Deze week onder meer aandacht voor het aandeel TSLA, de aanstaande (jaarlijkse) grote software release, het einde van het ICE-tijdperk en meer. TSLA Het grote nieuws was natuurlijk de inclusie van het aandeel TSLA in de S&P500 half december. In de maand augustus hebben we een enorme rush gehad van $ 274 naar $ 498 n.a.v. de geruchten dat de inclusie in Q3 zou gaan plaatsvinden, maar toen niet doorging. De afgelopen weken had je nog kunnen instappen op $ 380. Na de bekendmaking dat besloten is tot inclusie steeg het aandeel deze week weer richting hoogste slotwaarde ooit met koersen rondom de $500. Verleden jaar december schreef ik een blog over wat Tesla ons in 2020 zou gaan brengen. Ik schreef toen dat ik het wel aandurfde dat het aandeel eind 2021 op $500 zou staan. Niet slecht he? Toch zat ik er flink naast. Want dat was natuurlijk voor de split!!! Ik had $ 2.500 moeten schrijven! Software Wederom kreeg een verzoek gericht aan Elon via Twitter “oke” als reactie. Ditmaal een verzoek of de automatisch inklappende binnenspiegels bij het afsluiten van de auto optioneel gemaakt kunnen worden. Zeker handig in de vrieskoude om te voorkomen dat spiegels niet meer uitklappen. Weer een op de lijst van aangekondigde updates. Elon is de Tesla-community weer aan het “ophitsen”! Hij twitterde dat de Tesla Holiday Software update on fire is! Het gaat om de V11 versie van de software en gaat in ieder geval andere visualisaties bevatten. De eerst beelden hiervan waren te zien in de auto’s met de FSD Beta. Circa 2/3 van het scherm wordt dan gebruikt voor visualisatie. De andere 1/3 voor de navigatie. Want in Navigatie-on-autopilot heb je feitelijk de navigatie-beelden niet meer nodig als de auto zelf de afslagen neemt. Op de vraag of hij een tipje van de sluier wilde oplichten over de release kwam de reactie dat het dingen bevat waarvan je niet wist dat je ze nodig had! Maar het zal ook genoeg onderdelen bevatten die de aflopen maanden via twitter zijn gevraagd en bevestigd, maar nog niet in een update meegenomen zijn: stoelen instellen via het scherm, beelden van de zijcamera’s bij een richting wijziging, waypoint-navigatie, bird-eye-view, e.d. Hieronder een vlog met speculaties over de V11 software. Ook gaf Elon aan dat de komende week de FSD Beta weer een flinke stap gaat maken met wederom nieuwe features. Als deze release goed gaat volgt daarna snel een bredere uitrol van FSD Beta op weg naar een fleet-brede uitrol in de VS voor de kerst. Giga Berlijn Tesla gaat aluminium inkopen in België. De aluminiumfabriek van Duffel en zijn nieuwe eigenaar Alvance gaan fors investeren om te leveren aan Tesla voor hun fabriek in Berlijn. Ze leveren ook aan de Duitse autobouwers. Tesla gaat in Berlijn gebruikmaken de Giga pers en heeft hiervoor een eigen aluminiumsoort ontwikkeld. Ik neem aan dat het met patenten beschermd is en dat in licentie deze variant in België gemaakt gaan worden. Tesla Tequila Het zit er naar uit dat in december er weer Tequila besteld kan worden. Helaas alleen in de VS. In de Europese Tesla-store komt wel de fles en shot glaasje te koop! Einde van een tijdperk Eindelijk durft de politiek jaartallen te noemen waarop de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor aan banden wordt gelegd. In de UK wordt 2030 genoemd. In Europa 2035, maar met de nieuwe uitstootnorm is het waarschijnlijk al eerder gedaan. En door een datum te noemen zal de vraag naar ICE sowieso al jaren eerder fors gaan afnemen. Er is geen ontkomen meer aan… de bestaande autobouwers zullen vol moeten gaan investeren in EV. Tesla is in een enorm tempo fabrieken aan het bouwen die ook nog eens heel snel op massa-productie-niveau zitten. Als de mainstream autobouwers in 2023-2025 met een diversiteit aan modellen komt, met zeer waarschijnlijk lage winstmarges, is Tesla al in de volgende fase. Want in 2050 produceren miljoenen Tesla's per jaar en zijn ze begonnen aan de transitie van het eigen bezit van een auto naar betalen voor gebruik als robottaxi. De kleine Tesla wordt vanaf 2023 in alle bijna continenten “gevouwen” zoals de Cybertruck en gedycast als onderdelen van de Model Y. De productiekosten zijn zeer laag, de marges hoog, de batterij gaat onbeperkt mee, het Tesla-staal en Tesla-Armored glass is nagenoeg onverwoestbaar en de full self driving software zit op level 5. De kleine Tesla is een robottaxi die in verschillende verschijningsvormen gebouwd gaat worden en voor de Chinese markt anders is dan in de VS of Europa. Primair is het een auto ontworpen voor het robottaxi netwerk. Maar waarschijnlijk komt de kleine Tesla, zolang er markt voor is, ook nog met een stuur. Natuurlijk is deze met de FSD-suite ook toe te voegen aan het robottaxi-netwerk. Misschien is er een autobouwer die de ICE laat voor wat het is en gewoon nog 9 jaar verkoopt wat er nu geproduceerd wordt. Maar die ook niet massaal EV's gaat maken, maar vol gaat investeren in het ontwikkelen van alle technologie welke nodig is om goedkoop een robottaxi te ontwikkelen, inclusief natuurlijk de technologie voor autonoom rijden. Dus eigenlijk als een soort start-up weer opnieuw gaat beginnen. Maar dan natuurlijk wel met een rijk gevulde investeringspot vanuit het ICE-tijdperk. Bijna alle merken en startups zijn bezig om autonoom rijden mogelijk te maken. Bijna iedereen koppelt rijder-assisterende-systemen aan elkaar. Dat kan dan leiden tot level 3 (autoweg), maar gaat in de stad nooit werken. Of ze gebruiken dure radar systemen in combinatie met high definition maps. Dat gaat ze wel tot level 4 brengen, maar wel tegen hoge kosten. Level 5 lijkt alleen weggelegd te zijn voor een op vision gebaseerd systeem zoals dat van Tesla. Hier een overzicht van de verschillende systemen en leveranciers. Jammer dat de aanpak van Tesla zo onderschat wordt. Elon zal er om lachen. Hij is inmiddels de nummer 3 op lijst van rijkste mensen op aarde. Als hij de eerste is met een robottaxi netwerk zal het snel op de 1e plaats staan! Model Y
De Model Y krijgt nu ook de updates van de refresh Model 3. Zoals de USB-stick voor in het dashboardkastje en de middenconsole. Ook gaat de Model Y binnenkort een range-update krijgen. De Model 3 heeft een zo'n range en/of performance update in het verleden ook als eens gehad. Toch gaaf dat je door de software updates een steeds betere auto krijgt dan je gekocht hebt.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |