Het jaar 2019 was een fantastisch Tesla jaar. Zeker voor Nederland met de introductie van de Model 3. Dat eind 2019 de teller tegen de 30.000 zou gaan staan had niemand verwacht, denk ik. Zo tegen het einde van jaar zien we allerlei jaaroverzichten verschijnen. Ongetwijfeld zal er ergens ook terug gekeken worden op het geweldig jaar voor Tesla, ook in Nederland. Maar ik zou graag vooruit willen kijken. Wat heeft Tesla in 2020 voor ons in petto. Het is een lange lijst geworden. Het is een mix van bevestigde feiten, verwachtingen op basis van de vele nieuwsbronnen rondom Tesla en de interpretatie hiervan door mij of andere Tesla-fans. Een aantal hebben dan misschien ook wel de status van “de wens is de vader van de gedachte”. Maar ze komen ook weer niet zomaar uit de lucht vallen. Heb je aanvullingen of ben je ergens totaal niet mee eens, laat het me weten!
|
Mooi overzicht van alle gratis over-the-air updates van 2019! Bron: Reddit
|
De modellen
Model S en X
In 2020 komt de Plaid versie. Een nieuw topmodel, met naar verwachting een nieuw batterij-concept en de bevestigde tri-motor configuratie. De roep om een nieuw interieur wordt steeds groter. Een interieur in de lijn van de Model 3 en Y, maar ook zoals gezien in de Cybertruck, New Roadster en Semi. Het kan bijna niet anders dan dat in Q2 of Q3 het doek afgaat van de vernieuwde Model S en X. De concurrentie krijgt het schaamrood op de lippen! De combinatie range, snelheid, kwaliteit en prijs zet alle aangekondigde nieuwkomers weer op een forse achterstand. Maar, het blijven (in ogen van velen) toch auto’s. En een auto is emotie en merkentrouw. Goed dat er andere merken ook met EV’s komen en dat Tesla de weg wijst. En uiteindelijk wil je toch een keer een Tesla. |
Model 3
Zowel qua uiterlijk als technologisch verwacht ik niet dat er iets groots gaat veranderen. Natuurlijk wel de continue verbeteringen in de hard- en software. Mogelijk de terugkeer van de LR RWD versie. De eerste aanwijzingen zijn er dat er een 100 kW versie komt. Er zijn ook aanwijzingen dat er een Ludicrous Mode komt voor de performance versie: met een software-update naar 3 seconden of alleen mogelijk in combinatie met 100 kW batterij? Zolang de vraag naar de Model 3 groter is dan de productie-capaciteit, zal er niet heel veel gaan veranderen. GF3 Shanghai gaat in 2020 ook de LR en performance versie bouwen. Maakt hiermee ruimte in Fremont voor de SR versie voor Europa. Maar nu mogelijk wel met het standaard interieur (stoffen stoelen, standaard audio), de vereenvoudigde middenconsole, een softwarematig geknepen range, e.d. voor een zeer scherpe prijs (onder de € 45.000?). |
Model Y
Begin 2020 start de massaproductie van de Model Y in Fremont. In eerste instantie de LR en Performance versie voor de VS en Canada. Naar verwachting in Q3, maar toch zeker in Q4 de eerste internationale leveringen. In Q3 ook de eerste productie van de Model Y in GF3 Shanghai. In Fremont voor de VS in Q3 of Q4 de productie van de SR+ versie van de Model Y. Begin 2021 ook de SR+ versie van de Y naar Europa en dan neemt eind 2021 GF4 Berlijn de productie voor Europa voor haar rekening. Benieuwd of er sprake is van kannibalisme tussen de 3 en de Y. Of moeten we het meer zien als een iPhone Pro/Max versie? Beide hebben hun eigen doelgroep! |
Semi
Weliswaar later dan gepland, volgens mij wachtend op de nieuwe batterij-technologie, de eerste productie en levering van de Semi eind 2020. Voor het eerst ook Tesla Armor Glass in een productie voertuig. De locatie waar de Semi gebouwd gaat worden is nog niet bekend. Mij lijkt dat dit GF1 wordt in Nevada. Maar hier moet dan wel nog gebouwd gaan worden. Fremont zit vol met S3XY en GF2 in Buffalo bouwt geen (vracht)auto’s. De afgelopen 2 jaar hebben we steeds beelden van de 2 prototypen kunnen zien. Waarschijnlijk zal er in de tweede helft van 2020 een concept productieversie in het openbaar verschijnen. |
New Roadster
De Roadster wacht ook op de volmaking van de nieuwe batterij-technologie en de tri-motor configuratie zoals in de Model S Plaid. Ook de bouwlocatie van de New Roadster is nog niet bekend. Het zou me niets verbazen als ze deze alsnog in Fremont gaan maken. Misschien net als de Semi is de verwachting dat eind 2020 de eerste leveringen gaan plaatsvinden. Het zou erg spectaculair zijn als op de eerste Roadster die uitkomt ook direct de SpaceX-Thrusters zitten. Hij zal het moeten opnemen tegen alle ICE en hybride hypercars en zal ze qua prijs en prestaties direct (ver) buitenspel willen zetten. En natuurlijk de toon zetten voor alle toekomstige (hypercar) EV's! |
Cybertruck
In 2020 de aankondiging van de productie-locatie. Zou ook wel eens GF1 kunnen gaan worden in Nevada, samen met de Semi? Gaat gebruik maken van de nieuwe batterij-technologie, de unieke bouwconstructie en voor de topversie ook van de tri-motor configuratie. Misschien zien we eind 2020 de eerste prototypes in het wild en in 2021 dan de eerste leveringen. Mogelijk dat in 2020 ook het doek gaat van de compactere versie van de Cybertruck, met een marktintroductie in 2022. De Cybertruck heeft ook het Tesla Armor Glass en de nog nieuw aan te kondigen batterijtechnologie. |
Pod
In 2020 komt er nog een nieuw model. Geen straatauto, maar een Pod voor in de eerste tunnel van The Boring Company in Las Vegas. Deze tunnel wordt eind 2020 in gebruik genomen. Het zou me niets verbazen als zo’n Pod uiteindelijk gemaakt gaat worden van stainless steel en het transparant aluminium (Armor Glass) zoals gezien bij de Cybertruck. Maar mogelijk dat de eerste Pod op een onderstel van de Model X staat en (staan)plaats gaat bieden aan 16 personen. Natuurlijk is het spannend hoe de eerste Pod er uit gaat zien. Maar mogelijk nog interessanter is hoe de geleiding in de tunnel gaat werken. In de laatste demo was er immers geen sprake meer van mechanische geleiding, maar zorgt de FSD-technologie voor een veilige rit in de tunnel!
In 2020 komt er nog een nieuw model. Geen straatauto, maar een Pod voor in de eerste tunnel van The Boring Company in Las Vegas. Deze tunnel wordt eind 2020 in gebruik genomen. Het zou me niets verbazen als zo’n Pod uiteindelijk gemaakt gaat worden van stainless steel en het transparant aluminium (Armor Glass) zoals gezien bij de Cybertruck. Maar mogelijk dat de eerste Pod op een onderstel van de Model X staat en (staan)plaats gaat bieden aan 16 personen. Natuurlijk is het spannend hoe de eerste Pod er uit gaat zien. Maar mogelijk nog interessanter is hoe de geleiding in de tunnel gaat werken. In de laatste demo was er immers geen sprake meer van mechanische geleiding, maar zorgt de FSD-technologie voor een veilige rit in de tunnel!
Technologie
Full Self Driving
Begin 2020 de feature complete fase: de noodzakelijke software- en hardware is beschikbaar en alle neurale netwerken zijn gebouwd en zijn volop aan het leren. Tegen het eind van 2020 verzamelen meer dan 1 miljoen Tesla-voertuigen ontelbare hoeveelheden live data en feedback van human-drivers. DOJO, de trainingscomputer, gaat overuren maken. Ik verwacht eind Q1 de start van de Europese uitrol van de retrofit vervangingen van de FSD computers voor de Model S, X en de Model 3. De HW2 en HW2.5 modules worden voor de kopers van FSD vervangen door de nieuwste FSD-computer. De LR Model 3 en alle Model S en X van na juni 2019 hebben de nieuwe hardware al. Een groot deel van SR+ heeft de HW2.5 versie. Deze krijgt dus een retrofit, mits je FSD hebt gekocht! In 2020 zal Navigatie on Autopilot steeds beter gaan werken en uiteindelijk ook op de mid-speed trajecten blijven draaien en leren. Smart Summon verder dan 6 meter van het voertuig, zie ik in 2020 in Nederland nog niet gebeuren. Maar ik laat me graag verrassen. |
In 2020 gaat Tesla de wereld verbazen met hun FSD-suite. In Q1 schakelt het systeem over naar full-hd beeldverwerking met de nieuwe FSD computer. De nieuwe visualisatie van de waarnemingen en de weergave van de omgeving en alles wat hierin beweegt, is verbluffend. Dit is ook noodzakelijk, want we moeten uiteindelijk er op vertrouwen dan de Tesla alles ziet wat wij zelf ook bij onze beslissingen tijdens het rijden betrekken. Zien, wat je Tesla ziet, helpt hierbij. Alle scenario's bij overheden, belangenverenigingen, autobranche, e.d. die uitgaan van noodzakelijke randvoorwaarden in en langs de wegen om autonoom te kunnen rijden zoals auto's die met elkaar moeten communiceren, noodzakelijke 5G netwerken, slimme wegen, high-definition kaarten, e.d. kunnen de prullenbak in! "Gewoon" camera's en neurale netwerken!
Supercharger netwerk
De eerste V3 SuC in Europa is een feit (nabij Londen). Fast charging tot 250 kWh. Het zou me tegenvallen als Nederland, met zijn enorme populatie Tesla’s, er geen gaat krijgen in 2020. Want er moet flink wat capaciteit bij in Nederland. In 2020 zullen er ongetwijfeld weer locaties bijkomen en worden bestaande locaties uitgebreid. Ik hoop dat Tesla meer werk gaat maken van Destination Chargers. Parkeerplaatsen bij grote bedrijven, congreslocaties en winkelcentra voorzien van oplaadpunten. Of we in 2020 de eerste robotslang gaan zien, is twijfelachtig. We hebben er lang niets meer over gehoord en zolang er nog een bestuurder in de auto zit is het ook nog geen noodzaak.
Supercharger netwerk
De eerste V3 SuC in Europa is een feit (nabij Londen). Fast charging tot 250 kWh. Het zou me tegenvallen als Nederland, met zijn enorme populatie Tesla’s, er geen gaat krijgen in 2020. Want er moet flink wat capaciteit bij in Nederland. In 2020 zullen er ongetwijfeld weer locaties bijkomen en worden bestaande locaties uitgebreid. Ik hoop dat Tesla meer werk gaat maken van Destination Chargers. Parkeerplaatsen bij grote bedrijven, congreslocaties en winkelcentra voorzien van oplaadpunten. Of we in 2020 de eerste robotslang gaan zien, is twijfelachtig. We hebben er lang niets meer over gehoord en zolang er nog een bestuurder in de auto zit is het ook nog geen noodzaak.
Batterijen
Tesla heeft nu voor de Model S/X en Model 3/Y verschillende batterij pakketten. Ik verwacht dat de S en de X in 2020, zeker de topversies (tri-motor) nieuwe batterij-technologie gaan krijgen. De “1 miljon Mile-battery” zoals deze genoemd wordt. Een een range van 500 Miles en meer voor de topversie. Ook de New Roadster, Semi en Cybertruck krijgen de nieuwe batterij-technologie. Elon heeft aangekondigd om begin 2020 een “Investors Battery and Drivetrain Day” te organiseren. Een dag waarop investeerders worden geïnformeerd over de stand van zaken van Tesla met betrekking tot de batterij ontwikkelingen. Dat belooft spectaculair te worden, zowel qua capaciteit als qua prijs gaat Tesla de lat voor de concurrentie nog verder verleggen! De technologische voorsprong blijft het grote concurrentievoordeel van Tesla. Alle nieuwe modellen die komen, leggen het technisch gezien af tegen Tesla. En dan ontbreekt het ze ook nog aan de SuC-netwerk en een FSD-suite. Het enige waar ze Tesla op kunnen verslaan is op design, merkbeleving/-trouw en bouwkwaliteit in combinatie met personalisaties. Dus eigenlijk alleen op emoties! |
Bouwproces
Elon is op weg naar het bouwen van een machine die de machine bouwt. De Cybertruck gaat daar mogelijk het eerste voorbeeld van zijn. Er is ook bij de bouw van de huidige modellen buitengewoon veel aandacht voor het productie-proces. Tesla probeert te vereenvoudigen en hiermee verder te kunnen automatiseren en robotiseren. In de Model Y wordt naar alle waarschijnlijkheid voor het eerst een nieuwe interne bedrading toegepast. Niet meer de kabelbomen zoals in de Model 3, S en X en alle andere auto's, maar een systeem dat nog maar 150 meter lang is, redundant uitgevoerd en sterk vereenvoudigd qua connectoren.Het lijkt op de bedrading van een gevechtsvliegtuig. Er wordt ook afscheid genomen van het 12V systeem met een eigen 12V accu.
In Q2 zal Sandy Munro zijn bevindingen van de teardown van de Model Y aan de wereld presenteren. En net als bij de Model 3 zal hij weer enorm verbaasd zijn over de bouwefficiency. Weer een onderdeel waar Tesla zich echt onderscheid ten op zichtte van traditionele autobouwers. Ze bouwen echt goedkoper, met hogere marges per voertuig tot gevolg.
Eigenlijk zie je die vereenvoudiging van processen terug in alle onderdelen van Tesla. Bestellen gaat via de website en aflevering gewoon in de haven of op een andere centrale locatie. Ook het hele service-proces verloopt via de app. Het mobiele service team wordt verder uitgebreid. Nu 20 mobile service-auto's. Ze komen gewoon naar je auto toe om kleine problemen op te lossen. Benieuwd of ze in 2020 de FSD computers op lokatie gaan inbouwen of dat je toch naar een servicecentrum moet. Ik denk dat laatste, maar er kan veel mobiel!
Tesla Amor Glass
Misschien niet bekend, maar Tesla heeft een glas researchgroep onder leiding van Mike Pilliod (voormalig Apple) en Kate Kuzina. Er zit natuurlijk veel glas in alle Tesla’s. En in de route op weg naar robottaxi’s is “downtime” omdat een ruit stuk is niet handig. Zeker niet in de vrachtauto. Tijdens het cybertruck event had Elon het over transparant aluminium. Net zoals in de Star Trek IV-film. Het kan goed zijn dat Tesla een productiemethode heeft ontwikkeld, waarmee de kosten van dit glas relatief laag zijn. Het zal voor het eerst toegepast gaan worden in de Semi en later in de Cybertruck. Mogelijk zien we het later terug in de voorruit en dakpanelen van andere modellen. En natuurlijk in Starship van SpaceX en de Pods voor The Boring Company.
Elon is op weg naar het bouwen van een machine die de machine bouwt. De Cybertruck gaat daar mogelijk het eerste voorbeeld van zijn. Er is ook bij de bouw van de huidige modellen buitengewoon veel aandacht voor het productie-proces. Tesla probeert te vereenvoudigen en hiermee verder te kunnen automatiseren en robotiseren. In de Model Y wordt naar alle waarschijnlijkheid voor het eerst een nieuwe interne bedrading toegepast. Niet meer de kabelbomen zoals in de Model 3, S en X en alle andere auto's, maar een systeem dat nog maar 150 meter lang is, redundant uitgevoerd en sterk vereenvoudigd qua connectoren.Het lijkt op de bedrading van een gevechtsvliegtuig. Er wordt ook afscheid genomen van het 12V systeem met een eigen 12V accu.
In Q2 zal Sandy Munro zijn bevindingen van de teardown van de Model Y aan de wereld presenteren. En net als bij de Model 3 zal hij weer enorm verbaasd zijn over de bouwefficiency. Weer een onderdeel waar Tesla zich echt onderscheid ten op zichtte van traditionele autobouwers. Ze bouwen echt goedkoper, met hogere marges per voertuig tot gevolg.
Eigenlijk zie je die vereenvoudiging van processen terug in alle onderdelen van Tesla. Bestellen gaat via de website en aflevering gewoon in de haven of op een andere centrale locatie. Ook het hele service-proces verloopt via de app. Het mobiele service team wordt verder uitgebreid. Nu 20 mobile service-auto's. Ze komen gewoon naar je auto toe om kleine problemen op te lossen. Benieuwd of ze in 2020 de FSD computers op lokatie gaan inbouwen of dat je toch naar een servicecentrum moet. Ik denk dat laatste, maar er kan veel mobiel!
Tesla Amor Glass
Misschien niet bekend, maar Tesla heeft een glas researchgroep onder leiding van Mike Pilliod (voormalig Apple) en Kate Kuzina. Er zit natuurlijk veel glas in alle Tesla’s. En in de route op weg naar robottaxi’s is “downtime” omdat een ruit stuk is niet handig. Zeker niet in de vrachtauto. Tijdens het cybertruck event had Elon het over transparant aluminium. Net zoals in de Star Trek IV-film. Het kan goed zijn dat Tesla een productiemethode heeft ontwikkeld, waarmee de kosten van dit glas relatief laag zijn. Het zal voor het eerst toegepast gaan worden in de Semi en later in de Cybertruck. Mogelijk zien we het later terug in de voorruit en dakpanelen van andere modellen. En natuurlijk in Starship van SpaceX en de Pods voor The Boring Company.
Productie-locaties
Tesla heeft 5 productielocaties. GF4 moet nog gebouwd worden. GF1 en GF3 zijn ook nog niet klaar, maar levert wel producten af.
|
Er zullen nog veel drone-beelden volgen!
|
Software en diensten
Software
We gaan in 2020 een verdere uitrol zien van software opties. Premium connectiviteit kopen is hier een voorbeeld van. De in 2019 gelanceerde optie voor de LR AWD eigenaren om voor € 1.800 een snellere acceleratie te kopen zal een vervolg krijgen. De geruchten nemen toe dat de performance eigenaren een Ludricous Mode kunnen kopen. Of kan dit alleen in combinatie met de 100 kW batterypack? Er gaan al langer geruchten dat SR+ eigenaren delen van premium interieur sofwarematig kunnen kopen (bijv. achterbank verwarming). Mogelijk dat we in 2020 ook de eerste diensten zien in de vorm van een abonnement op extra games en/of online-gaming. Of nieuwe streaming video-diensten. Ook de optie om de Full Self Driving optie te kopen, is een software aankoop. De hardware zit immers al in de auto.
Diensten
Elon is zich er van bewust dat de stap naar robottaxi ook kan verlopen via Uber-achtige diensten. Het zou me niets verbazen als we in 2020 de eerste Tesla-app functionaliteit zien om een rit aan te vragen. Tesloop is feilijk al zo'n voorbeeld. Hier huur je een Tesla voor een ritje van 3 uur op NoA tussen 2 steden. Met 3-4 mensen in de auto is deze rit qua totale reistijd en kosten een stuk lager dan vliegen of met de trein. En met het steeds beter worden NoA/FSD wordt het ritje steeds aangenamer.
In 2019 is Tesla Insurance gelanceerd. Het is vrij stil rondom dit product. Ik verwacht in 2020 nog geen uitbreiding tot buiten de VS. Mijn inschatting is dat Tesla Insurance de voorbereiding van Tesla is op het overnemen van de aansprakelijkheid en hiermee ook de verzekering, voor het moment dat Tesla's volledig autonoom rijden. Dat zal nog niet in 2020 zijn. Maar ze willen natuurlijk wel ervaring opdoen en verzamelen natuurlijk al mega veel data over ons rijgedrag, schades en ongelukken.
We gaan in 2020 een verdere uitrol zien van software opties. Premium connectiviteit kopen is hier een voorbeeld van. De in 2019 gelanceerde optie voor de LR AWD eigenaren om voor € 1.800 een snellere acceleratie te kopen zal een vervolg krijgen. De geruchten nemen toe dat de performance eigenaren een Ludricous Mode kunnen kopen. Of kan dit alleen in combinatie met de 100 kW batterypack? Er gaan al langer geruchten dat SR+ eigenaren delen van premium interieur sofwarematig kunnen kopen (bijv. achterbank verwarming). Mogelijk dat we in 2020 ook de eerste diensten zien in de vorm van een abonnement op extra games en/of online-gaming. Of nieuwe streaming video-diensten. Ook de optie om de Full Self Driving optie te kopen, is een software aankoop. De hardware zit immers al in de auto.
Diensten
Elon is zich er van bewust dat de stap naar robottaxi ook kan verlopen via Uber-achtige diensten. Het zou me niets verbazen als we in 2020 de eerste Tesla-app functionaliteit zien om een rit aan te vragen. Tesloop is feilijk al zo'n voorbeeld. Hier huur je een Tesla voor een ritje van 3 uur op NoA tussen 2 steden. Met 3-4 mensen in de auto is deze rit qua totale reistijd en kosten een stuk lager dan vliegen of met de trein. En met het steeds beter worden NoA/FSD wordt het ritje steeds aangenamer.
In 2019 is Tesla Insurance gelanceerd. Het is vrij stil rondom dit product. Ik verwacht in 2020 nog geen uitbreiding tot buiten de VS. Mijn inschatting is dat Tesla Insurance de voorbereiding van Tesla is op het overnemen van de aansprakelijkheid en hiermee ook de verzekering, voor het moment dat Tesla's volledig autonoom rijden. Dat zal nog niet in 2020 zijn. Maar ze willen natuurlijk wel ervaring opdoen en verzamelen natuurlijk al mega veel data over ons rijgedrag, schades en ongelukken.
Aandeel TSLA
Het aandeel TSLA maakt de laatste weken een forse stijging door. Met de presentatie van de productiecijfers over Q4 2019 zal de stijgende lijn begin 2020 zeker door gaan. Ik durf het wel aan dat eind 2020 de koers van TSLA boven de $ 500 staat. Ik wil en kan geen adviezen geven over het kopen of verkopen van aandelen Tesla. Alles is op eigen risico! Hieronder een overzicht van bewegingen waarvan ik denk dat ze in 2020 invloed gaan hebben op de koers. Uiteraard zijn er ook vele invloeden buiten Tesla om. Denk aan de presidentsverkiezingen in de VS in 2020!
Autobouwer
Veel wat je leest er hoort over het aandeel TSLA is gebaseerd op verkoopaantallen van de huidige modellen en de financiële positie van Tesla. Ik denk dat inmiddels duidelijk is dat er veel vraag is naar alle modellen van Tesla. Ook de reeds aangekondigde modellen (Y, Semi, Roadster, Cybertruck) kunnen zich verheugen op een zeer grote belangstelling. Analisten willen echter eerst zien of er sprake is van kannibalisme tussen de 3 en Y. En spannend is natuurlijk hoe de vraag naar de in China geproduceerde Tesla's zich gaat ontwikkelen. Als het Tesla lukt om in China qua imago in het rijtje ABM te komen (Audi, BMW, Mercedes) dan is de sky the limit met zo'n enorme afzetmarkt. Maar de verwachting is toch wel dat met de lancering van de Model Y de Mid size SUV markt goed bediend kan worden. En dat ook de nieuwe Model S en X Plaid voor meer verkopen gaan zorgen in markten waar de 5 serie, E klasse en A6 in ICE uitvoering hoogtij vieren. De overall verwachting is dat de verkoopaantallen van 2019 in 2020 ver overtroffen gaan worden. De steeds beter wordende batterij technologie en bouwefficiency leidt bovendien tot lagere productiekosten en hogere winstmarges. Voor het deel van het bedrijf dat auto's bouwt kan je het aandeel TSLA vergelijken met alle andere automerken. Alleen dan wel een beetje anders.
Software
Een andere aspect dat op termijn een nog groter verschil gaat maken, namelijk FSD, zie je niet of nauwelijks terug bij de beursanalisten. En ook niet bij de andere autobouwers. Ze zijn wel bezig met autonoom rijden, maar allemaal via dure hardware oplossingen en grote afhankelijkheid van derden. Als je Andrej Karpathy (hoofd AI bij Tesla) hoort praten hoe Tesla werkt aan full autonomy, dan zie je dat Tesla voor dit deel van het bedrijf een echt hightech software bedrijf is. Dat bovendien zelf hardware ontwerpt om zijn software te optimaliseren. Ze hebben hun eigen chips gebouwd zowel voor de hardware in de auto’s. Maar ook hardware voor in hun trainingscomputers (Dojo). Ze hebben spullen die anderen gewoon niet hebben, omdat Tesla het zelf heeft gemaakt. Ook de software waar dit allemaal op werkt, maken ze zelf. Ook de software waar de fabrieken op draaien. Alles is zelf gebouwd en horizontaal (Tesla en SpaceX) en verticaal geïntegreerd. De engineers die hier aan werken zijn de top van de top. Tesla en SpaceX R&D zitten op de campus van Stanford University. Tesla en SpaceX staan op 1 en 2 van de topwerkgevers in de VS! Ze kunnen werkomgevingen, salarissen en projecten aanbieden die ongekend zijn. In 2020 zal de waarde van de FSD voor de toekomst zich gaan ontvouwen. Dan heb ik het nog niet over een robottaxi netwerk (dan gaat echt het dak er af), maar over autonoom rijden op de snelweg. Toestemming om niet meer te hoeven opletten in dan dichtbij. Gewoon filmpje kijken op je rit Amsterdam-Parijs! Gaat in 2020 volgens de wet nog niet mogen, maar eind 2020 hoef je op de snelweg geen interventies meer te doen. Alleen de EU/VN beperkingen vragen om een tikje aan je richtingaanwijzer. Nu hebben ongeveer 25% van de Tesla's FSD. Met de feature compleet in 2020 zal dit percentage geleidelijk aan omhoog gaan. Een enorme cashcow voor Tesla. Ze gaan immer op auto's die al verkocht zijn, nog $ 7.000 extra omzet krijgen zonder kosten! Laat het in 2020 slechts 10% zijn van alle in 2019 verkochte tesla's die alsnog FSD kopen, dan krijgen ze alleen al via de FSD-software update 40.000 x 7.000 $ 280 miljoen extra omzet! De extra omzet die Tesla haalt uit software is voor de automobiel branche ongekend. Een niet te onderschatten element binnen het aandeel TSLA en dan hebben we het nog niet over Uberachtige diensten als we dichter bij het robottaxi-tijdperk komen.
Energie
Volgens Elon zou het zo maar eens kunnen zijn dat de autodivisie (incl. FSD) kleiner gaat worden dan het deel van het bedrijf dat gaat over zonnepanelen, powerwalls en megapacks. Van de zonnepanelen is in 2019 Versie 3 aangekondigd en is op de valreep van het jaar de productie hiervan opgeschroefd naar 1.000 daken per week. Ze richten zich op nieuwbouw. Een Solar Roof is dan niet duurder dan een traditioneel dak! De nieuwbouw huizenmarkt in enorm. In 2020 de uitbreiding van de Solar Roof activiteiten over heel de VS en Canada. Ze waren in december 2019 installateurs aan het werven. Ik verwacht in 2020 nog geen Europese aanbod van Tesla Solar Roofs. Wel in Nederland verkrijgbaar is de powerwall. Zolang je via de energieleverancier kan salderen is het nog een dure hobby. Maar zodra dit niet meer kan, verdien je een powerwall snel terug als je eigen opgewerkte energie kan opslaan. En/of goedkope energie van 's nachts opslaan om overdag te gebruiken. De powerwall markt zal pas na 2020 open gaan! Solar Roof V3 en Powerwall, in combinatie met de door Tesla zelf ontworpen hub-software, maar het mogelijk om zelf energie op te wekken, op te slaan en lokaal door te verkopen. Ze combineren dit met een all-in service, waarbij je niet zelf hoeft te investeren, maar een bedrag per maand betaald en dus direct financieel voordeel hebt.
Wat volgens ingewijden echt tot bizarre omzetten gaat leiden is de verkoop van enorme megapacks. In deze markt is Tesla even desruptief als in de automarkt. Als het vliegwiel eenmaal op gang is, gaat het aandeel omzet van deze tak van Tesla steeds een groter percentage opeisen van het geheel. Opdrachten van een paar miljoen dollar om hele gebieden te voorzien van noodstroom of elektriciteit op piekmomenten. Waar provincies of landen nu nog hele dure centrales kiezen als oplossing, gaan ze steeds meer inzien dat Tesla hier een veel goedkopere oplossing voor heeft. De eerste voorbeelden zijn gerealiseerd (o.a. in Australië). Ook de Megapacks worden aangestuurd door in huis ontwikkelde software. De verkoop van Megapacks is enorm gunstig voor ons als particulier. Het vraagt immers om een enorme productie van batterijen, waardoor de prijs van de batterijen van Tesla sneller goedkoper wordt, sneller dan bij andere producenten.
Veel wat je leest er hoort over het aandeel TSLA is gebaseerd op verkoopaantallen van de huidige modellen en de financiële positie van Tesla. Ik denk dat inmiddels duidelijk is dat er veel vraag is naar alle modellen van Tesla. Ook de reeds aangekondigde modellen (Y, Semi, Roadster, Cybertruck) kunnen zich verheugen op een zeer grote belangstelling. Analisten willen echter eerst zien of er sprake is van kannibalisme tussen de 3 en Y. En spannend is natuurlijk hoe de vraag naar de in China geproduceerde Tesla's zich gaat ontwikkelen. Als het Tesla lukt om in China qua imago in het rijtje ABM te komen (Audi, BMW, Mercedes) dan is de sky the limit met zo'n enorme afzetmarkt. Maar de verwachting is toch wel dat met de lancering van de Model Y de Mid size SUV markt goed bediend kan worden. En dat ook de nieuwe Model S en X Plaid voor meer verkopen gaan zorgen in markten waar de 5 serie, E klasse en A6 in ICE uitvoering hoogtij vieren. De overall verwachting is dat de verkoopaantallen van 2019 in 2020 ver overtroffen gaan worden. De steeds beter wordende batterij technologie en bouwefficiency leidt bovendien tot lagere productiekosten en hogere winstmarges. Voor het deel van het bedrijf dat auto's bouwt kan je het aandeel TSLA vergelijken met alle andere automerken. Alleen dan wel een beetje anders.
Software
Een andere aspect dat op termijn een nog groter verschil gaat maken, namelijk FSD, zie je niet of nauwelijks terug bij de beursanalisten. En ook niet bij de andere autobouwers. Ze zijn wel bezig met autonoom rijden, maar allemaal via dure hardware oplossingen en grote afhankelijkheid van derden. Als je Andrej Karpathy (hoofd AI bij Tesla) hoort praten hoe Tesla werkt aan full autonomy, dan zie je dat Tesla voor dit deel van het bedrijf een echt hightech software bedrijf is. Dat bovendien zelf hardware ontwerpt om zijn software te optimaliseren. Ze hebben hun eigen chips gebouwd zowel voor de hardware in de auto’s. Maar ook hardware voor in hun trainingscomputers (Dojo). Ze hebben spullen die anderen gewoon niet hebben, omdat Tesla het zelf heeft gemaakt. Ook de software waar dit allemaal op werkt, maken ze zelf. Ook de software waar de fabrieken op draaien. Alles is zelf gebouwd en horizontaal (Tesla en SpaceX) en verticaal geïntegreerd. De engineers die hier aan werken zijn de top van de top. Tesla en SpaceX R&D zitten op de campus van Stanford University. Tesla en SpaceX staan op 1 en 2 van de topwerkgevers in de VS! Ze kunnen werkomgevingen, salarissen en projecten aanbieden die ongekend zijn. In 2020 zal de waarde van de FSD voor de toekomst zich gaan ontvouwen. Dan heb ik het nog niet over een robottaxi netwerk (dan gaat echt het dak er af), maar over autonoom rijden op de snelweg. Toestemming om niet meer te hoeven opletten in dan dichtbij. Gewoon filmpje kijken op je rit Amsterdam-Parijs! Gaat in 2020 volgens de wet nog niet mogen, maar eind 2020 hoef je op de snelweg geen interventies meer te doen. Alleen de EU/VN beperkingen vragen om een tikje aan je richtingaanwijzer. Nu hebben ongeveer 25% van de Tesla's FSD. Met de feature compleet in 2020 zal dit percentage geleidelijk aan omhoog gaan. Een enorme cashcow voor Tesla. Ze gaan immer op auto's die al verkocht zijn, nog $ 7.000 extra omzet krijgen zonder kosten! Laat het in 2020 slechts 10% zijn van alle in 2019 verkochte tesla's die alsnog FSD kopen, dan krijgen ze alleen al via de FSD-software update 40.000 x 7.000 $ 280 miljoen extra omzet! De extra omzet die Tesla haalt uit software is voor de automobiel branche ongekend. Een niet te onderschatten element binnen het aandeel TSLA en dan hebben we het nog niet over Uberachtige diensten als we dichter bij het robottaxi-tijdperk komen.
Energie
Volgens Elon zou het zo maar eens kunnen zijn dat de autodivisie (incl. FSD) kleiner gaat worden dan het deel van het bedrijf dat gaat over zonnepanelen, powerwalls en megapacks. Van de zonnepanelen is in 2019 Versie 3 aangekondigd en is op de valreep van het jaar de productie hiervan opgeschroefd naar 1.000 daken per week. Ze richten zich op nieuwbouw. Een Solar Roof is dan niet duurder dan een traditioneel dak! De nieuwbouw huizenmarkt in enorm. In 2020 de uitbreiding van de Solar Roof activiteiten over heel de VS en Canada. Ze waren in december 2019 installateurs aan het werven. Ik verwacht in 2020 nog geen Europese aanbod van Tesla Solar Roofs. Wel in Nederland verkrijgbaar is de powerwall. Zolang je via de energieleverancier kan salderen is het nog een dure hobby. Maar zodra dit niet meer kan, verdien je een powerwall snel terug als je eigen opgewerkte energie kan opslaan. En/of goedkope energie van 's nachts opslaan om overdag te gebruiken. De powerwall markt zal pas na 2020 open gaan! Solar Roof V3 en Powerwall, in combinatie met de door Tesla zelf ontworpen hub-software, maar het mogelijk om zelf energie op te wekken, op te slaan en lokaal door te verkopen. Ze combineren dit met een all-in service, waarbij je niet zelf hoeft te investeren, maar een bedrag per maand betaald en dus direct financieel voordeel hebt.
Wat volgens ingewijden echt tot bizarre omzetten gaat leiden is de verkoop van enorme megapacks. In deze markt is Tesla even desruptief als in de automarkt. Als het vliegwiel eenmaal op gang is, gaat het aandeel omzet van deze tak van Tesla steeds een groter percentage opeisen van het geheel. Opdrachten van een paar miljoen dollar om hele gebieden te voorzien van noodstroom of elektriciteit op piekmomenten. Waar provincies of landen nu nog hele dure centrales kiezen als oplossing, gaan ze steeds meer inzien dat Tesla hier een veel goedkopere oplossing voor heeft. De eerste voorbeelden zijn gerealiseerd (o.a. in Australië). Ook de Megapacks worden aangestuurd door in huis ontwikkelde software. De verkoop van Megapacks is enorm gunstig voor ons als particulier. Het vraagt immers om een enorme productie van batterijen, waardoor de prijs van de batterijen van Tesla sneller goedkoper wordt, sneller dan bij andere producenten.