In deze blik op de week het tweede deel van een KITT-transformatie, de uitbreidingen van de Giga's, de teardown van de Model S Plaid en nog veel meer.... Buurman Giga Shanghai CATL is begonnen met het bouwen van een fabriek voor batterij productie. Niet geheel toevallig naast Giga Shanghai. Er is geen informatie over de productiecapaciteit, maar wel dat er een investering van $ 440 miljoen mee gemoeid is. Wederom een aanwijzing dat Tesla ervoor zorgt dat de toenemende behoefte aan batterijen parallel loopt aan de toenemende productie van auto’s en energieproducten. Giga Shanghai Ook Tesla gaat verder uitbreiden in Shanghai. Ze zijn al druk bezig met het uitbreiden van de huidige Giga. Maar deze week het nog niet door Tesla zelf bevestigde bericht dat ze in Shanghai een tweede Giga gaan bouwen. De bouw zou in april van start gaan. Hiermee kan de productiecapaciteit van Shanghai naar 2 miljoen voertuigen gaan. Welke modellen in Giga Shanghai 2? Het duurt natuurlijk nog even voordat Giga Shanghai kan doorgroeien naar 2 miljoen auto’s. Dit jaar wordt een productie van circa 1 miljoen Model 3 en Model Y verwacht. Het is de vraag voor welke modellen de uitbreiding van de productiecapaciteit beschikbaar komt. Het zou mij niets verbazen als ze vanaf midden 2023 de Cybertruck en Semi ook in Shanghai gaan produceren om China, Europa en andere delen van de wereld te voorzien. Eerst maar een zien of daadwerkelijk in april begonnen wordt met bouwen. Elon liet al optekenen dat hij zeer tevreden is over team Tesla China: snel, goede kwaliteit en geen gedoe. Met dat laatste zal hij wel naar Giga Berlijn verwijzen. Giga Berlijn Nog steeds is er geen finale vergunning afgegeven om de massaproductie in Grünheide te starten. Maar inmiddels zijn er meer dan 1.000 Model Y’s gebouwd. Op onderstaande foto's van Tobias Lindh staan ze netjes opgesteld en te wachten op het groen licht dat ze verkocht mogen worden. Deze week de geruchten dat Tesla verdere uitbreidingen voor Giga Berlijn even in de ijskast heeft gezet. Voor Duitsland het risico dat ze de voorkeur gaan geven aan een andere productielocatie in Europa voor het bouwen van andere modellen. Waarschijnlijk een politiek spel om de druk wat op te voeren. Bij een volgende uitbreiding willen ze natuurlijk niet nogmaals geconfronteerd worden met behoorlijk vertragende bureaucratie. Elon zou midden februari naar Berlijn komen. Dit trip is niet doorgegaan. Het (vermeend) te kort aan (grond)water voor een toekomstige uitbreiding blijft wel een probleem. Ik heb geen verstand van (grond)water, maar als je al eens in de omgeving van Berlijn geweest bent dan is het daar groener dan groen en is er volgens mij geen enkele Europese hoofdstad met zoveel meren! Maar goed, zal wel ergens anders aan liggen. Bruinkoolwinning misschien? Munro niet altijd blij Regelmatig op deze plaats een positief over Sandy Munro en de teardown van een Tesla product. Zoals verder op in deze blik op de week over de Model S motor. Ze zijn de Model S Plaid tot de laatste schroef aan het demonteren. Deze week kwamen onder meer de deuren aan bod. Sandy laat een vergelijking met de Model Y zien. Waar bij de Model Y een eenvoudige en snelle assemblage centraal heeft gestaan, zie je dat ze bij de Model S hier geen verbeteringen hebben doorgevoerd ten opzichte van 2012. Een erg arbeidsintensief proces, met veel losse onderdelen en ook nog redelijk foutgevoelig. Meer informatie in onderstand video-verslag. Scherm Model S Verrassend items bij de teardown van het dashboard is dat het centrale scherm wel degelijk ontworpen is om te kunnen kantelen. Toen de eerste pre-productie modellen in het wild rond reden zijn hier ook foto’s van gemaakt. Het was verrassend dat, toen de auto in productie ging, het scherm dit niet meer kon. Nu blijkt dat zowel het ontwerp als de mechaniek gemaakt zijn om te bewegen, alleen de 2 motoren om het scherm te laten bewegen ontbreken. Het is niet bekend waarom ze er niet voor gekozen hebben het scherm wel manueel te kunnen verstellen. Mogelijk dat ze deze optie later (als de chiptekorten opgelost zijn?) alsnog gaan toevoegen. Teardown Model S Plaid motoren De teardown waar iedereen op zat te wachten, was natuurlijk de nieuwe met carbon versterkte motoren van de Plaid. Onderstaande video van deze teardown. Dat de motoren van de Plaid bijzonder zijn blijkt natuurlijk uit de prestaties te ze leveren. In die zin stelt de teardown niet teleur. Ze vatten het samen met Extravaganza! Steven zou Steven niet zijn als hij de bevindingen van Munro niet zou gebruiken om wederom te benadrukken wat Tesla allemaal aan het doen is heel bijzonder is! Nieuwe lampen voor de Model S De afgelopen week heeft de productie van de Model S even stilgelegen om in de productie enkele veranderingen door te voeren. Aan de achterkant zijn subtiele wijzingen doorgevoerd met andere achterlichten. Aan de voorzijde worden nu de nieuwe matrix led-lampen geplaatst. Voor de Noord-Amerikaanse markt hebben ze nu ook in de Model S en de Model X de radar verwijderd. Vanaf nu gaan alle modellen autopilot volledig laten werken op Tesla Vision. FSD naar Canada De uitrol van FSD Beta in Canada is begonnen. Elon liet weten dat ze een fase met zo’n 60 eigen FSD-Beta testers nu langzaam gaat uitbreiden Tesla-rijders. De uitbreiding is ook in de Canada gebaseerd op de Safety Score. Op twitter ook een bericht van Elon dat waarin hij FSD Beta 11.0 voorziet van een blinkende ster! De uitrol van de single stack versie is blijkbaar nabij. Benieuwd of dit inderdaad zo’n grote stap vooruit is. Misschien het volgend weekend. Tesla Verzekeringen In de Q4 Earningscall werd door de financiële man bij Tesla, Zachary Kirkhorn, aangegeven dat ze eind 2022 verwachten ook in andere dan Amerikaanse markten actief te zijn met Tesla Insurance. In 2021 werd al een vergunning aangevraagd voor de Europese markt en vestigde zich het hoofdkantoor (Tesla Insurance Limited) in Malta. Nu is in een Duits handelsregister de registratie van een Duitse dochter opgedoken met een vestiging in Grünheide. Mogelijk dat direct met de verkoopstart van de Model Y uit Berlijn ook de verkoop van de verzekeringen gaat beginnen. Zoals al eerder bericht, de premie wordt volledig en alleen berekend aan de hand van het feitelijk rijgedrag en niet op basis van bijvoorbeeld leeftijd of regio waar je woont. Acceleration boost krijgt mogelijk trackmode Op twitter werd aan Elon de vraag gesteld of het mogelijk is dat kopers van een “acceleration boost” op hun Long Range-versie ook Trackmode kunnen krijgen. Elon bevestigde met OK! Dat brengt de LR met update en de Performance nog dichter bij elkaar. Wanneer deze software-update beschikbaar komt is nog onduidelijk. Met Trackmode zijn er meer instellingen te maken door de bestuurder, zoals de mate van regeneratief remmen, de balans (meer power naar de voor of de achterkant), e.d. Uiteraard zover de aanwezige hardware bepaalde zaken mogelijk maakt. Tot nu toe was Trackmode voorbehouden aan de performance uitvoering. Jaarlijkse betaling Premium Connectiviteit Op 23 december 2021 vroeg Zack (@BLKDL3) op twitter aan Elon Musk waarom je premium connectiviteit niet als jaarplan kunt kopen? En dat uiteraard iets gekoper dan per maand. Elon reageerde 2 maanden geleden met “Good Idea” en nu is de functionaliteit beschikbaar, vooralsnog alleen in de VS. De korting is $20. Even afwachten wanneer we dit ook in Europa krijgen. Keuze tussen Yoke en rond stuur Het ziet er nu toch naar uit dat er een keuze gemaakt kan worden tussen een Yoke-stuur of een rond stuur op de Model S en X. Aanvankelijk was dit ook de bedoeling, maar tot nu toe zijn er alleen versies met een Yoke geleverd. Voor een relatief laag volume als de Model S/X zou een dergelijke keuzeoptie voor de productiecapaciteit cq. logistiek toch geen probleem moeten zijn. KITT conversie Een tijd geleden hebben we de de eerste fase van de ombouw van een Model 3 naar KITT kunnen zien. Veel leuke reacties gelezen op deze conversie. Nu is de maker verdergegaan met het aanpassen van zijn zwarte Model 3. Ook dit is weer een grappig filmpje geworden. Hij is echter nog niet klaar! In de deel 3 zal de buitenkant aangepakt worden. Zijn doel is uiteindelijk met zijn Model 3 in KITT-uitmonstering een aantal iconisch scenes opnieuw te filmen. Grappig om te volgen. Maar hieronder eerst deel 2!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |