Samenvatting van het nieuws van deze week: - Er zijn weer aantal Model Y's gespot op de testtrack van de Fremont-factory. De laatste fine-tunig. De eerste leveringen aan klanten in de VS zijn gepland vanaf 15 maart a.s.! De delivery-mails zijn verzonden. In eerste instantie leek het alleen te gaan over de Performance=versie. Maar nu hebben ook LR AWD bestellers een mail gekregen. Ramping up the production! Zowel zwart als wit interieur. De enige beperking is dat de 7-zits configuratie nog niet te leveren is. - Ik ben erg benieuwd naar de eerste reviews, de vergelijkingen met de Model 3/Model X en de teardown door Sandy Munro! - De Nederlandse configurator op Tesla.com geeft aan dat bestellingen die nu geplaatst worden in mei geleverd worden. Gelukkig zijn er wel af en toe nog modellen beschikbaar voor directe levering. Alleen dan moet je gewenste configuratie er wel tussen zitten. - De afgelopen dagen via de social media de wintersport-wisseldagen gevolgd. Mijn beeld is dat het wel mee viel met de drukte bij de SuC. Natuurlijk pikte de media weer een SuC er uit met 10 Tesla's in de wachttij. Maar dat was lang niet overal zo en al helemaal niet op alle tijdstippen. Veel Model 3 rijders die konden uitwijken naar Ionity-laders (met Mainau-laadpas) of een SuC eerder of later konden nemen. En natuurlijk mensen die er voor gekozen hebben een comfortabele overnachting te boeken (met laadfaciliteiten). Kortom: anders dan met de ICE, maar zeker goed te doen! En.... Tesla heeft weer heel veel data kunnen verzamelen en zal de infrastructuur steeds verder optimaliseren. Niet alleen met meer stalls en SuC's op strategische plaatsen, maar ook sneller laden met de V3-laders, batterij-optimalisatie en andere software-matige tweeks. - Giga Berlijn is weer een horde verder. Alle bomen zijn gerooid. Ik weet niet precies wanneer de "ground-braking-ceremony" gepland is. Nog niet alle vergunningen zijn binnen! Maar dat er tempo gemaakt wordt, is wel duidelijk. - Waar ook tempo gemaakt wordt is Giga Shanghai. Geruchten gaan dat de productie inmiddels op 12.000 voertuigen per maand zit. Ook de LR productie wordt in Shanghai opgestart. En de productiehal voor de Model Y is in aanbouw. - Door het Corona-virus zijn de leveringen in China in januari en waarschijnlijk ook februari, lager dan verwacht. De beurs reageert direct en het aandeel TSLA is fors gedaald de afgelopen week. Mogelijk dat in maart nog veel afleveringen kunnen plaatsvinden. Anders wordt Q2 een topmaand! Want de bestellingen komen gewoon binnen en de productie gaat door, alleen het afleveren laat even op zich wachten. Door het ontbreken van dealers, kan Tesla de verkoop nog niet niet in de boeken zetten. Dat gaat pas als de auto bij de koper is afgeleverd. Financieel resultaat in Q1 kan dus tegenvallen door de hoge voorraad van auto's. Zal door sommige media wel weer negatief opgepikt worden, beurs reageert, enz. enz. Maar Elon heeft al aangekondigd dat Q1 traditioneel een zware maand is. - De afgelopen week ook de berichten over de eerste cobaltvrije batterij welke in China door CATL gemaakt wordt voor Tesla. Meer krijgen we in april te horen tijdens de battery-investorsday. - In de VS is de HW3 retrofit in volle gang. Ook Canadese eigenaren krijgen een oproep voor de vervanging. Daarna zal Europa wel aan beurt zijn. Voor het einde van jaar afgerond zou mooi zijn! Moeilijk inschatten wat de omvang van de vervanging is in Nederland. Uiteraard moet je HW2 of HW2.5 hebben in je Model S, X of 3 en FSD gekocht. Gaat toch al snel over een paar duizend retrofits. En de Service Centers hebben het al zo druk! - Nu de Model Y een jaar na de onthulling van de band rolt, meteen de speculaties over de Cybertruck. Zal deze ook eerder komen? Ik denk het niet. Is een compleet nieuw model, te produceren in waarschijnlijk nog niet bestaande productiefaciliteiten en wachtend op de nieuwe battery-packs. Kan je niet wachten? Mattel (Hotwheels) gaat een 1:10 en 1:64 schaalmodel uitbrengen. Inclusief stickers om de gebroken ruiten na te maken! De 1:10 versie ($ 400) schijnt al uitverkocht te zijn. - De Model 3 is de UK CAR OF THE YEAR 2020 geworden! Verleden jaar was dat de I-pace. In een auto-minnend UK twee jaar achter elkaar een EV als winnaar! Dat zegt genoeg denk ik. - De Model 3 wordt steeds beter. Niet alleen via software-updates, maar ook met kleine hardware-matige verbeteringen. In onderstaand filmpje de grootste veranderingen.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |