In deze blik op de week aandacht voor de komst van robotaxi's, informatie over batterijdegradatie, UNECE regelgeving gaat toch fors beperken, rechtsgestuurde Model Y's uit Berlijn en nog veel meer...
Robotaxi’s komen er aan!
Waar ik dacht dat het grote nieuws van deze week de lancering van de Model 3 Ludicrous zou worden (helaas niet), werd het de datum waarop Tesla zijn langverwachte Robotaxi gaat onthullen! Op 8 augustus 2024! Dit bericht van Elon kwam na een reeks van berichten, met Reuters als bron, dat Tesla de ontwikkeling van de compacte Tesla had uitgesteld en prioriteit geeft aan de robotaxi. In dit kader zijn twee zaken van belang. Ten eerste, het derde generatie Tesla-platform, met de unboxed-productiemethode en de interne projectnaam “Redwood”, zal meerdere voertuigen/varianten ondersteunen. Ten tweede is Elon door zijn VP Directors overgehaald om naast de Robotaxi ook een versie met stuur te ontwikkelen. Gezien de razendsnelle ontwikkelingen van FSD, is het duidelijk dat Elon de lancering van de robotaxi’s wil versnellen. Maar dit betekent echter niet dat een compacte Tesla met stuur (Model 2?) van de baan is. Elon liet weten dat het Reuters bericht niet klopt, wat echter niet ontkent dat Elon voorrang heeft gegeven aan de robotaxi's boven een compacte Tesla.
Europa loopt gevaar!
We zien verderop in deze blik op de week dat FSD Supervised, zoals we dat nu in de VS zien, in Europa en bij andere bondgenoten van de UN met de nieuwe DCAS-regelgeving maar zeer beperkt gaat functioneren. Eigenlijk vat onderstaand plaatje het allemaal samen! De FSD ontwikkeling gaat echt niet alleen over verkeersveiligheid of de emotie van het mogelijk niet meer zelf mogen rijden in de toekomst. De maatschappelijke en economische impact is zeer groot. Op het einde van deze Blik op de week een nadere beschouwing!
Batterijdegradatie
Afgelopen week was er hier speciale aandacht voor Model 3's uit 2019 die een aanzienlijke mijlpaal hebben bereikt en dit jaar massaal op de markt komen vanwege aflopende leasecontracten. We hebben kunnen constateren dat de Model 3 in de praktijk een betrouwbare auto blijkt te zijn. Afgezien van eventuele draagarmen, die vaak al onder garantie zijn vervangen, en enkele kleine kwesties, vereist de auto geen periodiek onderhoud of is er geen sprake van zeer kostbare reparaties. Een vraag die echter altijd blijft hangen, is de degradatie van de batterij. Onderstaande video biedt een overzicht van gegevens over de batterijen in verschillende Tesla-modellen, verzameld met software van derde partijen (dus niet van Tesla zelf). Deze gegevens schetsen een beeld waarin de degradatie van de batterij zeer beperkt is en voornamelijk plaatsvindt in het eerste jaar, om vervolgens redelijk stabiel te blijven in de daaropvolgende jaren.
FSD dataverzameling gaat hard
Tesla plaatste onderstaande afbeelding op X. Het laat de exponentiële groei zien van het aantal kilometers met FSD gereden. Een groei van 50% in de laatste 90 dagen! Nu iedere Tesla met HW3 in de VS een maand FSD mag uitproberen gaat het snel! Benieuwd wat de “take-rate” gaat zijn na deze periode: hoeveel mensen besluiten om de FSD-suite a $ 12.000 te gaan kopen.
Om Amerikanen te informeren over hoe ze FSD Supervised kunnen gebruiken brachten ze onderstaande tutorial uit!
Wat als het imiteren niet meer voldoende is?
Als je de FSD (S) video’s in de VS hebt gezien, dan zie je dat deze Tesla's verbazingwekkend goed rijden. Ze benaderen bijna het niveau van menselijke bestuurders. Maar wat als we verder willen gaan dan de menselijke capaciteiten? Dit is een uitdaging waar Andrej Karpathy indirect over spreekt in onderstaande video met duiding van YouTuber Dr. Know-it-all.
Volgens Andrej is het essentieel om te kijken naar methoden die verder gaan dan enkel het imiteren van menselijke bestuurders. Hij suggereert dat we op het punt staan waarbij imitatieleren (het nadoen van menselijke bestuurders) niet langer voldoende is. In plaats daarvan moeten we overgaan op zelflerende systemen die hun eigen 'psychologie' ontwikkelen, los van menselijke vooringenomenheid.
Dit betekent dat we moeten experimenteren met versterkend leren en agent-gebaseerde aanpakken die de voertuigen in staat stellen om zelfstandig te leren van hun ervaringen, in plaats van te vertrouwen op data verzameld van menselijke bestuurders. Het ultieme doel is het bereiken van een rijvaardigheid die verder gaat dan de beste menselijke bestuurders, door de zelfrijdende systemen in virtuele omgevingen tegen elkaar te laten 'strijden' om te leren en te verbeteren. Dit vereist een zorgvuldige balans om regressie naar het gemiddelde te voorkomen, waarbij het systeem zou kunnen degraderen door te veel te leunen op synthetische data. De toekomst van zelfrijdende technologie lijkt dus gericht op het creëren van systemen die zelfstandig leren en verbeteren, verder kijkend dan de huidige menselijke maatstaven.
Teleurstellend bericht voor Tesla-rijders in de UN
Vorige week heb ik dit onderwerp ook al aangesneden. De DCAS-regelgeving (Driver Control Assistance System) staat laterale bewegingen toe, maar vereist dat de bestuurder deze beweging vooraf bevestigt en dat aangetoond wordt dat de bestuurder alert genoeg is om direct in te kunnen grijpen indien nodig. Hoe we FSD (Supervised) nu in de VS zien functioneren, voldoet niet aan de eis van het vooraf bevestigen. Rohan Patel van Tesla ging op platform X in op een vraag van de Belg Steven Peeters.
Een misvatting is dat dit Europese regels betreft. Het gaat echter over de UN, dus ook landen als het VK, Australië en Japan vallen hieronder. Een ander misverstand is dat het om oude regels zou gaan. Maar het zijn juist de nieuwe regels die voor complicaties zorgen.
De nadruk ligt nu op het waarborgen van de veiligheid en de betrokkenheid van de bestuurder bij het rijproces, evenals op het zorgen voor een duidelijke communicatie van het systeem naar de bestuurder over de status en intenties van het systeem. Het kan toch niet zo zijn dat we moeten wachten op de goedkeuring van de Automated Driving Systems (ADS) na 2026 om FSD binnen de UN mogelijk te maken? Dat betreft dan direct level 4/5-systemen. Je zou bijna zeggen dat de WP29 terug naar de tekentafel moet voor een addendum om de transitie van DCAS naar ADS te reguleren. Misschien is dat ook wel de oproep van Patel: de DCAS-regelgeving is in principe prima: het is een level 2 systeem, dus het moet aangetoond worden dat de bestuurder direct kan ingrijpen. Dat kan met hands-on en eyes-on maatregelen. Maar het vooraf bevestigen van een systeem geïnitieerde laterale beweging moet echt worden geschrapt! Er moet ruimte komen voor een transitie naar ADS! Misschien moeten de Tesla Owner Clubs in de UN-landen zich verenigen en gezamenlijk optreden met de steun van tienduizenden Tesla-eigenaren. Het gaat immers over de verkeersveiligheid en meer!
Voetganger bescherming
De recent vernieuwde Model 3 is uitgerust met een actief systeem voor het beschermen van voetgangers en fietser die op de motorkap terecht komen. Bij een bepaalde kracht komt de motorkap aan de kant van de voorruit omhoog. Hieronder foto’s van hoe dat in de praktijk uitziet.
Rechts gestuurde Y uit Giga Berlijn
In Berlijn rollen nu ook de rechtsgestuurde Model Y’s van de band. Dit is goed nieuws voor het Verenigd Koninkrijk. Tot nu toe werden deze versies uitsluitend geproduceerd in Giga Shanghai. Het nieuws dat QuickSilver en Midnight Cherry Red, naast zwart, blauw en wit, nu ook kleuropties zijn in het Verenigd Koninkrijk, bevestigt dat de rechtshandige (RHD) versies nu ook uit Berlijn komen. Tesla lijkt bovendien goedkeuring te hebben gekregen om ongeveer 8.000 in Berlijn geproduceerde, rechtsgestuurde auto’s te gaan verkopen in India. Het toestaan van Tesla's toegang tot de Indiase markt zonder de torenhoge importbelastingen zou de weg vrij moeten maken voor de bouw van een Gigafactory in India in de komende twee jaar. Er gaat ook het gerucht dat Tesla in Giga Berlijn binnen de komende twee weken gaat overschakelen naar Hardware 4 (HW4). Full Self-Driving (FSD) werkt al vanaf Hardware 3 (HW3). De technologische innovatie blijft doorgaan, dus ook met de FSD-hardware.
Model 3 Ludicrous
Ik had gehoopt deze week te kunnen rapporteren over de lancering van de nieuwe performance versie van de vernieuwde Model 3. Ludicrous zou deze versie gaan heten. We hebben natuurlijk al diverse specificaties voorbij zien komen. Deze week is de persintroductie geweest in de VS en zijn filmploegen aan de slag geweest. Helaas zit er nog embargo op de reviews. Maar we komen nu erg dicht in de buurt!
Van Stuur tot Robotarm: De Revolutie van Autonomie en de Toekomst van Werk en Leven
De versnelde adoptie van autonoom rijdende voertuigen en humanoïde robots zoals Optimus, belooft een revolutie teweeg te brengen in vrijwel elk aspect van ons dagelijks leven, met diepgaande implicaties voor de manier waarop we werken, leven en met elkaar omgaan. Deze technologieën zullen niet alleen onze straten veiliger maken door het aantal verkeersongevallen drastisch te verminderen, maar ook de mobiliteit vergroten voor ouderen en mensen met een handicap, die anders van vervoer afhankelijk zouden zijn. De tijd die we nu besteden aan rijden, kan worden gebruikt voor werk, ontspanning of sociale interacties, waardoor onze dagelijkse efficiëntie en levenskwaliteit verbeteren. De inzet van humanoïde robots in zorg, productie en dienstverlening zal de arbeidsmarkt transformeren. Taken die gevaarlijk, repetitief of onaangenaam zijn, zullen verschuiven van mensen naar machines, wat de werkomstandigheden verbetert en nieuwe kansen creëert voor werknemers om zich te richten op creatieve, analytische en persoonlijke interactietaken die robots niet kunnen overnemen. Echter, deze technologische verschuivingen brengen ook uitdagingen met zich mee, zoals de noodzaak voor omscholing van de arbeidskracht en ethische overwegingen rond privacy en autonomie. De impact op de werkgelegenheid kan significant zijn, waarbij bepaalde banen verdwijnen en nieuwe verschijnen, wat vraagt om een flexibele en vooruitziende blik op onderwijs en beroepsopleidingen. De overheid moet echt snel aan de bak! De brede implementatie van deze technologieën zal ook leiden tot veranderingen in stedelijke planning, met minder behoefte aan parkeerplaatsen en mogelijk nieuwe vormen van openbaar vervoer. Dit kan steden groener en leefbaarder maken, met meer ruimte voor parken en voetgangersgebieden. In de kern beloven autonoom rijdende voertuigen en humanoïde robots een toekomst van verhoogde efficiëntie, veiligheid en levenskwaliteit. Echter, om deze voordelen ten volle te benutten, moet de politiek proactief de sociaaleconomische en ethische uitdagingen aanpakken die deze technologische vooruitgang met zich meebrengt. Dit vereist een gezamenlijke inspanning van overheden, bedrijven en de maatschappij als geheel om te zorgen voor een inclusieve, rechtvaardige en duurzame toekomst voor iedereen.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |