In deze blik op de week aandacht voor een bandenslijtage indicator, active noise canseling, cost control in Shanghai, de dodelijkste weg in de VS, updates uit Shanghai en Texas en nog veel meer.... Waarschuwing bandenslijtage Een nieuwe functionaliteit in de software wordt het signaal dat de profieldiepte van een van de banden niet meer voldoende is. Het verschil kan je misschien visueel niet opmerken, maar naarmate de band meer profiel verliest, wordt hij qua rolomtrek kleiner. Wanneer dit gebeurt, begint de band sneller te draaien dan toen hij nieuw was. Wat Tesla waarschijnlijk doet, is meten hoe vaak het wiel draait en zodra het een bepaald punt bereikt, weet hij dat het profiel van de band minder wordt. En als de ene band sneller draait dan de andere, weet hij ook of het loopvlak ongelijkmatig slijt. App-update De laatste tijd krijgt de Tesla-app steeds meer functionaliteiten. Zo is nu te zien hoeveel kWh er bij een laadsessie is toegevoegd. Voor de eigenaren van een Tesla-insurance (vooralsnog alleen in de VS) wordt ook het melden van een claim nu afgehandeld via de app. In China wordt geëxperimenteerd met een systeem dat moet voorkomen dat een niet TESLA (of EV) een laadplaats kan bezetten (ICE-ing). Dit doen ze door een obstakel te plaatsen voor de stall waardoor je er niet kunt parkeren. Via de app kan een Tesla-eigenaar deze laten wegklappen en heb je weer toegang. Chiptekort Een aantal aanstaande Tesla-eigenaren in Nederland en België hebben bericht ontvangen dat hun binnenkort te leveren Model Y niet alle USB-poorten en de draadloze oplader aan boort heeft. Dit komt natuurlijk door het wereldwijde chiptekort. Het lukt Tesla deze schaarste te laten “landen” op functionaliteiten die je prima achter kunt herstellen na levering. Natuurlijk altijd beter dan niet kunnen leveren. Allemaal niet zoals je het graag wil, maar helaas even de realiteit door de gevolgen van de pandemie. Livestream over SAE Levels Steven Peeters organiseert een live-stream op YouTube om te praten over de SAE levels en de misleidende info waardoor het lijkt of Mercedes voorloopt op Tesla. Het is duidelijk dat Tesla voor een totaal andere aanpak kiest. Daarom is het goed te begrijpen hoe de classificatiesystemen werken en waar Tesla staat. Atoom niveau Wil je begrijpen hoe de batterij in je BEV werkt opgebouwd vanuit het atoom? D an moet je onderstaande video van The limited factor bekijken. Erg mooi gemaakt. Maar je moet wel goed blijven opletten... voor een leek (als ik) best complexe materie. Giga Shanghai Net als verleden week, nu ook deze week weer een indrukwekkend filmpje van het productieproces in Giga Shanghai, dit keer met de focus op “cost control”. Met de aanstaande opening van Giga Berlijn en Giga Texas heeft Tesla 3 hypermoderne en zeer kosteneffectieve productielocaties. Onderstaand dronebeelden van de in aanbouw zijnde Giga Texas laten zien dat ze mogelijk aan het "sandbaggen" zijn voor wat betreft de tijdlijn voor de 4680 batterij productie. Er staat al heel wat apparatuur opgesteld. Active Noise Canceling De refresh Model S/X hebben extra microfoontjes in de voorstoelen. Inclusief het zeer uitgebreide audiosysteem is alle hardware aanwezig om met Active Noise Canceling het omgevingsgeluid nog verder weg te filteren. Tesla gebruikt hiervoor het geluidsplatform “audio Weaver”. Meer informatie hierover is hier te vinden. In de laatste software update voor de Model S Refresh is deze functionaliteit live gegaan. Er is nog weinig bekend over de werking en de effectiviteit hiervan. Zal ook zeker technologie zijn welke nog flink wat verbeterslagen moet maken om het eindelijk als vanzelfsprekend te worden ervaren. Of we deze technologie ook in andere Tesla-modellen gaan terug zien is afwachten. Person of the Year Elon Musk stond deze week flink in de belangstelling. Door Time Magazine werd hij uitgeroepen als Person of the Year. Hij gaf een interview. Ook de Financial Times riep hem uit tot Person of the Year. Dit is een interview waar (nog) geen beelden van zijn, maar wel een uitgebreid artikel welke hier te vinden. Dave Lee maakte een vlog met de keypoints uit het artikel. Dat Elon een veel besproken persoon is, moge duidelijk zijn. Bizar om te zien hoe sommige politici proberen eigen gewin te halen over de rug van Elon. Sommigen maken het erg bond. Steven van Solving The Money Problem maakte er een vlog over. Inclusief de legendarisch clip van Trump over Musk “He does Rockets”! Dodelijkste weg in de VS Eerlijk is eerlijk. Ik had er nog nooit wat over gelezen. Maar het schijnt dat de bergpas met de bijnaam "The Tail of The Dragon" regelmatig slachtoffers maakt. Niet zo verwonderlijk met zo'n aanlokkelijke weg met uitdagende bochten. Motoren en sportauto's vliegen je om de oren. Op deze website is meer informatie te vinden. Of de Tesla met FSD moeite had met de bergpas is in onderstaand verslag te bekijken.. Maar natuurlijk is juist zo'n weg nu net leuk om zelf te rijden!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |