Laatst keer bijgewerkt: 17 juli 2024
|
In de aanloop naar het Robotaxi-event op 10 oktober a.s. zal ik in vier delen steeds één aspect van wat ik denk dat we van event mogen verwachten onder de loep nemen. Het zijn natuurlijk allemaal speculaties en mijn verwachtingen en interpretaties van zaken die ik zie en hoor.
Deel II: Het ontwerp
In 2023, toen (voor Musk) duidelijk werd dat FSD Unsupervised binnen handbereik ligt met de gekozen AI-richting, nam Elon een risicovol besluit waar hij bekend om staat! “Balls to the wall” en volledig inzetten op het robotaxi-tijdperk. Het is geen “bet the company” besluit, want met 2 miljoen voertuigen per jaar is Tesla nu al een zeer winstgevende EV-autobouwer en Tesla Energy is mogelijk nog wel winstgevender op termijn. Maar Tesla transformeert van autobouwer naar een AI & Robotics bedrijf. Het AI-onderdeel stond in deel 1 van dit vierluik centraal.
Op het next-generatie platform zal Tesla zijn eerste, maar zeker niet zijn enige, Cybercab presenteren. Een ontwerp van een tweezitter dat synoniem staat voor de toekomst. Op deze aparte pagina is meer informatie te vinden. Ik denk dat de eerste reactie van het brede publiek afwijzend gaat zijn met reacties als “Wat een gedrocht!” of “Hier kruip ik nooit in!”. De traditionele kenmerken van een auto zijn immers ons referentiepunt. Een traditionele auto is het zeker niet! Ook het concept van robotaxi’s zullen we in eerste instantie afwijzen, vergelijkbaar met mobiele telefoon in 1998!
Maar het gaat bij de Cybercab totaal niet over de buitenkant. Hij hoeft immers niet begerenswaardig te zijn of indruk maken om mensen tot een koop te verleiden. Hij moet juist uitstralen dat het de toekomst is, dat het zeer veilig is en dat mobiliteit tegen zeer lage kosten per kilometer mogelijk is. Met een maximaal gebruiksgemak.
Op termijn kies je het vervoersmiddel dat past bij het doel van de rit: in de stad, tussen steden, voor meerdere personen, met veel bagage, e.d. Binnenin, zeker voor de variant voor korte ritten in een stedelijke omgeving, staat functionaliteit en gebruiksgemak centraal. Functioneel comfort, maar geen luxe. Meer comfort en luxe spelen een rol bij langere afstanden tussen steden en de ritten die korte binnenlandse vluchten gaan vervangen. Je wilt dan kunnen werken, tv kunnen kijken, slapen en dergelijke.
Op termijn kies je het vervoersmiddel dat past bij het doel van de rit: in de stad, tussen steden, voor meerdere personen, met veel bagage, e.d. Binnenin, zeker voor de variant voor korte ritten in een stedelijke omgeving, staat functionaliteit en gebruiksgemak centraal. Functioneel comfort, maar geen luxe. Meer comfort en luxe spelen een rol bij langere afstanden tussen steden en de ritten die korte binnenlandse vluchten gaan vervangen. Je wilt dan kunnen werken, tv kunnen kijken, slapen en dergelijke.
Mijn verwachting is dat Tesla niet alleen een tweepersoons Cybercab laat zien, maar ook een Van-uitvoering die zowel als goederentransporter en als personenvervoerder gaat verschijnen. Ik verwacht dat de CyberVan wat meer conventionele vormen heeft. Het gaat vooral om veel binnenruimte en hoogte en daarmee is de vorm grotendeels al bepaald. Het zou wel gaaf zijn als Optimus uit zo'n Van komt lopen om pakketten tot aan de voordeur af te leveren!
Who wants a Tesla Van? □□♂️ pic.twitter.com/wgdvQHCC6u
— Teslaconomics (@Teslaconomics) July 26, 2024
Het voertuig wordt op een revolutionaire manier gebouwd. Niet meer op een productielijn (in serie), maar unboxed (in parallel). Stations waar de voor- en achterkant, de zijkanten, de bodem en het dak onafhankelijk van elkaar compleet worden geassembleerd. Mensen en robots kunnen gemakkelijk alle onderdelen assembleren. De Cybertruck was de vingeroefening en de aanjager van een nieuwe logistieke keten met het 48 volt etherloop systeem, roestvrij staal, drive-by-wire e.d. Die etherloop bekabeling is randvoorwaardelijk om alle losse onderdelen uiteindelijk samen te smelten tot een voertuig.
Cruciaal is het heel snel kunnen opschalen naar gigantische productieaantallen zonder hiervoor ook tientallen nieuwe fabrieken te moeten bouwen. Elon denkt in termen van 10 tot 20 miljoen autonome voertuigen per jaar. Klinkt absurd veel (is het ook), maar als het daadwerkelijk het eigen bezit van een auto grotendeels gaat vervangen en gepersonaliseerd point-to-point vervoer mogelijk gaat maken, dan heeft een stad als Shanghai al behoefte aan meer dan 2 miljoen Cybercabs. Om de wereldsteden in de periode 2027-2035 te transformeren zijn er miljoenen voertuigen per jaar nodig. Nederland zal niet overgeslagen gaan worden, maar wij staan niet op het lijstje met de steden die als eerste aan te beurt zijn.
Tesla zal uiteindelijk niet de enige producent zijn. Zodra FSD Unsupervised een feit is, zal je als autobouwer kleur moeten bekennen. Of Tesla Vision in licentie gaan gebruiken of een alternatieve technologie omarmen. Maar zonder is het binnen een paar jaar klaar! Daar waar de automobielindustrie dacht dat het om de transitie van ICE naar BEV ging, gaat het nu ook over autonoom rijden en uiteindelijk gedeeld autobezit cq. betalen per kilometer! En dan produceert Tesla aantallen waar ze voorlopig geen antwoord op gaan hebben, zelfs niet als FSD in licentie gaan gebruiken!
Cruciaal is het heel snel kunnen opschalen naar gigantische productieaantallen zonder hiervoor ook tientallen nieuwe fabrieken te moeten bouwen. Elon denkt in termen van 10 tot 20 miljoen autonome voertuigen per jaar. Klinkt absurd veel (is het ook), maar als het daadwerkelijk het eigen bezit van een auto grotendeels gaat vervangen en gepersonaliseerd point-to-point vervoer mogelijk gaat maken, dan heeft een stad als Shanghai al behoefte aan meer dan 2 miljoen Cybercabs. Om de wereldsteden in de periode 2027-2035 te transformeren zijn er miljoenen voertuigen per jaar nodig. Nederland zal niet overgeslagen gaan worden, maar wij staan niet op het lijstje met de steden die als eerste aan te beurt zijn.
Tesla zal uiteindelijk niet de enige producent zijn. Zodra FSD Unsupervised een feit is, zal je als autobouwer kleur moeten bekennen. Of Tesla Vision in licentie gaan gebruiken of een alternatieve technologie omarmen. Maar zonder is het binnen een paar jaar klaar! Daar waar de automobielindustrie dacht dat het om de transitie van ICE naar BEV ging, gaat het nu ook over autonoom rijden en uiteindelijk gedeeld autobezit cq. betalen per kilometer! En dan produceert Tesla aantallen waar ze voorlopig geen antwoord op gaan hebben, zelfs niet als FSD in licentie gaan gebruiken!