In deze blik op week aandacht voor de prijsverhogingen, The boring company mag beginnen in Las Vegas, de Semi weer eens gespot, EVS35, Giga Berlijn maakt 1000 auto's per week en nog veel meer… Berlijn viert feest Het personeel van Giga Berlijn vierde een feestje. De productie zit nu op 1.000 per week en gaat nu snel stijgen. Ze nemen tussen de 500 en 600 nieuwe mensen per maand aan en werken inmiddels in twee shifts. Tegen het einde van jaar moeten ze op drie shift zitten. Op Twitter publiceert “TroyTeslike” regelmatig zijn inschatting van de productie in de Giga’s. Onderstaand overzicht laat een vergelijking zien tussen Giga Shanghai en Giga Berlijn in de eerste 3 maanden. Börn Nyland heeft een range test uitgevoerd met een MIG Model Y Performance een kwam tot 510 km op één lading. Prijzen van sommige Tesla’s weer ophoog Tesla heeft wederom prijsverhogingen doorgevoerd. De hoogte verschilt per model en per land. Eerder hoorde we van Zack Kirkhorn (de financiële topman) dat de prijsverhogingen hoofdzakelijk het gevolg zijn van twee variabelen: op moment van bestellen inschatting van de hoogte van grondstofprijzen op het moment van productie (nu soms al 12 maanden later) en het terugdringen van de vraag en hiermee de levertijden acceptabel houden. De grondstofprijzen zijn over het algemeen weer aan het dalen. Dus waarschijnlijk zit Tesla in een luxepositie en kunnen ze door de prijsverhogingen de vraag beter controleren en sturen. Alleen de prijzen van de LR en P versies zijn verhoogd. Ze verleiden kopers om te kiezen voor de standaard range versies. Hierin zitten minder batterijen. Tesla kan dus met dezelfde hoeveel batterijen meer SR-versies dan LR/P bouwen! De prijsstrategie staat in schril contrast met de situatie bij Ford. Ford liet weten dat ze geen geld meer verdienen aan de Mach-E door het huidige prijspeil van de grondstoffen. Gaan ze de prijs verhogen, neemt de vraag af. Heeft natuurlijk alles te maken met de manier waarop in het verleden geanticipeerd is op de toekomstige vraag naar grondstoffen voor de batterijproductie. De eerste meters Een maand geleden hebben we kunnen zien hoe de jongens van het YouTube kanaal “The Real Life Guys” een Model 3 voorzien hebben van rupsbanden. Nu zijn ze klaar om de eerste meter te rijden. Indrukwekkende auto, maar er is nog werk aan de winkel! ESG-ratings Zware kost, maar zeer interessant om iets te begrijpen van wat er aan de hand is met de ESG ratings! Niet voor niets dat Elon zegt "I am increaslingly convinced that corporate ESG is the Devil Incarnate"! TSLA Belegd vermogen Het aandeel TSLA staat zeer regelmatig op de eerste plaats in de maandlijsten van de meest verhandelde aandelen in Nederland via een platform als “Degiro”. Ook deze week schommelde het aandeel weer behoorlijk. Ik hoorde in de AEX-podcast van BNR nieuwsradio dat het door particulieren belegd vermogen in het aandeel TSLA in Nederland ongeveer 1 miljard euro is! Met de huidige prijs kan het interessant zijn om in te stappen zoals een van Tesla's groot aandeelhouders, Ron Barron liet weten FSD V11 Musk twitterde deze week dat hij zelf de Alpha built heeft en nog niet tevreden is over FSD op de snelweg. We moeten dus nog even wachten op Versie 11, waarin highway, citystreets en summon samen komen. Waarschijnlijk in de zomer. Uiteraard voor nu alleen in de VS. Ook RHD versie van FSD is in ontwikkeling. Deze zou waarschijnlijk later dit jaar verschijnen. Goed nieuws voor de UK, Japan, e.d. ofschoon natuurlijk niet duidelijk is (voor mij) of de RHD-gestuurde landen FSD Beta gaan toestaan. Op Twitter wordt Elon bijna dagelijks gevraagd naar de voortang van een FSD-Beta release in Europa én China. Met het zien van de beelden in de VS worden we steeds ongeduldiger. Nu in de VS FSD-Beta verder uitgebreid wordt lees je ook in de VS reacties van mensen die ook jaren hebben moeten wachten. Ze zijn verrast over de werking van het systeem, zelfs op auto’s van 4 of 5 jaar oud. Van de een op de andere dag heb je een auto met totaal andere functionaliteiten. Heb je weliswaar 4 jaar geleden voor betaald en nu pas gekregen, maar toch! Nu we het toch over aankopen van software hebben, in sommige markten, waaronder de VS, komt de optie zoals we deze hier hebben met Enhanced Autopilot of FSD op vraag van klanten weer terug. Tweede deel interview met Elon Er zaten weer een aantal interessante historische feiten in dit tweede deel van het interview. Ook was Elon openhartig over de kwaliteit van de UI van de huidige software. Hij is er niet tevreden over en is zich bewust van het ongenoegen hierover. Ook de huidige browser kreeg er ook flink van langs. Zelfs over het systeem op de achterbank van de Model S/X is hij niet tevreden. Waarom moet je voorin het geluid horen van de YouTube filmpjes welke op de achterbank bekeken worden? Kortom, er zullen zeker veranderingen komen. Alleen de focus ligt nu op FSD Beta. Een ander interessant onderwerp dat Musk aanstipte was dat hij verwacht dat Rivian en Lucid op faillissement gaan als er niet per direct ingegrepen wordt qua kostenreductie en efficiency verhoging. Alleen Tesla en Ford blijven volgens hem als VS-automerken over! Superchargers en Servicecenters Dat Tesla werk maakt van het uitbreiden en het openstellen van het Supercharger netwerk is te merken aan de frequentie waarmee dit onderwerp aandacht krijgt in de “blik op de week”. Het aantal landen waar (enkele) SuC ook opengesteld gaan worden voor niet-Tesla’s is weer verder uitgebreid met onder meer Duitsland, Denemarken en Finland en omvat nu 13 landen. Het zou mij niets verbazen als voor het einde van het jaar het wereldwijde netwerk SuC opengesteld is. Kan ook prima met het tempo waarmee de uitbreidingen plaatsvinden. Was het initiële plan van Tesla om 12 chargers te realiseren in Gronsveld, is het in de 14 maanden wachttijd op de aansluiting van Enexis al verdubbeld. En ook nog eens alleen maar V3 laders! Hetzelfde zien we aan de kant van de service. Ook het aantal service centers neemt verder toe. Elon heeft het verbeteren van de beleving van de service, onder meer door het reduceren van de wachttijden, op zijn vizier. Businesswise is het ook nu pas rendabel. De vloot aan Tesla’s buiten garantie wordt immers steeds groter. En zelfs bij Tesla’s gaat er wel eens wat stuk. Je wilt het liefst binnen een dag geholpen worden als er iets stuk is. Zowel voor SuC als voor Servicecenters geeft Elon aan dat hij ze niet ziet als een melkkoe, maar dat met een gezonde marge geëxploiteerd moeten worden. Dit staat haaks op het businessmodel van traditionele automerken. Hun verdienmodel is onderhoud en met name onderdelen! Over melkoe gesproken. Ik kwam een grappig filmpje tegen op instragram. Ga je naar een event en moet je in weiland parkeren, zorg dan wel dat je de auto op tijd gaat ophalen. Anders kan je wel eens raar staan opkijken als je de sentry-beeld gaat bekijken! Non-Tesla SuC Tesla-adri maakt onderstaande schermafbeelding van het scherm met de instellingen en opties voor Non-Tesla’s. Het eerste wat opvalt aan deze afbeelding is het aantal V3 Stalls in Ulm: 38 stuks! Ook de prijs per kWh is hoger dan voor Tesla’s: € 0,77 per kWh. Ook de Idle fee per minuut is duidelijk: € 1,00! Je kan als Non-Tesla eigenaar kiezen voor een abonnement (€ 12,99 per maand), dan krijg je volgens mij hetzelfde tarief als Tesla rijders. Op deze locatie € 0,58 per kWh. Of alleen het eenmalig gebruik tegen het hogere tarief. Simpel en transparant. Creditcard koppelen, stekker insteken, stall-kiezen en laden! EVS35 Afgelopen week was in Oslo het International Electric Vehicle Symposium (EVS). In onderstaande video een kleine impressie. We volgen met Teslamagazine.nl natuurlijk Tesla op de voet. Maar alles wat met EV te maken heeft is booming business en er meer dan allen Tesla. Indrukwekkend om te zien hoeveel kleine en grote spelers er zijn en welke producten ze bedenken. Met de verticale integratie heeft Tesla natuurlijk alles in eigen huis op het gebied van EV voor wat betreft de grote lijn en hun visie. In de segmenten waar het economisch rendabel kan hebben ze modellen en maken ze ongekende volumes. Qua laadinfra hebben ze voor nu een optimum tussen laadsnelheid, kostprijs per stall en een wereldwijde beschikbaarheid. Ze zitten op koers voor autonoom rijden! Het volgende grote segment dat er aan komt is het wereld van vrachttransport. Tesla Semi Het is al een tijdje stil rondom de Tesla Semi. Deze week werd hij echter weer eens in het openbaar gespot. Het wachten is op moment waarop er voldoende 4680 batterijen beschikbaar zijn. De geluiden zijn dat de productiecapaciteit steeds verder toeneemt, maar dat de snelheid waarmee de 4680 batterij geproduceerd kan worden nog wat achterblijft bij de verwachtingen. Waarschijnlijk de reden waarom ze in Austin ook een productielijn aan het maken zijn voor de Model Y met de 2170 batterij (non-structural), net als in Berlijn. Tesla moet ook de productlijnen voor de Semi in Austin nog afbouwen en testen. Dus uiteindelijk komen deze twee ontwikkelingen bij elkaar en gaan we ook zien dat de transportsector op z’n kop gaat. Misschien 1-2 jaar later dan initieel gepland, maar het gaat gebeuren! Auke Hoekstra (TU/e) had op eerdergenoemde EVS35 een interessante presentatie over de eTruck. De titel van presentatie was “From diesel truck to eTruck: faster then you think”. In deze tweet neemt hij de slides door. Interessant om te bekijken. Kort samengevat: als de Semi eenmaal beschikbaar is, is het een no-brainer voor transportbedrijven. Onderstaand plaatje zegt alles! The Boring Company gaat los!
De politiek in Las Vegas heeft nagenoeg unaniem groen licht gegeven aan The Boring Company om de Las Vegas Loop volledig te gaan realiseren. De hotels aan de Strip, het vliegveld, het stadion en het conventioncenter worden met elkaar verbonden. Het hele project zou ongeveer 2 jaar gaan duren. Een klein deel is al gerealiseerd, zoals bij het conventioncenter en de verbinding naar het World Ressort. Het wordt een belangrijk project. Een echte showcase, zowel qua bouwtijd als proof of concept (POC) voor de effectiviteit voor de toepassing in een stadscentrum. Point to point. Van het vliegveld direct naar bijvoorbeeld The Venetian, en niet eerst nog stoppen op alle tussenliggende stations! Maar het is ook een POC voor de boortechnologie zelf. Prufrock, de tunnel boor machine, is nog steeds in het ontwikkeling om uiteindelijk een optimum te bereiken tussen kosten en snelheid. Las Vegas zal waarschijnlijk ook plaats zijn waar we in 2024 de functionaliteit van een robotaxi optimaal tot zijn recht gaan zien komen. Zowel bovengronds tussen het reguliere verkeer als in de tunnels. En als het 2026 is het nog steeds een ontwikkeling welke razendsnel op ons af komt!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |