Deze week aandacht voor de "media-ophef" over de veiligheid, een range-toename voor de M3LR, het zenuwstelsel van Tesla en nog veel meer... Service Tesla's gaan in China als warme broodjes over de toonbank. Net als in de VS en later in Europa, heeft Tesla in China ook wat last van groeistuipen. Met name de omvang van de service-infrastructuur blijft achter bij de groei. Dat het allemaal wel goed komt, hebben we natuurlijk in de VS en Europa gezien. Maar het kan wel even duren. Om het proces te versnellen heeft Tesla in China een apart team samengesteld dat klachten van Tesla-kopers sneller moet analyseren en oplossen. Aanleiding was het protest van een koper welke behoorlijk amok maakte op de Tesla-stand tijdens de Shanghai Motorshow. Bij de Tesla van haar vader zouden de remmen niet gewerkt hebben. Natuurlijk kreeg deze actie veel media-aandacht. Blijkt achteraf dat de remmen prima gefunctioneerd hebben, maar dat de eigenaar veel te hard gereden had! Hieronder de beelden van de situatie. Wel mooie reclame voor de stevigheid van het panoramadak! De dagen er na was het extra druk op de Tesla-stand. Door de verticale integratie en Warp Drive (zie hieronder) heeft Tesla een hele korte lijn tussen de uitgevoerde service in de praktijk en de productie in fabriek. Klachten en reparaties zijn direct terug te leiden tot het productie- of logistieke proces. Daar vinden dan maatregelen plaats om herhaling te voorkomen. Zelfs in de VS is de kwaliteit van de productie fors beter geworden. In China is de kwaliteit van de productie vanaf de start al hoog. Dit verwacht ik van de kwaliteit van Berlijn ook. Ondanks dat ze in Duitsland onder een vergrootglas komen te liggen. Veiligheid Tesla presenteert ieder kwartaal cijfers over de betrokkenheid van Telsa's bij ongevallen. De veiligheidsvoorzieningen in alle Tesla’s zorgen voor indrukwekkende cijfers. Uit Tesla’s eigen cijfers blijkt dat ze bij fors minder ongevallen betrokken zijn. Tot wel 10x minder kans om een ongeval te krijgen. Zeker op de snelweg. Lees hier het hele rapport. Natuurlijk zijn niet alle cijfers zomaar met elkaar te vergelijken. Maar wat mogelijk nog belangrijker is, is dat het deze cijfers ieder kwartaal beter worden. Zeker als FSD op de snelweg volledig zijn eigen gang mag gaan en ook buiten de snelweg gebruikt gaat worden. In mijn optiek is het heel frustrerend dat juist in de media aandacht is voor de negatieve uitzonderingen, die achteraf meestal niets te maken hebben met de technologie, maar met het gedrag van de bestuurder. Zoals deze week in de media het bericht dat in Texas twee mensen om leven zijn gekomen in een Tesla. Er zou niemand achter het stuur hebben gezeten. Dat was natuurlijk “kaasje” om headlines te creëren waarop geklikt wordt. Uiteraard blijkt achteraf dat de betreffende Tesla helemaal geen FSD had. En dat er waarschijnlijk allemaal vreemde zaken uitgehaald zijn om de beveiligingen in het systeem te omzeilen. Maar dat wordt natuurlijk niet meer gecorrigeerd in de berichtgeving. EDR uitlezen Als een Tesla bij een ongeval betrokken is, is het mogelijk dat Tesla (of een derde partij) een uitgebreide analyse maakt van allerlei data welke vastgelegd zijn ten tijde van het ongeluk. Het werkt als een soort black-box en kan dienen om te achterhalen wat er nu feitelijk gebeurt is. Tot nu toe kon alleen Tesla of een gespecialiseerd bedrijf de EDR (Event Data Recorder) uitlezen. Daar komt verandering in. Je kan eventueel zelf een EDR-kit kopen om de data uit te lezen. Het is wel een dure grap en zal mogelijk alleen al hierdoor voorbehouden blijven aan gespecialiseerde bedrijven. Of gaan schade-experts van verzekeraars ze ook gebruiken? Tesla heeft voorbeelden gegeven van een rapport dat aan de hand van de EDR gemaakt kan worden. Hier een voorbeeld van een Model 3-rapport of een hier een voorbeeld van een Model S. XPrize Elon heeft $100 miljoen beschikbaar gesteld voor de XPrize. Een competitie welke 4 jaar gaat duren en moet gaan leiden tot een oplossing voor het CO2 probleem. In onderstaand interview geeft Elon interessante inkijkjes in zijn bedrijven en zijn aanpak. De moeite waard om te bekijken. In een artikel op scientias.nl geeft Dr. Vermaas van de TU Delft een mooi overzicht van wat nu eigelijk het probleem is en wat oplossingsrichtingen zijn. Ik ben benieuwd of deze wedstrijd de komende 4 jaar tot revolutionaire oplossingen gaat leiden. Ritje door NL Afgelopen week weer eens sinds lange tijd wat meer kilometers gemaakt in mijn Tesla Model 3 SR+. In totaal iets meer dan 1.000 km gereden. Hoofdzakelijk op de snelweg en nagenoeg volledig op FSD. Wat is dit toch heerlijk relaxed rijden. Misschien op al die kilometers 5x het systeem overruled. Bijna altijd door asociaal gedrag van andere weggebruikers. Wat zou het fantastisch zijn als FSD op de snelweg qua regelgeving snel meer ruimte krijgt. Die time-outs bij het inhalen mogen er van mij wel af. Richtingaanwijzer uit en laat de auto zelf maar bepalen wanneer inhalen veilig kan. Ook de g-krachten bij een scherpere bocht mag wel aangepast worden. Sommige bochten op de snelweg kunnen best met 100 km/u gemaakt worden. Op provinciale wegen moet je goed opletten dat bij een scherpere bocht je niet deels op de andere weghelft terecht komt! Snel de regelgeving aanpassen wat mij betreft dus! Voor het eerst ook geladen bij een V3 charger (SuC Akersloot). En voor het eerst 170 kW gezien: 1249 km/u range. Natuurlijk was dit maar van korte duur. Ook 3x bij een V2 charger geladen. Gemiddeld in 20 minuten van 20% naar 80%. Net genoeg tijd voor een sanitaire stop en een kop koffie. Heerlijk relaxed rijden met zo'n SuC-netwerk en FSD. Het enige dat ik mis is dat je way-points in de navigatie kunt zetten. Dus van A naar B via C. En dan zien waar en wanneer je het beste kunt laden (tijdens het stuk van A naar C of het stuk van C naar B). Het zou helemaal fijn zijn als je direct kunt zien of op C of B een laadpunt is en als je aangeeft dat je hier gebruik van gaat maken, aangezien dat impact heeft op het laden onderweg. Way-point navigatie zit er aan te komen. Onderstaand een screenshot van een eerste testversie, met dank aan hacker @greentheonly Wachtend op een veerboot heerlijk een Netflix-serie gekeken. Alleen een hachelijk moment toen we de boot mochten gaan oprijden. Bij het verlaten van Netflix en het overschakelen naar drive-mode bleef het systeem "hangen". Waarschijnlijk door mijn ongeduld. Toen de 2 resetknoppen ingedrukt. Duurde erg lang. Dus nog maar eens gereset. Als je iedereen ziet oprijden en jij blijft als enige staan, duurt 30 seconden opstarten best lang kan ik je zeggen. Uiteindelijk met wat geduld is het natuurlijk toch goed gekomen en hebben ik de boot niet gemist. Waarschijnlijk wel een aantal ICE-rijders niet kunnen overtuigen om over te stappen op EV! Sorry. Stuurwiel met verwarming In de recent uitgeleverde 2021 Model 3 en straks ook in de MIG Model Y, zit als het goed is het vernieuwde stuurwiel met stuurverwarming. Deze optie maakt onderdeel uit van het premium interieur. Dus niet bij het gedeeltelijk premium interieur van de SR+ uitvoering. Hier wordt het een optie welke via de software is bij te kopen. Hetzelfde dus als de verwarming op de achterbank. Volgens de geruchten zal binnenkort de aankoopbutton verschijnen in de app. Centraal zenuwstelsel Op deze plaats al vaker aandacht gehad voor DOJO, de in aanbouw zijnde supercomputer van Tesla. Zeker met de aangekondigde AI-dag staat Tesla’s supercomputer vol in de belangstelling. Tesla AI zou zo maar eens de derde grote productlijn kunnen worden. Tesla staat bekend om hun verticale integratie. Dat dit heel ver gaat wordt steeds duidelijker. Dus niet alleen productie en verkoop in een hand, maar ook service, schadeherstel, verzekering, laadinfrastructuur, e.d. Ook aan de productiekant is bekend dat Tesla steeds meer in huis ontwerpt en/of produceert. Denk aan de stoelen, het Tesla-glass, FSD-chip, HVAC, e.d. Duidelijk werd deze week dat Tesla een nieuw team heeft samengesteld dat een focus heeft op de materialen. Tesla maakt materialen welke simpelweg nog niet bestonden, zoals het speciale Tesla-staal voor de castings. In onderstaande vlog geeft Steven van Solving The Money Problem duiding aan een presentatie van Sandy Munro over de samenstelling van de materialen! Maar de verticale integratie zit niet alleen in de producten. Als je DOJO het brein van Tesla noemt, dan kan je Warp Drive het centraal zenuwstel noemen. Warp Drive (“Warp”) is het door Tesla zelf ontworpen Enterprise Resource Planning systeem. Dus geen SAP of ORACLE of andere ERP-systeem van een leverancier. Elon had al snel door dat informatie snel en simpel door de verschillende onderdelen van de organisatie moet gaan. Jay Vijaya is lang verantwoordelijk geweest voor het omzetten van Elon’s visie naar een werkend systeem. In onderstaande video zijn verhaal. Meer range voor de 2021 LR Model 3 De WLTP range van de Model 3 LR AWD is aangepast van 580 km naar 614 km. Sinds Telsa spreekt van SR(+) en LR en niet meer over de omvang van het batterypack, is het lastig te achterhalen waar een rangetoename vandaan komt. Hardware en/of software? We weten natuurlijk dat er verschillende chemische samenstellingen voor de batterijen gebruikt worden en in omloop zijn. Denk aan de LFP-batterij in de MIC Model 3. Ook zijn er verschillende formaten in omloop: de 4680, de 2170 en de 18650. In de Model 3 zit qua formaat de 2170 batterij, maar de chemische samenstelling is niet altijd duidelijk. De Model Y uit Berlijn krijgt straks de 4680 batterij. Daarnaast weten we dat Tesla regelmatig via de software aanpassingen doet op basis van data uit de auto’s. Of het nu gaat over het aanpassingen van de laadsnelheid afhankelijk van de omstandigheden, de omvang van de reserve als er 0% in het display staat, beperken van de degradatie (verlengen levensduur), verbeteren van de rijprestaties, e.d. Kortom: door de mogelijkheid van over-the-air software updates kan Tesla de capaciteit en presentaties achteraf aanpassen, uiteraard binnen de grenzen van de aanwezige hardware. We weten allemaal dat WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) iets anders is dan de werkelijke range in de dagelijkse praktijk. Degene die al wat langer een Tesla (of andere EV) rijden weten inmiddels dat weersomstandigheden (temperatuur en wind) een enorme impact heeft. Het verschil tussen rijden in de winter en de zomer is groot. Ook 100 of 130 km/u op de snelweg is dag en nacht verschil. Een toename van de WLTP heeft altijd wel enige impact op je eigen verbruikscijfers. 2021 Model 3 SR+ Range Test Bjorn Nyland heeft weer eens een Model 3 aan een range-test onderworpen. Onderstaand het videoverslag. Zoals te verwachten is de 2021 Model 3 SR+ een ongelooflijke energiezuinige auto. Met een relatief kleine batterij en hierdoor een lager voertuiggewicht, toch veel range. En voor een relatief lage prijs. En natuurlijk alle andere “extra’s” van een Tesla, zoals SuC-netwerk, Autopilot/FSD, over-the-air updates, superzuinige HVAC door o.a. de warmtepomp, enz. Nieuwe deurpanelen De eerste Model 3's uit Fremont hebben nu ook de nieuwe deurpanelen. Ziet er netjes uit. De knop om de deur te openen is nu voorzien van een tekst en een icoontje. Grote kans dat de auto's voor Nederland die eind Q2 aangeleverd worden ook deze nieuwe deurpanelen hebben. Als tijdens het bestellen de deurpanelen al afgebeeld waren in de configurator weet je het zeker dat je ze krijgt. Ook in het witte interieur. Hieronder een paar foto's.
1 Comment
H.P. van den Berg
25/4/2021 09:53:47
Leuk, al die nieuwtjes, uitleg en achtergrondinformatie!
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |