meenemen in hun modellen. In onderstaande video meer context. Software update Er komt binnenkort weer een leuke software-update met veel nieuwe functionaliteiten die het bedienen van bestaande functies nog gemakkelijker moeten maken. Je kunt gaan kiezen tussen normale en grote tekstgroottes op het scherm. Dit maakt het voor sommige bestuurders gemakkelijker om de interface te lezen en te navigeren. De tekstgrootte zal niet alleen van invloed zijn op de menu's, maar op de meeste tekst in de gehele gebruikersinterface. De twee knoppen op het stuur krijgen nog meer functionaliteit. Door de linker scrollknop lang ingedrukt te houden, wordt er een menu geopend in de linkerbenedenhoek van het scherm. Hiermee kun je door de beschikbare opties scrollen. Door het wiel naar links te drukken, wordt er afgesloten of keer je terug naar de vorige pagina en door het naar rechts te drukken selecteer je de gewenste optie. De beschikbare opties omvatten het dashboardkastje, de ontdooistand, de interieurverlichting, de klimaattemperatuur, de HVAC-ventilatorsnelheid, de helderheid van het scherm, het opslaan van Dashcam-video's, de acceleratiemodus, de stuurwielverwarming en de achteruitrijcamera. Je kunt de lijst van opties zelf aanpassen. Hieronder een screenshot van hoe het er uit gaat zien Ook het bedienen van de telefoon wordt nu mogelijk met de knoppen op het stuur, waardoor je met de linker scrollknop oproepen direct kunt beantwoorden of weigeren, dempen of kunt ophangen. Tot slot is ook het laadmenu bijgewerkt. De visualisatie van de auto is verwijderd, waardoor de schuifregelaar kon worden vergroot om het instellen van de hoeveel welke je wilt laden makkelijker in te stellen is. Prijsdalingen Net als in het eerste kwartaal heeft Tesla een paar dagen in het begin van het tweede kwartaal de prijzen van verschillende modellen en uitvoeringen verlaagd. Niet in alle landen bij dezelfde uitvoeringen eenzelfde verlaging. (NB: helaas in België geen prijsverlagingen). De Model 3 RWD is nu wel heel aantrekkelijk geprijsd in Nederland. Voor net geen € 43.000 inclusief afleveringskosten, in de standaard kleur wit en met de 18 inch velgen wordt hij waarschijnlijk nog dit kwartaal geleverd! Ook de AWD en de Performance versie werden respectievelijk drie- en vierduizend euro goedkoper. Bij de Model Y ging alleen de prijs van de performance versie naar beneden. De Model S en X werd zowel in de LR als in Plaid versie € 10.000 goedkoper. Mistergreen maakte onderstaande tabel. NB: in onderstaande tabel klopt de prijs van M3 Performance niet. Deze kost nu € 53.990 (was € 59.990). Met aftrek van de € 2.950 subsidie heb je een gloednieuwe Tesla voor € 40.000! Geen onderhoudskosten bij de dealer, de komende jaren nog geen wegenbelasting en ook een verzekering is tegen scherpe prijzen te verkrijgen. Met de efficiency en hiermee dus verbruik zit het wel goed bij Tesla. Bestel je via een referral link van een Tesla bezitter (hier meer informatie over het bestelproces) dan krijg je ook nog eens 5.000 loot-credits, bijvoorbeeld goed voor 5.000 km gratis laden bij een Supercharger. En uiteraard de veiligste auto die er te koop is, klaar voor (autonoom rijden in) de toekomst en een Europees dekkend netwerk aan Superchargers. Koopbeslissing Het bezitten van een Tesla wordt voor steeds meer mensen bereikbaar. En dan moet de Model Y RWD uit Berlijn nog komen (met een lagere prijs?) en project Highland/refresh van de Model 3 (met een hogere prijs?). Dat maakt het wel lastig om de juiste beslissing te nemen. Wacht je nog even af? En weet precies waar je dan op wacht en hoelang dit nog gaat duren? Blijven de prijzen dalen of zullen ze weer stijgen? Misschien moeten we maar gewoon wennen aan de transparantie met de dynamische prijzen en de tijdelijke incentives die soms aan het einde van een kwartaal worden aangeboden. Er is bij Tesla immers geen dealer die achter de schermen kan spelen met kortingen of incentives. Bij andere automerken weet je vaak niet of je meer of minder betaalt dan een maand eerder of een andere koper eerder op de dag. Je moet vooral zelf bepalen wanneer het voor jou interessant is om een Tesla te kopen en welke prijs jij acceptabel vindt. Het belangrijkste is om te genieten van de voordelen die een Tesla biedt. De prijs zal altijd een belangrijke factor zijn bij het nemen van een beslissing, maar met de prijsdalingen en -stijgingen in gedachten moet je zelf bepalen wanneer het voor jou het juiste moment is om de koopbeslissing te nemen. Als je de auto hebt besteld en de prijs daalt nog voor de levering, dan krijg je die lagere prijs. Als de prijs stijgt, geldt de prijs bij bestelling. En als je van de koopbeslissing af wilt, kan je altijd annuleren. Dan ben je alleen je aanbetaling van € 250 kwijt. Zelfs na levering kan je onder bepaalde voorwaarden de auto nog terugbrengen (zie tesla.com voor de voorwaarden). Alleen direct opnieuw bestellen gaat dan even niet. Project Highland Achter de naam Project Highland gaat het gerucht schuil dat Tesla werkt aan een update van de Model 3. We hebben regelmatig beelden voorbij zien komen van een gecamoufleerde auto. Nu is er echter een foto gelekt waarop we de voorkant kunnen zien. Het gaat om een nieuwe voorbumperpartij, die sterk lijkt op de bumper van de Roadster. Ook de koplampen zijn anders. Als je het mij vraagt, ziet het er goed uit. Er zijn geen grote veranderingen, maar de auto is wel weer iets meer bij de tijd zonder afbreuk te doen aan de eerdere generaties. Ook zijn er veranderingen in het interieur, maar hierover is nu nog niets nieuws te melden. Het is nog niet bekend wanneer de vernieuwde Model 3 in productie gaat en ook niet of dit in Fremont en/of Shanghai zal zijn. Het is wel te verwachten dat op termijn de Model Y dezelfde aanpassingen zal krijgen. Investor Day Er is de afgelopen weken al veel gezegd over de presentaties tijdens Investor Day. Toch is het onderstaande gesprek tussen James Douma en Dave Lee zeker de moeite waard om te beluisteren. Nog steeds hoor je nieuwe dingen, andere manieren om naar het gepresenteerde te bekijken en wat dit mogelijk voor onze toekomst zou kunnen gaan betekenen. Cybertruck testing Deze week is de Cybertruck gefilmd tijdens testwerkzaamheden met de ruitenwisser. Op het terrein bij Giga Texas staat buiten (!) een windtunnel opgesteld. De Cybertruck staat voor de opening en ze testen de werking van de enorme enkele ruitenwisser. De omvang en de plaatsing is niet onbesproken. Door de vorm van de voorruit en frunk is het niet mogelijk de ruitenwisser te verzinken. Over de frunk gesproken. Het is lang onduidelijk geweest of er überhaupt sprake is van frunk. Deze week werd duidelijk dat er wel degelijk een frunk is en dat het gedeelde waar bij een ICE de grill zit, deze ook mee ophoog komt. Ik verwacht een enorme frunk die nog ver onder het dashboard doorloopt. Earningscall Q1 Aanstaande woensdag worden de financiële resultaten getoond over het eerste kwartaal van 2023. Een eerste graadmeter van het financiële effect van de prijsdalingen. Elon heeft al eerder aangegeven dat het in deze fase gaat over het zo snel mogelijk opvoeren van de productie, de productiekosten door de schaalvoordelen verlagen en hiermee ook zoveel mogelijk Tesla’s op de weg zien te krijgen. Ook als de marges hierdoor zakken tot onder de 20% en misschien wel 10%. Dan doen je het nog steeds veel beter dan de concurrenten, want de meesten maken vooralsnog verlies op iedere verkochte BEV. Maar met het verder opschalen van de productie en de enorme innovatiekracht van Tesla zakken de productiekosten. De verwachting is dat de marges hierdoor op peil blijven, zelfs bij dalende verkoopprijzen. Tesla gaat de komende jaren, na de legalisatie van de full self driving mogelijkheden, de software verkopen (enhanced autopilot en FSD) en/of in abonnementsvorm aanbieden. Hoe meer auto’s op weg, hoe groter natuurlijk de omzet gaat zijn die met de sofware verkoop binnen gaat komen. En dan praten we zeker niet meer over de € 7.500 die nu voor FSD gevraagd wordt in Europa! Twitter, DOJO en AI Elon Musk was deze week weer zeer actief op Twitter. In een interview met de BBC werd duidelijk wat er allemaal mis is met de huidige journalistiek en waarom Elon Twitter heeft gekocht. Het BBC-interview gaat ver buiten de scope van Teslamagazine, maar mocht je het interessant vinden dat is onderstaande video wel de moeite waard. De komende week (ma/di) zend Fox hun interview met Musk uit. Toch kan je Twitter niet helemaal los zien van Tesla. Het ultieme doel (de missie) van alle bedrijven van Elon worden bereikt (en gefinancierd) met onderweg allerlei zeer lucratieve producten. Zoals Starlink (internetsatellieten) en de falcon9 bij SpaceX op weg naar het bewoonbaar maken van Mars met Starship, de SEXY-cars bij Tesla op weg naar robotaxi’s door Tesla Vision, de Megapacks bij Tesla Energie op weg naar wereldwijde opslag van duurzaam opgewekte energie en Tesla als energiebedrijf, enz. Het werd deze week duidelijk dat Elon via nieuwe holdings bedrijven aan het oprichten is op weg naar X.com. Een van takken onder X is de huidige functionaliteit van Twitter. Maar er wordt ook gewerkt aan een AI bedrijf dat, net als ChatGTP, een groot taalmodel moet gaan worden. Twitter is dan een enorme databron. Hiertoe zijn meer dan 10.000 Intel-GPU clusters aangekocht en is er een link met DOJO van Tesla. DOJO is de AI computer van Tesla voor Tesla Vision. Zeer krachtige taal- en beeld AI komt hierdoor samen en dat gaan we zeker weer terug zien in de robot van Tesla; Optimus. En natuurlijk in het andere bedrijf van Musk: Neuralink. En waar is The Boring Company in die verhaal? Als straks robotaxi's gemeengoed zijn en de kosten per kilometer zeer laag zijn, gaat de mobiliteit toenemen. Om te voorkomen dat er wegen dichtslibben moeten we onder de grond. En ja, dat boren onder de knie krijgen en optimaliseren is natuurlijk ook handig voor Mars! Starship En nu we toch wat verder afgedwaald zijn van onze Tesla auto's: de komende week gaan we mogelijk een groot historisch moment meemaken. Starship gaat voor het eerst gelanceerd worden. Dit is de grootste en krachtigste racket ooit gebouwd. Als het eenmaal werkt zoals het ontworpen zien we over een paar jaar meerdere lanceringen per dag. Spektakel gegarandeerd! De eerste lanceerpoging is in de nacht van maandag op dinsdag. De kans dat bij de eerste poging er direct tot een lancering gekomen wordt is niet al te groot. Later in de week zijn er nog een paar kansen. Het zou wel heel toevallig zijn als het 20 april gaat gebeuren (4/20)! Deze week staat ook een lancering van Falcon Heavy gepland. Dat wordt nu al als normaal gezien, maar nog maar een paar lanceringen geleden ging hiermee als test een Tesla Roadster mee de ruimte in!
3 Opmerkingen
André Verreet
15/4/2023 13:54:38
Prijsdalingen.
Antwoorden
Nico
15/4/2023 18:41:35
Bij de nieuwe 3 lijkt er ook een verhoging op het dashboard ter hoogte vh stuur te zitten. Duidt dat op een apart instrumentencluster zoals de S en X hebben?
Antwoorden
Hier wordt inderdaad ook over gespeculeerd. Zou natuurlijk kunnen, maar ik verwacht dit niet. De houten strip wordt mogelijk vervangen door een ander materiaal. Er zijn al langere tijd geruchten dat de hendels gaan verdwijnen (a la de Model S/X). Mogelijk een nieuw Yoke-achtig stuur (a la Cybertruck?). Maar even twee scherm, ik denk het niet.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |