Laatste keer bijgewerkt: 10 januari 2023
Zoals ik verleden jaar al schreef is een belangrijke reden waarom ik als hobby mijn energie steek in teslamagazine.nl en graag de verrichtingen van Elon Musk en zijn bedrijven volg, zit in de betekenis van het woord verwachtingen. Een verwachting is volgens van Dale “hoop”. Het juridisch woordenboek spreekt van “hetgeen waarvan op grond van huidige feiten of omstandigheden wordt vermoed dat het zal gebeuren; hetgeen waarop men rekent”. Wat is er nu leuker om op basis van alles wat je gelezen en gehoord hebt over Tesla om te zetten naar verwachtingen. Onderstaand mijn verwachtingen voor 2023.
De huidige S3XY-cars
De laatste weken wordt er druk gespeculeerd over een refresh van de Model 3, met de naam “project Highland”. Mijn vermoeden is dat de Model 3 in de VS voorzien gaat worden van gietstukken voor- en achter en een structureel batterijpakket met 4680 batterijen. Hierdoor kan de verkoopprijs van de standaard range zakken en vormt deze Model 3 straks een mooie brug tussen de kleine Tesla en de Model Y. Ik verwacht dat deze vernieuwde Model 3 met de 4680 eind 2023 ook in Berlijn van de band gaat rollen.
Van de Model Y gaan we als het goed is ook de versie zien met gietstukken voor- en achter en het structureel batterijpakket met de 4680 batterij. Deze is kort in de VS onder de naam Model Y AWD hoofdzakelijk aan Tesla-medewerkers verkocht. Ik verwacht dat deze versie begin 2023 geproduceerd gaat worden in Giga Texas. In de tweede helft van het jaar wordt deze versie waarschijnlijk ook geproduceerd in Giga Berlijn. Belangrijke randvoorwaarde is natuurlijk dat 4680 batterij in Berlijn geproduceerd wordt.
Mogelijk krijgen de duurdere Model 3 en Model Y (performance) premium stoelen met ventilatie. Hier is recent een patent over opgedoken. De 5G module heeft nog steeds niet zijn weg naar de auto’s gevonden. Mogelijk zien we dat wel in 2023 gebeuren. Verder verwacht ik qua hardware niet veel veranderingen, anders dan kleine verbeteringen en upgrades. Misschien hardware 4 voor FSD in de tweede helft van het jaar. Of we de HD-radar in de auto’s gaan zien betwijfel ik. Mijn vermoeden is dat deze radar gebruikt gaat worden in de Semi en de robotaxi’s.
Ik had voor 2022 al verwacht dat de bedieningshendels gingen verdwijnen uit alle Tesla’s. Mogelijk wordt dat 2023. Geen Yoke voor de Model 3 of Model Y, maar wel een nieuw stuur met knoppen voor de richtingaanwijzers en dergelijke. Of krijgen we voor de Model Y/3 ook de keuze tussen een Yoke of een rond stuur zoals nu bij de Model S/X?
De Model S en Model X hebben eind 2022 nog een kleine update gehad en zijn nu ook in Europa leverbaar. Ik verwacht voor beide modellen geen grote veranderingen in 2023 anders dan kleinere zaken. Zoals de rode remklauwen op de Plaid. Er zijn geruchten dat de Model S in Berlijn geproduceerd gaat worden. Ik verwacht dit niet. Ofschoon een iets goedkopere Model S Long Range RWD met een zeer efficiënte aandrijflijn op de achterwielen wel interessant is voor de Duitse markt (lange afstanden op de Autobahn).
De laatste weken wordt er druk gespeculeerd over een refresh van de Model 3, met de naam “project Highland”. Mijn vermoeden is dat de Model 3 in de VS voorzien gaat worden van gietstukken voor- en achter en een structureel batterijpakket met 4680 batterijen. Hierdoor kan de verkoopprijs van de standaard range zakken en vormt deze Model 3 straks een mooie brug tussen de kleine Tesla en de Model Y. Ik verwacht dat deze vernieuwde Model 3 met de 4680 eind 2023 ook in Berlijn van de band gaat rollen.
Van de Model Y gaan we als het goed is ook de versie zien met gietstukken voor- en achter en het structureel batterijpakket met de 4680 batterij. Deze is kort in de VS onder de naam Model Y AWD hoofdzakelijk aan Tesla-medewerkers verkocht. Ik verwacht dat deze versie begin 2023 geproduceerd gaat worden in Giga Texas. In de tweede helft van het jaar wordt deze versie waarschijnlijk ook geproduceerd in Giga Berlijn. Belangrijke randvoorwaarde is natuurlijk dat 4680 batterij in Berlijn geproduceerd wordt.
Mogelijk krijgen de duurdere Model 3 en Model Y (performance) premium stoelen met ventilatie. Hier is recent een patent over opgedoken. De 5G module heeft nog steeds niet zijn weg naar de auto’s gevonden. Mogelijk zien we dat wel in 2023 gebeuren. Verder verwacht ik qua hardware niet veel veranderingen, anders dan kleine verbeteringen en upgrades. Misschien hardware 4 voor FSD in de tweede helft van het jaar. Of we de HD-radar in de auto’s gaan zien betwijfel ik. Mijn vermoeden is dat deze radar gebruikt gaat worden in de Semi en de robotaxi’s.
Ik had voor 2022 al verwacht dat de bedieningshendels gingen verdwijnen uit alle Tesla’s. Mogelijk wordt dat 2023. Geen Yoke voor de Model 3 of Model Y, maar wel een nieuw stuur met knoppen voor de richtingaanwijzers en dergelijke. Of krijgen we voor de Model Y/3 ook de keuze tussen een Yoke of een rond stuur zoals nu bij de Model S/X?
De Model S en Model X hebben eind 2022 nog een kleine update gehad en zijn nu ook in Europa leverbaar. Ik verwacht voor beide modellen geen grote veranderingen in 2023 anders dan kleinere zaken. Zoals de rode remklauwen op de Plaid. Er zijn geruchten dat de Model S in Berlijn geproduceerd gaat worden. Ik verwacht dit niet. Ofschoon een iets goedkopere Model S Long Range RWD met een zeer efficiënte aandrijflijn op de achterwielen wel interessant is voor de Duitse markt (lange afstanden op de Autobahn).
Het jaar van de Cybertruck en Semi
Na lang wachten wordt 2023 toch echt het jaar van de Cybertruck. Halverwege 2023 moet de productie van de Cybertruck langzaam gaan beginnen, de eerste leveringen eind 2023. Massa productie vanaf 2024. We zien de laatste weken dat de apparatuur voor de productielijnen ontvangen worden in Giga Austin. De 9.000 ton Gigapress wordt geassembleerd. Hopelijk krijgen we deze werkend te zijn tijdens Investorsday op 1 maart a.s.
Naar verwachting komt eerst de meest krachtige versie. Het is afwachten of Tesla uiteindelijk drie versies gaat maken, waarbij de RWD-versie de instapper wordt. De prijzen zullen natuurlijk hoger liggen dan de genoemde prijzen in 2019. In verwacht de Cybertruck pas in 2025 in Europa. Tenminste, als deze uit de VS moet komen. Maar ook als de Cybertruck voor de Europese markt in Grünheide gebouwd gaat worden, verwacht ik dat de marktintroductie niet veel eerder zal zijn.
De eerste Semi’s zijn geleverd aan Pepsico. Tesla doet geheimzinnig over het gewicht van de trekker. Mijn vermoeden is dat de circa 100 exemplaren voor Pepsi en nog een paar andere klanten, nog niet de definitieve productieversie is die in 2023 uit Giga Texas gaat komen. Ik verwacht dat de Austin-versie met de 4680 batterijen uitgerust gaat worden en dan pas op het gewenste gewicht komt om de maximale belading van de vracht te kunnen verhogen tot het maximale totaal gewicht. Hoe dan ook, de Semi wordt een gamechanger. De introductie van de Semi en de Cybertruck zal ook langzaam een Megacharger netwerk opgebouwd gaan worden. Uiteindelijk zal de Semi ook in Europa gebouwd en geleverd gaan worden. Mijn verwachting is dat op zijn vroegst in 2025 gaat zijn.
Na lang wachten wordt 2023 toch echt het jaar van de Cybertruck. Halverwege 2023 moet de productie van de Cybertruck langzaam gaan beginnen, de eerste leveringen eind 2023. Massa productie vanaf 2024. We zien de laatste weken dat de apparatuur voor de productielijnen ontvangen worden in Giga Austin. De 9.000 ton Gigapress wordt geassembleerd. Hopelijk krijgen we deze werkend te zijn tijdens Investorsday op 1 maart a.s.
Naar verwachting komt eerst de meest krachtige versie. Het is afwachten of Tesla uiteindelijk drie versies gaat maken, waarbij de RWD-versie de instapper wordt. De prijzen zullen natuurlijk hoger liggen dan de genoemde prijzen in 2019. In verwacht de Cybertruck pas in 2025 in Europa. Tenminste, als deze uit de VS moet komen. Maar ook als de Cybertruck voor de Europese markt in Grünheide gebouwd gaat worden, verwacht ik dat de marktintroductie niet veel eerder zal zijn.
De eerste Semi’s zijn geleverd aan Pepsico. Tesla doet geheimzinnig over het gewicht van de trekker. Mijn vermoeden is dat de circa 100 exemplaren voor Pepsi en nog een paar andere klanten, nog niet de definitieve productieversie is die in 2023 uit Giga Texas gaat komen. Ik verwacht dat de Austin-versie met de 4680 batterijen uitgerust gaat worden en dan pas op het gewenste gewicht komt om de maximale belading van de vracht te kunnen verhogen tot het maximale totaal gewicht. Hoe dan ook, de Semi wordt een gamechanger. De introductie van de Semi en de Cybertruck zal ook langzaam een Megacharger netwerk opgebouwd gaan worden. Uiteindelijk zal de Semi ook in Europa gebouwd en geleverd gaan worden. Mijn verwachting is dat op zijn vroegst in 2025 gaat zijn.
Continent specifieke modellen
Tesla zal een flinke hap uit de mondiale BEV-markt pakken en uitgroeien tot een van de grootste autobouwers ter wereld. Om in de top 10 te komen hebben ze nog even nodig, maar de verkoopaantallen van BMW en Mercedes komen in zicht. Mijn verwachting is dat 2023 een transitiejaar wordt voor Tesla. Met de huidige 7 modellen groeien ze door tot een top 10 notering, maar om de top 5 bereiken en zelfs de nummer 1 plek te bezetten moeten ze voorbij Volkswagen en Toyota. Dit gaat ze niet doen met het huidige modellen aanbod, maar met robotaxi/robovan en een kleine Tesla op het 3e generatie platform. De Cybertruck is qua productieproces de “vingeroefening”. Grote gietstukken, exoskeleton carrosserie, roestvrij staal, compact structureel batterijpakket, single motor, glazen dak, geen bedieningshendels, geen deurgrepen en dergelijke. Twee keer zo snel en twee keer zo goedkoop te produceren als de huidige Model 3/Y productie.
Tesla zal een flinke hap uit de mondiale BEV-markt pakken en uitgroeien tot een van de grootste autobouwers ter wereld. Om in de top 10 te komen hebben ze nog even nodig, maar de verkoopaantallen van BMW en Mercedes komen in zicht. Mijn verwachting is dat 2023 een transitiejaar wordt voor Tesla. Met de huidige 7 modellen groeien ze door tot een top 10 notering, maar om de top 5 bereiken en zelfs de nummer 1 plek te bezetten moeten ze voorbij Volkswagen en Toyota. Dit gaat ze niet doen met het huidige modellen aanbod, maar met robotaxi/robovan en een kleine Tesla op het 3e generatie platform. De Cybertruck is qua productieproces de “vingeroefening”. Grote gietstukken, exoskeleton carrosserie, roestvrij staal, compact structureel batterijpakket, single motor, glazen dak, geen bedieningshendels, geen deurgrepen en dergelijke. Twee keer zo snel en twee keer zo goedkoop te produceren als de huidige Model 3/Y productie.
Tot nu toe zijn de Tesla-modellen en uitvoeringen nagenoeg gelijk over de verschillende continenten. Hier gaat verandering in komen. Ik verwacht dat in 2023 Tesla hun lange termijn strategie laat zien, waarbij ze modellen uitbrengen welke specifiek ontworpen zijn voor China, Europa of de VS. Mogelijk krijgen we al op 1 maart, tijdens Investorsday, meer over te horen.
Ik verwacht dat in 2023 aangekondigd gaat worden dat de designstudio in China specifiek voor de Chinese markt een kleine Tesla ontworpen heeft. Deze komt dan begin 2024 op de markt en is gebaseerd op het 3e generatie platform en heeft een prijs van omgerekend circa €25k. De designstudio in Berlijn heeft op basis van het 3e generatieplatform ook een kleine Tesla ontworpen, maar dan speciaal voor de Europese markt. Ik verwacht van dit model in 2023 nog geen onthulling. Dat wordt volgens mij wachten tot midden 2024 met dan een productiestart in 2025. In de VS wordt op basis van datzelfde 3e generatie platform de eerste robotaxi gepresenteerd. Dat zou wel eens eind 2023 kunnen zijn om dan in de nieuwe Giga (welke eveneens in 2023 aangekondigd wordt) geproduceerd te worden. Productiestart is dan eind 2024. Voor China en Europa dus een lokaal ontworpen en geproduceerde kleine Tesla en voor de VS een dedicated robotaxi, alle drie op basis van hetzelfde 3e generatie platform.
Ik verwacht dat in 2023 aangekondigd gaat worden dat de designstudio in China specifiek voor de Chinese markt een kleine Tesla ontworpen heeft. Deze komt dan begin 2024 op de markt en is gebaseerd op het 3e generatie platform en heeft een prijs van omgerekend circa €25k. De designstudio in Berlijn heeft op basis van het 3e generatieplatform ook een kleine Tesla ontworpen, maar dan speciaal voor de Europese markt. Ik verwacht van dit model in 2023 nog geen onthulling. Dat wordt volgens mij wachten tot midden 2024 met dan een productiestart in 2025. In de VS wordt op basis van datzelfde 3e generatie platform de eerste robotaxi gepresenteerd. Dat zou wel eens eind 2023 kunnen zijn om dan in de nieuwe Giga (welke eveneens in 2023 aangekondigd wordt) geproduceerd te worden. Productiestart is dan eind 2024. Voor China en Europa dus een lokaal ontworpen en geproduceerde kleine Tesla en voor de VS een dedicated robotaxi, alle drie op basis van hetzelfde 3e generatie platform.
Mobiliteitstransitie
De transitie van onze mobiliteit is niet alleen van ICE naar BEV, maar ook van zelf rijden naar zelfrijdend en hiermee ook van eigen bezit naar betalen per kilometer (zie deze blog voor meer informatie). Full Self Driving Beta is in Noord Amerika inmiddels beschikbaar voor iedereen die de FSD-software heeft aangeschaft. Begin 2023 zal in de VS de single-stack versie geïntroduceerd worden en is de software-architectuur nagenoeg klaar. Tesla krijgt steeds meer de beschikking over een kwalitatief grote dataset en DOJO (Tesla’s eigen en dedicated AI-trainingscomputer) gaat in 2023 grotendeels het trainen van het neurale netwerk voor zijn rekening nemen. Dat maakt dat de vloot steeds meer en vooral ook sneller human-like gaat rijden en uiteindelijk zelfs enkele malen beter. Dat opent de poort naar de volgende fase van de transitie: van zelf rijden naar zelfrijdend en uiteindelijk van eigen bezit naar betalen per kilometer.
Ik verwacht dat in 2023 de autopilot software in alle Tesla’s, ook in Europa, een metamorfose ondergaat. Los van een FSD legalisering en/of aankoop gaan we forse verbeteringen zien. Ik verwacht dat het occupancy-netwerk de sleutel is tot full autonomy. Veiligheidssystemen gaan gebruik maken van dit netwerk. Delen van het “brein” worden voor ons gevisualiseerd op het scherm. Bij parkeren krijgen we een 360 bird-eyes view. Tesla heeft hier zoveel vertrouwen in dat ze bijvoorbeeld eind 2022 de stap hebben durven te zetten naar het verwijderen van de parkeersensoren.
Geleidelijk gaan we van zelf rijden naar zelf rijdend. Eerst nog in sommige situaties en omstandigheden met een menselijke bestuurder als verplichte toezichthouder, maar ook steeds meer alleen als passagier. Waar Tesla dus gaat beginnen aan de volgende fase (zelfrijdend), bijten de legancy-autobouwers zich stuk op de transitie naar BEV. Hun ICE-verkopen zakken verder in en om qua prijs en specificaties een aantrekkelijk BEV-aanbod te doen, vraagt inspanningen en investeringen die niet alle autobouwers kunnen leveren. Zodra ze ook van zelf rijden naar zelfrijdend kunnen, heeft Tesla al een vloot aan uiterst goedkoop geproduceerde robotaxi’s en -vans en natuurlijk een miljoenenvloot aan auto’s met de FSD-hardware al aan boord! En dan begint de laatste fase van mobiliteitsgarantie: van eigen bezit naar betalen per kilometer. Natuurlijk allemaal niet in 2023, maar in de komende 3 tot 5 jaar!
De transitie van onze mobiliteit is niet alleen van ICE naar BEV, maar ook van zelf rijden naar zelfrijdend en hiermee ook van eigen bezit naar betalen per kilometer (zie deze blog voor meer informatie). Full Self Driving Beta is in Noord Amerika inmiddels beschikbaar voor iedereen die de FSD-software heeft aangeschaft. Begin 2023 zal in de VS de single-stack versie geïntroduceerd worden en is de software-architectuur nagenoeg klaar. Tesla krijgt steeds meer de beschikking over een kwalitatief grote dataset en DOJO (Tesla’s eigen en dedicated AI-trainingscomputer) gaat in 2023 grotendeels het trainen van het neurale netwerk voor zijn rekening nemen. Dat maakt dat de vloot steeds meer en vooral ook sneller human-like gaat rijden en uiteindelijk zelfs enkele malen beter. Dat opent de poort naar de volgende fase van de transitie: van zelf rijden naar zelfrijdend en uiteindelijk van eigen bezit naar betalen per kilometer.
Ik verwacht dat in 2023 de autopilot software in alle Tesla’s, ook in Europa, een metamorfose ondergaat. Los van een FSD legalisering en/of aankoop gaan we forse verbeteringen zien. Ik verwacht dat het occupancy-netwerk de sleutel is tot full autonomy. Veiligheidssystemen gaan gebruik maken van dit netwerk. Delen van het “brein” worden voor ons gevisualiseerd op het scherm. Bij parkeren krijgen we een 360 bird-eyes view. Tesla heeft hier zoveel vertrouwen in dat ze bijvoorbeeld eind 2022 de stap hebben durven te zetten naar het verwijderen van de parkeersensoren.
Geleidelijk gaan we van zelf rijden naar zelf rijdend. Eerst nog in sommige situaties en omstandigheden met een menselijke bestuurder als verplichte toezichthouder, maar ook steeds meer alleen als passagier. Waar Tesla dus gaat beginnen aan de volgende fase (zelfrijdend), bijten de legancy-autobouwers zich stuk op de transitie naar BEV. Hun ICE-verkopen zakken verder in en om qua prijs en specificaties een aantrekkelijk BEV-aanbod te doen, vraagt inspanningen en investeringen die niet alle autobouwers kunnen leveren. Zodra ze ook van zelf rijden naar zelfrijdend kunnen, heeft Tesla al een vloot aan uiterst goedkoop geproduceerde robotaxi’s en -vans en natuurlijk een miljoenenvloot aan auto’s met de FSD-hardware al aan boord! En dan begint de laatste fase van mobiliteitsgarantie: van eigen bezit naar betalen per kilometer. Natuurlijk allemaal niet in 2023, maar in de komende 3 tot 5 jaar!
Tesla Energy
De reus komt tot leven. Tesla heeft nu meerdere fabrieken operationeel waar ze Tesla Energy producten maken. In 2023 gaat naar verwachting Megafactory Lathrop naar een productie van 10.000 megapacks. Ook Giga New York en Giga Nevada draaien op volle toeren om Tesla Energy producten te produceren. De Powerwall is net als de Megapack voor de komende 1 tot 2 jaar al uitverkocht. Op termijn gaat Giga Berlijn ook energieproducten produceren, maar dat verwacht ik nog niet in 2023.
Tesla’s energieproducten gaan een steeds grote bijdrage leveren aan het financieel resultaat. Eind 2022 is Tesla zelfs als energieleverancier op de markt gekomen in Texas. Dat zie ik in 2023 verder uitgebouwd worden in de VS. In de UK en Duitsland zet men ook voorzichtige stappen op de energiemarkt. Tesla Energy en Tesla Electric moeten we niet onderschatten. Het zijn producten en toepassingen die voor consumenten zeer interessant kunnen zijn en hiermee enorm veel potentieel hebben.
De reus komt tot leven. Tesla heeft nu meerdere fabrieken operationeel waar ze Tesla Energy producten maken. In 2023 gaat naar verwachting Megafactory Lathrop naar een productie van 10.000 megapacks. Ook Giga New York en Giga Nevada draaien op volle toeren om Tesla Energy producten te produceren. De Powerwall is net als de Megapack voor de komende 1 tot 2 jaar al uitverkocht. Op termijn gaat Giga Berlijn ook energieproducten produceren, maar dat verwacht ik nog niet in 2023.
Tesla’s energieproducten gaan een steeds grote bijdrage leveren aan het financieel resultaat. Eind 2022 is Tesla zelfs als energieleverancier op de markt gekomen in Texas. Dat zie ik in 2023 verder uitgebouwd worden in de VS. In de UK en Duitsland zet men ook voorzichtige stappen op de energiemarkt. Tesla Energy en Tesla Electric moeten we niet onderschatten. Het zijn producten en toepassingen die voor consumenten zeer interessant kunnen zijn en hiermee enorm veel potentieel hebben.
Tesla Bot en andere nieuwe producten
Verleden jaar werden we verrast door het eerste prototype van Optimus, de Tesla robot. In 2023 verwacht ik dat we een update te zien krijgen en mogelijk al een eerste versie die aan het werk is in een van de Giga’s. Er zal voorlopig nog geen sprake zijn productie op grote schaal. Ik ben wel benieuwd hoe Tesla aan de videobeelden gaat komen voor het voeden van de neurale netwerken voor Optimus. Ze hebben net als bij de auto’s gigantisch veel videobeelden nodig voor trainingsdoeleinden. Zal Elon met een konijn uit de hoge hoed komen en een AR-bril presenteren? Nu we het toch over nieuwe producten hebben. Dat Tesla een HVAC-systeem gaat ontwikkelen staat wel vast. Ik verwacht deze echter niet in 2023. Ze hebben zoveel op het bord liggen. Maar uiteindelijk past een HVAC natuurlijk prima bij de andere Tesla Energy producten.
Verleden jaar werden we verrast door het eerste prototype van Optimus, de Tesla robot. In 2023 verwacht ik dat we een update te zien krijgen en mogelijk al een eerste versie die aan het werk is in een van de Giga’s. Er zal voorlopig nog geen sprake zijn productie op grote schaal. Ik ben wel benieuwd hoe Tesla aan de videobeelden gaat komen voor het voeden van de neurale netwerken voor Optimus. Ze hebben net als bij de auto’s gigantisch veel videobeelden nodig voor trainingsdoeleinden. Zal Elon met een konijn uit de hoge hoed komen en een AR-bril presenteren? Nu we het toch over nieuwe producten hebben. Dat Tesla een HVAC-systeem gaat ontwikkelen staat wel vast. Ik verwacht deze echter niet in 2023. Ze hebben zoveel op het bord liggen. Maar uiteindelijk past een HVAC natuurlijk prima bij de andere Tesla Energy producten.