In deze blik op de week aandacht voor de tijdlijn van optimus, de earningscall, software-tips, de eerste FSD 12.5 reacties en nog veel meer… Dall-e vat deze uitgave van Blik op Week met onderstaande afbeelding samen.
Tijdlijn Optimus
Elon bevestigde dat hij verwacht dat Optimus in 2025 in een laag volume geproduceerd gaat worden voor eigen gebruik en mogelijk in 2026 met een opschaling van de productie en verkoop aan andere bedrijven. Elon plaatste de opmerking onder een post op X, waar iemand het had over een AGI-tijdlijn en humanoïde robots in 2029. Optimus wordt nu al ingezet en zal in 2025 in grotere aantallen bij Tesla productietaken gaan uitvoeren waar nu mensen voor op de loonlijst staan. De productierijpe versie, generatie 3, wordt voor het einde van het jaar verwacht. In mijn optiek het ChatGPT moment voor robots!
Opmerkelijke uitrol FSD 12.5
Tesla heeft versie 12.5 van FSD (Full Self-Driving) Supervised uitgerold in de VS. Deze nieuwe versie heeft vijf keer zoveel parameters als de vorige versie, wat betekent dat het AI-model nu vijf keer meer variabelen gebruikt om beslissingen te nemen. Dit stelt het model in staat om de complexiteit van het rijden op een meer genuanceerde manier te begrijpen, vergelijkbaar met hoe mensen dat doen. De voortdurende verbetering van FSD richt zich niet alleen op veiligheid en het aanpakken van uitzonderlijke situaties (edge cases), maar vooral ook op het verhogen van het rijcomfort. De eerste reacties op versie 12.5 zijn zeer positief, waarbij vooral het verbeterde comfort opvalt. Hierdoor wordt de rijervaring voor gebruikers aanzienlijk verbeterd, wat bevestigt dat de focus op het verfijnen van het comfort zijn vruchten afwerpt. De eerste gebruikers na Tesla’s eigen medewerkers zijn een select groepje Tesla-fans, vaak met een YouTube-kanaal. Een van hen is Dirty Tesla (vanwege de mudroads in zijn woonplaats) en hieronder volgt een impressie van FSD 12!
Nog niet alle nieuwe functionaliteiten zijn al beschikbaar, zoals de single stack van snelweg en stad! Bij een volgende punt-release voegen ze deze functionaliteiten toe. Opmerkelijk is dat ze dit keer kiezen voor alleen de Model Y waarvan de auto is voorzien van hardware 4. Auto’s met HW3 en andere modellen volgen later in het releaseschema. Hierbij zit dan ook de Cybertruck.
FSD Supervised Europa
De UNECE WP29 heeft in de eerste helft van dit jaar een set regels aangenomen die beschrijven waaraan DCAS-systemen (Driver-Control Assistance Systems) moeten voldoen. Kijk hier voor alles over FSD en de UNECE. FSD, hoe geavanceerd ook, is in deze fase qua regelgeving een Level 2-systeem. De rijder is verantwoordelijk en de leverancier moet aantonen dat er systemen in zitten die de bestuurder bij de les houden. Met de hands- en eyes-on vereisten in de huidige FSD-versies voldoet Tesla hieraan. Ook het vooraf tonen van tekst en grafische weergaven van wat het systeem gaat doen, lijkt te voldoen aan de regelgeving. Elon heeft nu aangegeven dat ze met versie 12.5 of 12.6 de autoriteiten van de UNECE-landen gaat vragen hun systeem toe te laten in de UNECE-lidstaten, waaronder Europa. Dat zou het mogelijk moeten maken dat we voor het einde van het jaar hier ook met FSD Supervised kennismaken en eindelijk het 5 jaar oude systeem dat we nu hebben, achter ons kunnen laten!
Earningscall Q2
Tesla rapporteerde een sterk tweede kwartaal met verbeteringen in alle belangrijke prestatie-indicatoren. De totale omzet bereikte een recordhoogte van $25.5 miljard. De brutowinst bedroeg $4.6 miljard, wat bijdroeg aan een significante opname van vaste kosten. De totale brutomarge steeg van 17.4% naar 18.0%, en de operationele marge verbeterde van 5.5% naar 6.3%. De winst per aandeel (EPS) kwam uit op $0.52 na eenmalige herstructureringskosten en $0.66 voor, wat een groei van respectievelijk 15% en 46% kwartaal-op-kwartaal betekent. Die herstructureringskosten waren eenmalig en gaan vanaf de komende kwartalen alleen maar geld opleveren! Tesla genereerde een positieve vrije kasstroom van $1.3 miljard, ondanks kapitaalinvesteringen van $2.3 miljard, waarvan $0.6 miljard werd besteed aan AI-infrastructuur. De kasreserves bereikten een recordhoogte van $30.7 miljard. Tesla's "Total Implied Vehicle Sales" (TVS) bereikte een record van 533,449 eenheden. Tesla blijft zich richten op kostenverlaging en efficiëntieverbetering en daarnaast ook fors investeren in toekomstige projecten zoals AI-training en nieuwe producten.
Tijdlijn nieuwe modellen
In de eerste helft van 2025 gaat Tesla nieuwe modellen presenteren. Algemeen aangenomen wordt dat het in ieder geval gaat over de refresh van de Model Y (Project Juniper) en een kleinere variant van de Y (driedeurs?). Eind 2025 wordt de Semi in massaproductie verwacht en vooralsnog alleen voor de Noord-Amerikaanse markt.
Robotaxi-event
Het robotaxi-event is verplaatst van 8-8 naar 10-10! Elon legt een bijna onmogelijk druk op de teams om te ontwikkelen. Met twee maanden meer tijd is er net wat meer lucht om ook wijzigingen op het allerlaatste moment nog mee te nemen. Verwacht wordt dat de cybercab eind 2025 in productie gaat. In het tweede deel van het vierluik had ik het over een mogelijke samenwerking tussen Tesla en X.ai, het AI-bedrijf van Musk dat afgelopen week zijn eerste trainingscluster in gebruik nam in Memphis met 50.000 Nvidia-chips. Op X vroeg Musk aan zijn volgers of Tesla 5 miljard moest investeren in X.ai. Bijna 1 miljoen stemmen werden uitgebracht, waarvan 68% voor was. Het is natuurlijk aan de Board of Directors om de beslissing te nemen, maar een samenwerking tussen Tesla en X.ai lijkt steeds concreter te worden. Op 10 oktober horen we meer. Hieronder een manier om naar de samenwerking te kijken.
Summer-update De afgelopen afleveringen van Blik op de Week is de aanstaande Summerupdate al aan de orde geweest. Tesla publiceerde op X nu de volledige release notes. Ze zijn hier te vinden
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |