|
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de aandeelhoudersvergadering, het controversiële beloningspakket, de Model Y Standard productie, interessante Tesla-tips, en nog veel meer…
Aandeelhoudersvergadering
Je kan het bijna niet gemist hebben: de aandeelhoudersvergadering is geweest. We hebben interessante inzichten gekregen in de toekomst van Tesla. Ze noemen het een nieuw boek, in plaats van een nieuw hoofdstuk.
De meeste aandacht in de media ging natuurlijk uit naar het beloningspakket voor Elon Musk. Maar er was natuurlijk veel meer!
Beloningspakket
Er hing een bijzondere sfeer tijdens de aandeelhoudersvergadering. De uitslag van de stemming over het nieuwe beloningspakket voor Musk stond op het punt bekendgemaakt te worden. Met een overweldigende meerderheid van de aandeelhouders en onder luid gejuich krijgt Elon het vertrouwen om Tesla uit te bouwen tot het grootste bedrijf ter wereld, grotendeels gebaseerd op AI en robotica. De beloning zal enorm zijn als het lukt. Niet alleen voor Elon en andere aandeelhouders, maar als dit leidt tot duurzame overvloed aan goederen en diensten, dan geldt dat op de lange termijn voor iedereen op aarde. Een toekomst met AI en robotica is onvermijdelijk, zelfs zonder Tesla, xAI of Elon Musk. Maar het is niet gegarandeerd risicoloos. Het is te simplistisch om het beloningspakket als pure verrijking te zien. Het is een controversiële, maar wel rationele gok op een veilige toekomst met AI en robots, geleid door visionairs als Musk. Duik zelf eens in de wereld achter begrippen als singulariteit: het moment waarop AI zichzelf exponentieel verbetert en menselijke intelligentie ver achter zich laat. Het gaat gebeuren, met of zonder Musk. Er wordt zelfs gewaarschuwd dat zonder de proactieve ontwikkeling van Tesla’s integratie van AI, energie en fysieke robotica, de kans op een catastrofale misalignment significant is. De media missen die nuance vaak en kijken alleen naar geld en beurswaarde, juist iets waar Musk totaal niet naar kijkt!
Het nieuwe boek
Tesla begint niet aan een nieuw hoofdstuk, maar aan een nieuw boek. Een boek met Robotaxi’s, Optimus, chips, batterijopslag en vooral ook samenwerking met xAI en SpaceX. Ofschoon over een formele samenwerking tussen die twee of drie bedrijven op een later moment nog gestemd moet worden door de aandeelhouders. Verrassend was dat Musk aankondigde dat ze niet anders kunnen dan zelf een gigantische chipfabriek te bouwen. Hij noemde het een Terrafab. Ze hebben al contracten met Samsung en TSMC, mogelijk later ook met Intel. Maar wat die maximaal kunnen produceren voor Tesla is niet genoeg. Zeker als xAI en SpaceX (met Starlink als datacenters) ook ontzettend veel chips nodig hebben, en dan vooral die speciale, door Tesla zelf ontworpen AI-chips!
Oud boek met nog een paar hoofdstukken
Het oude boek krijgt ook nog een paar interessante hoofdstukken. Vooral de Semi en de Roadster staan hierin centraal. De Semi staat aan de vooravond van de start van de massaproductie. Hieronder een korte inkijk in de nieuwe Semi fabriek.
De productieversie van de Tesla Semi is grondig herzien ten opzichte van het oorspronkelijke prototype. Het ontwerp is aerodynamischer met een scherpere voorkant en een doorlopende, bladvormige lichtbalk die doet denken aan de Cybertruck. De efficiëntie is verbeterd tot 1,7 kWh per mijl, beter dan de beloofde 2 kWh per mijl. Het interieur is herzien, maar nog steeds met een centrale bestuurdersstoel, twee grote zijschermen en een minimalistisch dashboard zonder traditionele knoppen. De actieradius is in de praktijk bevestigd op 500 mijl met volle lading, mede dankzij pilotprogramma’s bij bedrijven als PepsiCo. De productie vindt plaats in de nieuwe Reno-fabriek, die opschaalt naar 50.000 eenheden per jaar, ondersteund door infrastructuur voor snelladen langs belangrijke vrachtroutes in de VS.
De Roadster moet iets speciaals worden. Een spectaculaire onthulling wordt binnen een paar maanden verwacht en een productie in 2027. Het gaat meer zijn dan de kers op de taart. Het sluit een tijdperk af en luidt ook weer een nieuw tijdperk in. Onder meer door de samenwerking met SpaceX om met behulp van de cold-gas thrusters te kunnen hoveren en in circa 1 seconde naar 100 km/u te accelereren.
Cybercab
Tijdens de presentatie liet Tesla interessante video’s zien van nieuwe productieprocessen, zoals die van de Cybercab. De eerste proefproductie vindt al plaats. We zien verschillende aanpassingen, vooral aan de buitenkant. Zo is bijvoorbeeld de omlijsting rondom de zijramen verdwenen en is deze nu in lijn met de andere Tesla-modellen.
De eerste beelden van het "unboxed" productieproces werden getoond. Iedere 10 seconde een Cybercab! Op termijn zelfs iedere 5 seconde. De productie van robotaxi's moet naar ongekende aantallen. Productiestart is april 2026!
Single-step diffusion
Tussen neus en lippen door had Elon het over single-step diffusion. Hij zegt wel vaker dat iets “profound” is. Meestal begrijpen we later pas wat hij bedoelde. Of het valt tegen. Zo’n tegenvaller was bijvoorbeeld de productie van de 4680-batterij met een droge anode en kathode. Uiteindelijk is de massaproductie wel gelukt, maar Elon gaf toe dat het economische voordeel minder groot is dan gehoopt. De 4680-vormfactor gaan we vooral zien in de Cybercab en Optimus. Met single-step diffusion kan de AI feitelijk een toekomstige situatie met een hoge mate van nauwkeurigheid en extreme snelheid al 5–10 seconden van tevoren berekenen of voorspellen. Met single-step diffusion ziet je Tesla direct dat bijvoorbeeld een vrachtwagen over 3 seconden invoegt, berekent de opening en past jouw snelheid al aan voordat hij überhaupt beweegt. Hoe dichter de voorspelling in fracties van een seconde bij de werkelijkheid komt, hoe soepeler en veiliger de feitelijke uitvoering wordt.
Nu de Model Y L nog
Deze week verschenen beelden dat nu zowel in Europa, China als in de VS de Model Y Standard als de Model Y Performance van de band rollen. En natuurlijk de premiummodellen met het grote batterijpakket en/of de dual motor. De eerste Standard-versies worden binnenkort geleverd. Wat nu nog rest is de Model Y L, oftewel de zitszitter. Gaat deze in 2026 ook naar Europa en de VS komen? Voor Europa zou eventueel productie in Giga Shanghai (zoals bij de Model 3) nog aan de orde kunnen zijn. Maar ik hoop op productie in Berlijn. Zo’n zitszitter zal zeker in een FSD-tijdperk enorm succesvol kunnen zijn. Maar ook leiden tot keuze stress: welke Model Y? Even de ondertiteling aanzetten :-)
Tesla Software Tips
YouTuber Chris Hannibal maakte onderstaande video met 18 tips en tricks. Zeker voor een nieuwe Tesla-eigenaar interessant. En bovendien duiken er regelmatig nieuwe functionaliteiten op. Zo kwam ik er zelf recent achter dat als je een YouTube-filmpje van je telefoon naar je Tesla deelt (net als bij een navigatiebestemming), automatisch Theater wordt gestart en de video begint te spelen. Uiteraard alleen als je in P staat!
1 Opmerking
In de nieuwe Blik op de Week aandacht voor de smoel van de Model Y, Elon weer bij Joe Rogan en bij de All-in Podcast op bezoek, een vloot van Cybertrucks, wat je kunt doen tegen batterijdegradatie en nog veel meer….
Betere smoel?
De Model Y Standard is in de Tesla Stores te bekijken en uiteraard te bestellen. Opvallend is natuurlijk het ontbreken van de horizontale ledstrip voor en achter. Met name aan de voorkant geeft dit de auto een totaal andere smoel. Ook omdat de bumper veel strakker is door het ontbreken van de koplampen in die bumper. Volgens sommigen is hij mooier dan de Model Y Premium, die wél die ledstrip heeft, maar dus ook nog twee koplampen in de bumper. Welke vind jij mooier?
Autoweek heeft de Model Y Standard getest. Voor een auto van net geen € 40.000 krijg je, vergeleken met de concurrentie, een complete auto met een stevig rijbereik en een zeer gunstig verbruik. Vergelijk je hem met de Premium-versies of überhaupt met wat we uit het verleden van Tesla gewend waren, dan mis je enkele luxe zaken. Maar rationeel gezien is er eigenlijk geen alternatief voor dat geld, wordt geconcludeerd. Hij rijdt als de vorige generatie Model Y; prima dus!
Model Y Performance video
Tesla heeft een nieuwe video uitgebracht met verschillende engineers en ontwerpers aan het woord over wat de Performance onderscheidt en voor wie hij bedoeld is. Het is Mid-Sized SUV, met alles er op en eraan en natuurlijk bloedsnel. Wil nog meer sportiviteit, mede door de lage zit en het lager gewicht dan is er natuurlijk ook nog de Model 3 Performance. En wil je de ultieme sprint: dan is er de Model S Plaid.
Fremont 15 jaar
De Tesla Fremont Factory in Californië, de eerste massa-productielocatie van Tesla, is nu 15 jaar in het bezit van Tesla. De fabriek opende echter in 1962 als Fremont Assembly van General Motors (GM), waar diverse auto's werden geproduceerd. In 1984 werd het een joint venture tussen GM en Toyota onder de naam NUMMI (New United Motors Manufacturing Inc.), dat tot 2010 meer dan 8 miljoen voertuigen bouwde en piekte op circa 429.000 per jaar in 2006. Na de sluiting door de bankencrisis in 2007/2009 kocht Tesla de faciliteit in mei 2010 voor 42 miljoen dollar en heropende deze officieel op 27 oktober 2010. Onder Tesla groeide de productie van de Model S (eerste levering in 2012) naar de volledige S3XY-lijn (Model S, 3, X, Y), met een personeelsbestand dat uitbreidde van 1.000 naar meer dan 22.000 werknemers. In 2023 produceerde de fabriek bijna 560.000 voertuigen, waarmee het NUMMI's record overtrof, Nu viert Tesla 15 jaar EV-productie in Fremont met meer dan 3,6 miljoen auto's in totaal.
De bijzonder reis van de Cybertruck
De Cybertruck is een voertuig dat veel tongen losmaakt. Voor Tesla een uithangbord, en vooral ook een voertuig dat veel nieuwe productietechnologieën bevat die de kern vormen van toekomstige modellen (o.a. de Cybercab). Drive-by-wire en de 48V ethernet-achtige vervanging van de traditionele 12V-kabelboom zijn slechts twee voorbeelden. Hieronder zie je Tesla’s nieuwe benadering van hoe alle elektronica via een netwerk met elkaar verbonden is. In Service Mode wordt dit netwerk in de Cybertruck via de software gevisualiseerd, zodat ook op afstand storingen opgelost kunnen worden.
Van de andere kant vallen de verkoopaantallen ook wel fors tegen. Zeker als het afgezet wordt tegen het aantal reserveringen. De toch veel hogere verkoopprijs en de maar zeer beperkt aantal landen waar hij geleverd (mag) worden zijn hierin bepalend. Het schijnt dat in Zwitserland nu een typegoedingsproces loopt. Hieronder beelden van het testen van de voetgangersveiligheid.
Recent zagen we dat SpaceX een forse levering Cybertrucks heeft ontvangen. Rondom Starbase komen deze futuristische voertuigen goed tot hun recht. Niet alleen door de futuristische uitstraling, maar ook door de ligging. Uit eigen ervaring weet ik dat de wegen rondom Starbase bijzonder slecht zijn. En het ligt midden in een natuurgebied en direct aan zee, waardoor off-road capaciteiten wel handig zijn.
Deze week de beelden van de Las Vegas Police! Ze hebben een fors aantal Cybertrucks toegevoegd aan hun vloot van dienstauto’s. Past ook daar natuurlijk prima in de omgeving.
Tesla Powerwall non-backup
Tesla levert sinds juli 2025 de Powerwall 3 in Nederland en is nu ook als non-backup variant verkrijgbaar. Deze thuisbatterij van 13,5 kWh met geïntegreerde omvormer van 11,5 kW is nu beschikbaar zonder noodstroomfunctie en dus goedkoper. Zonder backup biedt de Powerwall geen stroom bij stroomuitval. Wel werkt hij volledig voor energiebesparing: hij laadt met dalstroom of zonne-energie en ontlaadt automatisch bij piekprijzen via de Tesla-app. Later is uitbreiding mogelijk met alsnog een backup-switch en/of extra units tot 54 kWh. De prijzen beginnen bij €6.450 exclusief installatie, btw en gateway.
Batterijdegradatie en oorzaken
In onderstaande video bespreekt het YouTubekanaal Carrwire hoe batterijdegradatie normaal is bij elektrische voertuigen (EV's). Zijn Model Y toont na ongeveer 132.000 km een degradatie van rond de 11%, hoewel Tesla zelf 8% aangaf. Dit gebeurt het snelst in de eerste 1-2 jaar en vlakt daarna af. Oorzaken zijn onder meer: ongelijke balans tussen de duizenden kleine cellen (meer dan 4.000 in een Tesla-pack), veel korte ritten of lang stilstaan op 50-60% lading, wat leidt tot grotere schijnbare verliezen (bijv. 20% in een eerder geval) en seizoenseffecten zoals koude winters, die de batterijweerstand verhogen en de kalibratie verstoren. Degradatie betekent niet altijd permanent verlies; het kan een verkeerde inschatting van de batterijmanagement-systeem (BMS) zijn.
De kern van de video is een eenvoudige procedure om cellen te balanceren en het BMS te kalibreren, wat range kan herstellen zonder de batterij te vervangen:
Elon Musk weer bij Joe Rogan
In een nieuwe aflevering van The Joe Rogan Experience sprak Elon weer over veel verschillende onderwerpen. Het was een gesprek van meer dan 3 uur! Zoomen we in op Tesla dat ging het over de Cybertruck met zijn ultra-harde roestvrijstalen carrosserie, de kogelbestendigheid en het feit dat hij een Porsche 911 verslaat in de kwartmijl. Over de Model 3 en Y die schitteren met subtiele upgrades, zoals het scherm achter voor de passagiers en talloze verbeteringen in comfort en efficiëntie. Volgens Elon belooft de Roadster een legendarische onthulling te krijgen, nog voor einde van 2025, met technologie “krankzinniger dan alle James Bond-auto’s samen”, mogelijk zelfs vliegend. Optimus, Tesla’s humanoïde robot, vormt de sleutel tot een wereld waar werk optioneel wordt, aangedreven door AI en robotica. Tesla bouwt geen auto’s, maar een futuristische revolutie.
All-In Podcast
Ook was hij wederom te gast bij de All-In Podcast. Ook hier sprak hij weer over verschillende onderwerpen. Als je Elon volgt, hoor je natuurlijk niet heel veel nieuws, maar er zijn toch altijd wel weer leuke details, nuances en natuurlijk de bizarre ambities en tijdlijnen! Hij sprak bijvoorbeeld over wat ze allemaal in de Robotaxi-software moeten bouwen als de vloot gaat schalen naar een paar honderd voertuigen. Hij heeft het over circa 500 auto’s in Austin en 1.000 in de Bay Area. Nog dit jaar! Waar gaan ze laden, waar wachten ze als er geen aansluitende rit is, enzovoort. Wat gaan nog allemaal zien de komende twee maanden?
Cybercab productieversie
De Cybercab is nu ook gespot in Californië. De eerste foto’s laten zien dat de productieversie subtiel afwijkt van de prototypes die we een jaar geleden zagen. De deuren lijken groter te zijn geworden en de zijcamera’s zijn iets verplaatst. In combinatie met de werving van productiepersoneel staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk.
Uit een interview met Robyn Denholm bleek dat ze bij het ontwerp van de Cybercab rekening hebben gehouden met de optie dat er ook een stuur en pedalen in moet kunnen. Een soort verzekering tegen het risico dat, als eenmaal is geïnvesteerd, de productiefaciliteiten hun output ook daadwerkelijk kunnen verkopen. Maar Elon bevestigde in de All-In Podcast dat de Cybercab geen stuur en pedalen krijgt. Ze gaan volledig voor full autonomy.
Elon denkt groot, heel groot!
Elon Musk heeft in de all-in podcasts over een interessante ontwikkeling in samenwerking met SpaceX en Xai: “AI in space is the ultimate distributed compute platform”. Vanaf volgend jaar lanceert Starship, als alles volgens plan verloopt, de nieuwe V3-Starlink-satellieten. Elke satelliet, met een massa van 2.000 kg, is uitgerust met drie 200 Gbps optische laser-links die op termijn een wereldwijd mesh-netwerk gaan vormen. Dit netwerk fungeert dan als een gedistribueerd datacenter in lage aardbaan, met natuurlijke koeling door vacuüm en continue energievoorziening via zonnepanelen. Cybercab en Optimus vormen de aardse interface. Tesla heeft over 10 jaar mogelijk 100 miljoen autonome voertuigen wereldwijd rondrijden met allemaal de AI4-5-6 chips die rijdata en passagiersgedrag verzamelen. Optimus, de humanoïde robot, ook honderden miljoenen exemplaren, registreert beweging, spraak en visuele input via een ingebouwde AI-inference chip. De verwachting is dat Cybercab en Optimus deze data via Starlink Direct-to-Cell naar de orbitale satellieten kunnen verzenden. De V3-satellieten verwerken de binnenkomende data, trainen AI-modellen en sturen geoptimaliseerde versies direct terug. Dit creëert een continue feedbackloop zonder afhankelijkheid van aardse datacenters, met een latentie onder 20 ms. Cybercab en Optimus zijn dan niet langer standalone producten, maar actieve nodes in een planetair AI-netwerk dat wordt aangestuurd vanuit de ruimte. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2025
Categorieën |






RSS Feed