In deze blik op de week aandacht voor meer details van de Model Y, de verkoop start in Europa, de E-tractors komen er aan, de Cybertunnel in gebruik, de eerste 2025 software-update en nog veel meer... Dall-E maakte onderstaande afbeelding.
Launch Series Model Y nu te bestellen
Na China kan nu ook in de VS en in Europa de vernieuwde Model Y besteld worden. Deze Launch Series versie is in Europa voor nu alleen als Long Range AWD te verkrijgen. De eerste leveringen zijn al in maart. De huidige Model Y is ook nog steeds te bestellen, behalve in de RWD uitvoering. Vanaf 31 januari (of kort daarna) is de nieuwe Model Y in de Tesla Stores te bewonderen.
De Launch Series heeft een prijs van € 61.990. Dat is fors meer dan de LR AWD van de vorige generatie, maar wel met een trekhaak, acceleratie boost, Solid Black of Quicksilver, 20 inch velgen en extra Launch Series details inbegrepen. Dus best een leuke deal als je deze extra’s sowieso had willen aanvinken. Wil je een andere versie van de vernieuwde Model Y dan moet je nog even geduld hebben.
Wat is er allemaal verschillend tussen de oude en nieuwe Model Y?
Op X maakte Sawyer Merrit een mooi overzicht van alle veranderen aan de Model Y. Het zijn toch wel een fors aantal verbeteringen die Tesla ook als merk een stuk volwassener maakt. De kwaliteit is hoog!
Ook de eerste reviews van de vernieuwde Model Y druppelen binnen. Nog niet rijdend, maar wel met veel details over alle veranderingen.
Tesla zelf bracht ook een nieuwe video uit.
De Model Y heeft een haat-liefde verhouding met een hoedenplank. Eerst zat hij er niet op. Aanname was dat de meesten hem toch in de garage leggen. En de achterruiten zijn geblindeerd, dus voor inkijk hebben ze geen nut. Na veel commentaren kwam er een versie die weliswaar slim bedacht was qua opvouwbaarheid, maar dan weer in de weg ligt als hij plaats moet maken voor bagage. In de refresh van de Model Y kan de hoedenplank nu netje opgeborgen worden. Is het nu naar ieders tevredenheid opgelost?
En als laatste over de vernieuwde Model Y. De elektrisch bedienbare achterbank is niet alleen vanuit de achterbak te bedienen, maar ook vanaf de zijkant van de stoel. Als de bankleuning afklapt dan gaat de voorstoel een stukje naar voren zodat de rugleuning niet tegen de achterkant van de stoel aan komt. Mooi!
Tesla bereidt de massaproductie van Optimus voor Tesla werkt aan de grootschalige productie van hun humanoïde robot, Optimus. Volgens geruchten uit Chinese sociale media verwacht Tesla tegen het einde van dit jaar 600 eenheden per week te produceren, wat neerkomt op 30.000 per jaar. Tesla zou al orders hebben geplaatst bij toeleveranciers, met de productie naar verwachting in Gigafactory Texas. Een deel van de onderdelen, zoals actuatoren, wordt intern geproduceerd, terwijl andere van Chinese leveranciers afkomstig zijn. Optimus wordt in eerste instantie ingezet binnen Tesla’s eigen fabrieken, bijvoorbeeld voor eenvoudige taken zoals schoonmaak en assemblage. Analisten verwachten echter dat Tesla snel externe klanten zal zoeken, aangezien het aantal robots dat intern nodig is beperkt blijft. Er is zeker niet genoeg werk voor 30.000 robots. Sectoren zoals logistiek en onderhoud bieden veel potentie voor commerciële toepassingen. Benieuwd wie hun eerste partner wordt.
Cybertrucks geboortekanaal Met de nodige vertraging is dan nu toch de Cybertunnel operationeel. Dit geboortekanaal brengt de Cybertruck direct van de band naar de end of line facility. Het is toch wel goed bedacht om het uiteinde van de tunnel uit te laten zien al een Cybertruck. Maakt het toch net allemaal wat meer futuristisch. Binnenkort wordt naar verwachting de RWD versie van Cybertruck aan het gamma toegevoegd en dan zal de vraag naar dit interessante voertuig ongetwijfeld verder toenemen.
Autonome ritjes en draadloos opladen? Joe Tegtmeyer, de drone pilot die regelmatig over Giga Texas vliegt, maakte onderstaande foto. De speculatie is dat Tesla hier een draadloze oplader installeert voor de Cybercab. Deze Cybercab zien we al weken testen op het eigen terrein. Deze week zien we hem rondrijden zonder dat er volgauto achter rijdt. Deze week werd ook een versie gesignaleerd met wat leek op een stuur. Mijn vermoeden is dat ze een stuur en bedieningspedalen monteren om te voldoen aan de huidige wetgeving om als level 2 systeem (altijd direct kunnen ingrijpen, bestuurder verantwoordelijk) verder te kunnen testen. Het zal waarschijnlijk niet heel lang meer duren voordat we ze buiten de poorten gaan zien. We zien ook dat de uitgang van de Cybertunnel voorzien is duidelijke belijning en een stopbord. Gaan we binnenkort zien dat nieuwe Cybertrucks autonoom hun route rijden vanaf de productielijn naar de end-of-line facility?
Het wordt nog drukker bij de Superchargers
Met de vooruitgang in batterijtechnologie komen steeds meer voertuigen binnen bereik. Waar elektrische aandrijving eerst vooral populair werd in personenauto’s, zien we nu ook ontwikkelingen bij zwaardere voertuigen, zoals vrachtauto’s. Tesla’s Semi is daar een goed voorbeeld van. Maar ook in de landbouwsector beginnen de eerste stappen richting elektrificatie zichtbaar te worden. Natuurlijk zijn deze machines nog lang niet geschikt voor alle toepassingen, vooral niet als het gaat om lange werkuren of zware taken, maar het begin is er. Denk bijvoorbeeld aan elektrische tractoren voor kleinere boerderijen of machines die werken met een mix van batterij- en hernieuwbare energie. Het is duidelijk dat de komende jaren veelbelovend zijn voor elektrische voertuigen in allerlei sectoren. Wordt een tractor bij Tesla Supercharges straks een gemeengoed?
Hieronder een korte video met iets meer uitleg over de elektrisch Fendt.
Rechtszaak tegen invoerheffing
Tesla heeft zich aangesloten bij drie Chinese autofabrikanten die een rechtszaak hebben aangespannen tegen de Europese Commissie in Luxemburg vanwege invoerrechten op in China gemaakte elektrische voertuigen. Tesla, dat de Model 3 voor Europa in China produceert, kreeg de laagste invoerheffing van 8%, terwijl andere fabrikanten, zoals de Chinese partner van Volkswagen, SAIC, 35% moesten betalen. De Europese Commissie verdedigt deze tarieven met het argument dat Chinese subsidies hebben bijgedragen aan de wereldwijde dominantie van de Chinese EV-industrie. De Commissie verzamelde bewijsmateriaal in een anti-subsidieonderzoek dat een jaar duurde. Naast Tesla en de Chinese fabrikanten heeft ook een Chinese lobbygroep (CCCME) een zaak aangespannen. Als de rechtbank de exporteurs in het gelijk stelt, kunnen zij proberen hun verliezen terug te vorderen. De EU blijft ondertussen in gesprek met zowel de autofabrikanten als de Chinese overheid om een oplossing te vinden, waarbij mogelijke maatregelen worden besproken om het concurrentievoordeel door Chinese subsidies te compenseren.
Eerste software-update 2025 gesignaleerd
Terwijl de laatste 2024.45 update nog uitrolt, is de eerste update van 2025 gesignaleerd. De 2025.2 update omvat onder meer:
0 Opmerkingen
In de deze blik op de week natuurlijk aandacht voor een nieuwe Tesla-batterijpark in België, inductieladen, details van de Model Y, Tesla gaat Audi voorbij, de Y-productiestart in Berlijn, light- en droneshow in België en nog veel meer...
Details verlichting Model Y
Verleden week werd in China de vernieuwde Model Y gepresenteerd. Zowel de voorkant als de achterkant zijn opvallend, met een ledstrip over de hele breedte. Over de voorkant is vooral discussie waarom het geen doorlopende strip is, maar juist twee kleinere aan de buitenkant en één bredere in het midden. De eerste van de drie op de foto hieronder. De tweede is de oplossing voor de Cybercab en de derde voor de Cybertruck. Welke is de mooiste?
De ledstrip aan de achterzijde lijkt niet veel anders dan bij andere auto’s. Toch blijkt dat een bijzondere oplossing te zijn met een soort indirecte verlichting. Op de website noemt Tesla het “Distinctive Lighting”; het eerste indirect reflecterende carrosseriepaneel-achterlicht in zijn soort. Op onderstaande 3D-animatie wordt het allemaal wat duidelijker. Let ook op de diffuser. Steekt redelijk ver uit.
Osborn-effect
Geen woord van Elon Musk op X over de lancering van de nieuwe Model Y in China. Dat heeft niets te maken met het feit dat hij Tesla geen aandacht geeft omdat hij veel tijd aan de politiek besteedt, maar eerder met de strategie om nog zoveel mogelijk auto’s van de huidige generatie te verkopen voordat wordt overgestapt naar de vernieuwde Model Y. Dit zogenaamde Osborne-effect wordt ook deels opgevangen door kortingen aan te bieden. In plaats van de afgeschafte SEPP-subsidie geeft Tesla nu zelf € 2.950 korting in Nederland en € 5.000 in België (zie voorwaarden). Bestel je via een referral (zie hoe bestellen), dan krijg je daarbovenop nog eens € 500 korting. Dat maakt het voor velen toch nog aantrekkelijk. De huidige generatie blijft immers een bijzonder begerenswaardige verschijning.
De grootste in China Ofschoon de media ons anders willen doen geloven, spreken de cijfers voor zichzelf. Het aantal verkochte BEV’s is wereldwijd met 19% toegenomen. De BEV is helemaal niet op zijn retour, en Tesla al helemaal niet! Tesla verkocht in 2024 weliswaar 1% minder auto’s dan het jaar daarvoor, maar in termen van kWh batterijen (auto’s + batterijopslag) juist meer. Tesla is in China het bestverkopende automerk van 2024, en niet alleen onder BEV’s! Het lijkt erop dat Tesla de statusrol heeft overgenomen van de Duitse automerken. In China zijn immers heel wat lokale automerken actief, vaak met goedkopere modellen. Toch doen de Model Y en Model 3 het daar bijzonder goed. Van de vernieuwde Model Y worden hoge verwachtingen gekoesterd. Naar verluidt zijn er 50.000 exemplaren verkocht op de eerste dag! En dan moet het FSD-tijdperk nog beginnen. Bovendien komen er nog goedkopere varianten en een compacte Tesla aan.
Tesla gaat Audi voorbij!
We hebben jarenlang gehoord dat Tesla zou moeten inpakken zodra de gevestigde autobouwers elektrische auto’s gingen produceren. Goed nieuws op dat vlak: in 2024 ging Tesla zelfs Audi voorbij in het aantal verkochte auto’s! Audi, dat toch serieus heeft geprobeerd een plek te veroveren in de BEV-markt, zag zijn verkopen met 12% dalen. Hoofdzakelijk door tegenvallende ICE-verkopen in China. Ze zullen BEV’s nu echt moeten prioriteren boven ICE-modellen!
Tesla zelfs in Duitsland op één
In 2024 was Tesla het bestverkopende BEV-merk onder consumenten in Duitsland, met 21.730 verkochte auto’s. Dit blijkt uit een recente analyse die @alojoh op X deelde. Hij onderzocht de verkoopcijfers van verschillende merken, waaruit blijkt dat Tesla Volkswagen heeft overtroffen, dat op de tweede plaats eindigde.
Interessant is dat Tesla vooral succesvol was bij particuliere kopers: 58% van hun verkopen ging naar consumenten, terwijl slechts 31% van de BEV-verkopen van de VW Group aan particulieren werd gedaan. Dit toont aan dat Tesla een sterke aantrekkingskracht heeft op de Duitse consument. Dit is opvallend, omdat de Duitse markt uniek is door de voorkeur van commerciële kopers, die door belastingvoordelen bijna twee keer zo belangrijk zijn als particuliere kopers.
De analyse van AJ benadrukt verder dat de VW Group, met 41.591 verkochte BEV’s aan consumenten, de grootste EV-producent was dankzij de kracht van vijf merken binnen de groep: Volkswagen, SEAT, Skoda, Audi en Porsche. Deze merken boden samen 18 verschillende modellen aan, wat hun marktpositie versterkte. De cijfers laten een duidelijke trend zien op de Duitse markt: terwijl Tesla excelleert bij consumenten, heeft de VW Group een sterkere positie bij commerciële kopers.
Productie pauze
Tesla pauzeert de Model Y-productie in Giga Shanghai tijdelijk voor ongeveer drie weken, van 22 januari tot 14 februari, om de productiefaciliteiten te optimaliseren en zich volledig te richten op de nieuwe Model Y. Deze werd op 10 januari officieel gelanceerd in China en andere markten in de Azië-Pacific, hoewel Giga Shanghai al maanden bezig was met proefproductie. We hebben beelden gezien van trailers vol met de nieuwe Model Y, vooral in nieuwe kleur Glacier Blue. Deze auto’s zijn ongetwijfeld onderweg naar de Tesla stores. Tegen de tijd dat ze er zijn en door consumenten te bezichtigen is, zal de productie op volle gang komen.
Daarnaast gaat ook de Model 3-productielijn kort stil, van 26 januari tot 3 februari, voor gepland onderhoud. De pauze valt samen met Chinees Nieuwjaar, een periode waarin veel bedrijven sluiten. Op deze manier minimaliseert Tesla verstoringen en optimaliseert het de productielijnen. Ik verwacht niet dat Model 3 uiterlijke aanpassingen krijgt, ofschoon een ledstrip aan de voorkant hem wel meer een lijn zou brengen met de Model Y, Cybertruck en Cybercab.
Proefproductie Giga Berlijn
Ook in Giga Berlijn is de proefproductie van de vernieuwde Model Y begonnen. Het traject zal vergelijkbaar zijn met dat van Shanghai, maar waarschijnlijk sneller verlopen omdat de eerste uitdagingen in China al zijn opgelost. Ook in Berlijn wordt verwacht dat er een productiestop zal volgen voor de huidige Model Y, zodat volledig kan worden overgestapt naar de vernieuwde versie. Over de exacte tijdlijn is echter niets bekend. Wat wel zichtbaar is, is dat in de configurator voor Taiwan (voertuigen uit Giga Berlijn) de maand mei wordt aangegeven als leverdatum. Dit komt overeen met de Nederlandse configuratie voor de Model Y RWD.
Wereldrecordpoging Tesla Lightshow
De Tesla Owners Clubs van België en Nederland organiseren in samenwerking met Electrify Europe en met ondersteuning van Tesla, Inc. de Tesla Lightshow 2025. Dit unieke evenement, waarbij Tesla’s hun verlichting op maat van muziek laten ‘dansen’, brengt honderden Tesla-enthousiastelingen uit heel Europa samen. De organisatoren willen geschiedenis schrijven door de grootste gelijktijdige licht- en drone-show ter wereld te creëren. Honderden Tesla’s zullen een perfect gesynchroniseerde lichtshow opvoeren, speciaal gecreëerd voor dit evenement door de wereldwijd bekende Simon Pollock (XLightshows). Tegelijkertijd wordt een spectaculaire droneshow uitgevoerd door Dutch Drone Shows. Deze unieke combinatie van licht- en droneshow is nog nooit eerder vertoond. De wereldrecordpoging vindt plaats op zondag 23 februari 2025 op Droneport - Brustem Airport in Sint-Truiden, België. Deelname is gratis en staat open voor alle Tesla-eigenaren. Het evenement onderstreept gedeelde kernwaarden zoals innovatie, duurzaamheid en positieve aandacht voor elektrische mobiliteit. Registratie is verplicht via Tesla Light Show 2025 registratiepagina. Het huidige Europese record voor een Mega Tesla Light Show staat op naam van de Tesla Owners Club Finland, met 902 Tesla’s. Zal dit record verbroken worden?
Nieuwe tunnel in gebruik
De Westgate Station maakt deel uit van The Boring Company's Vegas Loop, een innovatief project dat een tunnelnetwerk van 68 mijl onder Las Vegas aanlegt voor passagierstransport met Tesla’s. Dit project wordt volledig privé gefinancierd, waardoor het traditionele regelgevingsprocessen voor openbaar vervoer omzeilt. Dit sluit aan bij Elon Musks visie om regulering te minimaliseren en innovatie te versnellen. De Vegas Loop is ontworpen om belangrijke locaties in Las Vegas met elkaar te verbinden, zoals casino's, Harry Reid International Airport en het stadscentrum. Het project heeft als doel de connectiviteit binnen de stad aanzienlijk te verbeteren en het reizen sneller en efficiënter te maken.
In de loop van dit jaar wordt verwacht dat voertuigen FSD volledig mogen gaan gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat, zodra de tunnelconfiguratie in Las Vegas over twee jaar volledig operationeel is en de Cybercabs autonoom door de tunnels bewegen, steden wereldwijd in de rij zullen staan om ook tunnels van The Boring Company onder hun stad aan te leggen. Deze combinatie van autonome voertuigen en innovatieve infrastructuur kan een revolutie teweegbrengen in stedelijk transport.
Deel twee over inductieladen
Recent is het eerste deel van The limiting factor-serie over het indicutieladen van de Cybercab aan bod geweest. Nu is deel twee verschenen. Draadloos laden maakt gebruik van resonante inductieve overdracht, wat de laadafstand vergroot en positionering minder kritisch maakt, hoewel nauwkeurige uitlijning de efficiëntie verhoogt. Veiligheidsrisico’s zoals oververhitting van metalen objecten worden beperkt door systemen zoals “Guardian detection”, en de elektromagnetische velden zijn niet schadelijk voor mensen. De SAE-standaard J2954 zorgt voor compatibiliteit tussen merken, terwijl Tesla mogelijk eigen aanpassingen doorvoert. Universele retrofit kits zijn kostbaar en complex, dus Tesla bereidt zijn voertuigen vanaf de fabriek voor op draadloos laden. Dat hebben wij de Cybertruck kunnen zien. Laadvermogen tussen 11 en 50 kW is haalbaar, maar snelladen vereist duurdere apparatuur. Interessant is de speculatie dat Tesla de infrastructuur gefaseerd gaat uitrollen: eerst voor particulieren en vlooteigenaren, vervolgens bij Superchargers, en uiteindelijk via nieuwe dedicated locaties. Lange termijn mogelijkheden zoals laadspoelen in straten of tunnels zijn technisch mogelijk, maar vereisen grote investeringen. Praktische aspecten zoals koeling en montage zijn goed geregeld, en voor de Optimus-robot weegt Tesla af tussen bedraad en draadloos laden op basis van efficiëntie en gebruik. Over het geheel genomen biedt draadloos laden veiligheid en compatibiliteit, met de grootste uitdaging in de infrastructuuruitrol. Voor meer details en context kun je de volledige video bekijken.
Megapacks in België
De Limburgse groenestroomproducent ESG uit Heusden-Zolder heeft de vergunningen en financiering rond voor zijn eerste batterijpark in België, een investering van 85 miljoen euro (zie hier). Het park, met een capaciteit van 75 megawatt (300 megawattuur), zal uit 82 Tesla-batterijcontainers bestaan en wordt gebouwd op een voormalige cementfabriek in Harmignies (Henegouwen). De oplevering is gepland voor eind dit jaar. ESG financiert het project met steun van Wallonie Entreprendre en een krediet van KBC. Het park genereert inkomsten via netbeheerder Elia en elektriciteitshandel. ESG werkt ook aan een tweede batterijpark in Wallonië, in Auvelais, dat eind volgend jaar klaar moet zijn. Naast deze projecten streeft ESG naar een verdubbeling van zijn zonne- en windcapaciteit van 666 megawatt naar 1.500 megawatt tegen 2027, goed voor de stroomvoorziening van een half miljoen huishoudens. Het bedrijf haalde hiervoor vorig jaar 100 miljoen euro groeikapitaal op. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Februari 2025
Categorieën |