In deze blik op de week aandacht voor de ontslaggolf bij Tesla, de aanstaande grote software-update, een recall voor de Cybertruck, (alweer) einde van het referallprogramma, de energieconsumptie van AI en nog veel meer...
Prijsstijging Model Y?
De geruchten gaan dat vanaf 25 april de prijs van alle Model Y uitvoeringen met € 2.000 wordt verhoogd. De achterwiel aangedreven (RWD) Model Y Long Range komt vanaf dan ook in het aanbod in Nederland en zit qua prijs tussen de RWD en de Long Range. Hieronder de huidige prijzen van de Model Y-uitvoeringen in Nederland en in België.
Motorrijtuigbelasting
Vorige week ben ik vergeten iets te melden, maar er is goed nieuws voor BEV-rijders. De plannen zijn dat de motorrijtuigenbelasting in Nederland voorlopig nog voordelen blijft bieden aan BEV-rijders. Tot eind 2025 hoeven zij geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Bovendien staat in de nieuwe plannen dat eigenaren van volledig elektrische auto’s vanaf 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dit percentage stijgt in 2029 naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel helemaal. Tegen die tijd hebben we nieuwe verkiezingen gehad en weten we meer over hoe de transitie naar BEV vordert. Voor plug-in hybrides verdwijnt het belastingvoordeel vanaf 2025. Ook de subsidie voor het aanschaffen van een tweedehands BEV verdwijnt.
Grote software-update onderweg
Tesla heeft enkele functies onthuld van een grotere software-update voor dit voorjaar. Net als de Holiday-update voor de kerstdagen, is er nu een Spring-update. Opvallend is dat veel updates afhankelijk zijn van de aanwezige hardware. Dit betekent dat ze voornamelijk bedoeld zijn voor de vernieuwde Model S/X en Model 3, en in sommige gevallen exclusief voor de Cybertruck (zoals Powersharing). Voor de auto's met een schermpje achterin is de reisinformatie voortaan zichtbaar.
Bepaalde functies, zoals de full screen FSD-visualisaties (zie video hierboven), werken voorlopig alleen met de nieuwste versie van de boordcomputer (Ryzen). Een update voor de oudere modellen (Atom) zal later ook beschikbaar komen, maar dit vergt meer tijd. Daarnaast vereisen verschillende FSD-gerelateerde visualisatiefuncties een FSD HW3-computer. De FSD HW3-computer werd midden 2019 in de Tesla’s ingebouwd, vergelijkbaar met de recente overgang naar de HW4. In de auto kun je onder "software" het scherm "aanvullende voertuiginformatie" oproepen om te zien welke hardware geïnstalleerd is.
Een voorbeeld van een functie die specifieke hardware vereist, is het automatisch openen van de kofferbak wanneer je stilstaat voor de achteruitrijcamera en de ultra-widebandverbinding detecteert dat je telefoon in de buurt is. Er zijn echter ook updates die niet afhankelijk zijn van de hardware. Nieuwe functies in de Spotify-app, audible (luisterboeken), uitgebreidere voortgang over de trip en suggesties voor een snellere route zijn enkele voorbeelden. De Waze-achtige functionaliteit met signalering van snelheidscamera's zal nu ook een geluidssignaal geven. Ook het bekijken van Sentry-beelden via de app (vooralsnog alleen op iOS) en een optimalisatie van het batterijverbruik bij gebruik van Sentry zijn op komst. Meer informatie over de voorjaarsupdate (2024.14) is hier te vinden.
Einde referralprogramma
Er komt wederom een einde aan het referralprogramma. We hebben dit al eens afgeschaft zien worden en later weer terug zien komen. Maar nu gaat de stekker er weer uit per 30 april a.s. Ik ga er vanuit dat de verkregen referallpunten gebruikt kunnen worden tot de einddatum welke aangegeven staat in de loot-box.
Waar komt de laadstroom vandaan?
Ontdek de complexiteit van stroomnetwerken voor elektrische voertuigen in onderstaand informatieve video. De video biedt inzicht in de opbouw en werking van het stroomnet en de impact hiervan op laadinfrastructuur voor diverse types. Klik op de plaatje voor de video.
Drama bij Tesla?
Het begon allemaal met een interne e-mail van Elon Musk die uitlekte, waarin hij aankondigde dat het hem speet dat ze 10% van het personeel moesten laten gaan. Niet omdat het slecht gaat met het bedrijf, maar om een krachtige organisatie te blijven. Daarnaast kwam ook het nieuws naar buiten dat Drew Baglino de organisatie heeft verlaten. Hij werkte 18 jaar bij Tesla en was hoofd van "Powertrain and Energy Engineering", vaak naast Elon op het podium. Een zeer gewaardeerde kracht, net als in het verleden JB Straubel of Andrej Karpathy. Stuk voor stuk mannen die werkten alsof het hun eigen kindje was. Ze zijn multi-miljonair geworden, maar uiteindelijk ook opgebrand. Tijd voor rust en iets nieuws! Er staan vele andere zeer getalenteerde mensen klaar om hun positie over te nemen en dan begint het spel weer opnieuw. Rohan Patel heeft de organisatie ook verlaten. Hij fungeerde onder meer als de brug tussen Tesla intern en de community. De media smullen natuurlijk van deze berichten en vertalen het naar schreeuwende koppen over een tegenvallende en vooral dalende verkoopaantallen van elektrische auto’s en dat het slecht gaat met Tesla. De Chinezen komen! Ze knopen alles aan elkaar wat niets met elkaar te maken heeft en dan ook nog eens vaak onjuist is. In het laatste stuk van deze blik op de week zal ik mijn mening geven op wat er in mijn optiek feitelijk aan de hand is.
Cybertrucks stapelen
Op de dronebeelden van Giga Texas zien we dat Tesla de Cybertruck inmiddels in steeds grote aantallen produceert. Er is een probleem met een mogelijk loskomende cover op het acceleratiepedaal. Dat wordt een recall voor de reeds 3.900 uitgeleverde Cybertrucks. De auto’s die nu van de band komen krijgen nog een fix van het probleem voordat ze op transport gaan. De tijdelijke fix is een fastener zoals op onderstaande foto. Inmiddels is de levering weer herstart.
Nu we het toch over de Cybertruck hebben, Munro is nog steeds bezig hem helemaal uit elkaar te halen. Ditmaal is de Cyberbeast-motor aan de beurt. Hieronder de laatste video:
Compacte Tesla toch niet van staal?
The Limiting Factor heeft een video gemaakt over opties voor de buitenkant van de compacte Tesla. Jordan bespreekt de voor- en nadelen van elk materiaalkeuze, waarbij hij aspecten zoals kosten, productie-efficiëntie en consumentenbelang in overweging neemt. Hij onderzoekt de traditioneel hoge kosten die geassocieerd worden met het spuiten van voertuigen en verkent hoe Tesla's innovatieve productiemethoden deze uitgaven kunnen verminderen. De discussie verkent ook de speculatieve kosten van het gebruik van roestvrij staal, waarbij de duurzaamheid wordt afgewogen tegen de hogere productiekosten en het potentieel gebrek aan aantrekkingskracht voor de markt van compacte auto's. Verder wordt de mogelijkheid om plastic te gebruiken besproken, waarbij de voordelen wat betreft kosten en recyclebaarheid worden erkend, maar ook de nadelen in termen van complexiteit in de productie en de perceptie van de consument. Uiteindelijk lijkt de video te neigen naar spuiten als de meest waarschijnlijke optie voor compacte Tesla, gezien de balans tussen kostenefficiëntie en marktaantrekkelijkheid, terwijl ook ruimte wordt gelaten voor de mogelijkheid van een nieuwe en disruptieve benadering.
Nog steeds geen Model 3 Ludicrous lancering
We moeten het nog steeds doen met gelekte informatie. Er zou een geheel nieuwe adaptieve demping geïntroduceerd worden, aangedreven door eigen software, die de controle over de auto verbetert zonder in te leveren op dagelijks gebruiksgemak of comfort. De Track Modus V3 bevat een volledig nieuwe afstemming voor de aandrijflijn en adaptieve ophanging, wat meer controle aan de bestuurder geeft. Je kunt de balans van de auto, stabiliteitscontroles en regeneratief remmen aanpassen naar eigen voorkeur. De komende week eindelijk de bewegende beelden en alle details?
Q1-earningscall en India
De komende week is de Earningscall over Q1 2024. Terwijl Wall Street zich drukt maakt over het verleden en somber naar de korte termijn kijkt, gaat Elon op bezoek bij premier Modi van India. De algemene verwachting is dat dit gaat leiden tot een aankondiging dat Tesla in India forse investeringen gaat doen met een Giga Factory en mogelijk ook een fabriek voor het produceren van batterij-opslagsystemen. Hiermee treedt Tesla de komende jaren een van de grootste economieën van de wereld binnen. India staat momenteel gerangschikt als de vijfde grootste economie ter wereld op basis van nominale bruto binnenlands product (BBP). Deze groei is vooral te danken aan economische liberalisering, een grote en jonge bevolking en een toenemende integratie in de wereldmarkt. India is een belangrijke speler in de wereldeconomie en wordt vaak genoemd als een opkomende economische supermacht. Begrijpelijk dat Tesla graag naar India wil en India toegang wil hebben tot de technologie van Tesla. En mogelijk ook wel van de andere bedrijven van Elon Musk.
Aandeelhoudersvergadering in juni
De jaarlijkse aandeelhoudersvergadering vindt in juni plaats. Op de agenda staan twee opvallende, maar wel te verwachten punten (zie onderstaand proxy statement). Ten eerste het herstellen c.q. opnieuw stemmen over het beloningspakket voor Elon Musk zoals dat in 2018 al was vastgesteld, maar door een rechtbank in Delaware van tafel is geveegd. Dit is ook meteen de reden voor een tweede agendapunt: het vertrek uit Delaware en de registratie in Texas als vestigingsplaats. Als deze kwestie is opgelost, kan er gekeken worden naar een nieuw beloningspakket. Dit is met name belangrijk omdat we dan een beeld krijgen van waar Elon verwacht dat hij Tesla in financiële naartoe wil brengen. Toen in 2018 het beloningspakket gepresenteerd werd, dacht men dat de doelen onmogelijk te behalen waren. Inmiddels zijn ze allemaal afgevinkt! Als we later in het jaar meer inzicht krijgen in een nieuw aandelenpakket weten we ook of Elon hiermee de controle over Tesla behoudt en of hij Tesla verkiest voor AI-investeringen en -producten boven zijn andere, niet-beursgenoteerde bedrijf, X.ai.
Inzicht in AI-rekenkracht en energiebehoeften
Om te begrijpen wat er speelt in de AI-race van grote techbedrijven en Tesla's positie daarin, is het belangrijk om de onderstaande video te bekijken. Hierin wordt belicht hoe de razendsnel gaande AI-ontwikkeling leidt tot aanzienlijke energie-eisen. Het energieverbruik van de enorme AI-datacenter kan je vergelijken met dat van een kleine stad of de output van zelfs een kerncentrale. Dit noodzaakt een strategische verspreiding van datacenters over verschillende staten om energietekorten te vermijden. De hoge energiebehoeften brengen aanzienlijke financiële kosten met zich mee, potentieel lopend tot in de honderden miljoenen of zelfs miljarden dollars. Maar het vraagt ook om investeringen om technologisch voorop te blijven lopen en ondersteunen Elon Musk's plannen voor het ontwikkelen van eigen energiezuinige chips, wat dus uiteindelijk kostenbesparingen en meer controle over technologie zou kunnen opleveren. De video onderstreept verder de voordelen van Tesla’s uitgebreide videodataverzameling uit de echte wereld, cruciaal voor het voeden van hun AI-systemen.
Elon doet wat hij moet doen!
Mijn interpretatie van de berichten van de afgelopen week is dat Elon doet wat alle CEO's van vergelijkbare bedrijven graag zouden willen en moeten doen, maar wat ze door bureaucratie en andere belangen niet doen of slechts gedeeltelijk kunnen doen. Dit zien we terug in de transitie van ICE (Internal Combustion Engine) naar BEV (Battery Electric Vehicle), met als resultaat producten zoals de plug-in hybride. Na jaren van snelle groei, sluipt er inefficiëntie in de processen en blijken er soms te veel mensen op sommige plaatsen te zijn. Deze worden nu bij Tesla ontslagen. Het zijn zeker niet alleen de slecht functionerende mensen die vertrekken. Maar door even aan de boom te schudden, wordt iedereen in de actiemodus gezet. Deze modus is noodzakelijk om snel te kunnen handelen in de zich razendsnel ontwikkelende AI-technologie. En om deze technologie in de juiste hardware te implementeren. Tesla heeft een zeer succesvolle automobieldivisie, die met de huidige S3XY-modellen en de Cybertruck een omvang heeft die vergelijkbaar is met merken als BMW of Mercedes. Bovendien zijn er nog voldoende groeimogelijkheden, zeker met een vrachtwagen en een compact model in het toekomstige portfolio. Daarnaast beschikt Tesla over een eigen superchargernetwerk, een distributiemodel zonder importeurs en dealers, maar wel met een wereldwijd netwerk aan servicecentra. Met meer dan gezonde marges als autofabrikant, een goed gevulde bankrekening, geen schulden, en een succesvolle, snelgroeiende energiedivisie, is er echt geen reden voor paniek. Maar Tesla bouwt ook aan een compleet nieuwe bedrijfstak: AI & Robotics. Met Optimus, de Tesla humanoïde robot, en de robotaxi, de $25k auto op het derde generatieplatform, is dit een groter potentieel dan Tesla Energy en de automobieldivisie samen. Elon heeft aangekondigd dat hij Tesla deze nieuwe wereld in zal sturen. Harde beslissingen worden genomen en van iedereen wordt 100% commitment gevraagd. De productie van 4680-batterijen (inclusief kathodeproductie) moet opschalen. Drew was blijkbaar niet meer de juiste man op de juiste plek of had de energie niet meer. Alle bouwactiviteiten in Texas moeten versnellen. Ook hier heeft een wisseling van posities plaatsgevonden. Er moet een mega datacenter komen, naast de productiefaciliteiten voor de robotaxi en Optimus. Volgens Elon is het geen situatie van "bet the company” (alles op het spel zetten), maar wel een situatie van "balls against the wall” (alles geven) voor de transformatie naar AI&Robots en Energy, met de huidige autodivisie nog een aantal jaren als basis en financier. Wat mij betreft bevinden we ons qua technologie nu al in een fantastische tijd met Tesla en gaan we een nieuw tijdperk in waarvan niemand nog weet hoe het zal verlopen en wie de winnende spelers zullen zijn!
2 Opmerkingen
In deze blik op de week aandacht voor de nieuwe Plaid-sportstoelen, FSD-ontwikkelingen, lichtshows, de Model Y RWD Long Range en nog veel meer....
Model 3 Ludicrous We wachten nog steeds op de lancering van de Model 3 Ludicrous. Er wordt nu 20 april gefluisterd als datum... nog even geduld. Het werd wel bekend dat de Europese typegoedkeuring rond is. Het woord 'ludicrous' komt hier niet in voor; wordt het dan toch gewoon 'Performance'. Om in de stemming te komen zagen we dat de S/X Plaid een stoelupgrade kreeg!
Nieuwe stoelen voor de Plaid
De Model S en Model X Plaid zijn uitgerust met nieuwe sportstoelen. Ze zien er hetzelfde uit als de sportstoelen op de gelekte foto’s van de Model 3 Ludicrous. Uiteraard zijn ze ontworpen om de inzittenden beter vast te houden bij laterale krachten, maar ze moeten er ook sportiever uitzien. De stoelen zijn nog steeds in alle standen elektronisch verstelbaar en zijn voorzien van ventilatie. Ik lees niets over een massagefunctie. Ze zijn beschikbaar in wit, zwart en crème. Pas wanneer tijdens het bestellen de nieuwe stoelen in de configurator afgebeeld staan, weet je zeker dat je ze ook daadwerkelijk krijgt. Er schijnt ook een retrofit optie te komen.
Boring
De tunnelboormachine van The Boring Company, Prufrock3, is aan zijn boorwerk begonnen bij Giga Texas. Het gaat nodig zijn om snel de auto’s die uit het productieproces komen, autonoom rijdend, een plekje te laten vinden op de parkeerplaats aan de overzijde van de weg.
Het gaat interessant zijn om te zien hoe een aantal separaat ingezette ontwikkelingen nu langzaam bij elkaar beginnen te komen. Auto’s op het derde generatie platform, Full Self Driving, tunnels om autonoom doorheen te rijden, enz. De future is echt niet Boring!
Lichtshows
Het organiseren van lichtshows met Tesla’s in populair. Recent in Korea een show met 1.000 Tesla’s waarbij iedere Tesla 1 pixel was van een afbeelding met 1000 pixels.
Tesla Owners Club Nederland gaat ook een lichtshowevent organiseren. Hieronder meer informatie!
FSD Prijsdiscussie
Afgelopen week was er op X veel discussie over de prijs van FSD Supervised in de VS. Er zijn nu twee opties: een eenmalige aanschaf voor $12.000 of een maandelijks abonnement voor $199. Tesla heeft elke Tesla-bezitter een maand lang gratis toegang tot de FSD-optie gegeven. Hun doel is natuurlijk om het aantal mensen dat kiest voor een (maandelijks) FSD-abonnement te verhogen. Dit omdat ze hiermee meer data verzamelen en sneller hun uiteindelijke doel kunnen bereiken. De genoemde bedragen zijn aanzienlijk. Deze kunnen mogelijk gerechtvaardigd worden als de verantwoordelijkheid bij het gebruik van FSD naar Tesla verschuift, waardoor je tijdens de rit kunt slapen of werken. Of wanneer de auto je komt ophalen of een parkeerplek zoekt nadat je bent uitgestapt. En zeker als de auto inkomsten gaat genereren door deel te nemen aan een netwerk van robotaxi’s. Echter, voor FSD Supervised is de prijs momenteel te hoog. Aan het eind van de week kwam het verlossende nieuws: FSD (Supervised) is nu beschikbaar voor $99 per maand. Dit zal waarschijnlijk leiden tot een sterke toename van het aantal abonnementen. Mijn verwachting is dat Tesla uiteindelijk verschillende prijzen zal hanteren, afhankelijk van het type gebruik: FSD Supervised, FSD (un-supervised) voor persoonlijk gebruik en FSD om geld te verdienen in een robotaxi-netwerk. Als je doel het laatste is, zal later waarschijnlijk blijken dat de eenmalige $12.000 een koopje was. Wil meer speculatie over FSD, Robotaxi, Optimus, e.d. dan is onderstaand gesprek tussen Dave Lee en James Douma interessant om te bekijken.
UNECE en FSD
Steeds meer mensen realiseren zich dat het huidige SAE-kader en de DCAS-regelgeving van de UNECE de transitie naar autonoom rijden bemoeilijken. De DCAS-regelgeving biedt meer mogelijkheden dan nu wordt benut, vooral op de snelweg. Uit woorden van Rohald Patel kunnen we opmaken dat Tesla niet van plan is hun FSD-software aan te passen aan de UNECE-regelgeving. Volgens hem moeten de overheden hun beleid aanpassen, niet Tesla. Tesla zou de overheid juist van data moeten voorzien! Daarnaast is het onrealistisch te denken dat Tesla plots kan voldoen aan de eisen van een Level 3-systeem, waarbij de verantwoordelijkheid van de bestuurder wordt overgenomen, zonder een uitgebreide periode van dataverzameling. We hebben eerst een fase nodig zoals die nu in de VS is toegestaan, waarin DCAS onder supervisie en verantwoordelijkheid van de bestuurder toch systeemgeïnitieerde laterale bewegingen mag uitvoeren, zonder voorafgaande bevestiging van de bestuurder. Tegen de tijd dat Tesla in Europa aan de overheden heeft aangetoond dat het aantal interventies verwaarloosbaar is, heeft de UNECE waarschijnlijk de ADS-kaders vastgesteld om FSD volledig mogelijk te maken.
Model Y RWD Long Range
De achterwielaangedreven Model Y met het Long Range-batterijpakket is nu in veel Europese landen te bestellen, helaas echter niet in Nederland. De reden hiervoor is me niet helemaal duidelijk, maar het lijkt zeker te maken te hebben met de prijsstelling van de andere varianten. In Nederland kost een Model Y AWD LR €50.999, terwijl de prijs voor de Model Y RWD LR in België €49.970 bedraagt. Maar het gaat niet alleen over de prijs. De RWD LR beschikt over een WLTP-rijbereik van 600 km. Dat zijn indrukwekkende cijfers, zeker gezien de prijs. O ja, ook de 0-100 km/u gaat een seconde sneller!
Tesla Superchargers
Tesla liet onderstaand promo filmpje zien van hun prefab productie- en installatie van superchargers. Het laat zien hoe serieus Tesla het verder uitbreiden van het netwerk ziet.
Ze zijn zich ervan bewust dat er een significante periode ligt tussen het lokaliseren van 'whitespots' door onder meer suggesties en data van Tesla-rijders en het verkrijgen van de noodzakelijke vergunningen en aansluitingen, een proces dat ze niet direct kunnen versnellen. Zodra het papierwerk echter afgerond is, zijn ze snel operationeel. Drew Baglino benadrukte dat ze in hun prefab benadering steeds meer elementen integreren, zoals overkappingen met zonnepanelen en verlichting.
Volgens een recente analyse van Bloomberg kan Tesla's laadnetwerk tegen 2030 naar schatting $7,4 miljard aan inkomsten genereren, met een winst van ongeveer $740 miljoen. Met meer dan 57.000 Superchargers wereldwijd en een geschatte jaarlijkse toevoeging van 13.000 nieuwe units, zou Tesla tegen 2030 rond de 180.000 Superchargers kunnen hebben. De inkomsten uit dit netwerk vormen een belangrijk deel van Tesla's 'Services & Other' segment en spelen een cruciale marketingrol door niet-Tesla-rijders aan te trekken via de Tesla-app, waardoor zij blootgesteld worden aan het merk.
Voortgang FSD Supervised
Tesla lanceerde deze week versie 12.3.4 van FSD Supervised. De reacties worden steeds positiever. Uiteraard zijn er nog situaties waarin het systeem tekortschiet en de bestuurder moet ingrijpen. Alleen Tesla zelf heeft zicht op de cruciale parameter: het aantal kilometers gereden met FSD actief zonder dat ingrijpen nodig was. Ook hebben zij de mogelijkheid om situaties waarin een bestuurder moet ingrijpen te analyseren, automatisch te verwerken en de dataset te verbeteren met goede voorbeelden. We speculeren allemaal over de benodigde tijd om het aantal interventies zodanig te verminderen dat Tesla toestemming krijgt om met robotaxi-diensten te starten. Het lijkt erop dat dat moment niet meer ver weg is. Op 8 augustus 2024 wordt de robotaxi onthuld. Deze week kwamen er Tesla-vacatures voorbij voor "prototype vehicle operators" in 15 verschillende steden in de VS.
Zullen we dan echt nog voor het einde van het jaar de robotaxi met zo'n operator als toezichthouder de eerste ritten zien maken? Het lijkt erop dat Uber-chauffeurs dit in zekere zin nu al doen!
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |