In deze blik op de week aandacht voor het bezoek van Elon Musk aan Europa, het Supercharger netwerk, vertraging van de Semi productie, nieuwe beelden van de Cybertruck en meer... Supercharging Tesla deelde deze week twee filmpjes over haar Supercharger infrastructuur en tripplanner. Niet zo verwonderlijk na het nieuws van de afgelopen weken waarbij Ford en GM met het adopteren van de Tesla laadplug (NACS) zich aansluiten dit netwerk. Ook waren er berichten dat andere merken overwegen zich aan te sluiten bij de nieuwe laadstandaard voor Noord America. In het filmpje zien we kort een paar screenshots van de achterkant van Tesla’s Superchargernetwerk. Ze laten natuurlijk niet veel zien, maar wat we zien geeft wel aan dat ze echt ongelooflijk veel detailinformatie hebben over nagenoeg alles wat maar zou willen weten van iedere laadsessie en locatie. In Europa zijn inmiddels 1.000 Supercharger locaties. Ongekend als je onderstaande video bekijkt van het event in september 2012 waarmee de eerste 4 locaties met Superchargers in gebruik zijn genomen. Tesla bouwt al 11 jaar aan het netwerk. Niet zo verwonderlijk dat het verstandig is om je hierbij aan te sluiten. Dat loop je niet zomaar in en kost natuurlijk ongelooflijk veel geld. Cybertruck Deze week doken er een weer beelden op van de Cybertruck in het openbaar. Dit keer Cybertrucks met een wrap in een camouflage kleur. Ziet er wel heel erg stoer uit. Laat ook wel zien dat we de Cybertruck straks in heel veel verschillende kleuren en patronen gaan zien. Door zijn vorm waarschijnlijk relatief eenvoudig te wrappen. Meer informatie over de Cybertruck is op deze aparte pagina te vinden. Met de Cybertruck voorzien van een camouflage wrap neemt Tesla natuurlijk een loopje met andere merken die met een dergelijk wrap de vorm van de auto nog proberen te verhullen. Klik op onderstaande foto voor bewegende beelden van een Cybertruck die een drive-in verlaat. Er wordt op social media gespeculeerd over de mogelijkheden van een wrap vanaf fabriek. Alles kan natuurlijk, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Er zijn genoeg bedrijven wereldwijd gespecialiseerd in het wrappen van auto’s. En er zullen ongetwijfeld nieuwe bedrijven ontstaan die zich specialiseren op de Cybertruck. Niet alle qua wraps, maar ook met allerlei accessoires. De laadbak is voorzien van vele bevestigingspunten welke vele toepassingen mogelijk gaan maken. Model Y in het blauw Al eerder het bericht over het signaleren van blauwe uitvoeringen van de Model Y gemaakt in Giga Berlijn. Het blijkt nu definitief te gaan om Deep Blue Metallic. Dit is dezelfde kleur blauw als ook in Giga Shanghai en in de VS gebruikt wordt. Vooralsnog dus geen nieuwe kleur blauw in de lijn van Quicksilver en Midnight Cherry Red. Semi loopt vertraging op De stap naar massaproductie van de Semi wordt met nog eens circa een jaar vertraagd. Hoofdzakelijk door keuzes welke men gemaakt heeft in de verdeling van de beschikbare batterijen. Met het bekend worden van alle details van het Inflaction Reduction Act (BEV en batterijsubsidies) probeert Tesla natuurlijk de subsidie-inkomsten te maximaliseren. Eerder al het besluit om de batterijproductie in Berlijn voorlopig anders te prioriteren. Nu dus geen prioriteit voor de massaproductie van de Semi. Zal ook ongetwijfeld te maken hebben met de start van de bouwactiviteiten in Giga Nevada en enkele problemen met de eerste generatie Semi’s die nu in min of meer met hand gebouw worden. Samen met Pepsico is Tesla de plooien aan het gladstrijken om straks de Semi bij een massaproductie ook een ongekend succes te maken. De extreem lage kosten per kilometer moeten straks echt het verschil gaan maken om transportbedrijven te laten overstappen naar de Tesla Semi. Hier maakt de tijd dat de Semi niet gebruikt kan worden door onderhoud ook een belangrijk onderdeel van uit! Vanuit economisch perspectief heeft Tesla ook de tijd. Concurrentie op massaproductie niveau is immers niet. Vanuit het perspectief van hun missie, hadden ze graag al heel wat jaren de Semi op de markt gehad! Rivian volgt Polestar met ABRP De navigatie-app ABRP (a better route planner) schijnt nu ook in de Rivian zijn opwachting te gaan maken. Eerder maakte ook al Polestar gebruik van deze software. ABRP werkt vergelijkbaar met de Tripplanner van Tesla. Hij geeft precies aan waar je onderweg moet laden en met het hoeveel procent rijbereik je aankomt. ABRP neemt in zijn berekeningen ook veel variabelen mee. Ze bieden zelfs de optie om gebruik te maken van de Tesla-api waarbij realtime data van je Tesla naar ABRP gaat. Qua instellingen heeft ABRP net wat meer opties dan de Tripplanner van Tesla. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je een caravan gaat trekken of dat je met meerdere personen in de auto zit. Klik hier om naar de webversie van ABRP te gaan. Elon in Europa We zagen deze week foto’s voorbij komen van Elon Musk op verschillende plaatsen in Europa. Eerst in Italië. Rome om precies te zijn. En later in Frankrijk. Hij heeft verschillende politici gesproken over de bekende onderwerpen als social media/twitter, AI, de energietransitie en de ruimtevaart. Een tweede gesprek met Macron op korte termijn gaat natuurlijk over een aanstaand besluit over de locatie van de volgende Giga of Mega factory. Frankrijk zal deze graag willen binnen halen. Want net als de Duitse auto-industrie zal naar verwachting ook de Franse auto-industrie flinke klappen gaan krijgen tijdens de transitie naar BEV en het robotaxi-tijdperk. Elon is niet alleen populair bij policiti en staatshoofden, maar ook bij de gewone publiek. Hij krijgt langzaam de status van een rockstar. 10 miljoen 4680 batterijen
Tesla liet weten dat ze hun 10.000.000ste batterij in het formaat 4680 in Giga Texas geproduceerd hebben. Is dat nu veel of niet? Om het in perspectief te plaatsen moeten we natuurlijk weten over welke periode dit gaat en hoeveel batterijen nodig zijn voor 1 voertuig. Beide variabelen weten we niet precies. Grofweg zou het gaan over een periode van 6 maanden en over 800 batterijen per voertuig. Dan praten we over circa 480 voertuigen per week. Dus nog lang niet op het niveau waar ze naar toe willen. Maar natuurlijk goed om te horen dat ze ook in Giga Texas de 4680 produceren en dat ze progressie maken. Het proces van opschalen van de productie van 4680-batterijen gaat minder snel dan met gedacht gehad, maar zal op enig moment een versnelling krijgen en dan gaan we de 4680 in steeds meer voertuigen zien. Zeker in de Cybertruck en de Semi.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |