In deze blik op de week aandacht voor de holiday software update, FSD 13 maakt indruk, Cybertunnel bijna klaar, Carmangeddon, en nog veel meer … Dall-e gevraagd er een bijpassende afbeelding bij te produceren.
Podcastversie
Gegenereerd door NotebookLM op basis van de inhoud van onderstaande onderwerpen.
Holiday software-update
Wat Tesla in mijn ogen (tot nu toe) het meest bijzonder maakt zijn de gratis software-en kaartupdates. Ongeacht het bouwjaar krijgt de auto krijgt nog steeds updates, met als enige beperking eventuele randvoorwaardelijke hardware! Soms ontbreekt de hardware simpelweg, zoals een warmtepomp of een speaker onder de voorbumper. Maar soms is de processor van het entertainmentsysteem de beperkende factor. We zien dat auto’s met de Intel Atom chip niet meer alle grafische mogelijkheden krijgt ten opzichte van de auto’s met nieuwe AMD Ryzen chip, zoals nu in de Holiday update de buienradar beelden over de navigatiekaarten heen. Rondom de feestdagen brengt Tesla traditioneel een wat grote software-update uit. In het verleden maakte de operating-software (OS) echt grote stappen met vaak ook een nieuwe grafische interface (GUI). Inmiddels zijn we bij V12, een OS-versie die toch al wat langer draait. Maar dat laat onverlet dat er mooie nieuwe functionaliteiten beschikbaar komen met de 2024.44.25 update. Ze zijn in onderstaande post te vinden (klik op afbeelding).
De mooiste is misschien wel ondersteuning voor de Apple Watch. Een handige back-up voor de momenten dat de telefoon het laat afweten. Ook fijn is dat de bestuurdersstoel nu vanaf het scherm te bedienen is. Hopelijk wordt hier snel het openen van de deuren aan toegevoegd. Qua veiligheid is toegevoegd dat je waarschuwingen krijgt bij het achteruitrijden terwijl er zijdelings verkeer nadert. Hetzelfde geldt voor het willen openen van een deur als er verkeer aan komt.
Nieuwe indicator
Met de Holiday-update verschijnt er voor EAP/FSD bezitters een nieuw icoontje, welke aangeeft of automatische rijstrookwissels mogelijk zijn. Naar links en/of naar rechts. Geen idee waarom dit iets toevoegt of is het weer zo'n wettelijke eis bij rijder ondersteunende systemen?
Autoshift functie
De Model 3 (en X/S) is voorzien van autoshift. De auto stelt de rijrichting voor. Bijvoorbeeld bij het manoeuvreren uit een parkeervak herkent het system nu dat je na het achteruitrijden weer vooruit wilt en schakelt dan automatisch.
FSD Versie 13.2 maakt indruk
De eerste beelden van FSD Versie 13.2 zijn inderdaad indrukwekkend zoals werd verwacht. We zien beelden van de meest uiteenlopende complexe situaties. Op Time Square, over zandpaden, in de sneeuw, op parkeerplaatsen, omkeren in een doodlopende straat, enzovoort. Erg mooi is dat FSD V13 vanuit stilstand geactiveerd kan worden. De auto rijdt dan zelf uit het parkeervak en begint zijn route.
Aangezien we geen data hebben over het aantal kilometers tussen kritische, niet comfort, ingrepen is het lastig aan te geven hoeveel keer beter het systeem is geworden. De verwachting is dat bij de volgende release ook het adequaat reageren op hulpvoertuigen wordt toegevoegd. De Cortext supercomputer welke die allemaal mogelijk moet gaan maken neemt in omvang toe. Op de dronebeelden zien we dat er soms zelfs 4 koelventilatoren moeten draaien om de chips te koelen.
EV-brandveiligheid
In de onderstaande video onderzoekt “The Limiting factor” een hardnekkig misverstand over elektrische voertuigen: het idee dat ze gevaarlijker zouden zijn qua brand dan traditionele auto's met verbrandingsmotoren. Deze perceptie wordt voornamelijk gevoed door sensationele mediaberichten, maar de werkelijkheid is heel anders. Uit verschillende onafhankelijke studies, waaronder onderzoeken uit Zweden en Australië, blijkt dat elektrische voertuigen juist aanzienlijk veiliger zijn wat betreft brandrisico. Ze hebben maar liefst acht keer minder kans om vlam te vatten dan conventionele auto's. Zelfs Tesla's eigen, meer conservatieve cijfers, bevestigen deze verhoogde veiligheid. Wat betreft de intensiteit van branden laat de video zien dat hoewel EV-branden inderdaad heter kunnen worden, met temperaturen tot 2000°C vergeleken met 800°C bij traditionele autobranden, de verspreiding van het vuur veel langzamer gaat. Dit komt door de slimme constructie waarbij batterijcellen worden gescheiden door brandwerend materiaal. Hierdoor krijgen passagiers bij een EV-brand minimaal vijf minuten de tijd om het voertuig te verlaten. De meeste EV-branden ontstaan door verkeersongelukken, terwijl bij traditionele auto's technische storingen de hoofdoorzaak zijn. Dit maakt EV-branden eigenlijk voorspelbaarder en daardoor beter te voorkomen. Interessant genoeg wijst de video erop dat het grootste brandgevaar niet schuilt in EV's, maar in kleinere elektrische apparaten zoals e-scooters en e-bikes. Deze hebben vaak minder geavanceerde veiligheidssystemen en worden bovendien binnenshuis opgeladen.
Batterij degradatie
Tesla liet deze week onderstaand plaatje zien. Batterij degradatie van de Model 3/Y over de eerste 321.868 km! Met een capaciteit van boven de 80%, zowel bij een SR/RWD als LR versie, nog steeds veel kilometers mogelijk.
Het punt waarop de batterijcapaciteit echt een probleem wordt ga je mogelijk helemaal niet meemaken. En mocht de auto na 10-15 jaar nog steeds prima zijn, dan is een batterij-vervanging waarschijnlijk tegen die tijd qua kosten ook nog goed te doen. En de vervangen batterij zelf begin dan aan een tweede leven door het recycling proces.
Cybercab
De Cybercab is met zijn toer door Europa bezig. Vanaf de 16e december ook in Amsterdam. De uitnodiging is deze week ontvangen. Zoals verleden week al gemeld, zien we nog de Cybercab nog steeds proefrondjes draaien op het terrein van Giga Texas. In de onderstaande video geeft bij een van de demo’s een Tesla Engineer een toelichting op het concept. Toch wel indrukwekkend als je hoort dat er circa 50% minder componenten inzitten dan in een Model 3. Dat gaan we terug zien in de efficiency en in de prijs (per km).
Cybertunnel
De tunnel van The Boring Company bij Giga Texas nadert zijn voltooiing. Veel later dan gepland door problemen met de betonnenvloerdoelen. Maar nu wordt in een rap tempo de ontbrekende infrastructuur gerealiseerd. Zowel binnen in de fabriek, als in de tunnel zelf, als aan het einde van de tunnel op weg naar de parkeerplaats. Wanneer zien we de eerste auto volledig autonoom zijn plaatsje zoeken op de parkeerplaats?
Carmageddon
Skynews maakt een interessante analyse van wat er aan de hand is met de auto-industrie in Europa (UK in het bijzonder) en de rol van China hierin. Tesla is als niet Chinese autobouwer de enige uitzondering en heeft nagenoeg dezelfde troeven in de hand. En dan hebben ze het over Chinese BEV’s. Als daar ook nog eens FSD bij komt, dan vraagt het geen rocket science meer om uit te tekenen wat er allemaal gaat gebeuren de komende jaren. Gelukkig zijn er veel sectoren die staan te springen om personeel!
Teslashoppen
Zoek je nog een leuk kerstkado, dan is een kijkje nemen in de Tesla-shop misschien een leuk idee. Niet goedkoop, maar wel kwalitatief goed en vaak ook uniek. De Tesla-bot is helaas uitverkocht. Maar een mooie sfeerverlichting of een kerstmok is ook leuk!
0 Opmerkingen
Blik op week, nummer 47
In deze blik op de week aandacht voor een indrukwekkende Optimus, verschillende nieuwe functionaliteiten in het Service Mode-deel van de software, batterij mythes ontkracht en nog veel … Dall-e gevraagd een bijpassende afbeelding te produceren en NotebookLM de podcast-versie.
Optimus uitverkocht
Het leek wel of Tesla ons een blik in de toekomst gaf: de Optimus-robot kwam in de verkoop en was binnen de kortste keren uitverkocht. Dat zagen we vorige week in de VS en deze week in de Europese Tesla-shop. Nu ging het om de miniatuuruitgave, voor € 40. Datzelfde gaan we waarschijnlijk zien op het moment dat Optimus voor particulieren te koop komt. Dat gaat nog wel even duren, maar toch.
Op Thanksgiving Day liet het X-account van Tesla Optimus bovenstaande filmpje zien. We zien dat de linkerarm van Optimus voorzien is van de nieuwe onderarm en hand. Indrukwekkend als je bedenkt dat de aansturing van de vingers gebeurt door motoren in de onderarm. De bewegingen die gemaakt kunnen worden, komen qua bewegingsvrijheid nagenoeg overeen met een menselijke hand. Luister in de clip hieronder hoe Elon het uitlegt!
Misschien nog indrukwekkender dan de hand is de snelheid waarmee alles beweegt om de bal te vangen, ondanks dat de robot teleoperated was. Het doel is natuurlijk dat Optimus volledig autonoom kan functioneren. Dat is software en daar wordt door Tesla Vision en X.ai ook hard aan gewerkt. Maar ook teleoperated functionaliteiten vormen al een gigantische use case op zichzelf. Bijvoorbeeld op Mars. Dus ook het verder optimaliseren van deze technologie is essentieel voor de ambities van Musk.
Sterker nog, Tesla plaatste personeelsadvertenties, juist gericht op de teleoperation-activiteiten voor zowel Cybercab als Optimus. Zodra deze een signaal geven dat ze zich in een situatie bevinden waar ze ondersteuning nodig hebben, moet op afstand kunnen worden ingegrepen. Elon liet op X weten dat de eindprijs van Optimus een kwestie is van vraag en aanbod. In het begin duurder en als de productie in volume toeneemt (>1 mln per jaar) kan het aanbod de vraag beter bijhouden en zakt de prijs naar verwachting richting $20-25k.
X.ai en Tesla
Ondanks dat Elon Musk enkele maanden geleden ontkende dat Tesla en xAI een samenwerking voorbereiden, blijven de geruchten hierover aanhouden. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat xAI en Tesla samenwerkten bij de beslissing waar de Nvidia-chips als eerste geïnstalleerd zouden worden: Colossus (xAI) of Cortex (Tesla). Het is logisch dat de combinatie van vision-based AI (Tesla's FSD V13) en LLM's (Grok 3) leidt tot een betere vertaling van visuele gegevens naar tekstuele informatie, en vice versa. Dit resulteert in een meer holistische AI-toepassing die zintuiglijke perceptie en menselijke communicatie integreert. Dit is niet alleen handig voor robotaxi's, maar ook essentieel voor Optimus.
Wat is FSD V13 en Grok 3?
Beide bedrijven staan aan de vooravond om bij het grotere publiek meer bekendheid te krijgen. Op X wordt de V13-versie van FSD, ook door Tesla, weggezet als de versie die FSD uiteindelijk feature-complete maakt: dus qua technologie klaar. Maar dan de regelgeving nog! Elon zit letterlijk en figuurlijk bij de president van de VS aan tafel om ervoor te zorgen dat legislatie van FSD transparant gebeurt en zonder onnodige bureaucratie en politieke tegenwind. Waarschijnlijk wordt de eerste puntversie voor het einde van het jaar uitgerold naar consumenten. Eerst voor de AI4-auto's en later voor de HW3-auto's. Uiteraard vooralsnog alleen in de VS. De verwachting is dat Europa in Q1 2025 aan de beurt is, maar dan wel helaas met de UNECE-handboeien om! Voorlopig geen systeem-geïnitieerde manoeuvres. X.ai staat op het punt Grok 3 te presenteren, die met de top van de LLM's (Claude, OpenAI, e.d.) mee gaat doen en deze mogelijk zelfs (deels) al overtreft. De verwachting is dat Grok 2 dan gratis wordt voor alle X-gebruikers en Grok 3 gekoppeld wordt aan een premium-abonnement van X. Er komt ook een separate app voor Grok. En hopelijk zien we Grok snel terug in onze Tesla's. Niet alleen om functies van de auto aan te sturen, maar om een conversatie mee te voeren. Grok vormt straks een belangrijk onderdeel van de brains van Optimus.
Toekomstige modellen gespot
Volgens de geruchten worden de eerste Model Y Junipers in Shanghai al geproduceerd. Ook in Fremont werden afgedekte auto's gespot. Het is niet duidelijk geworden wat er nu precies onder zit. Worden ook in Fremont al de nieuwe Model Y's geproduceerd? Een ding is zeker: het is aan het broeden en 2025 belooft een bijzonder jaar te worden.
Tesla blijft aan de knoppen van het referralprogramma draaien om zo de laatste maand van het jaar zoveel mogelijk geproduceerde auto's te verkopen. De korting op voorraadmodellen, zeker van de Model Y, is behoorlijk fors. Met de SEPP-subsidie en de referralkorting is een hagelnieuwe Model Y voor circa € 40.000 mogelijk!
Weet wel dat in de eerste maanden van 2025 niet alleen de Model Y Juniper gelanceerd gaat worden, maar ook goedkopere varianten van de huidige modellen en mogelijk zelfs een compleet nieuw compact model. Of het een driedeurs en hiermee een iets compactere versie van de Model Y wordt of toch een auto gebaseerd op de Cybercab, is helaas nog niet duidelijk.
Cybercab is aan het trainen
Een aantal prototypes is in de Tesla-store te zien, zowel in de VS als in Europa. Deze week zagen we ook een Cybercab rondjes rijden op het terrein van Giga Texas. Er reed een andere Tesla achter om te monitoren. Ze zullen ongetwijfeld uitgebreide testprotocollen hebben om de kwaliteit en veiligheid van de rit te valideren. 2025 gaat een zeer interessant jaar worden!
Batterij mythes
Er circuleren veel mythes over elektrische auto's (BEV's), zoals dat batterijen snel degraderen en vervangen moeten worden tegen hoge kosten. Cleantechnica publiceerde een artikel gebaseerd op een studie die dergelijke onwaarheden weerlegt met echte data. Uit analyses van meer dan 7.000 elektrische auto's blijkt dat batterijen veel langer meegaan dan gedacht. De degradatie is het sterkst in de eerste 30.000 kilometer (ongeveer 5% verlies), maar daarna verloopt deze veel trager. Bij 200.000-300.000 kilometer behouden batterijen gemiddeld nog 87% van hun capaciteit. De levensduur van batterijen hangt af van gebruik en laadgedrag. Hoge temperaturen, veel snelladen en langdurig parkeren met een hoge lading versnellen veroudering. Regelmatig rustig rijden en langzaam laden helpt de batterij langer mee te gaan. EV-batterijen gaan doorgaans langer mee dan de standaardgarantie (8 jaar of 160.000 km) en hebben na de eerste levensduur vaak nog een tweede toepassing, zoals energieopslag. Mythes zoals de snelle veroudering van batterijen zijn vaak gebaseerd op incidenten of vroege modellen zoals de Nissan LEAF, maar moderne BEV's zijn bewezen duurzaam en betrouwbaar.
Eerder klaar?
Tesla bouwt in Shanghai een megafactory voor de productie van Megapacks. Dat zijn de grote batterij-opslagsystemen die een grid ondersteunen bij onder meer piekbelastingen. Meestal worden er tientallen Megapacks bij elkaar geïnstalleerd en vervangen ze een traditionele energiecentrale die in geval van nood opgestart wordt. De vraag naar Megapacks is enorm. Het komt Tesla zeer goed uit dat de productie binnenkort al van start gaat, een kwartaal eerder dan verwacht. Doordat het niet de eerste fabriek is, zal de massaproductie snel op gang komen. In 2026 zullen de inkomsten uit energie producten naar verwachting verdubbeld kunnen zijn als ze 2x 10.000 Megapacks per jaar kunnen produceren en dan is waarschijnlijk de 3e fabriek in aanbouw!
Service mode heeft nieuwe functionaliteiten
Bij software-updates zitten vaak, naast nieuwe functionaliteiten voor de bestuurders, ook nieuwe functies in het servicemenu. In principe is het niet de bedoeling dat je zelf in het servicemenu komt. Maar aan de andere kant: het is ook best eenvoudig te benaderen, uiteraard op eigen risico.
In het servicemenu kun je zien dat feitelijk alle systemen getest kunnen worden. Dit maakt het eenvoudiger om storingen op te lossen. Als je via de Tesla-app een storing meldt, kan het servicecentrum op afstand het servicemenu van je auto bedienen en zo testen uitvoeren, systemen resetten of van updates voorzien. Vaak worden storingen op die manier op afstand opgelost. Lukt dat niet, dan kunnen ze bij het Service Center nog dieper in de software duiken. Ze verbinden dan een computer met de auto via Toolbox 3 (TB3). Deze hard- en software is ook voor niet-Tesla-servicecentra te koop. We zien echter dat Tesla bepaalde diagnostische tools verplaatst van Toolbox naar het servicemenu. Een voorbeeld van wat recent is toegevoegd, is de diagnose van het audiosysteem.
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |