In deze blik op week aandacht voor prufrock, enkele prijsveranderingen, een nieuwe blog over FSD, een teken van leven van de Roadster, software-updates en nog veel meer… FSD wel of niet Regelmatig zie ik vragen voorbijkomen over het wel of niet aanschaffen van FSD. In mijn optiek een niet zo eenvoudig te beantwoorden vraag omdat speculatie en het wel of niet in eigen bezit zijn van de Tesla onderdeel kan uitmaken van het antwoord. Om je te helpen bij het voor jezelf formuleren van een antwoord heb ik een blog geschreven. Deze is hier te vinden. Over FSD gesproken, op de vacature-website van Tesla staan vacatures voor “software-engineer in test autopilot voor Nederland”. FSD voor Europa is wel degelijk in voorbereiding. Dat Tesla hard aan het groeien is blijkt wel uit het aantal openstaande vacatures. Het hoofdkantoor van Tesla Europa ligt in Amsterdam. Prufrock Elon wordt door experts nogal eens uitgelachen als hij zijn toekomstplannen ontvouwt. Dat hebben we gezien in de eerste jaren van Tesla en dat hebben we ook gezien bij eerste lanceringen van SpaceX. Dat lachen is de meeste inmiddels vergaan. Waar Elon ook mee wordt uitgelachen is met de The Boring Company. Het snel en relatief goedkoop graven van tunnels is voor de toekomst essentieel. Met de komst van autonoom rijdende auto’s zal het autogebruik eerst gaan dalen. De bestaande infra-capaciteit wordt immers veel beter benut, bijvoorbeeld minder files door menselijke fouten. Maar door onder meer de lage kosten van mobiliteit gaat uiteindelijk de vraag toenemen en slibben de wegen dicht. Over 10-15 jaar zijn tunnels voor autonoom rijdende voertuigen een essentieel onderdeel in de totale infrastructuur. Experts lachen om de Las Vegas Loop, de eerste commerciële toepassing. Nu rijden er nog bemande Tesla’s en is het nog maar een kort traject met 3 stations. Over twee jaar ziet het er daar compleet anders uit! Ondergrondse point-to-point mobiliteit, zonder tussenstops! En misschien wel het meest belangrijke: Prufrock heeft dan al weer een aantal iteratieslagen gemaakt. Sneller en lagere kosten! Neem eens een kijkje op hun website of bekijk onderstaande video voor wat meer duiding. Deze week kwam Prufrock bovengronds bij het eerste hotel op de Strip (Resort World) De komende jaren worden alle hotels, het vliegveld en het stadion aangesloten. Tegen die tijd is het pas nodig dat de bemande Tesla’s vervangen zijn door autonoom rijdende pods. App-store Al jaren wordt gespeculeerd over een Tesla-app-store. De verwachting is dat we eind dit jaar, begin volgend jaar, daadwerkelijk een app-store gaan zien. De huidige apps zijn gratis en worden door Tesla zelf ontwikkeld. Met het toenemen van het aantal auto’s met een Tesla OS, wordt het voor software-ontwikkelaars langzaam interessant om specifiek voor Tesla’s applicaties te ontwikkelen. In de loop van dit jaar rijden er wereldwijd meer dan 3 miljoen Tesla’s rond en dit aantal stijgt snel. Als Tesla ontwikkelaars toegang geeft tot het platform, kan er een breed scala aan apps ontwikkeld worden. Natuurlijk afhankelijk van de API’s welke Tesla vrijgeeft om te gebruiken. De auto zit natuurlijk vol met sensoren en er is veel data welke door combinaties tot unieke functionaliteiten kunnen leiden. Dus denk niet alleen aan bestaande apps als Zoom of Waze voor in je Tesla, maar juist ook aan applicaties die bijvoorbeeld processen automatisch uitvoeren. Creatieve mensen kunnen dan apps bedenken waarvan we nu nog niet weten dat we ze missen. Hieronder een voorbeeld. Software update Software-versie 2022.4.5 is begonnen aan een uitrol. Naast bugfixes en de reeds eerder aangekondigde functionaliteit om kleuraanpassingen te doen aan de afbeelding van je Tesla, is de keuze van het rijdersprofiel weer terug op het hoofdscherm. Ook het dashcam- en superchargericoontje in de navigatiemap is weer terug op de plaats waar die eerder te stond. Het selecteren van de gewenste mediabronnen is ook weer terug! Tesla Shop In de Tesla shop zijn weer nieuwe items toegevoegd. Verleden week de Cyberwistle, deze week de nieuwe Tesla Powerbank (2.0) in de 5 Tesla-kleuren. Mooi om te zien dat ook de Europese Shop steeds meer artikelen krijgt. En als de spullen op voorraad zijn gaat de levering razendsnel. Model 3 voor 2022 al uitverkocht? Met alle aandacht voor de Model Y zou je bijna vergeten dat de Model 3 natuurlijk ook gretig aftrekt vindt. Hij is nog niet voor 2022 uitverkocht, maar op een snelle levering hoef je niet te rekenen. Wil je nu een Model 3 bestellen, dan wordt dat voor de RWD en LR augustus 2022. De Performance kan in mei nog voor de deur staan. Een productie in Berlijn van de Model 3 is niet voor Q2 2023 te verwachten. Giga Shanghai heeft, ondanks het feest van het Chinees Nieuwjaar, zo'n 7 duizend auto’s klaarstaan voor transport naar Europa voor levering in het eerste kwartaal. Giga Berlijn vertraagt Wederom een verdere vertraging voor de start van de massaproductie in Grünheide. Nu wordt medio maart 2022 genoemd. Inmiddels beginnen ook sommige politieke partijen zich te mengen. Niet zozeer met Tesla, maar wel met het feit dat de Duitse bureaucratie niet echt helpt bij het vestigen van dit soort bedrijven. Natuurlijk was Tesla graag al begonnen met produceren. Maar op een wereldschaal is nog steeds een tekort aan chips. De productie in Fremont en Shanghai zijn hierdoor ook niet op maximale capaciteit. Prijzen multi-coat kleuren Model Y verhoogd De prijzen van Deep Blue Metallic en Midnight Silver voor de Model Y zijn verhoogd naar € 2.300, hetzelfde als Red. Wit (ook multi-coat) is nog steeds de gratis kleur en voor zwart is de meerprijs € 1.200. Of ze hiermee al een voorschot nemen op de nieuwe multi-coat lakken uit Giga Berlijn? Levertijden voor de Model Y LR nog steeds mei en de performance in blauw/grijs/rood nu juni 2022. Een witte nemen en daarna een custom wrap wordt mede hierdoor steeds interessanter! Model 3/Y updates De eerste in Shanghai geproduceerde Model 3/Y van 2022 komen aan in Europa. Bronnen bevestigen dat de AMD Ryzen chip aan boord is evenals de 12v lithium-Ion batterij. Of de verwarmde ruitenwissers erin zitten, is nog niet bevestigd. Krijg je binnenkort je bestelling, hieronder de afbeelding hoe de noodzakelijke hardware eruit ziet. De bagagehaken en afdekhoes voor de Model Y zijn nog bevestigd. Roadster, een teken van leven Eindelijk weer eens een teken van leven over de Roadster. Dat hij pas na de Cybertruck in productie zou gaan, is wel duidelijk. Deze week was Tesla-Designchef Franz von Holzhausen te gast in de Spike’s Car Radio podcast. Hij gaf aan dat ze werken aan de Roadster en dat ze veel leren van het traject dat ze met Plaid doorlopen hebben. Hierdoor wordt de Roadster nog beter dan de versie welke tijdens de eerste onthulling getoond werd. “It will be an amazing, exciting flying machine”. Hiermee verwijst hij naar de cold-gas-thrusters van SpaceX! Dave Lee gaat in onderstaande vlog nog wat dieper in op het interview met Franz.
2 Comments
In deze blik op de week veel aandacht voor het supercharger netwerk, wederom een app update, de teardown van de Model S Plaid en nog veel meer... Tesla op het dak Giga Texas wordt voorzien van zonnepanelen. Gek genoeg niet Tesla’s eigen panelen. De reden is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk kunnen ze de Tesla panelen met een hogere marge verkopen in combinatie met de Powerwall. Mogelijk heeft het ook te maken met het chiptekort en willen ze Tesla Solar-klanten niet te lang laten wachten op hun order. De bedoeling is dat de zonnepanelen op het dak het woord Tesla gaan vormen. Giga Texas ligt vlak bij het vliegveld van Austin. Zal waarschijnlijk vaak gefotografeerd gaan worden. Rolling Stop Toen ik voor de eerste keer in de VS met een huurauto reed heb ik een beetje vreemd staan kijken bij een kruising met 4 stopborden! Wie heeft er nu voorrang? Zo’n “all-way-stop intersections” is eigenlijk best slim. Je moet altijd snelheid verminderen en tot een stop komen. Degene dit als eerste stilstaat mag ook weer als eerste vertrekken. Dat helemaal tot een stop komen is meestal iets dat in de praktijk van alle dag niet echt gebeurd. De praktijk is meer een “rolling stop”. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft nu in overleg met Tesla heel specifiek omschreven wanneer een “rolling stop” mag en wanneer een complete stop moet. Voor Tesla natuurlijk een fluitje van een cent door middel van een software aanpassing op te lossen en via een OTA-update snel uit te voeren. NHTSA noemt dit een recall. Grappig is natuurlijk dat op weg naar FSD er meer van dit soort situaties zich gaan voordoen en dus feitelijk gedrag van alle dag en formele regels elkaar ontmoeten. Autorijden en je precies aan de regels houden gaat niet. En autorijden zonder regels ook niet! In de inmiddels verschenen versie 10.10 van FSD beta is de "recall" uitgevoerd. FSD Beta 10.10 laat wederom mooie verbeteringen zien. Hieronder een voorbeeld van FSD in de regen. V11 Software Ondanks dat de V11 software nog verbetering behoeft, is het wel leuk om het team te zien dat achter dit deel van de software zit. Met name het weetje dat enthousiaste programmeurs en stagiaires in hun eigen tijd begonnen zijn het bouwen van de lightshow software. Superchargers De pilot om een aantal Superchargers open te stellen voor niet-Tesla’s in Nederland wordt nu uitgebreid naar Frankrijk en Noorwegen. Gebaseerd op de data van het feitelijk gebruik, de mogelijkheid van dynamische beprijzing en met het maar gedeeltelijk beschikbaar stellen van de capaciteit heeft Tesla instrumenten in handen om de gebruikerservaring van de eigen Tesla-rijders niet te schaden. Wel zaak dat Tesla de software in de auto’s blijft optimaliseren voor snel laden en het aantal locaties, de laders per locatie en de laadsnelheden verder blijft verhogen (zie hieronder). De 4680 batterij die we straks ook in Europa gaan zien bij nieuwe Tesla’s kan in principe een hoge laadsnelheid langer vasthouden. Dus een korte laadtijd. Bovendien gaan sommige V3-chargers naar 325 kW (was 250 kW). Supercharger op nieuwe locaties Periodiek geeft Tesla een update van hun Superchargernetwerk, inclusief de geplande uitbreidingen. Voor Nederland ziet er goed uit voor 2022. Er komen bijna 20 locaties bij. Natuurlijk nog een slag om de arm gelet op het tijdspad, vergunningen, e.d. Maar hoe dan ook, goed om te zien dat het aantal locaties toeneemt. De kaart laat niet zien of er op bestaande locatie V3-laders bijgeplaatst worden, want dat is natuurlijk ook een vorm van uitbreiding. Klik op onderstaande afbeelding om naar de interactieve kaart te gaan. Gratis laden op weg naar je (vakantie)bestemming Tesla gaat in Noorwegen, Zweden, Duitsland en Frankrijk de komende 3 weekenden bij circa 80 superchargers het laden gratis maken tijdens bepaalde tijden. Een mooi instrument om wachttijden te voorkomen door sommige rijders te verleiden gebruik te maken van het gratis laden. Op deze manier kunnen ze goed spreiden. De tijdstippen verschillen per land. Meer informatie is hier te vinden! App-update Wederom heeft de app een update gehad. Verleden week de oplaadstatistieken en nu deze week de mogelijkheid om voertuigdetails te zien en de datum waarop een bepaalde garantie verloopt. Helemaal onder in het beginscherm staat in het blauw “Details bekijken”. Batterijproductie Dat Tesla de batterijproductie meer dan serieus neemt en vooral ook zelf de regie wilt hebben over de specificaties en beschikbaarheid, is duidelijk. Door de enorme bestellingen bij bijvoorbeeld LG en Panasonic bepalen ze dat de vormfactor 4680 de industriestandaard wordt. Ook voor anderen! Allen door grote volumes kan de prijs van de batterijen zakken. Voor hun eigen 4680 productie willen ze natuurlijk ook grip krijgen op grondstoffen en halffabricaten. Zo werd duidelijk dat ze naast Giga Texas een cathode-productiefaciliteit willen gaan bouwen en de bouwvergunning hiertoe nu hebben aangevraagd. Op termijn gaan we dit ook bij Giga Berlijn zien. Het informatieve YouTube kanaal "The Limiting Factor" maakte verleden jaar een aflevering over het cathode productie proces. Teardown Model S Plaid Zoals aangekondigd is Sandy Munro begonnen met tot de laatste schroef en chip uit elkaar halen van de Model S Plaid. Voor de liefhebber een interessant proces om te volgen. Direct al in een van de eerste afleveringen al opvallende dingen. Zoals de 12V lithium-Ion batterij als vervanging van de grote accu zoals we die al jaren kennen. Op onderstaande afbeelding heeft Sandy hem in zijn handen. Een mooi compact ontwerp. Gaan we natuurlijk terug zien in alle Tesla's. Eindelijk een accu welke een auto-leven lang mee gaat! In onderstaande video wordt hele achteraandrijving onder de auto uitgehaald. Wat een brok techniek, met de twee motoren en versnellingsbakken. Super compact gebouwd. Sandy en zijn collega zijn erg onder de indruk en zien dit als voorbeeld van hoe ver Tesla voorop loopt. Vooral omdat dit ontwerp laat zien dat alle disciplines bij Tesla samenwerken en met eenzelfde focus. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |