In deze blik op de week aandacht voor het werven van talent, de tegenlicht-uitzending over de toekomst van mobiliteit, updates van de Giga's en nog veel meer.... Talent zoeken Tesla maakt geen reclame zoals traditionele autobedrijven dat doen. Tesla sponsort ook geen grote autosportevents of raceteams. Als ze uitingen doen, zoals AI-day or Battery-day dan ligt de focus op het werven van nieuw talent. Laten zien waartoe je instaat bent en jonge talenten aan je binden met uitdagende ambities, top infrastructuur, toegang tot middelen en het mogen werken met de toppers in je vakgebied. Toch is het niet helemaal waar dat ze niet sponsoren. Tesla levert namelijk aan bepaalde teams die deelnemen aan het SAE Formule kampioenschap gratis batterypacks (vormfactor 18650). De SAE Formule zijn studenten raceteams. Het scouten van talent is het primaire doel, zoals bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld: Hetzelfde zien we deze week op de Computer Vision and Pattern Recognition Conference (CVPR) in New Orleans. Het autopilotteam onder leiding van Ashok Elluswamy bezoekt deze conference. Tesla neemt de Cybertruck mee. Dan weet je zeker dat iedereen naar je stand komt! En net als de SAE trekt het ook de aandacht van sociaal media, dus ook miljoenen andere Tesla-enthousiastelingen over de hele wereld kijken mee! Giga Berlijn en Texas Ook al is de productie in zowel Berlijn als Texas begonnen, de bouwwerkzaamheden zijn nog lang niet klaar. Wekelijks zijn er drone-fly-overs te bekijken. Opvallend is natuurlijk dat alles wat in Texas in één gebouw geïntegreerd is, in Berlijn uit meerdere gebouwen bestaat. Giga Texas is strak en futuristisch ogend gebouwd, waar Giga Berlijn met z’n brandtrappen (met de graffitikunst) juist weer een totaal andere uitstraling heeft. In Berlijn is een apart gebouw met de installaties voor de centrale voorziening van koeling, warmte, energie, water, e.d. Een separaat gebouw waar de aandrijflijnen gemaakt worden en een apart gebouw voor de batterijproductie. Dat laatste gebouw nadert zijn voltooiing en aan de binnenkant is men begonnen met de afbouw en de installatie van de eerste delen van de productielijnen. De verwachting is dat hier voor het einde van het jaar de 4680-productie op gang komt. Wat opvalt in Berlijn is dat ze veel voorzieningen (moeten) treffen voor het hergebruik van (regen)water. Het zijn zowel in Berlijn als in Texas enorm grote percelen en overal is men bezig met grondverzet, groenvoorziening, bouwen, wegeninfra, e.d. Blijft indrukwekkend en zeker ook het tempo waarmee zaken gerealiseerd worden. In Texas zit de fundering al in de grond en verschijnen de eerste palen voor het gebouw waar uiteindelijk de kathode-productie gaat plaatsvinden. Ruwe grondstoffen aanleveren en auto’s afleveren! Giga Shanghai De uitbreidingen bij Giga Shanghai zijn ook nagenoeg afgerond. In de eerste weken van juli is er een productie-onderbreking om de capaciteitsuitbreiding in gebruik te nemen. Waarschijnlijk ligt de hele fabriek 3-4 dagen stil en daarna itererend de Model Y en Model 3 productielijn een weeek. Giga Shanghai zou daarna een capaciteit hebben van 22.000 auto’s per week! Dus goed voor zo’n 1 miljoen auto’s per jaar uit één fabriek. Daarnaast wordt een verdere uitbreiding gepland in de buurt van de huidige Giga voor nog eens 500.000 auto’s. Amerikaanse auto-industrie Op deze plaats al eerder gesproken over het feit dat de Biden-administratie Tesla negeert. Ford en GM zijn de Amerikaanse iconen en Biden prijst GM de hemel in als bedrijf dat weg wijst als het gaat over BEV! Het moet pijnlijk zijn voor Biden om te zien dat in de Cars.com top 6, de vier Tesla-SEXY-cars te vinden zijn, met de Model Y op de eerste plaats. Deze lijst laat zien welke modellen het meest “Amerikaans” zijn. Dus worden de auto’s in de VS gemaakt worden, hoeveel van de gebruikte onderdelen komen uit de VS en hoeveel Amerikaanse banen levert het op. De Tesla’s welke in Amerika op de weg verschijnen worden 100% in Amerika gemaakt. Het industrie gemiddelde is 52%. Ford en GM zijn niet in de top 10 te vinden. De iconische Ford F-150 op plaats 21. En de Ford Mach-E staat niet eens in de lijst, deze wordt namelijk in Mexico gemaakt! Andere interieur opties Tesla levert op de 3/Y twee en op de S/X drie kleuropties voor het vegan leer. Geen opties om biesjes met een stiksel in een contrasterende kleur te kiezen. Daar komt nu verandering in. Niet dat er af fabriek meer opties komen, maar via het tuningbedrijf Unplugged Performance kan het interieur van een Model S voorzien worden van een andere kleur interieur. De echtgenote van Tesla-ontwerper Franz von Holzhausen is erbij betrokken. Goedkoop is het niet. Zo’n $30.000 is de vraagprijs. Er zijn natuurlijk ook in Europa gespecialiseerde bedrijven die met liefde je Tesla voorzien van andere stoelbekleding voor die prijs! Interviews Musk Deze week het derde deel van het interview van Tesla Owners Silicon Valley met Elon Musk. En ook in deze aflevering weer interessante uitspraken en perspectieven van Elon. Zeker voor degene die twijfelen over FSD, check het interview (deel 3) bij circa 41 minuten. Elon werd ook door Bloomberg’s John Micklethwai geïnterviewd op het Qatar Economic Forum. Hij praat over de twitterdeal, deelt zijn mening over de economische situatie, zijn politieke voorkeur, de toekomst van crypto en nog veel meer. Cybertruck en logistieke uitdagingen. Het design van Cybertruck is vastgezet en de voorbereidingen voor de productie zijn begonnen. Een productiestart wordt mid 2023 verwacht. Eerder heeft ook geen zin, want ze hebben nog steeds grote logistieke uitdagingen en chiptekorten door COVID. Eerder beginnen met de Cybertruck is minder Powerwalls of SEXY. Bovendien verloopt het opschalen van de 4680 batterijproductie iets minder snel dan gedacht. Ze gaan in Texas daarom ook Model Y’s maken met de 2170 batterijen in een non-structural pack. De productie-apparatuur heeft een tijdje vastgestaan in de haven van Shanghai. Inmiddels zijn en geruchten dat de eerste Model Y’s met 2170 van de band komen in Texas. De tooling is dus inmiddels aangekomen en geïnstalleerd. UNECE Afgelopen dagen heeft WP.29, een van de werkgroepen onder UNECE, zijn 187th bijeenkomst gehad. In Geneve zijn verschillende onderwerpen besproken. Waaronder onderwerpen welke te maken hebben met autonoom rijden. Om een beeld te krijgen waar dit allemaal over gaat kan je hier de documenten bekijken waaraan gewerkt wordt. Ik zou heel graag met iemand in contact komen die (eventueel beroepsmatig) het reilen en zeilen van de UNECE WP29 en GRVA inhoudelijk volgt en dit met ons, in gewone mensentaal, zou willen delen. Op weg naar level 4/5 natuurlijk interessant om te volgen. Misschien is er iemand die wil uitleggen hoe het besluitvormingsproces er binnen UNECE uit ziet in relatie tot nationale besluitvorming. Laat me weten als iemand tips heeft en/of zelf informatie wilt delen via teslamagazine. Uiteraard doet Steven Peeters op zijn YouTube-kanaal goed werk. Maar het is opvallend dat er relatief weinig over bericht wordt. Eind september staat de 13e sessie gepland van de GRVA, de werkgroep welke gaat over Automated/Autonomous and Connected Vehicles. Er staat nog geen agenda online. Binnenkort laden vlak bij de grens met België Deze week even gaat kijken bij de Dwaze herder in Gronsveld. De SuC’s zijn geïnstalleerd. Ze zijn de laatste hand aan het leggen aan de parkeerplaats. Eind volgende week is hij waarschijnlijk beschikbaar voor de eerste laadsessies. Dat kan je dan hier natuurlijk lezen. Ga je in de zomervakantie (met de kids) in je Tesla of andere BEV naar het zuiden dan is dit een hele interessante locatie om te laden. Uiteraard de nieuwste V3 en de eerste dan wel de laatste mogelijkheid om in Nederland te laden na of voor de grensovergang met België. Daarnaast is er voor de kids van alles te beleven en kan je een heerlijk hapje eten of wat drinken. Het laden zal waarschijnlijk wel te snel gaan! Wat wel jammer is dat alle Stalls hetzelfde gepositioneerd zijn. Juist voor een locatie als deze (vakantieverkeer) zou jee een paar Stalls verwachten waar je kan laden met de caravan aangekoppeld. En nu alle SuC open zijn voor Non-Tesla’s misschien ook een paar waar je niet achteruit hoeft in te parkeren. Tesla heeft zich moeten aanpassen aan de CCS-stekker, de andere merken moeten zich gaan aanpassen aan de positie van de laadpoort lijkt mij. VPRO-Tegenlicht over de mobiliteit van morgen Tegenlicht had afgelopen week een interessante aflevering over de mobiliteit van morgen. Het gaat van fietsen in de steden, via de transitie van ICE naar BEV en level 3 autonoom rijden, naar de onhaalbaarheid van de hyperloop, het elektrisch vliegen en CO2 uit de lucht vangen om bijvoorbeeld tot kunstmatige kerosine te komen. In 50 minuten geven twee hoogleraren van de TU/e hun visie op de toekomst. Een mooi overzicht van wat mogelijk op ons afkomt! De aflevering is hier te vinden. Uiteraard genoeg stof om over na te praten. De wetenschappers en beleidsmakers zijn het natuurlijk niet met elkaar eens. Dat blijkt ook wel uit de discussies aan tafeel bij de Meet Up! Juist dit maakt het zo interessant om de ontwikkelingen bij Tesla en de plannen van Musk te volgen. Hieronder mijn reactie op de aflevering van tegenlicht! Mijn reactie op de aflevering “mobiliteit van morgen”.
Als je Elon Musk en zijn bedrijven een beetje volgt moet je soms toch een beetje tenenkrommend hebben zitten kijken. Over nagenoeg alle items welke aan bod komen heeft Elon zich wel eens uitgesproken en aangegeven hoe hij de toekomst ziet. Hij heeft, met zijn bedrijven als Tesla, Spacex en The Boring Company, een hele dikke vinger in de pap als het gaat over het ontwikkelen van de technologie voor de mobilieit van morgen. Een vinger welke gedreven wordt door een visie en passie (“met hoeveel jaar heeft Tesla de transitie kunnen versnellen”), voorzien is van de absolute top aan talenten werkend in een conglomeraat van startups. Aan geld geen gebrek en de focus ligt volledig op schaalbaarheid en hiermee economische haalbaarheid. Misschien zijn dit wel juist de elementen welke meer bepalend zijn voor onze toekomst! Dat maakt dat het uiteraard juist goed is dat deze complexe onderwerpen vanuit verschillende perspectieven bekeken en bediscussieerd worden. Alleen Tesla opereert natuurlijk grotendeels achter gesloten deuren. Patenten komen vaak pas jaren later naar boven. De focus ligt niet op wetenschappelijke publicaties, het delen van kennis en het in het openbaar bediscussiëren van inzichten. Tesla is overigens wel transparant in hun plan en aanpak (zie Master I, II en binnenkort III) en laat regelmatig zien waar ze staan en wat hun uitdagingen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van AI en batterij-technologie. Maar voor wetenschappers geldt dit niet. Leuk, maar we geloven het pas als we het zien én begrijpen cq. zelf kunnen reproduceren. In de aflevering zitten beelden van 4680 batterij-productie van Tesla en vervolgens gaat het over solid-state batterijen en de beloftes van bedrijven als Quantumscape. Jammer, want de 4680 is voor de komende 10-15 jaar de industrienorm, alleen al door de enorm grote aantallen welke Tesla zelf gaat produceren en gaat afnemen bij de grote spelers als Panasonic, LG, CATL, e.d. Dit heeft door de economy of scale een ongekend effect op de prijs per kW. Dit maakt dat de auto-industrie richting de vormfactor 4680 gedwongen wordt, gewoonweg omdat dit verre weg de goedkoopste optie voor ze is. Alleen al hierdoor kunnen veel andere technologieën de prullenbak in. Het argument voor die andere technologie is immers (grotendeels) komen te vervallen door de 4680 en daarom businesswise niet meer haalbaar ten opzichte van de prijs/specificaties van de 4680. Zoals bijvoorbeeld waterstof voor mobiliteit. Dus ook een solid state batterij zal niet alleen betere batterij-karakteristieken moeten hebben, maar nog eens een kostprijs welke de concurrentie met de 4680 aan kan. Uiteraard gaat het in de aflevering over BEV en autonoom rijden. Een mooi punt dat ze maken is dat je niet de wegen (de infra) slim moet maken, maar de voertuigen die gebruik maken van die infra. Misschien is dat precies wat Elon beoogt met de tunnels. Hiermee wordt het aanleggen van een hyperloop minder duur is en hierdoor misschien wel economisch haalbaar. We gaan het in de tweede helft van het jaar zien wat The Boring Company gaat presenteren met de demo van hun Hyperloop. Beide heren geloven niet, of twijfelen, of autonoom rijden in de stad wenselijk is danwel haalbaar gaat zijn. Autonoom rijden op de snelweg zien ze wel zitten! Elon deelt deze mening natuurlijk niet. Maar Elon en zijn team hebben andere resources en informatie dan wie dan ook. Wat ik altijd jammer vind is dat alleen al feit dat bedrijven als onder meer Tesla, Amazon, Google en Apple miljarden uitgeven aan autonoom rijden en het trackrecord van Elon met Tesla en Spacex (het onmogelijke waar maken) dat er nooit uitgegaan wordt van een scenario waarin autonoom rijden in de stad er wel over 2 jaar is! Ook al heb je niet op een in de wetenschap gebruikelijk manier toegang tot de data. Er staan veel high stakes op het spel: het aantal verkeersslachtoffers gaat fors dalen! En dan praten we nog niet over de economische voordelen en allerlei nieuwe mobiliteitstoepassingen. Zelfs als het Nederlandse bedrijf Carbyon aan bod komt met hun technologie om CO2 uit de lucht te halen, valt de naam van Elon niet. Dit bedrijf krijgt geld van Elon (XPRIZE) om hun concept een stap verder te krijgen. Keywoord is ook hier: schaalbaarheid! Misschien gaan ze wel winnen en opent zich een weg om hun technologie inderdaad op grote schaal te gaan toepassen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |