Samenvatting van het nieuws van deze week:
* Na de presentatie van de Q4 2019 (financiële) cijfers heeft het aandeel TSLA weer enorme sprongen gemaakt. Na de explosie van dinsdag, nu weer wat afgekoeld. Maar nog steeds een ongekende groei de afgelopen maanden. Om een idee te geven van de absurde groei van het aandeel het afgelopen half jaar: als ik voor het bedrag dat ik 24 juni 2019 heb overgemaakt voor mijn Model 3 SR+ met FSD aandelen had gekocht tegen de koers van toen en donderdag 6 febr 2020 weer had verkocht, had ik nu een Model 3 Performance en een Model S Performance kunnen bestellen! Beide met FSD! Maar ja, als.... * De eerste V3 SuC in Nederland (en na het verlaten van het VK uit de EU) in Europa is in aanbouw! In Uden komen 24 stalls! Tesla gaat vaart maken met de uitbreiding en de upgrading van de SuC. De grootste SuC V3 in Europa, met 40 stalls, wordt binnenkort gebouwd in Duitsland (net achter Dusseldorf bij de kruising van de 3 en de 46). * Met de laatste firmware-update zijn de puntjes op de o van Spötify verdwenen! Eigenlijk wel jammer... * Elon heeft bevestigd dat de zijcamera's gebruikt kunnen gaan worden bij het beeld op het scherm tijdens het achteruitrijden. Gaan we dus de komende periode een keer terugzien in een software-update. Eerder is al gevraagd en bevestigd dat de waarnemingen van de camera's gaan leiden tot een waarschuwing als je de deur wilt openen terwijl er bijv. een fietser aan komt. * TeslaTheater.com heet voortaan abettertheater.com. Voor de browers in de auto, full-screen! * SpaceX en Tesla staan 1 en 2 op de lijst van "the most attractive employers in the US". Toch moet Elon alles uit de kast halen om naast engineers ook AI-software programmeurs binnen te halen. Maar dat gaat niet via dure recruiters... maar door te reageren op een tweet van Elon, aantonen dat je een uitnodiging verdient (geen diploma of phd) en dan over 4 weken bij Musk aan de keukentafel je meten met de top of pop! Trainen met de winnaar van de championsleage en maak je indruk, dan ga je zelf in de wereldtop spelen. * CATL gaat de batterijen maken voor Giga Shanghai. * Het lijkt er op dat Tesla een Gigafactory gaat bouwen in Texas. Handig voor de stainless-steelproductie. SpaceX gaat zijn Starships namelijk ook in Texas bouwen. Maar ook technisch personeel (engineers) zijn in Texas meer beschikbaar. En het is natuurlijk de Staat van de pick-ups. Om juist daar de Cybertruck te bouwen is wel heel erg slim. Ook hier weer: een tweet van Elon om de mening te pijlen in plaats van een duur marktonderzoek! * Het corona-virus houdt Giga Shanghai wat langer dicht na de sluiting ivm het Chinese nieuwjaar. Waarschijnlijk wordt op 10 februari a.s. de productie weer hervat! * In het 2e deel van het "The Third Row" interview sprak Elon meer over het heden en de toekomst. Interessant om te horen dat ze het fundament onder FSD opnieuw hebben geprogrammeerd. De weg is nu vrij (als de hardware/DOJO klaar is) om over te stappen van beeld-voor-beeld-verwerken en naar video-verwerking van alle 8 de camera's tegelijkertijd in full HD. Dit gaat door de 3D-rendering leiden tot real-time gegenereerde micro-maps in bird-view. Deze micromaps worden gedeeld in de fleet... dus overal waar ooit een Tesla heeft gereden wordt omgezet naar een 3d map met alle details van die omgeving. Feature complete wordt in 2020 verwacht. Meer over FSD is hier te vinden. * Ik lees op de verschillende fora steeds berichten van relatief nieuwe Model 3 eigenaren over de tegenvallende range en/of de lage laadsnelheden. Range is natuurlijk een lastige. Als je had gedacht met een EPA-range van 400 km ook 400 km snelweg te kunnen rijden, tja.... Toch iets beter moeten inlezen. Range is afhankelijk van zoveel variabelen, waarbij de twee belangrijkste wel zijn de stand van de rechtervoet en de batterij-temperatuur. Vergeet niet dat het nu relatief koud is buiten, zeker vroeg in de ochtend. En rij je veel op de snelweg (nu nog 130 km/u) dan gaat het hard met de range. Rij maar eens een stuk onder de 110 km/u op de snelweg en hij wordt een heel stuk zuiniger. Tegenvallende laadsnelheden komt ook regelmatig voorbij. Ook dit is relatief. Heeft alles te maken met hoeveel procent batterij je het laadproces start, de temperatuur van de accu en of je een Stall moet delen. Navigeer je naar een SuC (zeker een half uur van te voren aangeven) en is de batterij goed opgewarmd bij aankomst en kom je met +/- 15% aan, dan gaat het bijna altijd snel (>100 kWh). Een koude accu en ook nog half vol, gaat nooit snel. Maar wat is snel? En moet je vol?
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |