|
In deze Blik op de Week aandacht voor de spring-update met FSD, een nieuwe kleur blauw, het debunken van matige prestaties van de 4680, het proces rond FSD in België en nog veel meer.... Spring-update met FSD Het wachten lijkt zeer binnenkort ten einde. Op X worden door de eerste ontvangers gemeld dat FSD en de spring-update gecombineerd zijn. Het gaat om software-update 2026.17.5. Deze versie bevat ook de eerste update van Full Self-Driving (Supervised) naar v14.2.2.6. Als het goed is krijgt iedereen met een FSD-licentie of een maandabonnement nu toegang tot FSD. En krijgen natuurlijk de FSD-rijders toegang tot alle Spring Update 2026.14-features, zoals verbeterde energie-apps met gedetailleerde grafieken, “Hey Grok”-stemactivering, Pet Mode met aanpasbare namen, visualisaties met hogere resolutie via Unreal Engine, grotere dock-iconen, blindspotwaarschuwingen met accentverlichting en de vernieuwde Self-Driving-app. Nieuwe kleur blauw Tesla introduceerde deze week een nieuwe kleur blauw voor de Model Y RWD, geproduceerd in Giga Berlin. Ze noemen hem Coastal Blue. Tesla gebruikt nu vier verschillende kleuren blauw, waarbij opgemerkt moet worden dat niet alle kleuren in alle landen en/of op alle modellen beschikbaar zijn. In Nederland is Coastal Blue voorbehouden aan de RWD-versie met een meerprijs van € 1.300 en Marine Blue (ook € 1.300) aan de premiumversies. Frost Blue en Glacier Blue zijn in Europa niet beschikbaar. Stofzuigers bij Superchargers in Duitsland Tesla maakt het laden nog praktischer: bij Supercharger-stations in Duitsland staan nu vaste stofzuigers tussen de V4-laadpalen. Het eerste bevestigde station is Pforzheim (A8), na Lindau. Het concept duikt ook op in Geiselwind, Leonberg, Emsbüren en zelfs Arlon in België, zo wordt gemeld. De industriële stofzuigers zijn strategisch geplaatst tussen twee laadzuilen. Zo kun je tijdens het laden van 20 tot 30 minuten je auto-interieur schoonmaken. Het verandert een laadstop in een efficiënte pitstop, naast de aanwezige faciliteiten zoals de bk World-lounge met snacks en koffie. Tesla ontwikkelt de stofzuigers niet zelf. Het zijn commerciële modellen van gespecialiseerde leveranciers, geplaatst en geëxploiteerd door een locatiepartner. Tesla breidt robotaxi-dienst fors uit in Austin Sinds deze week rijden unsupervised robotaxi’s (volledig zonder veiligheidschauffeur) in het hele Austin Metro-gebied in Texas. Dat omvat niet alleen het centrum, maar ook voorsteden zoals Pflugerville en Manor, plus snelwegen zoals de I-35 en de omgeving van Gigafactory Texas en de luchthaven. Voor inwoners en bezoekers van Austin betekent dit dat je nu een zelfrijdende Tesla kunt bestellen via de app voor een rit zonder menselijke tussenkomst. De service is al bijna een jaar actief, maar werd eerder beperkt tot kleinere zones. Toen ik een jaar geleden mijn eerste robotaxi-rit in Austin maakte, had ik niet verwacht dat het nog een jaar zou duren voordat de dienst breed uitgerold zou worden. Toch blijft de vloot nog klein: er rijden momenteel rond de 20 tot 50 robotaxi’s (vooral Model Y’s). De vraag is groot, waardoor wachtrijen vaak lang zijn en de app meldt “high service demand”. Tesla bouwt langzaam op om veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen voordat de echte schaalvergroting komt met de nieuwe Cybercab. Tesla lanceert Supercharger for Business in Europa Tesla breidt zijn laadnetwerk uit met de introductie van het Supercharger for Business-programma in Europa. Bedrijven kunnen nu eigen, volledig zelf te branden V4-superchargers plaatsen met een vermogen tot 500 kW, terwijl Tesla de volledige operationele verantwoordelijkheid draagt. Het white-labelconcept biedt retailers, hotels, winkelcentra en bedrijven de mogelijkheid om een eigen laadoplossing aan te bieden zonder de complexiteit van beheer. Tesla zorgt voor site-selectie, installatie, onderhoud, software-updates en een gegarandeerde uptime van 97%. Alle laders blijven zichtbaar en toegankelijk in de Tesla-app voor miljoenen gebruikers. Het tarief wordt bepaald door de exploitant en kan hiermee afwijken van de tarieven bij Tesla's eigen SuC-locaties. Tesla Model Y met 4680-batterij: geen flop, maar een sterke stap vooruit De nieuwe Europese Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive (RWD), geproduceerd in Giga Berlin, is uitgerust met de 8L 4680-batterij. Dit pack vervangt stilletjes de vorige LG 2170-batterij in dit specifieke model. Het 8L-pakket krijgt veel kritiek, vooral vanwege een vermeend trage laadsnelheid. Volgens sommige reviewers zou het piekvermogen slechts rond de 130 kW liggen in plaats van de verwachte 250 kW. YouTuber Jordan van The Limiting Factor weerlegt in onderstaande video deze claims overtuigend. Het 8L-pack bevat 828 Gen 2 4680-cellen en biedt circa 79 kWh totaal (74 kWh bruikbaar). Met goede preconditioning en een lage start-SoC haalt de auto vlot laadpieken van ongeveer 250 kW. Slechte testresultaten bleken vooral te komen door onvoldoende voorbereiding. De laadcurve is vergelijkbaar met die van andere Tesla-batterijen en ruim acceptabel. De 4680-cellen bieden een lichte verbetering in energiedichtheid en vormen een belangrijke stap in Tesla’s eigen cellenproductie. Er is geen reden om deze Long Range RWD links te laten liggen. Stand van zaken FSD in België Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder zijn de vereiste 5.000 kilometer testritten op Vlaamse openbare wegen succesvol afgerond. Het testsysteem werd geëvalueerd op typisch Belgische verkeerssituaties zoals trams, fietsstraten en lokale verkeersborden. Het dossier ligt nu bij de administratie van minister De Ridder voor formeel advies over homologatie. Een goedkeuring in Vlaanderen geldt voor heel België. België volgt een versnelde procedure op basis van de Nederlandse RDW-goedkeuring uit april 2026. Er wordt nog gewacht op het volledige homologatiedossier uit Nederland om een definitief advies te kunnen geven. Een brede uitrol naar Belgische Tesla-eigenaars komt stapje voor stapje dichterbij. Teslamagazine-lezers kunnen bij aanmelding de code “teslamagazine” gebruiken. Je betaalt dan 19% servicekosten in plaats van 20%, zolang je klant bent. Met je eigen referral kan je de servicekosten dan eventueel verder verlagen. Klik hier om naar de Joulo website te gaan.
1 Opmerking
In deze Blik op de Week aandacht voor de Cybercab en het WK voetbal, software-updates, The Boring Company en nog veel meer….
Cybercab rijdt zelf uit de fabriek
Tesla rijdt al langere tijd vers geproduceerde auto’s autonoom uit de fabriek. Ze rijden zelfstandig naar de plek waar ze verzendgereed worden gemaakt. Deze week kwam voor het eerst een Cybercab autonoom uit de fabriek. Toch wel weer een mijlpaal. Als de productie verder opgevoerd wordt en Tesla zover is om ze in te zetten in het robotaxi-netwerk, dan zien we ze straks ook van het terrein afrijden op weg naar de eerste klanten.
Er broeit wat
We zien de laatste weken dat Tesla Model Y’s en Cybercabs worden vervoerd naar andere steden en dat hier een robotaxi-vloot wordt voorbereid. Naast Austin gebeurt dat vooral ook in Houston. We zien ook Cybercabs rondrijden met een mini-Starlink-schotel op het dak. Zou Elon woord houden en binnenkort met één software-update de hele robotaxi-vloot laten ontwaken en in één keer een stad “overnemen” met tientallen robotaxi’s? Elluswamy (AI-lead) bij Tesla plaatste op X: “Binnenkort rijdt hij zelfstandig Austin in en meldt hij zich voor dienst.” Dit wijst op een naderende uitbreiding van Tesla’s robotaxidiensten in Austin, waar steeds meer onbemande ritten plaatsvinden. Met de naderende FIFA World Cup in onder andere Texas (Dallas en Houston) groeit de verwachting dat Cybercabs snel worden ingezet voor commerciële ritten.
Wachten op update
FSD Supervised in Nederland krijgt binnenkort zijn eerste software-update, hopelijk gecombineerd met de Spring Update. En naar verwachting volgt dan ook een verdere uitrol van FSD Supervised in Nederland naar alle AI4-Tesla’s die nog wachten op de FSD-software. Een veelgehoorde klacht is het aantal waarschuwingen (“nags”) dat wordt uitgedeeld als je ook maar even naar het scherm kijkt om bijvoorbeeld van muzieknummer te wisselen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met afspraken met de RDW. Het is en blijft immers een Level 2-systeem, hoe goed ook. Sterker nog: hoe beter FSD, hoe groter de verleiding is om volledig op het systeem te vertrouwen en je nog meer te laten afleiden. Maar iets minder mag wel! Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en deze zelf ook dragen.
Navigatie-update
Tesla is in Europa begonnen met de uitrol van een nieuwe versie van de navigatiesoftware: versie EU 2026-8. Je ziet op het scherm (niet in de app) dat er een download klaarstaat. Maar in tegenstelling tot een firmware-update is voor een navigatie-update geen goedkeuring van de eigenaar nodig. Het installatieproces wordt na de download direct uitgevoerd. Hoewel sommige automerken grof geld vragen voor een update van de navigatiekaarten, is dit bij Tesla gratis en wordt de update over-the-air uitgevoerd.
Tesla patenteert zelfreinigend camerasysteem
Tesla heeft een nieuw Amerikaans patent ontvangen voor een geautomatiseerd camerasysteem dat lenzen automatisch reinigt. Het systeem combineert een gemotoriseerde wisser, een vloeistofdispenser en een controller die in real time de beeldkwaliteit monitort. Zodra vuil, regen, modder of insecten het zicht verminderen, activeert het een reinigingscyclus – precies zoals een menselijk oog tranen en oogleden gebruikt.
De bolvormige lens met geïntegreerde wisser lijkt sterk op een ooglid, een mooi voorbeeld van first-principles engineering. Dit compacte ontwerp is ideaal voor voertuigen, de Cybercab-robotaxi en vooral de Optimus-humanoïde robot, waar continue heldere visie cruciaal is voor autonome prestaties.
Met dit patent lost Tesla een groot pijnpunt op voor Full Self-Driving (FSD) onder alle weersomstandigheden. Zelfreinigende camera’s zorgen voor betrouwbaardere autonomie, minder menselijke interventie en hogere veiligheid. Een kleine maar essentiële stap naar de toekomst van robotica en zelfrijdende auto’s.
Roadster komt uit Texas
Het is stil rondom de nieuwe versie van de Roadster. De onthulling van de productieversie stond gepland voor april, maar nu ook mei (bijna) voorbij is en het verder radiostilte blijft, is de verwachting dat het hele project enkele maanden vertraging heeft opgelopen. Productiestart in 2027 is nog niet van de baan, maar lijkt niet meer voor de hand te liggen.
Wel werd bekend dat de Roadster in Texas gebouwd gaat worden en niet in Fremont. Dat lijkt een logische keuze. Giga Texas is een megagebouw met voldoende ruimte voor een Roadster-productielijn. Waarschijnlijk blijft het toch een laagvolumemodel.
The Boring Company komt op stoom
Het lijkt erop dat men bij The Boring Company nu bij een sterke iteratieversie is aangekomen, waardoor de productie verder wordt opgeschaald. De nieuwste generatie Prufrock-machines graaft niet alleen sneller dan ooit, maar doet dat ook continu: terwijl de boorkop zich een weg baant door de aarde, worden direct achter de machine betonnen tunnelsegmenten geplaatst. Geen stilstand meer voor installatie, maar puur non-stop vooruitgang.
In Las Vegas, Nashville en Dubai draaien de machines op volle toeren, bestuurd vanuit een centrale controlekamer in Bastrop, Texas. Engineers zitten daar met PlayStation-controllers in de hand en monitoren meerdere projecten tegelijk. Wat ooit sciencefiction leek, is nu dagelijkse realiteit. Eén team kan zo meerdere tunnels op verschillende continenten aansturen, wat de kosten drukt en de snelheid enorm verhoogt.
Met elke nieuwe iteratie wordt de machine lichter, slimmer en goedkoper. De leercurve is steil en de resultaten zijn zichtbaar. Waar eerdere Prufrock-versies nog experimenteel aanvoelden, voelt Prufrock 4 (en de versies die nu in ontwikkeling zijn) als een volwassen productiesysteem. The Boring Company is niet langer een zijproject. Het wordt een echte infrastructuurrevolutie die op stoom komt, letterlijk en figuurlijk. De tunnels van de toekomst worden vandaag geboord en het tempo ligt alleen maar hoger. Ook Hyperloop is nog niet uit beeld. Sterker nog, het komt nu steeds meer in zicht om ook tunnels tussen steden te boren als de kosten hiervoor op een acceptabel niveau zijn gekomen. Mogelijk nog 10 jaar weg, maar niet meer ondenkbaar!
Estonia maakt de top 3 compleet
Niet België of Griekenland, maar Estiona is het volgende land dat FSD Supervised gaat toestaan. Hopelijk volgt België snel en dan is wachten op de landen als Duitsland, Frankrijk en de UK!
Teslamagazine-lezers kunnen bij aanmelding de code “teslamagazine” gebruiken. Je betaalt dan 19% servicekosten in plaats van 20%, zolang je klant bent. Met je eigen referral kan je de servicekosten dan eventueel verder verlagen. Klik hier om naar de Joulo website te gaan.
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Mei 2026
Categorieën |



RSS-feed