TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires

Blik op de week

Week #2

14/1/2023

9 Opmerkingen

 
In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de forse prijsverlagingen, starlink-achterlichten, toekomstige updates, het hacken van Tesla's en nog veel meer…
Follow @TeslamagazineNL
Prijsverlagingen!
Misschien niet geheel onverwacht heeft Tesla de prijzen van de Model 3 en de Model Y fors verlaagd in nagenoeg alle markten. De Model 3 RWD (€ 44.990) komt nu zelfs in aanmerking voor de SEPP (subsidie van € 2.950). Over de gehele linie zijn alle uitvoering nu wel heel aantrekkelijk geprijsd. Opeens is 50% groei voor 2023 geen vraagteken meer!
Picture
De afgelopen jaren zijn er regelmatig prijsverhogingen doorgevoerd om onder meer de toenemende kosten van grondstoffen en logistieke kosten op te vangen. Nu de grondstofprijzen dalen en de productiekosten door verdere efficiency en schaalvergroting ook steeds lager worden, gaan de verkoopprijzen weer omlaag.

De timing is natuurlijk nooit goed, omdat je altijd mensen raakt die recent een auto in ontvangst hebben genomen voor een hogere prijs. Het voelt niet lekker als je het gevoel hebt te veel betaald te hebben. Andersom is natuurlijk ook recent gebeurd. Prijsverhoging doorgevoerd, maar toch de lagere prijs op moment van bestellen gekregen. Heb je nog een auto in bestelling, dan krijg je natuurlijk de lagere prijs.
 
Op de tweedehands markt gaat deze prijsverlaging ook een effect hebben. Voor toekomstige kopers is er eigenlijk alleen maar goed nieuws.

Heb je recent een Tesla in ontvangst genomen is het advies gewoon lekker blijven genieten. Met de software-updates en het perspectief van de toekomstige FSD functionaliteiten blijft je auto lang actueel. Mijn advies is je nu niet te druk maken over de effecten van afschrijving door deze prijsverlaging. Als de komende jaren level 3 of level 4/5 mogelijk gaat worden, heeft dat ongetwijfeld een gunstig effect op de waarde van een auto met de hiervoor noodzakelijke hardware aan boord.

Misschien moet je juist nu wel investeren, zelfs op het moment dat het pijn doet, en FSD aanschaffen. Die prijs gaat in de toekomst 100% zeker (in stappen) fors omhoog.  Enkele te maken afwegingen over een FSD aankoop zijn hier te lezen en mogelijke scenario's voor een toekomst met FSD is hier te lezen.
Picture
Model S en X (nog) niet in prijs verlaagd
De prijzen van de Model S en de Model X zijn niet aangepast in Nederland. In de VS en Canada zijn echter ook de S en X fors in prijs verlaagd. Dan is het natuurlijk wachten op een prijsverlaging in Europa. Dat zal naar mijn inschatting nog wel even duren. Ze zijn nu auto's aan het leveren welke voor (fors) lagere bedragen gekocht zijn. Maar op termijn (1 tot 1,5 jaar?) ziet het er natuurlijk naar uit dat ook de prijzen van de twee topmodellen gaat dalen.
Beurs reageert
Het aandeel TSLA kelderde fors bij de beursopening op de dag de prijsverlagingen bekend gemaakt werden. Waren er eerst vraagtekens bij de vraag naar Tesla’s, is er nu onzekerheid over de winst onder de streep. Het zal Elon allemaal een worst wezen. Ze geloven in hun missie en zijn hard bezig die te verwezenlijken. Op termijn is dat allemaal terug te zien in de waarde van het bedrijf.

In de loop van de dag herstelde de koers, maar er werd toch met een kleine min afgesloten. De analisten zullen hun modellen aanpassen en opnieuw moeten gaan rekenen. Het blijft natuurlijk gissen over wat in de nieuwe situatie de winstmarge is. Ik verwacht dat ze niet meer dan 5% inleveren en hiermee tussen de 20 tot 25 procent blijven.
 
Met de prijsverlagingen zullen de Tesla’s niet aan te slepen zijn. Ze kunnen dus onbeperkt groeien in productie, de logistiek verder optimaliseren en nog groter en goedkoper inkopen. Voor de klant wordt het bestellen en binnen een paar weken kan je rijden. Liefst in het zelfde kwartaal. Dan komen de inkomsten binnen voordat de leverancier betaald moeten worden voor de geleverde grondstoffen!

Bovendien gaan ze de komende jaren op alle auto’s die nu verkocht worden ook nog winst maken op de aankoop van software. FSD komt er echt aan, in welke vorm (level 3 of level 4/5), op welke moment (over 1, 5 of 10 jaar), in welke markt en met welke waarde dan ook (aanschaf of abonnement). En dan moet de Cybertruck, de kleine Tesla en de robotaxi nog komen!
Starlink-achterlichten
De markt voor producten om je Tesla te personaliseren neemt steeds verder toe. Ik kwam een upgrade tegen voor de achterlichten. Ziet er wel gaaf uit. Meer informatie is hier te vinden. Ik heb ze nog niet in een EU- webshop gezien.
Idra Gigapress
De eerste 9.000 ton Idra Gigapress wordt momenteel geïnstalleerd in Giga Texas. Nog een paar weken en dan gaan we hem hopelijk aan het werk zien. Deze week liet Idra, de Italiaanse bouwer, via hun linked-in profiel weten dat de tweede Gigapress klaar is en op transport gaat richting Azië. Grote kans dat deze voor Giga Shanghai is. Zeker gelet op de wit/rode kleurstelling. Over een paar weken zullen de drone-piloten dit wel gaan bevestigen.

Mijn verwachting is dat we in de tweede helft van dit jaar het derde exemplaar richting Giga Berlijn zien gaan! Idra heeft met Tesla een goed gevulde orderportefeuille. Want aan één Gigapress per fabriek zullen ze niet genoeg hebben en er komen ook nog nieuwe fabrieken aan!
Mijn verwachtingen 2023
Over verwachtingen gesproken, in deze blog heb ik mijn verwachtingen voor 2023 opgeschreven. Als er een paar van uit gaan komen, dan gaan we wat Tesla betreft een mooi jaar tegemoet. Veel leesplezier.
Picture
Welke data verzameld Tesla allemaal?
Het is geen geheim dat Tesla veel data gebruikt om continu te verbeteren. Zeker om te full self driving te komen is heel veel data nodig. Aan de voorkant heeft Tesla hun data privacy goed geregeld. Je kan zelf bepalen welke data je wel en niet wilt delen. Geef je toestemming dan is het wel interessant om te weten welke data Tesla allemaal logt. Onderstaande YouTuber maakte er een leuke video over.
App-update
Er zijn screenshots opgedoken van een nieuwe software-update van de app. Recent hebben we in de auto schermen gekregen welke het energieverbruik tijdens het rijden en parkeren inzichtelijk maakt. Deze informatie komt binnenkort ook de app beschikbaar zoals hieronder op de foto te zien is. Erg mooi dat Tesla de app continu blijft verrijken. Ik hoop dat ze binnenkort de ritplanning aan de app gaan toevoegen. Dan hoef je dit niet in de auto te doen.
Picture
Software-update
In China is het herkennen van handschrift en de app We-chat toegevoegd. Mogelijk dat we handschriftherkenning op termijn ook bij ons gaan zien. We-chat is een app welke alleen in China beschikbaar is. Klik hier voor een toelichting op de functionaliteiten van We-chat.  Elon noemt We-chat (the all-in-one app) als voorbeeld voor de toekomst van Twitter. Mogelijk gaan we op termijn wel Twitter in de auto krijgen.
Hackers mogen weer aan de slag
De afgelopen jaren heeft Tesla meegedaan aan de jaarlijkse hackers-conferentie Pwn2Own en ook dit jaar gaan ze de uitdaging weer aan. Ethische hackers kunnen zich richten op de Model 3 (Intel of Ryzen-gebaseerd) of de Model S (Ryzen-gebaseerd). Tesla wil dat ze via Wi-Fi-, bluetooth of het modem toegang proberen te krijgen tot de systemen in de Tesla. De prijzen zijn de grootste in de Pwn2Own geschiedenis, namelijk $ 600.000 en de gehackte auto! Gemakkelijk wordt het zeker niet.
HW4 details
Regelmatig wordt op basis van geplaatste orders of patentaanvragen gespeculeerd over de hardware 4 componenten.. Het grootste gerucht is natuurlijk dat een high definition radar zijn intrede gaat doen. Ditmaal gaat het gerucht dat in HW4 er nog maar 2 in plaats van 3 voorwaartse camera’s zijn. En dat dit 5 megapixel camera’s zijn, in plaats van de huidige 1,2 MP. Ook zou er een ventilator in de die camera module zitten. Mogelijk dat de combinatie HD-radar en 2 vooruitkijkende camera’s de nieuwe norm wordt. HW4 wordt verwacht zijn intrede te doen in de Cybertruck.
Picture
Interview met Franz van Holzhausen
Tesla’s chief designer Franz van Holzhausen is te gast in de podcast Ride The Lightning, aflevering 389. Deze staat vanaf zondagavond (15/1) in je favoriete podcastspeler of bijvoorbeeld hier. Het is de tweede keer dat Ryan McCaffrey Fons mag interviewen. Eerder had hij ook als een Elon Musk te gast.
Model Y RWD
De Model Y RWD is met een prijs van € 46.990 natuurlijk een auto waar je niet omheen kunt als je overweegt een nieuwe auto te kopen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de Model 3 RWD. Een RWD is standaard voorzien van nagenoeg alles wat je als opties zou willen aanvinken bij andere merken. Hij scoort het hoogste bij de  Euronap crashtest. Hier een pfd met de testresultaten. Uiteraard uitgerust met alle hardware voor toekomstig autonoom rijden. De bouwkwaliteit is op hoog niveau. Aan binnenruimte geen gebrek. Met Tesla uiteraard toegang het supercharger netwerk. Integratie van software en hardware tilt het bedieningsgemak tot grote hoogte. En qua aandrijfefficiency, dus laag verbruik, is er geen betere optie. Nog steeds lekker snel en een rijbereik dat voor de meeste gebruikers meer dan voldoende is. De bekende YouTuber Bjorn Nyland voelde de Model Y RWD nog eens aan de tand!
9 Opmerkingen
Erik
14/1/2023 14:11:00

Dank weer voor deze nieuwsbrief!

Je schrijft te hopen dat je binnenkort ritplanning in de app kunt doen. Wat nu al wel kan -maar wellicht wist jij dit al lang 😉- is vanuit Google maps een locatie delen met de Tesla app en als je dan later de auto in stapt, dan staat de locatie in de navigatie

Antwoorden
Michel
15/1/2023 11:24:33

Ja, dat is inderdaad een zeer handige functionaliteit. Maar ik bedoel ook dat je in de app een trip kunt plannen/bekijken, met de laadstops, e.d. Zoals ABRP of natuurlijk zoals in de auto.

Antwoorden
Stephan
14/1/2023 18:39:47

Je website werkte een tijdje wwwr helemaal goed, maar sinds een paar weken kan ik je blog niet meer goed lezen op de iphone. Hopelijk ben ik de enige die hier last van heeft?

Antwoorden
Michel
15/1/2023 11:28:13

Dank voor het bericht. Al eens vaker gehoord. Maar dan ook weer een tijd niet. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen. Helpdesk van Square om hulp gevraagd, maar die zien ook geen vreemde zaken. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Antwoorden
JOHAN D
19/1/2023 14:23:06

Michel, we hebben dat al bekeken en hetgeen we daarbij weten is: "usually Lithium Ion aka NMC or NCA, or just Electric". Ik weet daarmee dus niets over leverancier van de batterij, welk soort batterij, welk type, range, verbruik, opladen. Kan iemand me helpen aub?

JOHAN D
18/1/2023 23:43:14

Dag Michel,
Zoals op 5/1 en 13/1 opgemerkt heb ik mijn VIN-nummer gekregen, en de vermoedelijke datum van aflevering: rond 2 februari. Zoals gezegd voldoet de wagen model y helemaal niet aan mijn verwachtingen (niet uit Berlijn, geen 4680 batterij..) maar ik wil niet verder wachten, en neem de wagen aan, vooral sinds die 8.000 euro goedkoper is.
Mijn prangende vraag is: welke batterij zal nu in mijn wagen steken (van welke leverancier, welk soort batterij en welk type.), en welke zijn de consequenties voor de range, verbruik en opladen? Ik vind daar nergens correcte info over. Misschien kan jij me helpen.
Hartelijk dank voor je oneindig boeiende info iedere week.
Johan

Antwoorden
Michel
19/1/2023 08:07:43

Hoi Johan,

Je krijgt een top auto. En dan ook nu nog eens 8k goedkoper. Je kan met deze vin-decoder https://tesla-info.com/vin-decoder.php zien welk type batterij er in zit.

Groet
Michel

Antwoorden
Michel
19/1/2023 18:11:57

Zover ik weet zit in de Model Y LR uit Shanghai een 2170-batterij van LG Energy Solution's van het type NCM (Nickel Manganese Cobalt Oxide). Volgens mij precies hetzelfde als de LR uit Berlijn. Geen 4680 en en alleen een gietstuk achter.

De NCM kan je beste niet tot 100% opladen in tegen stelling tot een LFP. Alleen als je direct na het laden gaat rijden. Zie je ook straks in de auto waar instelt tot hoeveel % de auto moet opladen (rit). Je gebruikt dus circa 70% van de circa 80 kw, zo'n 56 kWh. Bij een verbruik van 17 kw per 100km, dus goed voor dik 300 km. Je kan met een deze auto 250 kW laden (piek). Van 10% naar 80% gaat over het algemeen in circa 20 minuten.

Antwoorden
Johan D
23/1/2023 21:06:41

Michel,

dank voor je kundige info.




Laat een antwoord achter.

    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan 
    Follow @TeslamagazineNL

    Archieven

    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019

    Categorieën

    All
    Algemeen

    RSS Feed

About

Blik op de week

Tesla blogs

Tesla kopen

Tesla bezitten

Copyright © 2023
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Verwachtingen 2023
    • FSD in 2027
    • Tesla Energy: een kostbaar misverstand
    • FSD wel of niet kopen?
    • Positie van Tesla in de Mobiliteitstransitie
    • Tesla Senior
  • Tesla kopen
    • Welke Tesla modellen zijn er?
    • Welke uitvoeringen zijn er?
    • Waarom een Tesla?
    • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
    • Model Y uit Berlijn
    • Model 3 uit Berlijn
    • Model 3 of Model Y?
    • Model S en X
    • Cybertruck Europa
    • FSD wel of niet kopen?
    • Alles over rijbereik en laden
    • De besparingen met een Tesla
    • Hoe bestellen?
    • De aflevering
  • Tesla bezitten
    • Mijn verbruik
    • Mijn ervaring met 3 jaar Tesla
    • Rijden in de seizoenen
    • Autonoom rijden
    • Verzekering en overheid
    • Top 10 kenmerken Model 3/Y
    • Tips, trics en techniek
    • Accessoires