TESLAMAGAZINE
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy

Blik op de week

week #27

4/7/2025

1 Opmerking

 
Afbeelding
@stevenmarkryan
Blik op de week – Nummer 27
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor een nieuwe app-update, de eerste halfjaarcijfers, LFP-productie, speculatie over de compacte Tesla en nog veel meer....
App-update met privacy-instellingen
Tesla heeft een nieuwe functie aan de Tesla-app toegevoegd met update 4.46.5, die eigenaren in staat stelt om de locatiezichtbaarheid voor individuele bestuurders te beperken. Voor iedereen die wel eens een uitstapje wil maken zonder dat de wederhelft meteen weet waar je naartoe bent gereden. Met deze update kun je in de app onder "Security & Drivers > Manage Drivers" instellen dat alleen jijzelf de locatie van de Tesla ziet. Dit is niet alleen een technologische verbetering, maar ook een kleine revolutie in de relatie-dynamiek, zullen we maar zeggen.
​Model Y in veel landen bestverkochte auto in juni!
Zoals verwacht liet Tesla in juni zeer goede verkoopcijfers zien. De Model Y stond in veel Europese landen, waaronder Nederland, ruim op de eerste plaats qua verkochte exemplaren. De Model 3 stond er vaak vlak achter. Je ziet de vernieuwde Model Y steeds meer in het wild. Behalve in Duitsland. Daar blijven de Tesla-verkopen, en de verkoop van auto’s in het algemeen, toch wel achter vergeleken met buurlanden.
Afbeelding
Q2-cijfers
Tesla publiceerde de productie- en verkoopcijfers over Q2. In vergelijking met verleden jaar 13% minder, maar in vergelijking met Q1 een flinke stap vooruit. Met nog goedkopere modellen in het verschiet gaat de tweede helft van 2025 interessant worden. Op 23 juli krijgen we de financiële cijfers gepresenteerd.
Het zal de komende 2-3 jaar duidelijk worden dat verkoopcijfers van de auto’s steeds minder belangrijk gaan worden, zoals de openingsafbeelding symboliseert. Erg benieuwd wanneer ze besluiten om FSD-licentie-inkomsten en inkomsten uit robotaxi-diensten (aantal uitgevoerde ritten) separaat gaan rapporteren. Dat zal ergens volgend jaar gaan gebeuren, is mijn inschatting. Het jaar daarna gaat hetzelfde gelden voor Optimus-robots!

Hetzelfde hebben we gezien met het toevoegen van “Tesla Energy Storage Deployed”. En juist die tak blijft ongekend groeien. Met Shanghai nog aan het opschalen en de derde fabriek in aanbouw gaat dat echt indrukwekkend worden.

Sommigen rekenen uit hoeveel auto’s geproduceerd hadden kunnen worden met de batterijen die in de Megapacks zijn gegaan. Een YoY-groei van 8% was dan een beter passend cijfer geweest dan de 13% daling ten opzichte van verleden jaar.


Waar de hele energietransitie uiteindelijk om draait, is de kosten per kWh opslag zover te laten dalen dat het zelfs voor de meest hardnekkige tegenstanders een no-brainer wordt om zich in een BEV te verplaatsen en de door zonnepanelen opgewekte energie op te slaan.
LFP-batterijproductie
Want juist voor de energieopslag produceert Tesla binnenkort in eigen huis de goedkopere LFP-batterijen in hun fabriek in Nevada. Een beetje stilletjes nadert deze faciliteit zijn productiestart. In combinatie met de eigen lithiumproductie in Texas heeft Tesla naast de 4680-batterij twee ijzersterke troeven in handen. Zowel voor mobiliteit, energieopslag als het voeden van de steeds hongeriger wordende AI-supertrainingscomputers.

□□ TESLA’S NEW BATTERY FACTORY COULD SUPERCHARGE U.S. ENERGY

Tesla is finishing construction on its new LFP battery cell factory in Sparks, Nevada.

Elon calls the facility “vital to America,” as the company ramps up domestic battery production.

The plant will manufacture… https://t.co/ZzlOMbg5p6 pic.twitter.com/bFcGRg0NAe

— Mario Nawfal (@MarioNawfal) June 29, 2025
BBB van Trump
Ik ga het hier niet over politiek hebben, maar Trump heeft de “Big Beautiful Bill” erdoor gekregen, die een forse streep zet door allerlei subsidies die te maken hebben met EV-stimulering, batterijproductie en emissienormen. Net als toen ze werden ingevoerd, zal Tesla ook nu weer adaptief moeten zijn naar de veranderende omstandigheden. Tesla heeft lang kunnen profiteren en vooral kunnen investeren in haar toekomst door de verkoop van emissierechten aan andere autobouwers.

De $7.500 aanschafsubsidie op BEV’s vervalt per 1 oktober. Dat gaat in Q3 voor grote verkoopaantallen zorgen in de VS. Het zal voor menig autobouwer daarna erg zwaar worden om qua prijs een concurrerend model te kunnen verkopen.

Mogelijk heeft dat consequenties voor het tijdstip van de lancering van een compactere Tesla. Is een Model 3 met $7.500 EV-subsidie straks de vanafprijs van het compacte model? Dan zal een introductie in september voor de hand liggen om vanaf oktober met de leveringen te beginnen. Zeker in de VS zal de licentieverkoop van FSD vanaf Q4 steeds belangrijker worden.

Als het goed is, gaat per 1 september een federale wet in die de uitrol van FSD Unsupervised gemakkelijker maakt. Dan worden ook voor het doorsneepubliek de functionaliteiten van FSD duidelijk en lijkt het voor de hand te liggen dat steeds meer Tesla-eigenaren kiezen voor een FSD-abonnement. Mogelijk kunnen alleen al hierdoor de initiële aanschafkosten van de auto lager worden om zoveel mogelijk auto’s op de weg te krijgen.

Mijn verwachting is dat Tesla die nieuwe goedkopere en mogelijk compactere modellen wereldwijd op hetzelfde moment gaat lanceren. Met de recente refresh van de Model Y hebben ze ervaring kunnen opdoen met zo’n gelijktijdige uitrol. We blijven beelden zien van auto’s die lijken op een kleinere uitvoering van de Model Y. Op onderstaande foto is zo’n voorbeeld te zien. Het lijkt om een driedeursvariant te gaan. Een stuk compacter dan de Model Y die ernaast staat. Of is het gezichtsbedrog?
Afbeelding
Gridonafhankelijke Supercharger
Tesla opende deze week de “Oasis” Supercharger in Lost Hills, Californië. Een installatie met de potentie om volledig off-grid te kunnen gaan. Deze installatie omvat meerdere Tesla-producten:
  • 168 V4-laadpunten, waarvan 84 momenteel operationeel zijn, met de rest later dit jaar gereed.
  • 11 MW aan zonnepanelen, verdeeld over 30 hectare grond en luifels, die de energiebehoefte volledig dekken.
  • 10 Tesla Megapacks, met een totale opslagcapaciteit van 39 MWh, wat zorgt voor betrouwbare energieopslag en stabiliteit.
  • 12 pull-through stalls, speciaal ontworpen voor BEV-rijders met aanhangers.

168 stalls, 11 MW of solar, 10 @Tesla_Megapack constructed in 8 months in Lost Hills, CA.
84 stalls now open, solely powered by the sun and operating off-grid. Remaining stalls & lounge coming later this year. Safe Fourth of July travels! https://t.co/DnkkahIk32 pic.twitter.com/vxhCZLfupA

— Tesla Charging (@TeslaCharging) July 3, 2025
Met de uitbreiding later dit jaar wordt Oasis mogelijk de grootste Supercharger ter wereld. Het is moeilijk de exacte kosten van zo’n gridonafhankelijke locatie te berekenen. Er zijn veel variabelen, maar samen met GROK kom ik op zo’n 40 miljoen euro initiële investering. En bij zo’n drukke locatie met zoveel laadzuilen praten we over meer dan 2.000 laadsessies per dag. Als dat 15 kWh per sessie is, wordt er dagelijks 30.000 kWh geladen. Met een gemiddeld tarief van 0,40 euro maakt dat dat zo’n locatie na 6-7 jaar volledig is terugverdiend. Zelfs zonder subsidies is het voor Tesla toch een zeer lucratieve business, en voor de Teslarijder resulteert het in lage kosten per kilometer.
Robotproductie stilgelegd
Verleden week het bericht dat Elon via X liet weten dat hij een goede review had gehad met het team dat bouwt aan de derde generatie Optimus-robot. Deze week het bericht dat de proefproductie is stilgelegd omdat er grote wijzigingen worden doorgevoerd in het ontwerp en hiermee ook de productielijn en logistieke keten.

Volgens sommigen verkeert Tesla's Optimus-programma voor humanoïde robots in chaos na het recente vertrek van senior vice-president Milan Kovac. Ashok Elluswamy heeft de leiding van het programma inmiddels overgenomen en het schijnt dat Elon knopen heeft doorgehakt.

Als je de bedrijven van Musk wat intensiever en al langer volgt, zijn dit juist de signalen die je wilt horen. Elon is een man die impactvolle en vaak risicovolle beslissingen durft te nemen. Als ze op het verkeerde pad zitten waardoor ze niet kunnen schalen of de kosten uiteindelijk niet naar beneden krijgen, vallen er klappen en gaat het roer om. Geen bureaucratie of kluwen van tegengestelde en eigen belangen van topmanagers! Als het anders moet, dan gaat het ook anders. Van twee maanden vertraging ligt niemand wakker, zeker als dat later grote voordelen oplevert.
 
Hoe essentieel de hardware ook is, het gaat uiteindelijk ook om de brains! Daarvoor moeten naar zowel Tesla zelf kijken als naar Xai. Wat bij Xai allemaal geïnvesteerd en geïnstalleerd wordt is ongekend. Komende week gaat Grok 4 vrijgegeven worden.
 
Uiteraard is er concurrentie in de wereld van de robots, maar ook die kunnen nog niet schalen en laten ook vooral demo’s zien of zeer kleinschalige toepassingen. Het gaat niet om de eerste te zijn, maar om op ongekende schaal snel en goedkoop te kunnen produceren. Hopelijk gaat tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering (nog geen datum bekend) het doek van generatie 3!
Blijft RAV de Model Y voor over 2024?
​
Volgens Autoweek laten de cijfers van Jato Dynamics zien dat over 2024 de RAV4 van Toyota de bestverkochte auto wereldwijd was, 2.000 meer dan de Model Y van Tesla. Er verlieten in 2024 wereldwijd 1.187.000 exemplaren van de Toyota RAV4 de showroom. Daarmee wist de RAV4 de Tesla Model Y nipt voor te blijven. Van de Model Y zijn vorig jaar 1.185.000 stuks verkocht, slechts 2.000 minder dan van Toyota’s SUV. Van de Model Y zijn in 2024 drie procent minder exemplaren verkocht dan in 2023. Ofschoon we al in juli zitten, zijn deze cijfers nog steeds niet officieel en zijn de marges klein. 
FSD Supervised
Tesla blijft Europa overspoelen met FSD Supervised-beelden van een Tesla die moeiteloos navigeert door Europese steden, ditmaal Madrid. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Tesla’s FSD in alle Europese landen moeiteloos kan werken onder toezicht van de bestuurder. Alle veiligheidsrapporten (van Tesla zelf) laten zien dat dit vele malen veiliger is dan zelf rijden. En al helemaal als men bij dat zelf rijden enorm wordt afgeleid door het bedienen van de smartphone. Je kunt geen rationeel argument bedenken waarom een release wordt tegengehouden.

Como pez en el agua ...

FSD Supervised testing in Madrid, Spain

Pending regulatory approval pic.twitter.com/txTgoWseuA

— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) July 3, 2025
Interessante blik op de robotaxi-diensten
​Tesla’s robotaxi-uitrol in Austin is publieksstunt, maar een slimme eerste stap om de vervoerssector op z’n kop te zetten. Het draait niet om die paar Robotaix’s die nu rondrijden, maar om een datagedreven plan om de regels van transport opnieuw te schrijven volgens, “Connecting The Dots” in onderstaande video.

De kracht zit in Tesla’s prijsstrategie: hij denk dat de $ 4,20 een vaste ritprijs is. Geen marketingtruc, maar een keihard concurrerende zet. Dankzij goedkope Cybercabs, lage energiekosten en slimme automatisering – zoals AI-gestuurde klantenservice via Grok – kan Tesla tarieven bieden waar Uber en Waymo alleen maar van kunnen dromen. Met een zonegebaseerd prijsmodel, vergelijkbaar met een buskaartje, wordt mobiliteit voorspelbaar en betaalbaar. Op termijn kunnen hierdoor robotaxi-abonnementen zelfs het bezit van een eigen auto overbodig maken.

Om dit groot te maken, wacht Tesla op twee doorbraken: volledig autonome rijtechnologie die 30 keer veiliger is dan een menselijke chauffeur, en de start van de massaproductie van Cybercabs. Beide worden verwacht tegen eind 2025. Tot die tijd is Austin een testlab: elke rit levert data op om de technologie, klantenservice en vlootbeheer te perfectioneren. Dit creëert een sneeuwbaleffect: hoe meer ritten, hoe efficiënter en goedkoper het wordt.

De gebruikerservaring? Die krijgt constant een flinke upgrade met steeds meer robotaxi’s. Korte wachttijden door een overvloed aan die robotaxi’s, ongeëvenaarde veiligheid doordat menselijke fouten verdwijnen en geen gedoe meer met fooien, annuleringen of ongemakkelijke praatjes. Plus: extra’s zoals persoonlijke streamingdiensten tijdens de rit. Via het X-platform bereikt Tesla miljoenen gebruikers zonder een cent aan marketing uit te geven. Eén tik op je telefoon en je rit is geregeld, terwijl gedeelde ervaringen op X de adoptie een boost geven.

Robotaxi’s gaan niet alleen mensen vervoeren, maar ook pakketjes bezorgen met hulp van humanoïde robots zoals Optimus. En wat dacht je van stilstaande Cybercabs die geld verdienen door het stroomnet te stabiliseren of AI-trainingstaken uit te voeren? Tesla begint geen taxiservice, maar heeft een visie die de toekomst van mobiliteit opnieuw uitvindt.

En dan gaan die Cybercabs straks ook nog eens de tunnels in, zoals hieronder bij de laatste uitbreiding in Las Vegas:

THE BORING COMPANY NEWS: Westgate Resorts in Las Vegas has posted a new video highlighting The Boring Company's new Vegas LOOP station. Westgate's CEO Jim Gissy, CBSO Jared Saft, and GM Cami Christensen got a personal tour.

"It's getting easier to be in the middle of everything… pic.twitter.com/KcPbG9U2jE

— S.E. Robinson, Jr. (@SERobinsonJr) May 12, 2025
Waarom rijden er Tesla’s met lidar rond in Austin?
Kort samengevat: dat is om Tesla’s vision-based Full Self-Driving (FSD) systeem te valideren. Op X legt Phil Beisel uit dat Tesla lidar-data gebruikt om een "ground truth" te creëren voor kalibratie, zoals beschreven in U.S. Patent No. 11,048,999 B2, in plaats van lidar continu te gebruiken. Deze methode stelt Tesla in staat haar visionsysteem schaalbaar te maken door voertuigtrajecten te vergelijken met precieze mappings van bepaalde wegen, waardoor het AI-model kan generaliseren naar onbekende wegen, vergelijkbaar met hoe een menselijke bestuurder werkt.

Tesla is out in full force tonight validating parts of Downtown Austin!

They’re getting ready to expand. They have a fleet of vehicles running up and down the South Congress Bridge.

This is exciting! pic.twitter.com/n9m4qQwvwn

— Nic Cruz Patane (@niccruzpatane) July 3, 2025
Impactreport 2024
Het Tesla Impact Report 2024 beschrijft Tesla’s inspanningen om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen. Het rapport benadrukt Tesla’s missie om fossiele brandstoffen te vervangen door elektrische voertuigen, hernieuwbare energie en efficiënte energieopslag. Het bespreekt prestaties zoals de productie van miljoenen BEV’s, een forse reductie van CO₂-uitstoot door klanten (miljoenen tonnen vermeden), en vooruitgang in batterij- en zonne-energietechnologie. Daarnaast behandelt het rapport duurzaamheidsinitiatieven, zoals waterbesparing in fabrieken (15% minder water per voertuig) en verbeterde recycling van batterijen. Tesla legt nadruk op veilige en inclusieve werkomgevingen, privacybescherming en ethische toeleveringsketens. Het rapport schetst ook Tesla’s Master Plan Part 3, met doelen voor schaalvergroting van duurzame energie tot 2050. Vooral eens door het plan bladeren, al is het maar om naar de vele schitterende foto’s te kijken.
Afbeelding
1 Opmerking

week #26

28/6/2025

2 Opmerkingen

 
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de lancering van de Robotaxi’s in Austin, een historische eerst full self driving aflevering, wachtrijbeheer bij drukke SuC's, de toekomstvisie van Neuralink en de link met Tesla en nog veel meer…
Afbeelding
Robotaxi-tijdperk begonnen?
Afgelopen zondag is Tesla gestart met het aanbieden van robotaxi-diensten in Austin. Uiterst voorzichtig, in een relatief klein gebied en alleen beschikbaar voor genodigde Tesla-bloggers en -vloggers. Er zat een safetydriver op de passagiersstoel en een controleroom, om de auto’s op afstand over te nemen. Tesla-bears wijzen hier natuurlijk naar en refereren aan het feit dat Waymo op dit punt 5 jaar geleden was! De Tesla-bulls kwamen superlatieven tekort.
​

Dat de ritten zeer comfortabel uitgevoerd worden, is wel de eindconclusie. Maar foutloos is het nog niet. We hebben een safetydriver één keer zien ingrijpen door de optie “stop in de rij” te kiezen. Of een auto zien terugkomen op een al ingezette manoeuvre om af te slaan. Ook een remactie bij een laagstaande zon is voorbijgekomen. Maar er waren geen ongelukken of echt onveilige situaties. En daar gaat het om in deze fase. ​
Waar iedereen het wel over eens is, is dat het qua software allemaal netjes en goed werkt. Grotendeels vergelijkbare functionaliteiten als bij Uber. Wat wel bijzonder is, is dat al je eigen klimaat- en media-instellingen direct actief zijn zodra je in de auto stapt. Dat geeft het gevoel dat je in je eigen auto stapt. Er daar het uiteindelijk allemaal om in de transitie van eigen autobezit naar betalen per kilometer in deelauto’s. In welke auto je ook stapt, alles staat zoals het gewend bent. De komende 10 jaar gaat een groot deel van de bevolking afscheid nemen van een auto in eigen bezit!
​

Toekomst van mobiliteit is autonoom
Hoe je er ook naar kijkt, de toekomst van mobiliteit is autonoom. Gaat het nu snel of duurt het nog 5 jaar? Niemand buiten Tesla zelf heeft enig idee hoe steil de leercurve van het neurale netwerk is en hoe de verdere opschaling qua aantal voertuigen zal verlopen. De uitrol naar andere steden of landen is volop in voorbereiding, maar in welk tempo die verdere uitrol plaatsvindt, is nog gissen. Dit zal eerder een kwestie van maanden zijn dan van jaren, is mijn inschatting. Het feit dat ze operators zoeken om het soepel verlopen van de dienstverlening te overzien bevestigt dit.

We're looking to hire more Vehicle Operators in Austin, TX to accelerate Robotaxi deployment. We will be hosting an onsite hiring event next Thursday. Please consider applying to the official job posting and completing this hiring event form:

Hiring Event:…

— Ben Costa (@BenCostaTesla) June 28, 2025
Elon liet eerder al weten dat de training van een nieuw FSD-AI-model (V14) is afgerond en dat ze in de fase van polijsten en valideren zitten. In het volgende kwartaal gaan we deze nieuwste versie geïmplementeerd zien worden. Weet dat het trainen van zo’n nieuw model maanden duurt en honderden miljoenen kost. De koeltorens bij Giga Texas blazen nu alle zes constant stoom uit! Wat aangeeft dat de trainingcomputers overuren maken.
​

De lancering van robotaxi’s is een belangrijke praktijkproef voor kunstmatige intelligentie in het algemeen. Als Tesla’s AI-first-aanpak werkt (volledig gebaseerd op camerabeelden en zelflerende algoritmes), zullen veel meer sectoren deze les gaan proberen toe te passen: vertrouw op data en algoritmes in plaats van op regels en sensoren. Dit laat zien wat deep learning kan betekenen in ingewikkelde situaties in de echte wereld. De transfer naar humanoïde robots is daarna ook “snel” gemaakt.
Elon hypet generatie 3
Over humanoïde robots gesproken: Elon liet op X weten dat hij zeer onder de indruk was tijdens een review van het team dat hard werkt aan de nieuwste versie van Optimus. Dat hij geen beelden deelt, laat zien dat die derde generatie de productieversie wordt voor later dit jaar, met enig (massa)volume volgend jaar. Generatie 3 heeft de nieuwste handen en vingers met uiterst gevoelige sensoren. De lakmoesproef is: een draad door een naald kunnen halen!
Pilot virtuele wachtrij
Tesla begint binnenkort in de VS bij geselecteerde Supercharger-locaties een systeem met een virtuele wachtrij om conflicten over wachtrijposities bij drukke oplaadstations, die soms escaleren tot geweld, aan te pakken.

Still think @Tesla should implement a virtual queue system so there is no confusion about who’s next and this doesn’t happen at @TeslaCharging Superchargers. pic.twitter.com/wUR7SpUjXL

— Drive Tesla □□ (@DriveTeslaca) February 19, 2025
Ofschoon we nog niet weten hoe het precies werkt, verwacht ik dat de bestuurders automatisch een plek in de virtuele wachtrij krijgen. Het scherm toont dan de huidige positie, geschatte wachttijd en wijst, zodra een plek vrij is, een specifieke laadzuil toe. Dit voorkomt fysiek wachten en confrontaties, omdat bestuurders realtime updates ontvangen en elders kunnen wachten.
​

In 6 jaar Tesla-rijden heb ik nog maar 1 keer een paar minuten hoeven wachten op een laadplek. En dat was tijdens een vakantie in de buurt van Praag. Maar er zijn best locaties en tijdstippen die bijzonder druk kunnen zijn.
Nieuwe SuC geopend op weg naar de zon
Ga je binnenkort op vakantie en rijd je over de A75/E11 richting Béziers, dan tref je in Sévérac d'Aveyron een nieuwe SuC-locatie aan. Hij heeft 20 laadzuilen. Op de route naar de zon zijn er nu zoveel opties dat wachtrijen waarschijnlijk niet aan de orde zullen zijn. En met veel opties in het rijbereik zal je zien dat de auto zelf aanpassingen doorvoert in de voorgestelde locatie om te laden. Uiteraard verstandig om dit op te volgen, maar je kunt natuurlijk ook altijd je eigen plan trekken. Je weet alleen niet waar je auto allemaal wel of niet rekening mee heeft gehouden om de locatie te bepalen. Heb je voorkeuren qua faciliteiten tijdens de laadstop, dan kun je die aangeven.
​

Deze week opende Tesla de 70.000ste laadzuil. De eer ging naar Burleson in Texas! ​

Our 70,000th global Supercharger post just opened in Burleson, TX (12 stalls) □https://t.co/itDO9kO166 pic.twitter.com/4bdtI9lEHg

— Tesla Charging (@TeslaCharging) June 27, 2025
Porpoisen
Onderstaande filmpje van The Boring Company toont een timelapsevideo van "Porpoise Test 6" in Bastrop, waarin hun nieuwste tunnelboormachine (TBM), Prufrock, te zien is. Deze is ontworpen om te boren met snelheden van meer dan 1 mijl per week, alweer significant sneller dan eerdere modellen die in Las Vegas aan het boren zijn.
​

De video laat de mogelijkheid van de machine zien om te “porpoisen”: het duiken in en uit de grond zonder een bouwput. Dit is een cruciale innovatie die de noodzaak voor dure lanceerputten vermindert en het boren versnelt. Net als bij alle bedrijven van Elon Musk blijft de innovatie maar doorgaan om de TBM-technologie constant te verbeteren.

Timelapse video of "Porpoise Test 6" in Bastrop, Texas.

Fastest machine yet, though the mighty snail has not yet been defeated. pic.twitter.com/La76IzmE6Q

— The Boring Company (@boringcompany) June 26, 2025
Tesla en Neuralink
Een misschien wat minder bekend Musk-bedrijf is Neuralink.  Het doel van Neuralink is om een directe interface te ontwikkelen tussen het menselijk brein en computers, ook wel een brain-computer interface (BCI) genoemd. Dit moet mensen in staat stellen om gedachten direct te vertalen naar digitale signalen, waardoor ze technologie kunnen aansturen of informatie kunnen uitwisselen zonder fysieke interactie. We kunnen wel snel denken, maar niet snel genoeg typen of praten!
 
En net als alle andere bedrijven zijn ze op een of andere manier met elkaar verbonden. Bij Neuralink is dat bijvoorbeeld met Optimus van Tesla. Niet alleen een hand of arm van Optimus aansturen met een BCI voor mensen die geamputeerd zijn. Maar uiteindelijk ook een complete Optimus Robots bedienen met je gedachten! In onderstaande video wordt vanaf 33 minuten een toelichting gegeven op de relatie met Tesla. ​
​Eerste volledig autonome levering van Model Y
Tesla heeft een historische mijlpaal bereikt met de eerste volledig autonome levering van een Model Y, rechtstreeks van de fabriek naar de woning van een klant in Austin! Een rit van 30 minuten! De levering vond plaats zonder enige menselijke aanwezigheid in de auto of externe bediening, een primeur op de openbare wegen, inclusief een stukje snelweg.
​Het is een potentieel keerpunt in de logistiek en transportsector, hoewel verdere tests en aanpassingen van wetgeving essentieel zijn om een bredere uitrol en acceptatie te garanderen. Belangrijke wetgeving wordt per 1 september a.s. in de VS van kracht. Tesla kondigt aan dat meer autonome leveringen op korte termijn zullen volgen. Hoeveel kilometers mogen er op de teller staan bij het in ontvangst nemen van een nieuwe auto? 
​Europa in de wacht
Europa wacht op een goedkeuring van FSD Supervised. Het is nu duidelijk geworden dat Tesla het uitzonderingsverzoek hiertoe inderdaad gedaan heeft en dat de uitvoering bij de RDW ligt om uiteindelijk in heel Europa te kunnen gaan uitrollen. Ik durf geen termijnen meer te noemen. Binnen de UNECE lopen de bureaucratische processen gewoon door, met tijdlijnen die totaal niet meer overeenkomen met wat in de VS en in China aan het gebeuren is. Het enige wat zeker is, is dat de druk op de bureaucratie toeneemt. Europa kan niet achterblijven! We hebben het voor Europa over toestemming voor FSD Supervised en (nog) niet over volledig autonoom rijden taxi’s of afleveringen!
​Bijna alles afgevinkt!
We zitten in de laatste dagen van de eerste helft van het jaar! Tesla heeft bijna alles gedaan wat ze de aandeelhouders beloofd hebben te doen in die periode. Op 1 ding na: de goedkopere versies! Krijgen wie dan gepresenteerd op de verjaardag van Elon, vandaag op 28 juni? Of wordt het maandag? De productie in Austin lig in ieder geval stil voor grootschalige aanpassingen. 
2 Opmerkingen
<<Vorige
    Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
    Follow @TeslamagazineNL
    € 500 korting op een Tesla

    Archieven

    Juni 2025
    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025
    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Augustus 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Mei 2024
    April 2024
    Maart 2024
    Februari 2024
    Januari 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    September 2023
    Augustus 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    Maart 2023
    Februari 2023
    Januari 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Juli 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019

    Categorieën

    Alles
    Algemeen

    RSS-feed

About

Blik op de week

 Blogs

Tesla Auto

Tesla Robotics&AI

Tesla Energy

Copyright © 2025
  • Blik op de week
  • Tesla Blogs
    • Onvermijdelijke transformatie
    • Verwachtingen 2025
    • Vierluik Robotaxi-event (I)
    • FSD Supervised Nederland
  • Tesla Auto
    • Tesla kopen >
      • Hoe bestellen?
      • Waarom een Tesla?
      • Wanneer moet je geen Tesla kopen?
      • Welke Tesla modellen zijn er?
      • Welke uitvoeringen zijn er?
      • Compacte Tesla
      • Model Y uit Berlijn
      • Model 3
      • Model 3 of Model Y?
      • Model S en X
      • Cybertruck (Europa)
      • Alles over FSD (un)Supervised
      • Alles over rijbereik en laden
      • De aflevering
      • Tweedehands Tesla
    • Tesla bezitten >
      • Mijn verbruik
      • De besparingen met een Tesla
      • Mijn ervaring met 5 jaar Tesla
      • Rijden in de seizoenen
      • Verzekering en overheid
      • Top 10 kenmerken Model 3/Y
      • Tips, trics en techniek
      • Accessoires
  • Tesla Robotics & AI
    • Cybercab
    • Tesla Optimus
  • Tesla Energy