Deze week onder andere aandacht voor een nieuw Tesla-collectorsitem, natuurlijk weer beelden van de FSD Beta en meer range voor de Model 3. Wat hebben banden en batterijen met elkaar van doen? En een eerste blik op de productieprognose 2020. Tesla collectors items Na de “not-a-flame-thrower”, een “surfbord” en de “short-shorts” was het nu de beurt aan “Tesla Tequila” om binnen een paar uur uitverkocht te zijn. Het zal ongetwijfeld wederom een collectors-item worden. Voor $ 250 werd de zeer mooie en bijzondere fles aangeboden. Het idee is ontstaan in 2018 als 1 april grap tijdens de “production-hell” van Model 3. Musk had te veel Tequila op en lag tegen een auto aan zijn roes uit te slapen met op een verpakking van een Tesla Wallconnector het woord “Bankwrupt” geschreven. Later ontstond natuurlijk via twitter het idee van de Tesla Tequila. En nu dik twee jaar later is de bijzondere fles er. Helaas alleen in de VS verkocht en al uitverkocht. Een leuke easter-egg is dat de Tequila-fles al weken te zien was. Zie onderstaande afbeelding. FSD Beta Uiteraard ook deze week weer indrukwekkende en/of informatieve vlogs en filmpjes over de FSD Beta. Hieronder een paar “must-watch” tips: In de stad met veel voetgangers: https://www.youtube.com/watch?v=gc-tZd71s7g&feature=youtu.be Steven Peeters over FSD en UNECE https://www.youtube.com/watch?v=ooB4f2j0xLY&t=675s FSD op gravel https://www.youtube.com/watch?v=4m_EpCvuM8g Model 3/Y Nu zowel de Model Y als de Model 3 een warmtepomp heeft, heeft Björn Nyland een nieuwe test gedaan om te kijken wat een warmtepomp nu echt oplevert. Hij verwacht dat het gemiddeld zo’n 5% efficiency verbetering gaat brengen. Misschien niet erg veel, maar bij Tesla is het een optelsom van vele kleine en grotere efficiencyslagen om zoveel mogelijk range uit de batterij te halen, danwel de kosten per kilometer zo laag mogelijk te krijgen. Alle Tesla-modellen staan niet voor niets op de eerste plaatsen als het gaat om efficiency. Maar de range-toename in de Model 3 (van 512 naar 568km) komt ook door de 82 kWh in de batterypack voor de LR en Performance (was 78 kWh). De 2021 Model 3 heeft de nieuwe batterijen van Tesla/Panasonic met een al eerder aangekondigde density toename van ongeveer 5%. De SR+ uit Shanghai heeft de nieuwe CATL batterijen. De Model Y uit Berlijn krijgt straks de nieuwe 4680 batterij. Tesla heeft dus in de verschillende modellen andere type batterijen zitten, van verschillende leveranciers, afmetingen en chemische samenstelling. Je moet er op vertrouwen dat je van Tesla de beste batterij van dat moment krijgt en passend bij het gebruiksdoel van de versie welke je koopt. Supercharger netwerk Het wereldwijde supercharger netwerk heeft afgelopen week zijn 20.000e stall gekregen. Dat zijn er 5.000 meer dan aan het begin van dit jaar. De nieuwe stalls zijn V3 chargers met een hogere capaciteit. Ook in Nederland zijn er dit jaar op verschillende plaatsen nieuwe SUC locaties geopend en/of stalls bijgeplaatst. Als volgend jaar het aantal Tesla’s verdubbeld (nu iets meer dan 1 miljoen exemplaren en de productie volgend jaar is naar verwachting ook 1 miljoen) dan zal het SUC-netwerk moeten meegroeien. Dan gaan ze doen door nieuwe locaties te open, meer stalls per locatie en de laadsnelheid verder verhogen. Nog meer inzetten op destination-chargers kan ook de druk op de superchargers verlagen. Banden Deze week een vreemd bericht op BNR over dat elektrische auto’s duurder in onderhoud zouden zijn dan ICE. Natuurlijk een broodje aap! Een EV heeft bijna geen onderhoud. Toch? Nou niet helemaal. Aangezien de meeste Tesla’s bij Tesla Service-centrum komen voor onderhoud (als dat al nodig is), dan kom je alleen voor banden bij de reguliere garages. Twee of vier nieuwe (winter)banden zijn waarschijnlijk duurder dan een APK of kleine beurt van een Suzuki Alto of VW Polo. Vandaar de kop dat EV's duurder zijn onderhoud! Een beetje misleidende kop. Wordt in het artikel wel genuanceerd. Helaas werkt het zo bij digitale media. De kop is vaak negatief en/of misleidend. Alleen dan scoor je een klik en dus meer reclame inkomsten. Maar nu we het toch over banden hebben. Ik las op cleantechnica een leuk artikel over de kosten van de banden! De auteur maakt een vergelijking met de kosten van batterijen en de kosten van banden over de levensduur van de auto. Hij concludeert dat over de levensduur van de auto (1 million mile) de aanschaf van banden ongeveer 10x zo duur zijn dan de kosten van batterijen per gereden kilometer. Voor mij is het moraal van dit verhaal dat Elon en zijn mannen ook eens het first-principle-denken los moeten laten op autobanden. Kan hier nog iets disruptiefs gebeuren? Maar misschien nog wel belangrijker de bevestiging dat de kosten van het batterijpakket in het totaal kostenplaatje geen cruciale rol van betekenis meer speelt. Zeker niet voor de 4680! Dat is natuurlijk jaren anders geweest. Giga Factories Op 12 november 2019 kondigde Elon aan dat de Europese fabriek van Tesla in Duitsland zou komen. Sindsdien wordt in Grünheide in een moordtempo Giga Berlijn gerealiseerd. Zo snel dat het hele bureaucratische proces nog op zich laat wachten. Ze hebben nog niet alle vereiste vergunningen. Feitelijk is het proces omgekeerd. Vanuit vertrouwen dat ze binnen de wetgeving bouwen en met maximaal oog voor het milieu, mochten ze beginnen, maar wel op eigen risico. Kijk hieronder het indrukwekkend filmpje over de vorderingen tot nu toe! De verwachting is dat in Q2 2021 de eerste Model Y van de band rolt. We dachten dat fase 1 in Giga Shanghai al onmogelijk snel gebouwd was. Maar Berlijn gaat nog wat sneller. En dat het altijd sneller en efficiënter kan bewijst wel het tempo waarmee Giga Texas gerealiseerd wordt. Klik hier voor een filmpje. Maar het gaat natuurlijk om de apparatuur in die gebouwen. In Fremont is recent een nieuwe lakstraat in gebruik genomen. In Berlijn komt een totaal nieuwe lakstraat van de Italiaanse firma Geico (https://geicotaikisha.com/en/) Ook de batterijproductie gaat straks onsite plaatsvinden. In Fremont staat nu de pilotproductielijn van de 4680 batterij (project Roadrunner). En of dat niet genoeg is worden er ook nog gigantische persen geïnstalleerd. Giga press Tesla is in zijn fabrieken begonnen met het plaatsen van de giga-persen. In onderstaand filmpje is de omvang van zo’n pers goed te zien. Giga Berlijn gaat er 8 krijgen! In Fremont is de eerste operationeel. Ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat de andere leveranciers zich achter de oren krabben zijn hoe ze zelf ook deze innovatieslag kunnen gaan maken. Ze moeten wel, want hun productieproces is veel duurder! Vergeet niet dat Tesla een eigen materialen-divisie heeft (samen met SpaceX) en dat ze een aluminium-soort ontwikkeld hebben dat nog niet bestond. Jaarproductie 2020 Nu de Giga Shanghai productiecijfers over oktober bekend zijn, is Rob Maurer van Tesla Daily zijn rekenmodel gaan voeden. Kijk hier voor de vlog. De afgegeven jaarprognose was 500.000, zonder te weten dat we in 2020 te maken zouden krijgen met een pandemie en fabriekssluitingen. Het ziet er naar uit dat ze die prognose zelfs gaan overtreffen. Waar andere merken fors aan het inleveren is, is Tesla ontzettend aan het groeien. Het volgend jaar gaat ze dit getal verdubbelen. Dan gaan we in 1 jaar van iets meer dan 1 miljoen Tesla’s op de weg nu, naar 2 miljoen eind 2021! TSLA Het aandeel TSLA gaat deze week wat op en neer. Heeft natuurlijk alles te maken met de verkiezingsuitslag in de VS en de (on)zekerheid over de komst van een vaccin. Voor de lange termijn maakt het allemaal niet zoveel uit. ARK-invest heeft in 2017 een rapport uitgebracht over Mobility-as-a-service. In onderstaande recente vlog wordt hier nader op ingegaan. Tip de van de week
Het is sinds update 2020.44 mogelijk om de taal van het menu, de taal van de navigatie en de taal van de spraakherkenning volledig los van elkaar in te stellen!
0 Comments
Deze week wederom aandacht voor de refresh van de Model 3. En er is weer een software-update onderweg (2020.44). In een mooi artikel van Auke Hoekstra geeft hij een debunk betreffende de Semi. Elon is weer in Berlijn voor het werven van top engineers. En een jaar na de lancering is het nog redelijk stil rondom de Cybertruck, maar dat kan snel veranderen. Refresh Model 3 Er blijven nieuwe geruchten de kop op steken. Deze week dook een Chinees filmpje op met hierin een review van de 12 veranderingen in de refresh Model 3:
Update 2020.44 Er is weer een nieuwe software update aan het uitrollen, 2020.44. Deze keer een waar met name Spotify een opfrisbuurt krijgt. Mooi om te zien dat ook hier tijd in wordt gestoken. In de softwarecode van deze release zijn aanwijzigingen gevonden dat er gewerkt wordt een 5g connectie. Misschien zit in de refresh een 5g module (andere hardware). Met een vaste 5g verbinding is er ook een hotspot functie mogelijk voor andere devices in de auto. In de update ook de mogelijkheid om een keuze te maken op welke snelheid de cruisecontrol moet staan bij het inschakelen: de snelheidslimiet van de weg of de huidige rijsnelheid. Je kan ook aangeven hoeveel de werkelijke rijsnelheid mag afwijken van de limiet (vast of procentueel). Prijzen In verschillende Europese landen is de prijs van de Model 3 iets verhoogd. In Nederland (nog) niet. Ik denk dat ze toch echt wel de Model 3 SR+ onder de € 50.000 willen houden. De prijs van kW bij de Supercharger is in NL verlaagd naar € 0,22. Was € 0,25. Toch wel een verschil met de commerciële aanbieders. En ook binnen Tesla toch een groot verschil tussen de verschillende landen. Onderstaand een overzicht in dollar. Tesla Semi Af en toe duikt er een nieuwsitem op rondom de Semi. Dat de Semi de transportwereld op zijn kop gaat zetten is voor de ingewijden duidelijk. Maar zeker rondom vrachtauto's komt altijd weer het verhaal met waterstof en het gewicht van de batterij de kop opsteken. In onderstaand artikel een debunk door Auke Hoekstra (TU/e) over deze mythes. Mooi om te lezen hoe in een paar jaar tijd door innovatie Tesla de meeste nadelen van EV-truck opgeheven heeft. En dan hebben we het nog niet over autonoom rijden! De orderportefeuille is inmiddels goed gevuld. Maar het is wachten op Giga Texas om tot massa productie te komen. Elon heeft het wel gehad over een kleine serie voorproductie eind 2020/begin 2021 voor eigen gebruik en bij enkele van de toekomstige grootafnemers. Vanaf eind 2021 gaat de productie vanuit Giga Texas beginnen. FSD Beta Nu de eerste hausse met typisch Amerikaanse filmpjes over FSD Beta voor bij is, komen de filmpjes met meer details. In dit filmpje is te zien hoe iets dat op de weg ligt wordt ontweken. Er is inmiddels ook al weer een nieuwe versie beschikbaar gekomen met nu ook een andere visualisatie. Ik kwam ook deze interessante video tegen van een vlogger over de werking van DOJO. De supercomputer van Tesla. Het schijnt nu nog een paar dagen te duren voordat alle berekeningen gemaakt zijn. Met Dojo moet dit proces terug gebracht kunnen worden tot 1 dag. Dus feitelijk worden alle ervaringen van alle Tesla's (opgedaan door de gereden km's) door de software geanalyseerd en gelabeld en weer toegevoegd aan de "ervaringen". Als ik het goed begrijp is het net alsof het leren autorijden plus het opdoen van jaren rij-ervaring iedere dag weer opnieuw wordt gedaan door DOJO. Deze berekeningen vinden dus niet in de auto plaats, maar in de trainingscomputer DOJO. De FSD software in de auto is dus een "chauffeur" die met elke update (Elon heeft het over een frequentie van 5 tot 10 dagen) de ervaringen van alle die KM's meeneemt. Met iedere nieuwe versie wordt het aantal interventies weer minder. Het is feitelijk een kwestie van tijd tot er (bijna) geen interventies meer nodig zijn. Hoeveel tijd is natuurlijk nog niet duidelijk. Wel werd duidelijk dat Canada en Noorwegen de volgende landen zijn waar FSD beta beschikbaar gaat komen na de eerste uitrol in de VS. Noorwegen gaat vol inzetten op EV én autonoom rijden. Er zullen dan snel meer landen de hand opsteken. Het terugdringen van het aantal verkeersdoden is natuurlijk een van de vele argumenten! Giga Berlijn
Elon Musk is donderdag in Berlijn aangekomen. Hij twitterde dat hij zelf de selectiegesprekken gaat doen met top engineers. Het e-mailadres waar de CV's naar toe kon was 25gun@tesla.com. Waarschijnlijk staat dit voor 25 German/European Engineers. Dat hij zelf komt geeft wel aan hoe belangrijk Giga Berlijn voor Tesla gaat zijn voor de toekomst. Hij wil ook daar ook "ace" engineers hebben. In China en Fremont is dat al het geval. Nu in Europa nog. Cybertruck Over 2 weken is het een jaar geleden dat de Cybertruck werd gepresenteerd. Sinds die tijd is het redelijk stil geweest. Maar deze week dan eindelijk een tweet van Elon over dat ze werken aan het uiteindelijke design en dat er binnen ongeveer een maand nieuwe beelden beschikbaar komen. Het motto is dat de productieversie mooier moet zijn dan bij de onthulling. Bij andere merken is het vaak net andersom. Veel innovaties zitten dan niet meer in de uiteindelijke productieversie om redenen van kosten en/of marketing. Bij de Cybertruck gaan we veel noviteiten zien. Over de mogelijkheden van de Cybertruck in Europa en de typegoedkeuring of de Europese variant is nog veel onduidelijkheid. De tijd zal het leren. Tesla Senior Verleden week samen met Tesla-Senior André (80-plus) uit België een blog geschreven over waarom het voor een senior slim is om een Tesla te kopen. Deze blog is hier te vinden. Door de website TeslaCampus is hij nu ook in het engels uitgebracht. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op Twitter
Archieven
June 2023
Categorieën |