In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor uitbreiding FSD naar China, de publicatie van Masterplan III, een RWD uit Berlijn op komst, V4 open voor alle BEV's en nog veel meer... Kijkje binnen in Giga Berlijn Vaak krijgen we geen inkijk binnen een Gigafactory, maar het Duitse YouTube Kanaal AlexiBexi mocht een rondje langs de productielijn maken. Uiteraard geen nieuwe informatie, maar het blijft altijd indrukwekkend om zo’n productieproces te zien. Wat vooral opvalt is de trots in de ogen van de mensen die iets vertellen over het proces waar ze verantwoordelijk voor zijn. Verder uitbreiding Berlijn Recent bereikte Giga Berlijn haar volgende mijlpaal, namelijk 5.000 auto’s per week. Nu wordt binnenkort een nieuwe ploeg toegevoegd waardoor er ook op zaterdag geproduceerd gaat worden. Het personeelsbestand en de wekelijkse output groeit. Dat geeft ruimte voor een nieuwe variant. RWD uit Berlijn op komst? In de Tesla-configurator voor Turkije kan nu ook de Model Y RWD in de kleuren Quick Silver en Midnight Cherry Red besteld worden. Met een levering in het laatste kwartaal van 2023. Dit impliceert dat Giga Berlijn in de loop van dit jaar ook RWD- versies gaat bouwen. Want alleen in Berlijn worden auto’s in die kleur gespoten. Dat is natuurlijk een mooi bericht. Er is uiteraard niets officieel bekend of en wanneer Europese landen een RWD uit Berlijn geleverd gaan krijgen en wat dit voor prijs gaat betekenen. Model Y AWD in VS In de VS is nu een Model Y All Wheel Drive in de configurator te bestellen. Dit is een Model Y met 4680 batterij in een structureel batterijpakket en met gietstukken voor en achter. Deze standaard range met dual motor is een variant welke niet in Berlijn of Shanghai gemaakt wordt. In de onderstaande tabel de vergelijking tussen de drie varianten. 4680 batterijproductie Nu de subsidieregels (Inflaction Reduction Act) in de VS duidelijk worden, is Tesla zijn aanbod aan het aanpassen. Dit valt mooi samen met de beschikbaarheid van de 4680 batterij productie. Tijdens Investor Day werd duidelijk dat Tesla voldoende andere batterijformaten beschikbaar heeft om hun productietargets te halen. Dat heeft ze tijd gegeven om het 4680-productieproces te optimaliseren. Ze maken nu zowel de anode als de kathode in een droog productieproces. Dat ze nu ook de 4680 batterij kunnen gaan gebruiken is niet alleen goed nieuws voor een Model Y AWD, maar ook voor de aanstaande start van de Cybertruck productie. Die zal afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van 4680! Cybertruck op testtrack Over de Cybertruck gesproken. We zien hem steeds meer opduiken en Elon liet weten dat hij uren langs de productielijn gelopen heeft. Onderstaand de beelden van de Cybertruck op de test-track in Fremont. Op enig moment staat hij naast een Model Y. Valt het mee of tegen? FSD Beta binnenkort in China? De geruchten nemen toe dat FSD Beta binnenkort zijn opwachting gaat maken in China. Dit bericht komt in dezelfde periode waarin gespeculeerd wordt over een bezoek van Elon en Tom Zhu aan China en de aankondiging van een nieuwe Giga, vergelijkbaar met de plannen in Mexico. Hier zou Tesla dan een kleine Model Y gaan produceren. Er wordt natuurlijk al lang gespeculeerd over een kleiner model. Dat zou natuurlijk prima kunnen, maar ik geloof meer in het bouwen van robotaxi’s in de verschillende verschijningsvoren. Zeker als FSD Beta in China zijn opwachting maakt. En ook dat Elon deze week via verschillende tweets liet weten dat Tesla met Tesla Vision tot FSD gaat komen. Ze lossen steeds meer uitzonderlijke situaties op met grote hoeveelheden data uit hun simulatiemodel en DOJO gaat ingezet worden later in het jaar. FSD gelegaliseerd en de eerste massa productie uit de nieuwe fabrieken zou dan in 2025 moeten gaan plaatsvinden. Ook de uitbreiding in Berlijn kan in dit rijtje. Misschien wel 1-2 jaar later. Het is natuurlijk nog afwachten wat Tesla gaat doen met Semi en Cybertruck productie-locaties. Productie in China én Europa is mogelijk niet noodzakelijk. Giga Nevada zou mogelijk voldoende moeten zijn om de rest van de wereld te bedienen. En met een productie van Cybertruck in China kan ook Europa voorzien worden. Afwachten wat het uiteindelijk gaat worden. Store en Service Center in Roermond Al eerder was bekend geworden dat Tesla een Store en Service Center gaat openen in Roermond. In de buurt van het Designer Outlet (Mijnheerkensweg 1). Een opening is in april/mei voorzien. Met die locatie bedienen ze dan niet alleen Limburg, maar ook een heel groot deel van het Ruhrgebied. Tesla heeft geen dealer model, je kan dus in alle vestigingen terecht voor service. Dat zie je ook in de app als je een service-verzoek indient. Zeker iemand uit Limburg ziet hier ook service-centers uit België en/of Duitsland staan. Interview met Tesla designer Het YouTube-kanaal MotorTrend had het genoegen Franz von Holzhausen te interviewen. Nu horen we via Franz natuurlijk geen nieuwe productonthullingen, maar het is natuurlijk altijd leuk om toch weer net iets meer te horen over (design)keuzes welke Tesla maakt en hiermee onderscheidend is. Bijvoorbeeld door niet te werken met modeljaren, maar constant veranderingen direct doorvoert. Masterplan III gepubliceerd Tijdens Investor Day presenteerde het Tesla-team hoe Tesla concreet invulling gaat geven aan hun missie: het versnellen van de transitie naar duurzame energie. Dat is dus veel meer dan 20 miljoen auto’s per jaar produceren. Nu is het complete plan te downloaden (klik op onderstaande afbeelding). Interessant om te bekijken, zeker nu er ook de bronnen bij genoemd worden en de rekensommen worden gemaakt. Wat ik zo meekrijg uit reacties vanuit de wetenschap is dat hetgeen Tesla presenteert in de lijn ligt met eerdere wetenschappelijke publicaties. Kort samengevat: zowel qua beschikbare grondstoffen, als qua beschikbare technologie als qua noodzakelijke investeringen is er geen enkele reden om de transitie naar duurzame energiebronnen niet te maken. Twee ongekend belangrijke voordelen naast natuurlijk de CO2 reductie en ander milieueffecten: door de elektrificatie hebben we überhaupt fors minder energie nodig en door recycling van de grondstoffen uit de batterijen wordt de batterijproductie op termijn nagenoeg circulair. Kritiek kan komen uit de hoek dat Tesla het allemaal niet zelf bedacht heeft. Dat wetenschappers dit al jaren roepen, enz. enz. Allemaal waar! Maar wat Tesla echt onderscheidend maakt is dat ze op alle mogelijke knelpunten, zoals politieke bureaucratie, monopolistisch gedrag van hele bedrijfstakken, trage innovatie van de productietechnologie, e.d. tegenmaatregelen neemt. Dus producten op de markt brengt die de wereld uiteindelijk dwingt de goede kant op te gaan. Feitelijk zoals we nu zien met de transitie van ICE naar BEV. Niet meer te stoppen, want Tesla gaat door! We zien dat nu ook langzaam gebeuren met de megapacks (Tesla Engery). Economisch gezien een no-brainer. Nieuwe energiecentrales hoeven niet meer gebouwd te worden. Dat gaan we ook zien met FSD: de mobiliteit gaat (grotendeels) naar zelfrijdend. Eenzelfde beweging op termijn met HVAC (warmtepompen), lithium raffinage, robotisering, enz. enz. De politiek of industrie kan vertragen of versnellen, maar niet tegenhouden. Het is aan ons zelf hoe lang we over de transitie gaan doen. Elon rekent met hoeveel jaren Tesla de transitie heeft kunnen versnellen! Mooier kan je het niet maken! Kanaal met handleidingen Afgelopen 3 maanden zijn er weer veel nieuwe Tesla rijders bijgekomen. In veel landen stond de Model Y op de eerste plaats in de verkoopstatistieken. Niet alleen in het rijtje BEV’s, maar vaak ook in de overall verkooplijsten. Voor alle nieuwe Tesla-rijders: Tesla heeft een eigen YouTube kanaal waarin veel functionaliteiten uitgelegd worden. Handig om eens te bekijken. Natuurlijk kan je in de auto ook de handleiding (digitaal) lezen, teslamagazine en andere websites in de gaten houden met nieuws over functionaliteiten, e.d. Als je iets mist of iets onlogisch te bedienen vindt, dan kan je er bijna vanuit gaan dat je iets niet goed doet en er dus een andere opties beschikbaar zijn. Blijkt deze optie er toch niet te zijn en is het nog steeds onlogisch, dan kan je op Twitter je idee om een nieuwe functionaliteit te ontwikkelen delen. Misschien reageert Elon en zien we over een tijd een software-aanpassing met jouw idee! Stemmen op supercharger locaties Het eerste kwartaal zit er alweer op. De keuzes voor nieuwe Superchargerlocaties zijn gemaakt. Geen nieuwe locaties in Nederland of België op basis van de keuze van de consument. Wel uiteraard door Tesla zelf gemaakte keuzes. De lijst waarop gestemd kan worden voor Q2 is gepubliceerd. Ook hier geen locatie in Nederland en België. Je kan uiteraard zelf een voorstel indienen. Tesla beoordeelt de voorstellen op basis van een aantal criteria en als ze hier aan voldoen kan er in een volgende ronde op gestemd worden. Waar missen we nog in Nederland. Invulling topfuncties Zoals verwacht is Tom Zhu benoemd tot Senior Vice President of Automotive. Een topfunctie binnen de wereldwijde activiteiten van Tesla. Tom was lange tijd de baas in Shanghai, maar gaat dus nu alle (auto)productielocaties overzien. JB Straubel wordt, samen met Elon Musk, als de feitelijke oprichters van Tesla gezien. Samen hebben ze Tesla groot gemaakt. Inmiddels heeft JB al een tijd geleden Tesla verlaten en is hij zijn eigen bedrijf begonnen. Redwoodmaterials speelt een belangrijke rol in het recyclen van onder meer batterijen uit BEV’s. Op 16 mei a.s. in de aandeelhouders vergadering van Tesla en dan wordt JB voorgedragen om toe te treden tot de Board of Directors. Grote kans dat hij veel stemmen krijgt! Start Nieuw bouw in Berlijn Tobias Lindh volgt wekelijks met zijn drone-beelden de voortgang van bouwactiviteiten bij Giga Berlijn. Helaas mag hij niet meer over het terrein zelf vliegen. Maar ook vanaf de randen is goed te zien hoe de bouwactiviteiten vorderen. Op het einde van onderstaande video is te zien hoe nieuwe funderingswerkzaamheden plaatsvinden. Waarschijnlijk voor een logistiek centrum nabij het "warehouse on wheels". V4 open voor alle BEV's Na een korte testperiode is de V4 Supercharger in Harderwijk nu ook open voor alle BEV's. Dat past natuurlijk prima in de strategie van Tesla. En met de langere laadkabels kunnen nu alle BEV's laden, zonder twee laadpunten bezet te houden. Mooie compacte locatie daar in Harderwijk met 16 laadzuilen! Waarom Tesla geen reclame maakt
Regelmatig is er kritiek of juist sympathiek op het feit dat Tesla geen reclame maakt. Kritiek omdat Tesla met reclame bepaalde voordelen of functionaliteiten beter zou kunnen uitleggen. Bijvoorbeeld dat ze de veiligste auto's bouwen. Of sympathiek dat doordat ze geen reclame maken, hier dus ook geen miljoenen aan spenderen welke uiteindelijk in de verkoopprijs verdisconteerd zijn. Elon legt in onderstaande tweet uit hoe hij er naar kijkt en hiermee nogmaals bevestigd dat de vraag naar Tesla's veel groter is dan ze kunnen produceren. Belangrijke eye-opener (voor mij): uiteindelijk zijn er veel meer mensen die graag een Tesla willen hebben, maar dit zich nu (nog) niet kunnen veroorloven! Met steeds lager prijzen opent zich vanzelf steeds meer vraag!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |