In deze uitgave van Blik op week aandacht voor Tesla Vision, interviews met Isaacson over de biografie van Elon Musk, nieuwe functionaliteiten voor Wall Connector en nog veel meer.... Mobile Eye versus Tesla Vision De route van Tesla om het probleem van zelfrijdende auto's op te lossen kent meerdere radicale besluiten. Zoals het breken met Mobile Eye, het verwijderen van lidar, radar en sensors en uiteindelijk ook grote hoeveelheden geprogrammeerde C++ software. Nu zit men volledig op het spoor van AI! Door het voeden met kwalitatief hoogwaardige videobeelden (en niet zomaar random beelden) en een enorme rekenkracht, met onder meer DOJO, probeert Tesla nu het probleem definitief op te lossen. Met de demo van FSD V12 door Elon Musk hebben we kunnen zien dat ze goed op weg zijn. Maar er zeker nog niet zijn! Natuurlijk is er ook commentaar of zijn er bedenkingen bij de benadering van Tesla. Het is altijd goed om kritisch te zijn en vragen te stellen. Alleen de materie is zo complex, dat niet veel mensen echt begrijpen wat er “onder kap” allemaal gebeurt. In de video hieronder meer duiding. Het is aan Tesla om aan de autoriteiten niet alleen te laten zien dat het werkt, maar ook hoe. Transparantie is nodig om hiermee risico inschattingen te kunnen maken. Daarnaast zijn er natuurlijk ook commerciële en andere belangen. Als het Tesla lukt om in 2024 op de markt te zijn met een FSD product en de concurrentie is hier nog lang niet, dan kan dit grote gevolgen voor ze hebben. Bijvoorbeeld voor Mobile Eye. Op hun website een blog waarin ze hun commentaar geven op de aanpak van Tesla. Samengevat wordt betoogd dat een end-to-end aanpak noch noodzakelijk noch voldoende is voor zelfrijdende systemen. Hoewel op data gebaseerde methoden cruciale elementen zijn, moeten ze volgens de auteurs zorgvuldig worden ingebed in een goed geëngineerde architectuur. Dat is precies waar Tesla was en ze geconcludeerd hebben dat het niet gaat werken! Giga Shanghai produceert 2 miljoen auto’s Giga Shanghai liet verleden week weten dat ze de 2 miljoenste Tesla geproduceerd hebben. Dat zijn zowel de Model 3 als de Model Y. Om van 1 naar 2 miljoen te gaan werd 13 maanden over gedaan. In één van de modernste fabrieken ter wereld wordt de populairste auto wereldwijd geproduceerd. Met 99% lokaal geproduceerde onderdelen. Model 3 onthult in Nederland Afgelopen maandag werd in Utrecht het doek getrokken van de vernieuwde Model 3. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn. Ik was in Noorwegen. Uiteraard daar heel veel elektrische auto’s gezien en vooral heel veel Tesla’s. Maar dat terzijde. De eerste boten met de nieuwe Model 3’s vanuit Shanghai zullen begin Q4 aankomen in Europa. Dus nog een paar weken geduld voordat de Model 3 op de Nederlandse en Belgische wegen te zien zal zijn. In de eerste Tesla Stores verschijnt nu al een demo van de Model 3. Over een paar weken zullen ze overal te zien zijn! Interviews van Lex Friedman en Rob Mauer met Isaacson Deze week verscheen de biografie van Elon Musk door Walther Isaacson. Walther werd separaat geïnterviewd door Lex Friendman en Rob Mauer van Tesla Daily. Beide interessante gesprekken. Lex zal binnenkort zijn vriend Elon in een podcast hebben. Hiermee hem ook een kans te geven te reageren op wat de media te melden hebben over de biografie.
Tesla’s in brand gestoken In Frankfurt zijn deze week 15 Tesla’s op een parkeerplaats in brand gestoken door actievoerders. Het gaat dus niet om spontaan in brand gevlogen Tesla zoals ongetwijfeld wel ergens gesuggereerd zal worden. De groep actievoerders is tegen het gebruik van kobalt en lithium in EV’s, tegen wat Elon Musk doet met Neuralink en SpaceX. Eigenlijk zijn ze tegen alles. Hun verklaring is opgenomen in onderstaande tweet van Fred Lambert op X. Cybertruck en krassen De afgelopen weken gaat er geen week voorbij zonder berichtgeving over de Cybertruck. Er blijven maar beelden opduiken van Cybertrucks op trailers, op testlocaties, enz. Erg benieuwd hoe en vooral natuurlijk wanneer Tesla de eerste afleveringen gaat doen. Wordt waarschijnlijk wel bijzonder nu men toch al weken Cybertrucks aan het verplaatsen is. Kiezen ze voor een "big bang" en dat de Cybertruck direct in heel de VS zichtbaar is! Cybertrucks zijn gemaakt van roestvrij staal. Natuurlijk al niet erg gevoelig voor parkeerdeuken en dergelijke. Mogelijk dat Tesla de optie gaat bieden de Cybertruck van coating te laten voorzien waardoor contact met alles met een lagere hardheid dan die van diamant, de auto ongevoelig maakt voor krassen. Techreuzen en Senaat discussiëren over een AI-waakhond De grote techreuzen waren afgelopen opgeroepen om samen met het Senaat te praten over de AI ontwikkelingen en de nut en noodzaak van een AI-waakhond. Naast Elon waren en nog een paar grote namen aanwezig, zoals Bill Gates en Mark Zuckerberg. Het ziet er naar uit dat de politiek doorkrijgt dat er zo’n waakhond gaat komen. Moet dan wel op een wereldschaal om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Wall Connector in app De 3e generatie van de Wall Connector heeft wifi. Tot nu toe werd deze optie alleen gebruikt om firmware-updates uit te voeren. Verleden week zagen we in een bericht van de Hilton Hotel keten dat ze met Wall Connectors op 2.000 locaties in Noord-America destination charging gaan aanbieden. Vijf of meer Wall Connectors bij elkaar maakt dat men een eigen tariefplannen kan maken. Maar ook een particulier met maar één Wall Connector krijgt nu functionaliteit door de wifi-connectie mogelijkheid. In een volgende Tesla-app update komt de functionaliteit dat er schema’s gemaakt kunnen worden waarbinnen de connector niet gebruikt kan worden. Of andersom, wanneer wel. Kan natuurlijk in de auto zelf, maar dat geldt alleen voor Tesla’s. Ook worden er overzichten bijgehouden van start- en eindtijden van het laden en hoeveel kWh toegevoegd werd. Elon via starlink verbinding in All-in-Podcast Wederom een live-demo van Elon. Ditmaal niet van FSD Beta V12 via X, maar vanuit zijn privé-vliegtuig via een starlink verbinding nam hij live deel aan een interview met een zaal vol publiek. Dat ging echt probleemloos en met een hoge kwaliteit beeld en geluid. Nog even en dan is er wereldwijd overal snel en stabiel internet. In de lucht, op het land, op het water en in de ruimte. Zoals ik al schreef, was ik afgelopen week in Noorwegen. Dat was per boot. De Holland Amerika Lijn voorziet wel in (betaalde) wifi voor zijn passagiers, maar is niet breed beschikbaar voor videobeelden en al helemaal niet voor een streaming diensten als Netflix, e.d. Regelmatig ook connectieproblemen door satellietsignaal onderbrekingen. Ook de cruise-industrie gaat de overstap maken naar Starlink of Starlink toevoegen aan bestaande satellietverbindingen voor alle wifi-connectiviteit aan boord. In het interview overigens geen echt nieuws. Musk geeft een toelichting op de situatie rondom Starlink en de Oekraïne, het conflict met ADL op X en een paar Tesla gerelateerde items. Beeldkwaliteit repeatercamera’s wordt beter
Een Tesla is voorzien van 8 camera’s. Deze zijn er primair voor de Tesla Vision functionaliteiten, zoals autopilot, full self driving, auto park en dergelijke. Dus feitelijk geoptimaliseerd voor beeldverwerking. Dat is wat anders dan de kwaliteit nodig voor het menselijk oog. Op verzoek van Tesla eigenaren hebben de camera’s in de loop van de tijd ook andere functionaliteiten gekregen dan hun primaire Tesla Vision taak. Zoals Sentry of dodehoek beelden. Nieuwe kopers weten niet beter en verbazen zich over de matige kwaliteit van de beelden of de reflectie van een knipperlicht. Eerdere Tesla kopers zagen nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden. In update 2023.32.1 krijgen de camera’s in voorspatborden een betere kwaliteit voor het menselijk oog. Ze zien er minder “Oostblok-achtig” uit. Ook HW4 zorgt voor een verdere verbetering van de kwaliteit.
2 Comments
In deze blik op de week wederom aandacht voor de vernieuwde Model 3, Hilton gaat Tesla, Giga Berlijn per trein bereikbaar, Elon over AI en nog veel meer... De Tesla-familie voor nu compleet Onderstaande foto werd door het Tesla-kanaal op X geplaatst. Alle modellen op één trailer, voortgetrokken door een Tesla Semi. We kunnen net niet zien of Optimus in de Semi zit! Treinstation Giga Berlijn in gebruik genomen De afgelopen maanden hebben we de bouw kunnen volgen van de spoorlijn en het treinstation bij Giga Berlijn. Deze week vond de opening plaats van een spoorverbinding welke personeel gratis naar de fabriek moet brengen. Het station ziet er gelikt uit. Uiteraard zonnepanelen, ledstips en aan de kopse kanten driehoekige led-schermen met beelden van het productieproces. Op de dronebeelden is goed te zien dat ze het einde van bouwfase 1 aan het naderen zijn. De infrastructuur met parkeerplaatsen, wegen en dus het treinstation is nagenoeg klaar. Ook de hoofdingang is ver klaar. Het ziet er allemaal minder chaotisch uit. Maar zoals verleden week kort toegelicht, de plannen voor de verdere uitbouw liggen klaar. Dat maakt dat we de komende jaren kunnen gaan volgen hoe de productiefaciliteiten voor voertuigen op het generatie III platform, optimus, batterijen en andere producten vorm krijgen. Model 3 en Model Y op IAA Tesla is niet zo van de auto shows. Op de Detroit Autoshow de komende zijn ze niet.Als ze er al staan, dan zijn het bescheiden stands. De producten moeten voor zich spreken en aandacht trekken kan ook via andere kanalen. Toch verscheen Tesla deze week met de Model 3 en Model Y op de IAA in München. De Model Y uit Giga Berlijn kennen de Duitsers natuurlijk wel. Maar ze hadden wel min of meer de primeur met de vernieuwde Model 3 uit Giga Shanghai. Deze trok natuurlijk veel aandacht! Op social media gingen de foto’s rond met de CEO’s van NIO en BYD op de Tesla stand. De vernieuwde Model 3 wordt heel goed ontvangen, ook door de main-stream autobladen. Je kan simpelweg niet meer om Tesla heen. En ook niet meer met goed fatsoen negatief zijn om de BEV-revolutie af te remmen. Nagenoeg alles klopt aan deze auto. Op de punten waar ze in het verleden nog wel eens kritiek kregen, is nu geanticipeerd. Of door Tesla zelf, door de kwaliteit en/of functionaliteit te verbeteren. Of door de consument zelf. Met name dat laatste is bij Tesla aan de orde. We moeten gewoon wennen aan alle veranderingen welke Tesla te weeg brengt in onze zo geliefde wereld van auto’s. Alles gaat anders. Wij mensen zijn niet zo van het veranderen. Dat gaat over verschillende fasen en begint vaak met weerstand en ongeloof. Waar de hele autowereld nu weer over “valt” is het verdwijnen van de bedieningshendels. Met name die voor de richtingaanwijzers. Een mooi voorbeeld van een eerste reactie op een verandering. Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ik denk dat we het gewoon zelf moeten gaan ervaren hoe het werkt zonder bedieningshendels en dat het vooral wennen is. Totdat je niet meer in gaten hebt dat het vroeger anders was. De situaties waarin het mogelijk lastig kan zijn, zijn natuurlijk sowieso verreweg uitzonderingen. Wat hebben we gemist aan de vernieuwde Model 3? De afgelopen week zijn we overspoeld met beelden en nieuwe informatie over de vernieuwde Model 3. Wat hebben we verleden gemist? Verrassend is dat Tesla een dode hoek waarschuwing heeft toegevoegd door in de speakers in de driehoek van de deur een rood led-licht te laten branden. Een slimme oplossing. Hoe het in de praktijk werkt is afwachten. Wat we ook gemist hebben is dat er ook nog fysieke knoppen zijn om de rijrichting te kiezen. Dus naast dat in principe de AI probeert de juiste rijrichting te kiezen of dat op het scherm de rijrichting gekozen worden, kan dat dus ook met knoppen, opgenomen in de interieurverlichting in het dak van de auto. Bij de Model S/X zitten deze buttons overigens in de middenconsole. Wat missen we aan de Model 3? Ofschoon de Model 3 een meer dan complete uitrusting kent, zijn er nog altijd wel een aantal items die missen. Er is geen elektrisch bediende frunk, een zogenoemde powerlift, zoals op de achterklep. Wel heeft Tesla een systeem toegevoegd om voetgangers te beschermen door de motorkap om hoog te laten komen om hiermee de impact te reduceren. De knie-airbags zijn verdwenen en vervangen door een centrale airbag. Ook een HEPA-filter zit er niet in. De achterbank heeft wel geperforeerde zetels, maar het ontbreekt aan ventilatie op de achterbank. Of zit het er wel in, maar volgt een activatie later alsnog via de software? Ik denk het niet. De voorstoelen hebben ook geen massagefunctie, zoals in de Model S/X. Ondanks dat het onderstel is aangepast blijft voor sommigen luchtvering tot echt een gemis. Misschien zien we die wel in een Plaid variant. Wat we ook (nog) missen in de optie om een Yoke stuur te kiezen. Yoke-stuur duurder geworden De optie voor de Yoke werd deze week duurder voor de Model S en X. Van eerst de standaard, tot een gratis keuze optie naast een traditioneel stuur, naar een kleine meerprijs, naar nu een optie voor € 1.000. Ik denk dat ze beter het Yoke stuur naar de shop kunnen verplaatsen en dan achteraf bij een Service Centrum op de modellen zonder bedieningshendels de Yoke gemonteerd kan worden. Verschil in rijbereik op 18 inch of 19 inch De vernieuwde Model 3 laat in configurator standaard het WLTP rijbereik zien van de RWD op de 19 inch NOVA-velgen. De 513 km wordt 544 km als bij wielen de 18 inch Photon-velgen gekozen worden. Bij de Long Range hetzelfde. De 18 inch zijn goed voor 678 km en de 19 inch voor 629 km. Maakt het wat uit? Daar waar WLTP voor is bedoeld, zeker. Je kan dan BEV’s onderling vergelijken onder dezelfde omstandigheden. Ofschoon dat natuurlijk niet zo veel zegt over het feitelijk rijbereik in de werkelijke rij-omstandigheden in jou situatie. Alle uitvoeringen van de Model 3 hebben nu een rijbereik welke langer is dan een gemiddelde blaas tijdens een lange autorit kan volhouden! Zeker als je wat ouder bent. We willen altijd alles over rijbereik weten, maar misschien is een beetje kennis over de werking van de blaas ook handig om rijbereik in perspectief te plaatsen. Grapje! Voer je de noodzakelijke sanitaire stop uit bij een supercharger dan kan je de RWD met 170kw laden en de LR met een piek van 250kw. Een kwartier later heb je zeker weer 200km of meer aan boord bijgeladen. Destination Charging Tesla heeft met de derde generatie Wall Connector Wifi toegevoegd en via de software de mogelijkheid gecreëerd om bij minimaal vijf en meer Wall Connectors een eigen tariefplan aan te bieden voor de gebruikers van die laadpalen. Een Wall Connector kost in NL € 500. Aanmerkelijk lager en vooral eenvoudiger in het gebruik dan alternatieven. Toch schiet het niet erg op met de uitbreiding van de destination chargers. Daar komt in de VS nu verandering in. Deze week werd duidelijk dat de Hilton hotelketen in de Noord Amerika tot 20.000 van de Wall Connectors gaat plaatsen bij circa 2.000 hotels. In de VS is dat een universele wall connector met zowel de NACS als de universele J1772. Nu er één schaap over de dam is, zullen er meer volgen. Net als bij de Superchargers zal Tesla ook voor wat betreft laadpalen op bestemmingen een dominante partij gaan worden. Gewoon door de lage prijs, eenvoud van bediening en via de software de optie om eenvoudig maatwerk tariefplannen te maken. Als ondernemer ben je dus niet afhankelijk van een tussenpartij met een eigen verdienmodel in ruil voor het “ontzorgen”! Door dat ontzorgen zijn de laadtarieven dan voor de gebruikers vaak weer onnodig hoog of onduidelijk! En wordt het bijna niet gebruikt. Met thuisladen, Supercharging en laden op bestemming van Tesla wordt het een kinderspel. Biografie van Elon Musk De komende week verschijnt de langverwacht biografie van Elon Musk, opgetekend door Walter Iscaacson. Er zullen heel wat zaken aan de orde komen die in de media een andere lading krijgen. Deze week begon het al met de rol van Musk met zijn starlink-satelieten in de Oekraïne-oorlog. Er staan gewoon veel belangen op het spel als de wereld van communicatie, mobiliteit en energievoorziening op de schop gaat! In Time een mooie passage uit dit boek. Een must read! Het laat zien hoe bezorgt Elon is over de AI ontwikkelingen. Hij was er bij toen de jongens met de brains en het geld met AI aan de slag gingen. Dat is wat anders dan in wetenschappelijk wereld in modellen en concepten experimenteren. Dat Elon niet de enige is die erg bezorgd is, is inmiddels bekend. Er is wel enige beweging op weg naar een AI-waakhond, maar het gaat erg traag. Ik denk doordat er maar weinig mensen op de wereld zijn die het potentieel van AI goed kunnen doorgronden, omdat je echt diepe kennis moet hebben van de noodzakelijke hard-en software, energiecapaciteit, aantal menselijk talenten, e.d. om te begrijpen hoe het werkt, hoe het zich zou kunnen gaan ontwikkelen, de exponentialiteit van een disruptieve verandering en wat de consequenties dan kunnen zijn. Dat Elon een eigen AI bedrijf is gestart om tegenwicht te bieden aan Google en Microsoft moeten we volgens mij niet zien als een commercieel belang. In tegendeel zelfs. Meer in het belang van de mensheid. De toekomst gaat het leren! Zwarte trim dof geworden door een autowasstraat? Ik kwam onderstaande video tegen waarin een tip gegeven wordt om een dof geworden zwarte trim weer te laten blinken. Ik heb geen idee of dit voor veel Tesla-eigenaren een probleem is, maar mocht het zo zijn, dan is het misschien de moeite waard om even te kijken, De Model 3's komen er aan! Giga Shanghai is inmiddels de vernieuwde Model 3 volop aan het produceren. Op onderstaande video is te zien dat ze klaar staan om verscheept te worden. In oktober gaan we ze op de Europese wegen zien. Wil je een Model 3 bestellen dan is er momenteel geen referralbonus voor koper en/of Tesla-bezitter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2023
Categorieën |