In deze blik op de week aandacht voor de komst van robotaxi's, informatie over batterijdegradatie, UNECE regelgeving gaat toch fors beperken, rechtsgestuurde Model Y's uit Berlijn en nog veel meer...
Robotaxi’s komen er aan!
Waar ik dacht dat het grote nieuws van deze week de lancering van de Model 3 Ludicrous zou worden (helaas niet), werd het de datum waarop Tesla zijn langverwachte Robotaxi gaat onthullen! Op 8 augustus 2024! Dit bericht van Elon kwam na een reeks van berichten, met Reuters als bron, dat Tesla de ontwikkeling van de compacte Tesla had uitgesteld en prioriteit geeft aan de robotaxi. In dit kader zijn twee zaken van belang. Ten eerste, het derde generatie Tesla-platform, met de unboxed-productiemethode en de interne projectnaam “Redwood”, zal meerdere voertuigen/varianten ondersteunen. Ten tweede is Elon door zijn VP Directors overgehaald om naast de Robotaxi ook een versie met stuur te ontwikkelen. Gezien de razendsnelle ontwikkelingen van FSD, is het duidelijk dat Elon de lancering van de robotaxi’s wil versnellen. Maar dit betekent echter niet dat een compacte Tesla met stuur (Model 2?) van de baan is. Elon liet weten dat het Reuters bericht niet klopt, wat echter niet ontkent dat Elon voorrang heeft gegeven aan de robotaxi's boven een compacte Tesla.
Europa loopt gevaar!
We zien verderop in deze blik op de week dat FSD Supervised, zoals we dat nu in de VS zien, in Europa en bij andere bondgenoten van de UN met de nieuwe DCAS-regelgeving maar zeer beperkt gaat functioneren. Eigenlijk vat onderstaand plaatje het allemaal samen! De FSD ontwikkeling gaat echt niet alleen over verkeersveiligheid of de emotie van het mogelijk niet meer zelf mogen rijden in de toekomst. De maatschappelijke en economische impact is zeer groot. Op het einde van deze Blik op de week een nadere beschouwing!
Batterijdegradatie
Afgelopen week was er hier speciale aandacht voor Model 3's uit 2019 die een aanzienlijke mijlpaal hebben bereikt en dit jaar massaal op de markt komen vanwege aflopende leasecontracten. We hebben kunnen constateren dat de Model 3 in de praktijk een betrouwbare auto blijkt te zijn. Afgezien van eventuele draagarmen, die vaak al onder garantie zijn vervangen, en enkele kleine kwesties, vereist de auto geen periodiek onderhoud of is er geen sprake van zeer kostbare reparaties. Een vraag die echter altijd blijft hangen, is de degradatie van de batterij. Onderstaande video biedt een overzicht van gegevens over de batterijen in verschillende Tesla-modellen, verzameld met software van derde partijen (dus niet van Tesla zelf). Deze gegevens schetsen een beeld waarin de degradatie van de batterij zeer beperkt is en voornamelijk plaatsvindt in het eerste jaar, om vervolgens redelijk stabiel te blijven in de daaropvolgende jaren.
FSD dataverzameling gaat hard
Tesla plaatste onderstaande afbeelding op X. Het laat de exponentiële groei zien van het aantal kilometers met FSD gereden. Een groei van 50% in de laatste 90 dagen! Nu iedere Tesla met HW3 in de VS een maand FSD mag uitproberen gaat het snel! Benieuwd wat de “take-rate” gaat zijn na deze periode: hoeveel mensen besluiten om de FSD-suite a $ 12.000 te gaan kopen.
Om Amerikanen te informeren over hoe ze FSD Supervised kunnen gebruiken brachten ze onderstaande tutorial uit!
Wat als het imiteren niet meer voldoende is?
Als je de FSD (S) video’s in de VS hebt gezien, dan zie je dat deze Tesla's verbazingwekkend goed rijden. Ze benaderen bijna het niveau van menselijke bestuurders. Maar wat als we verder willen gaan dan de menselijke capaciteiten? Dit is een uitdaging waar Andrej Karpathy indirect over spreekt in onderstaande video met duiding van YouTuber Dr. Know-it-all.
Volgens Andrej is het essentieel om te kijken naar methoden die verder gaan dan enkel het imiteren van menselijke bestuurders. Hij suggereert dat we op het punt staan waarbij imitatieleren (het nadoen van menselijke bestuurders) niet langer voldoende is. In plaats daarvan moeten we overgaan op zelflerende systemen die hun eigen 'psychologie' ontwikkelen, los van menselijke vooringenomenheid.
Dit betekent dat we moeten experimenteren met versterkend leren en agent-gebaseerde aanpakken die de voertuigen in staat stellen om zelfstandig te leren van hun ervaringen, in plaats van te vertrouwen op data verzameld van menselijke bestuurders. Het ultieme doel is het bereiken van een rijvaardigheid die verder gaat dan de beste menselijke bestuurders, door de zelfrijdende systemen in virtuele omgevingen tegen elkaar te laten 'strijden' om te leren en te verbeteren. Dit vereist een zorgvuldige balans om regressie naar het gemiddelde te voorkomen, waarbij het systeem zou kunnen degraderen door te veel te leunen op synthetische data. De toekomst van zelfrijdende technologie lijkt dus gericht op het creëren van systemen die zelfstandig leren en verbeteren, verder kijkend dan de huidige menselijke maatstaven.
Teleurstellend bericht voor Tesla-rijders in de UN
Vorige week heb ik dit onderwerp ook al aangesneden. De DCAS-regelgeving (Driver Control Assistance System) staat laterale bewegingen toe, maar vereist dat de bestuurder deze beweging vooraf bevestigt en dat aangetoond wordt dat de bestuurder alert genoeg is om direct in te kunnen grijpen indien nodig. Hoe we FSD (Supervised) nu in de VS zien functioneren, voldoet niet aan de eis van het vooraf bevestigen. Rohan Patel van Tesla ging op platform X in op een vraag van de Belg Steven Peeters.
Een misvatting is dat dit Europese regels betreft. Het gaat echter over de UN, dus ook landen als het VK, Australië en Japan vallen hieronder. Een ander misverstand is dat het om oude regels zou gaan. Maar het zijn juist de nieuwe regels die voor complicaties zorgen.
De nadruk ligt nu op het waarborgen van de veiligheid en de betrokkenheid van de bestuurder bij het rijproces, evenals op het zorgen voor een duidelijke communicatie van het systeem naar de bestuurder over de status en intenties van het systeem. Het kan toch niet zo zijn dat we moeten wachten op de goedkeuring van de Automated Driving Systems (ADS) na 2026 om FSD binnen de UN mogelijk te maken? Dat betreft dan direct level 4/5-systemen. Je zou bijna zeggen dat de WP29 terug naar de tekentafel moet voor een addendum om de transitie van DCAS naar ADS te reguleren. Misschien is dat ook wel de oproep van Patel: de DCAS-regelgeving is in principe prima: het is een level 2 systeem, dus het moet aangetoond worden dat de bestuurder direct kan ingrijpen. Dat kan met hands-on en eyes-on maatregelen. Maar het vooraf bevestigen van een systeem geïnitieerde laterale beweging moet echt worden geschrapt! Er moet ruimte komen voor een transitie naar ADS! Misschien moeten de Tesla Owner Clubs in de UN-landen zich verenigen en gezamenlijk optreden met de steun van tienduizenden Tesla-eigenaren. Het gaat immers over de verkeersveiligheid en meer!
Voetganger bescherming
De recent vernieuwde Model 3 is uitgerust met een actief systeem voor het beschermen van voetgangers en fietser die op de motorkap terecht komen. Bij een bepaalde kracht komt de motorkap aan de kant van de voorruit omhoog. Hieronder foto’s van hoe dat in de praktijk uitziet.
Rechts gestuurde Y uit Giga Berlijn
In Berlijn rollen nu ook de rechtsgestuurde Model Y’s van de band. Dit is goed nieuws voor het Verenigd Koninkrijk. Tot nu toe werden deze versies uitsluitend geproduceerd in Giga Shanghai. Het nieuws dat QuickSilver en Midnight Cherry Red, naast zwart, blauw en wit, nu ook kleuropties zijn in het Verenigd Koninkrijk, bevestigt dat de rechtshandige (RHD) versies nu ook uit Berlijn komen. Tesla lijkt bovendien goedkeuring te hebben gekregen om ongeveer 8.000 in Berlijn geproduceerde, rechtsgestuurde auto’s te gaan verkopen in India. Het toestaan van Tesla's toegang tot de Indiase markt zonder de torenhoge importbelastingen zou de weg vrij moeten maken voor de bouw van een Gigafactory in India in de komende twee jaar. Er gaat ook het gerucht dat Tesla in Giga Berlijn binnen de komende twee weken gaat overschakelen naar Hardware 4 (HW4). Full Self-Driving (FSD) werkt al vanaf Hardware 3 (HW3). De technologische innovatie blijft doorgaan, dus ook met de FSD-hardware.
Model 3 Ludicrous
Ik had gehoopt deze week te kunnen rapporteren over de lancering van de nieuwe performance versie van de vernieuwde Model 3. Ludicrous zou deze versie gaan heten. We hebben natuurlijk al diverse specificaties voorbij zien komen. Deze week is de persintroductie geweest in de VS en zijn filmploegen aan de slag geweest. Helaas zit er nog embargo op de reviews. Maar we komen nu erg dicht in de buurt!
Van Stuur tot Robotarm: De Revolutie van Autonomie en de Toekomst van Werk en Leven
De versnelde adoptie van autonoom rijdende voertuigen en humanoïde robots zoals Optimus, belooft een revolutie teweeg te brengen in vrijwel elk aspect van ons dagelijks leven, met diepgaande implicaties voor de manier waarop we werken, leven en met elkaar omgaan. Deze technologieën zullen niet alleen onze straten veiliger maken door het aantal verkeersongevallen drastisch te verminderen, maar ook de mobiliteit vergroten voor ouderen en mensen met een handicap, die anders van vervoer afhankelijk zouden zijn. De tijd die we nu besteden aan rijden, kan worden gebruikt voor werk, ontspanning of sociale interacties, waardoor onze dagelijkse efficiëntie en levenskwaliteit verbeteren. De inzet van humanoïde robots in zorg, productie en dienstverlening zal de arbeidsmarkt transformeren. Taken die gevaarlijk, repetitief of onaangenaam zijn, zullen verschuiven van mensen naar machines, wat de werkomstandigheden verbetert en nieuwe kansen creëert voor werknemers om zich te richten op creatieve, analytische en persoonlijke interactietaken die robots niet kunnen overnemen. Echter, deze technologische verschuivingen brengen ook uitdagingen met zich mee, zoals de noodzaak voor omscholing van de arbeidskracht en ethische overwegingen rond privacy en autonomie. De impact op de werkgelegenheid kan significant zijn, waarbij bepaalde banen verdwijnen en nieuwe verschijnen, wat vraagt om een flexibele en vooruitziende blik op onderwijs en beroepsopleidingen. De overheid moet echt snel aan de bak! De brede implementatie van deze technologieën zal ook leiden tot veranderingen in stedelijke planning, met minder behoefte aan parkeerplaatsen en mogelijk nieuwe vormen van openbaar vervoer. Dit kan steden groener en leefbaarder maken, met meer ruimte voor parken en voetgangersgebieden. In de kern beloven autonoom rijdende voertuigen en humanoïde robots een toekomst van verhoogde efficiëntie, veiligheid en levenskwaliteit. Echter, om deze voordelen ten volle te benutten, moet de politiek proactief de sociaaleconomische en ethische uitdagingen aanpakken die deze technologische vooruitgang met zich meebrengt. Dit vereist een gezamenlijke inspanning van overheden, bedrijven en de maatschappij als geheel om te zorgen voor een inclusieve, rechtvaardige en duurzame toekomst voor iedereen.
0 Comments
In deze blik op de week aandacht voor de Model 3 met vijf jaar ervaring, FSD ontwikkelingen, productiemijlpalen, huidige peuters gaan geen rijbewijs meer halen, KITTesla, en nog veel meer...
Klokje rond
Autoweek heeft een rubriek "Klokje Rond". Deze keer is een van de eerste Model 3's uit het begin van 2019 onder de loep genomen, met bijna 170.000 km op de teller! Vijf jaar verder zonder onderhoudskosten en eigenlijk glansrijk door de keuring gekomen. Alleen de bovenste draagarmen zijn vervangen; verder geen andere kosten dan ruitenwisservloeistof en banden. Ik denk dat veel Model 3-eigenaren dezelfde ervaring hebben. Bij dit exemplaar moet wel het koelvloeistofniveau gecontroleerd worden. Het is apart dat de keurmeester vindt dat het niet echt een auto voor autoliefhebbers is. Onder de 5 seconden naar de honderd, altijd meer dan voldoende koppel en zo stabiel als een blok op de weg, kan blijkbaar niet op tegen handmatig schakelen, motorgeronk en periodieke onderhoudskosten. Oké, ik mis ook wel een beetje het geluid van een typemachine en de geur van tipp-ex! Jammer dat zoveel mensen nog steeds niet doorhebben dat ze binnen 5 jaar hoofdzakelijk allemaal elektrisch rijden!
Ook MisterGreen heeft een 5 jaar oude Model 3 onder de loep genomen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat veel van de ruim 30.000 in 2019 verkochte Tesla's, die destijds geleased zijn, dit jaar op de markt komen. Velen worden privé overgenomen of opnieuw als leaseauto aangeboden, privé of zakelijk.
Zowel de review van mistergreen als die van Autoweek tonen eigenlijk aan dat het nog steeds topauto's zijn. Qua specificaties kunnen zelfs veel gloednieuwe BEV's nu nog niet tippen aan die van een Model 3. Rijbereik, acceleratie en laadsnelheid zijn anno 2024 nog steeds meer dan marktconform. Dankzij software-updates komen er bovendien steeds nieuwe functionaliteiten bij. En dan hebben we het nog niet eens over de aanwezige hardware voor Full Self-Driving. Ook de batterij vormt eigenlijk nooit een probleem. Sterker nog, veel auto's uit 2019 vallen nog steeds onder de garantie op de aandrijflijn, mits het aantal kilometers onder de 160.000/180.000 (SR/LR) blijft. De degradatie van de batterij blijft redelijk stabiel rond de 8-12%. Dat biedt, afhankelijk van hoe je de auto gaat gebruiken (ken je gebruik!), zowel voor de Standard Range als voor de Long Range een nog meer dan prima rijbereik. Zeker met de steeds groter wordende laadinfrastructuur.
Heeft FSD “operatie Vakantie-modus” bereikt?
Tesla demonstreert met Full Self-Driving (FSD 12) het potentieel van kunstmatige intelligentie in de praktijk. De ambities die Andrej Karpathy en Elon Musk jaren geleden formuleerden met de term "Operation Vacation" lijken te zijn verwezenlijkt. Dit betreft een volledig geautomatiseerd proces voor het constant verbeteren van de trainingsset waarop FSD in de auto functioneert. Het project startte negen jaar geleden met het verzamelen van videobeelden door Tesla’s die wereldwijd werden uitgerust met rondom camera’s. Deze gegevens vormen nu de input voor de training van hun end-to-end neurale netwerken, waardoor de AI continu leert en zich aanpast aan nieuwe rijomstandigheden.
Na de trainingsfase ondergaat het systeem strenge tests, zowel intern bij Tesla als in de echte wereld, om de betrouwbaarheid en veiligheid ervan te waarborgen. Er wordt speciale aandacht besteed aan situaties waar menselijk ingrijpen noodzakelijk was. Deze momenten worden nauwgezet geanalyseerd, en de data die daaruit voortkomt, wordt gebruikt om het systeem verder te verbeteren. Eventueel met data uit de simulator
De werkelijke innovatie schuilt echter in de zelfverbeterende cyclus die Tesla heeft ontwikkeld en die feitelijk volledig autonoom verloopt. Door voortdurend data te verzamelen en te leren van elke rit, verbetert het FSD-systeem zichzelf met minimale menselijke tussenkomst. Dit betekent dat naarmate de vloot van Tesla groeit, het systeem exponentieel verbetert, geleid door de verzamelde ervaringen van miljoenen kilometers rijden. Deze methodiek heeft Tesla in staat gesteld een niveau van autonomie te bereiken waarbij hun AI-team, in theorie, hun werk vanaf elke locatie kan beheren, zelfs vanaf het strand (Operation Vacation). De snelheid en efficiëntie waarmee het FSD-systeem leert en zich aanpast, zijn baanbrekend. Elon Musk heeft gesproken over tweewekelijkse updates voor de trainingset. Indien je meer wil weten over hoe AI en neurale netwerken en dergelijke werken is deze website misschien interessant voor je.
KITTesla
YouTuber Retro Rec, die we hier al vaker hebben genoemd, heeft een obsessie voor de serie Knight Rider. Hij heeft zijn Tesla Model 3 uitgerust met allerlei technische snufjes die de auto behoorlijk dicht in de buurt brengen van de iconische Pontiac uit Knight Rider. Vooral wanneer hij de originele filmlocaties bezoekt en de summon-functie van de Tesla gebruikt, komt de vergelijking goed tot zijn recht. Zijn avontuur is ten einde, en hij is van plan om de KITTesla weg te geven of te verloten. In de shownotes staan alle modificaties.
Model Y voor de zakelijke rijder
Tesla heeft in het verleden een achterwielaangedreven (RWD) versie van de Model 3 met een Long Range (LR) accupakket geleverd. Een dergelijke configuratie van de vernieuwde Model 3 is (nog) niet beschikbaar. Uit gelekte documenten voor typegoedkeuring blijkt echter dat Tesla goedkeuring heeft ontvangen voor het uitbrengen van een Model Y RWD in een LR-versie. Het grote voordeel van RWD met groter accupakket is dat, dankzij het lagere gewicht en de verbeterde efficiëntie door het ontbreken van een tweede motor, het rijbereik toeneemt. Dit kan voor zakelijke gebruikers net de doorslag geven om voor deze optie te kiezen. Of om met een aanhanger net iets verder te kunnen rijden. Recentelijk is ook bekend geworden dat in Frankrijk een zakelijke versie van de Model Y beschikbaar komt, waarbij de achterbank is vervangen door een permanente vlakke bagageruimte. Er zijn echter geen aanwijzingen dat deze “grijskentekenversie” ook in Nederland beschikbaar zal komen.
Software update 2024.8.7
Tesla rolt de software updates in badges uit. Dus niet alle landen en modellen in één keer. Soms wordt een update gestopt vanwege een probleem en volgt er snel een nieuwere versie. In de 2024.8 serie zien we dat onder meer de volgende functionaliteiten toegevoegd worden, mits natuurlijk de vereiste hardware aan boord is:
Wie wil er straks nog USS?
Tesla heeft Autopark in de VS uitgebracht, vooralsnog voor een beperkte groep gebruikers, maar we kunnen in de komende weken zeker een verdere uitrol verwachten. Deze parkeerfunctie maakt deel uit van de Enhanced Autopilot (EAP)-suite. De visualisaties die bij Autopark horen, worden de standaard en zullen bij iedereen de Ultra Sonic Sensors vervangen, ook bij auto’s die er wel mee zijn uitgerust. Ik verwacht dat de sensoren uitgeschakeld gaan worden, net als eerder ook met radar gebeurde. Hier volgen beelden van het gebruik van Autopark!
Mijlpalen
Zowel in de UK als in Australië en Israel werden de afgelopen week mijlpalen bereikt. In de UK werd de 200.000ste Tesla afgeleverd en in Australië de 100.000ste. In Israel ging de 20.000ste naar een eigenaar. Dat zijn mooie getallen die ongetwijfeld de komende jaren verder zullen toenemen. Tesla boekte deze week ook een mijlpaal door de 6 miljoenste auto te bouwen!
Q-cijfers
Nu we het toch over cijfers hebben, de volgend week verschijnen alweer de productie- en verkoopcijfers over het eerste kwartaal. Met Chinees nieuwjaar en de aanslag op Giga Berlijn zal Q1 natuurlijk geen verdere groei laten zien. Elon had dit al eerder aangekondigd. Het jaar 2024 is voor Tesla een transitiejaar naar een verdere groei de komende jaren met nieuwe modellen op het derde generatieplatform. Wel wordt dit jaar en sterke toename van de Tesla Energy producten verwacht. De megafactory in Latrop draait op volle toeren en de bouw van Megafactory in Shanghai lijkt te gaan beginnen.
Elon Musks leiderschap
In onderstaand interview werd Andrej Karpathy gevraagd wat Elon uniek maakt in het runnen van een bedrijf.
Uit de woorden van Andrej kunnen we leren dat Elon Musk zich onderscheidt door zijn onconventionele leiderschapsstijl, die zich richt op:
- Kleine, technisch sterke teams: Musk vermijdt grote, opgeblazen teams en geeft de voorkeur aan compacte, efficiënte groepen die technisch bekwaam zijn. - Directe betrokkenheid: In plaats van te leunen op hiërarchische structuren, kiest hij ervoor om rechtstreeks met ingenieurs en frontliniemedewerkers te communiceren, waardoor hij sneller kan handelen en innovatie stimuleert. - Intolerantie voor onderprestatie: Musk is snel in het herkennen en aanpakken van onderpresterende elementen binnen zijn teams, waarbij hij actie boven proces stelt. - Probleemoplossing in real-time: Hij staat bekend om zijn vermogen om direct knelpunten te identificeren en op te lossen, wat leidt tot snelle verbeteringen en aanpassingen. - Resultaatgerichtheid: Zijn focus ligt op het behalen van concrete resultaten, waarbij hij vaak persoonlijk toezicht houdt op kritieke projecten en initiatieven.
Wat vinden andere autobouwers van Elon?
Topgear had een aardig panel bij elkaar. Aan hen werd gevraagd wat ze van Elon Musk vinden. Los van de negatieve randjes van zijn sterke persoonlijkheid is de rode draad dat ze het unaniem eens zijn dat zonder Elon er gaan Tesla was geweest en er ook geen automobielbranche zo in transitie naar BEV.
Autodelen de toekomst?
Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur organiseerde een kennisshow over de succesfactoren voor elektrische deelauto’s. De doelstellingen, gepresenteerd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zijn ongetwijfeld legitiem en richten zich op de voordelen van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en de daaraan gekoppelde doelen voor het veranderen van mobiliteitsgedrag. Er bestaan diverse vormen van autodelen, die voornamelijk effectief zijn in grote steden met een hoog aantal gebruikers. Een veelvoorkomend nadeel van de meeste deelauto-modellen is dat je zelf naar de auto toe moet gaan, hetzij naar een vaste parkeerplaats of door in de app te zoeken waar een beschikbaar voertuig staat. Essentiële randvoorwaarden zijn laadinfrastructuur en voorlichting aan gemeenten over hoe het autodelen gestimuleerd kan worden.
In de visie van Elon Musk zullen in de toekomst alle auto's functioneren als deelauto's in de vorm van robotaxi's. Met behulp van een app kun je eenvoudig een auto oproepen om van punt A naar B te reizen, waarbij je betaalt per kilometer. Dit maakt het bezit van een eigen auto voor veel mensen overbodig. De transitie in mobiliteit beperkt zich dus niet alleen tot de overstap van voertuigen met een interne verbrandingsmotor (ICE) naar batterij-elektrische voertuigen (BEV), maar omvat ook de overgang van zelf rijden naar zelfrijdend, en uiteindelijk naar het delen van voertuigen of betalen per kilometer in plaats van het bezitten van een eigen auto. Deze drie fasen zullen elkaar overlappen en beslaan mogelijk een periode van 15 tot 20 jaar.
Huidige peuters gaan geen rijbewijs meer halen
Ik durf te wedden dat kinderen geboren na 2020 geen rijbewijs meer nodig zullen hebben om aan al hun mobiliteitsbehoeften te voldoen. Over 15-20 jaar is het goed mogelijk dat je niet eens meer zelf mag rijden op de openbare weg. In de periode daarvoor zullen er al wegen en tunnels zijn die niet toegankelijk gaan zijn voor auto's die niet zelfrijdend zijn. Het kan nog zo'n 5 jaar duren voordat de maatschappelijk en politieke discussie hierover echt losbarst, maar uiteindelijk wordt een datum in de toekomst vastgesteld waarop handmatig rijden niet meer is toegestaan.
Supervised FSD
In de VS krijgt iedereen met een Tesla in zijn bezit nu 30 dagen gratis de beschikking over Full Self Driving (Supervised). Bij nieuw af te leveren Tesla’s of na een service krijgt de eigenaar instructie door een servicemedewerker. Het woord Beta is vervangen door “supervised”. Tesla wijst er op dat het geen autonoom rijdend voertuig is, maar dat de auto zelfstandig door het verkeer navigeert dat wel vraagt aan de bestuurder om constant toe te zien op een correct gebruik en in te grijpen indien nodig. Tesla probeert op deze manier iedereen kennis te laten maken met het systeem. Dit zal zeker het aantal abonnementen of aankoopbeslissingen doen toenemen. Een hiermee ook steeds meer trainingsdata voor de neurale netwerken genereren die het systeem steeds beter maken. Op weg naar het kunnen verwijderen van de “supervisie” en de compact Tesla zonder stuur!
In onderstaande video een Uberrit uitgevoerd met de huidige versie van FSD met de Uberdriver als Superviser.
FSD Europa
Met alle indrukwekkende beelden die we zien van FSD Beta V12 of Supervised Full Self Driving zoals het nu blijkbaar officieel gaat heten, blijf ik het maar regelmatig herhalen: we zullen dit NIET direct ook zo in Europa krijgen. De UNECE beschouwt FSD van Tesla, hoe technisch geavanceerd ook, als een DCAS-systeem dat onder SAE level 2 valt. Kenmerkend is dat het een bestuurder ondersteund systeem is en dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk is. Dat betekent dat laterale bewegingen mogelijk zijn, maar dat aangetoond moet worden dat de bestuurder bewust is van die te maken beweging en deze bevestigt. Het ziet ernaar uit dat een actieve controle van hands-on en eyes-on niet voldoende gaat zijn! De beweging moet actief bevestigd worden. Ik heb hierover met de zelfgemaakte GPT met de UNECE-regels vele chats gehad! De GPT is openbaar, helaas alleen toegankelijk voor mensen met een betaalde toegang tot ChatGPT. Sorry, kan ik niet veranderen! |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
April 2024
Categorieën |