Ook deze week weer aandacht voor het aandeel TSLA. Hij staat op de hoogste koers ooit. Elon gaf een interview met toch weer nieuwtjes. De FSD Beta versie 5 werd uitgerold. Nieuws over the boring company, de 7 zitter van de Y, de Tesla Semi en meer... TSLA Ook deze week maakt het aandeel weer reuze sprongen. Een week geleden (19/11) was de koers $ 489. Een week later, op 26/11 is de koers op een all-time-high van $ 574. Dat was precies 12 maanden geleden overigens $ 66! Langzaam begint Wall St. in te zien dat 1 miljoen verkopen in 2021 realistisch gaat zijn en dat er ook omzet gehaald wordt uit de software-verkoop nu FSD zo’n stappen maakt. En dat in een groeiende EV markt met in veel markten stimulerende maatregelen. Met inkomsten uit een eventueel robottaxi netwerk wordt nog geen rekening gehouden. Ook de energiemarkt wordt niet echt meegenomen. Ark invest heeft een tijd geleden onderstaand overzicht gepubliceerd met het bull-scenario's. WE komen aardig in de buurt van wat ze "The High Functioning EV Company" noemen. De genoemde Price-targets in 2024 zijn van voor de split. De huidige koers pre-split is $ 2.870. Tesla in inderdaad fors de productie kosten aan het verlagen en in sommige markten de verkoopprijs en de prijs voor de FSD-software aan het laten stijgen. Goed voor nog grote winstmarges. Ook het bouwen van de 3 nieuwe fabrieken verloopt voorspoedig. En verdere uitbreiding zit in de pijplijn. The Boring Company Het moment waarop we de Tesla's in de Las Vegas Convention Centre Loop in actie zien, komt dichterbij. Op internet zijn natuurlijk al diverse animaties te vinden met inschatting van de capaciteit en de werking. Het wordt voor Tesla en TBC een mooie showcase (proof of concept). Het laat perfect zien hoe ons transport er in de toekomst uit kan komen te zien! Autonoom rijdende auto’s en pods in tunnels. Tegen een fractie van de kosten van de huidige technieken met metro’s en al het ander rijdend materiaal op rails in stedelijke gebieden. De Vegas-tunnel is met 1 boormachine gebouwd (Godot). Een modificatie van een bestaand design. Als ze straks met meerdere machines boren aan hetzelfde tunnelstelsel en met de eerste zelf ontwikkelde tunnelboormachine, gaat het heel snel. Zeker omdat de Prufrock (naam van de eerste volledig elektrische tunnelboormachine) niet eerst een schacht nodig heeft, maar “gewoon” zich begint in te graven! In deze video meer informatie over de machines. Model Y De 7-zitter van de Model Y is onderweg (in de VS). De eerste leveringen zijn volgens een tweet van Elon begin december. Er wordt natuurlijk druk gespeculeerd over de feitelijke ruimte op deze 3e rij. Er zijn zelfs enthousiastelingen die zelf zijn gaan knutselen. Mijn verwachting is dat de 7-zitter wat langer op zich heeft laten wachten omdat de nieuwe achterkant beschikbaar moet komen. Nu de Giga Press in Fremont in gebruik is en de achterkant van de Model Y uit één stuk wordt geperst, zal er ongetwijfeld meer ruimte gemaakt zijn voor de optionele 3e rij. Of er nu wel plaats is voor twee volwassenen blijft natuurlijk afwachten. Er zijn foto’s opgedoken van de Model Y MIC. Nog gecamoufleerd. Het is niet de verwachting dat de buitenkant er anders uit gaat zien dan de Fremont-versie. Ook de binnenkant is gecamoufleerd. Wat opvalt is dat er voor het stuur een instrumentencluster lijkt te zitten. Of dit werkelijk zo is, is natuurlijk speculeren. Hij zou mij enorm verbazen als de Y in China wel een 2e scherm zou krijgen. FSD Beta De ontwikkelingen van de FSD-suite gaan razendsnel. Deze week weer een nieuwe release. En wat maakt het wederom enorme sprongen voorwaarts. Natuurlijk zijn er nog steeds momenten waarop de bestuurder moet ingrijpen. Deze fase is juist ook bedoeld om de echte bugs er uit te halen die kunnen zorgen voor grote brokken. Maar als je ziet wat er nu al allemaal kan, dan ziet er goed uit voor een bredere uitrol de komende weken op weg naar een full release in de VS net voor de kerst. Als in de loop van 2021 ook nog de supercomputer DOJO ingepast wordt in het proces van continu verbeteren, dan gaan de iteratieslagen van nieuwe releases naar 1-3 dagen. Dit in combinatie met de verdere uitbreiding van de FSD-fleet in andere delen van de wereld (lees nog meer ervaringen van alle kilometers die Tesla’s autonoom gereden hebben) maakt dat bij de sceptici over autonoom rijden langzaam het besef gaan komen dat het tocht echt sneller gaat gebeuren dan werd gedacht. Natuurlijk zijn nog flink wat hordes te nemen, maar het perspectief wordt steeds duidelijker. Tesla Semi Deze week sprak Elon op de Europese conferentie over Batterijen. Er werden een paar interessante vragen aan hem gesteld. Wat wel grappig was dat ook Elon kan vergeten de microfoon aan te zetten!!! Waar hij wel heel duidelijk over was is dat een 40-ton vrachtwagen maximaal, maar waarschijnlijk minder dan 1 ton, verliest aan ladingcapaciteit door het gewicht van de batterijen. En dan hebben we over een batterypack dat 600 km range heeft met die 40 ton! Hieronder het hele interview: Wat ik persoonlijk erg kan waarderen is dat hij met name het aantrekken en behouden van talentvolle ontwerpers en engineers als motivatie noemt om Europese Tesla-modellen te ontwikkelen. Door en voor Europeanen. Hetzelfde geldt voor China Giga Berlijn In het hiervoor genoemde interview sprak Elon ook over zijn ambities met de batterij-productie in Berlijn. Dit moet een van, of zelfs de grootste van Europa worden. Het moeilijkste is volgens Elon het opschalen van een concept in het laboratorium naar massaproductie. Qua batterij technologie wordt doorbraak naar doorbraak gepresenteerd. Nog hogere energiedichtheid, nog sneller laden, enz. enz. Maar de uitdaging zit in het uitvinden en ontwikkelen van alle nieuwe productietechnologieën welke nodig zijn om tot massa-productie te komen. Van lab naar proof of concept naar massa-productie. De proof of concept (project Roadrunner) staat in Fremont en Giga Berlijn wordt de eerste locatie voor massa-productie. Naast heel veel geld is natuurlijk het intellect van je enigeers doorslaggevend. Laat Tesla (samen met SpaceX) op 1 en 2 staan in de lijsten met meest gewilde werkgevers voor net afgestudeerde engineers! En aan geld is trouwens bij Tesla/SpaceX ook geen gebrek. Tijdens batteryday heeft Tesla de roadmap gepresenteerd om de productiecapaciteit tot grote hoogte te brengen en de prijs per kWh naar rond de $ 50. In onderstaande video (1 van 5 video’s) wordt uitgebreid ingegaan op dit meesterwerk. Software updates We zijn natuurlijk in afwachting van de Versie 11 of zoals Elon het noemt, de Holiday-release! Voor de meeste van de Tesla eigenaren wordt het al als normaal ervaren om iedere 2-3 weken een over-the-air update te ontvangen. Je bent dit immers ook gewend van je telefoon of tablet. Maar in de auto-industrie is het nog steeds heel bijzonder en is Tesla voorlopig de enige die over-the-air kan updaten en dan ook nog eens een ongekend grote hoeveelheid functionaliteiten toevoegt. De website teslamag.de presenteerde een overzicht van 75 functionaliteiten welke sinds de release van de Model 3 aan de software zijn toegevoegd! Klik op de afbeeldingen voor een vergroting. Tip van de week
Het is met Black Friday, Cybermonday en andere acties natuurlijk interessant om nu inkopen te doen van spullen die je toch al wilde kopen. Natuurlijk zijn er ook veel Tesla-gerelateerde koopjes. Bijvoorbeeld als je SR+ binnenkort geleverd gaat worden, is het nu bestellen van vloermatten wel handig.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |