In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de mogelijke komst van FSD Beta naar Europa vanaf 2024, kleine prijsveranderingen, Cherry Red naar de eerste klanten, VER-laadonderzoek en nog veel meer. Tesla's ecosysteem Tesla is veel meer dan een autoproducent. We kennen natuurlijk Tesla Energy. Maar ken je Tesla Electric? Tesla Insurance? Optimus? Inmiddels heeft Tesla enorm veel productcategorieën met hierin verschillende producten, productvarianten, diensten en dergelijke. Ik kom tot 31! Ze vormen een enorm ecosysteem dat de komende jaren verder zal toenemen. Ik schreef er een blog over! FSD Beta op weg naar Europa Op basis van een concept document van een commissie van de UNECE dat werkt aan wetgeving om FSD Beta in Europa mogelijk te gaan maken, kwam deze week het bericht dat het wel eens per 1 januari 2024 zover zou kunnen zijn. Uiteraard met de nodige mitsen en maren en zeker niet de FSD Beta zoals we die nu in de VS zien. Maar wat dan wel? Dat is natuurlijk lastig precies te zeggen. Waar men aan werkt is in ieder geval het toestaan van systemen die werken onder directe supervisie van een bestuurder en die ook controleren of de bestuurder voldoende alert is, maar die wel bepaalde taken van het rijden mag overnemen. Het gaat dan over een plus op level 2 van de SAE indeling. Denk dan aan het automatisch wisselen van rijstrook, het nemen van afslagen, correct anticiperen op stoplichten, snelheid veranderingen, e.d. zowel op de snelweg als daarbuiten. Het gaat ook over allerlei (rand)voorwaarden (anticiperen op fietsers, voetgangers, e.d.) en dus ook over testprocedures voor de leverancier. De leverancier moet aantonen dat het systeem aan de gestelde voorwaarden en eisen voldoet. Kort samengevat: het ziet er naar uit dat er nu serieus werkt gemaakt gaat worden om onze Tesla’s ook in Europa te laten gaan doen waar ze technisch toe in staat zijn met hardware 3.0 en de nieuwste FSD Beta software. Maar nog niet als level 3 of 4! In de september vergadering moet dan het finale document worden vastgesteld om een implementatie vanaf 1 januari 2024 mogelijk te maken. Dat gaat er voor zorgen dat we in Europa in ieder geval dan af gaan komen van de oude autopilot software en direct een enorme stap in tijd gaan maken. De FSD-software met de AI/neurale netwerken, visualisaties, e.d. Natuurlijk moet Tesla de FSD-software verder geschikt maken en laten passen binnen de nieuwe regelgeving. We zijn weliswaar één Europa en we hebben geen plastic rietjes meer! Maak ieder land heeft nog steeds zijn eigen verkeersregels, borden en signalen. Dat vraagt om toch om specifieke software instellingen per land. De komende maanden gaan we natuurlijk de voortgang van deze ontwikkelingen verder volgen. Steven Peeters legt in onderstaande video heel duidelijk uit waar het allemaal over gaat en wat er nog allemaal moet gaan gebeuren. Abonneer je op zijn video-kanaal om niets te missen! Prijs FSD Je kan er vergif op innemen dat rondom de introductie van nieuwe functionaliteiten de prijs voor de upgrade van (enhanced)autopilot naar FSD de komende tijd gaat toenemen. Gebruik de huidige prijs in de VS maar als richtlijn. Daar kost FSD nu $ 15.000 en is het ook als maandabonnement beschikbaar. Iedereen moet zijn eigen overweging maken of je nu voor € 7.500 een koopje hebt of een kat in de zak om het maar even zwart-wit te stellen. Dat je het niet zo zwart-wit moet zien leg ik in deze blog uit. Maar hoe dan ook; is de Tesla je eigen bezit dan moet je gaan nadenken over het te nemen besluit. Track package voor de Plaid Eindelijk is nu ook in Nederland/België de Track Package voor de Model S Plaid te bestellen in de shop. Het brengt softwarematig onder meer de topsnelheid naar de beloofde 322 km/u. Het meest belangrijke zijn de keramische remschijven. Het schijnt volgens de eerste testindrukken (zie hieronder) dat het een enorm verschil maakt. Daarnaast worden er ook speciale banden meegeleverd. De prijs is rond de € 18.500 en van juni is het pakket beschikbaar. Laatste megapack uit Nevada Tesla heeft recent zijn plannen met Giga Nevada gepresenteerd. Ze gaan hier de batterijproductie gigantisch verder opschroeven met de 4680 variant. Daarnaast wordt het de productielocatie van de Semi. Om dit mogelijk te maken is de afgelopen week de laatste megapack in Nevada geproduceerd. De productie is overgeheveld naar de nieuwe megafactory voor de megapacks in Latrop. Hopelijk zien we binnenkort de start van de bouwwerkzaamheden in Nevada. Prijsaanpassingen Na een reeks van prijsdalingen zien we nu weer een paar prijsstijgingen bij bepaalde modellen en in sommige landen. De prijs van Model S/X ging in sommige landen met € 2.500 omhoog, maar nu wel met 3 jaar gratis supercharging. In de VS ging de prijs van de Model 3 en Model Y met € 250 omhoog. Nieuwe modelvarianten Tesla speelt niet alleen met de verkoopprijs en met incentives, zoals gratis supercharing of loot-box-punten. Maar ook met nieuwe modelvarianten. In de VS is de Model Y AWD de nu de standaard versie. Met structureel batterijpakket en de 4680. De Model 3 LR is na maanden afwezigheid daar nu ook weer te bestellen. Europa lijkt nu met zekerheid de Model Y RWD made in Germany te gaan krijgen. In de Tesla-configurator echter nog niet in de Berlijn-kleuren Quick Silver en Midnight Cherry Red. Dus mogelijk komt eerst wit en zwart uit Berlijn en de andere kleuren nog uit Shanghai. Is moeilijk te zeggen, het is wachten op de eerste VIN-nummers. Een ander gerucht is dat de Model Y RWD MIG uitgerust is met batterijen van BYD in een structureel batterijpakket. Afwachten of dit zo is en wat dat precies voor de specificaties en de prijs gaat betekenen. Doordat Europa nu steeds meer qua Model Y vanuit Berlijn wordt voorzien, moet Tesla de productie van Shanghai naar andere landen brengen. Dat wordt in ieder geval richting Canada. Verkoopaantallen april Tesla is in de gelukkig omstandigheid dat ze aan heel wat knoppen kunnen draaien om de almaar toenemende productie met de op stoom komende fabrieken in de VS en de Europa ook daadwerkelijk te kunnen verkopen. De cijfers van maand april laten weer een sterke groei zien. Vooral in China. Alleen de verkoop in Duitsland was in april wat lager dan verwacht. Ik denk dat de landen relatief dicht bij Giga Berlijn op het einde van Q2 massaal voorzien gaan worden en in het begin van het kwartaal de landen waar de auto’s wat langer onderweg zijn. Bijvoorbeeld via spoorverbindingen, e.d. Maar ook omdat Berlijn aan landen als Taiwan en Israël levert. Deze landen krijgen de productie uit de eerste weken van het nieuwe kwartaal. In onderstaande grafiek van Roland Pircher (klik op het plaatje voor zijn tweet) is te zien dat Tesla t/m april qua verkoopcijfers in Europa al op de helft zit ten opzichte van het hele jaar 2022! Loot-box De afgelopen weken hebben een aantal mensen via mijn referral een nieuwe Tesla gekocht. Dank daarvoor. En sommige hebben hem ook al in ontvangst genomen. Geniet van de nieuwe aanwinst en de loot-box punten. Overweeg je ook om een Tesla te bestellen? Begin dan altijd via een referral-code van iemand die jou het beste geholpen heeft met de oriëntatie op de aanschaf van de Tesla. Je krijgt dan van die Tesla-eigenaar een link naar een persoonlijke pagina op de Tesla-website van waaruit je het bestelproces start. Het dus niet een code welke je tijdens het afrekenen ergens invult! Is Teslamagazine.nl voor jou dé informatiebron geweest, dan kan je mijn referralcode gebruiken. The Boring Company Vegas Toch wel grotendeels onder de radar vindt in Las Vegas een ontwikkeling plaats welke we m.i. op termijn op veel plaatsen in de wereld gaan zien. Niet alleen de transities van ICE naar BEV, van zelf rijden naar zelfrijdend en van eigen bezit naar betalen per kilometer in een robotaxi, maar ook de transitie van een 2D naar een 3D infrastructuur. Onder Las Vegas boort The Boring Company een tunnelstelsel waar straks autonoom rijdende Tesla’s door heen gaan. Nu zijn het ook al Tesla’s in de Las Vegas Loop, maar dan de modellen zoals deze nu te koop zijn en met bestuurder. En ook nog eens zonder enkele rij ondersteuning. Dat gaat op korte termijn veranderen. Want als ergens veilig autonoom gereden kan worden is het wel in zo'n tunnel! Deze week werd besloten het tunnelnetwerk nog verder uit te bouwen met nog meer kilometers aan tunnels (65 miles) en nog meer stations (69!). Kenmerkend voor een rit in The Boring Company tunnels is de point-to-point aanpak. Je stapt in op punt A en uit op Z. De tussenliggende stations worden voorbij gereden! Op termijn is het misschien zelfs mogelijk dat als je van buiten de stad komt en naar een hotel aan The Strip moet, dat je met je eigen Tesla bij de rand van de stad onder de grond gaat en tot onder het hotel gebracht wordt om uit te stappen. Als Elon de prijs van het boren van dergelijke tunnels daadwerkelijk fors naar beneden krijgt, dan gaan we over 10 jaar over hele wereld dergelijke 3D infrastructuren gerealiseerd zien worden. Midnight Cherry Red leveringen De afgelopen weken hier al vaker gehad over de productie en het transport van de Model Y in de Midnight Cherry Red. Hij is al vaker in het wild gezien. Maar pas dit weekend worden de eerste exemplaren aan klanten geleverd. Een kleur welke je in het echt moet zien en ook onder verschillende weersomstandigheden. Want de kleur is anders bij verschillende lichtomstandigheden. Nu is het nog wachten op de speciale kleur blauw uit Berlin! VER-laadonderzoek Er gebeurt veel op het gebied van laden. Er zijn grote prijsverschillen, transparantie is soms ver te zoeken en de energiecrisis heeft haar sporen nagelaten. Daarom is er het Nationaal Laadonderzoek, waarbij de VER elk jaar de meningen en ervaringen van EV-rijders peilen om beleid beter te maken en ontwikkelingen te versnellen. De enquête is een initiatief van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) , ElaadNL (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en RvO en wordt uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Het invullen van de enquête duurt ongeveer 10 -12 minuten. Vergelijkende test Model Y RWD vs ID5 PRO Autoweek had weer eens een vergelijkende test met een Tesla. Dit keer een Model Y RWD versus de VW ID5 Pro. De argumenten van deze journalist zijn soms wel erg triest. Ben je aan het oriënteren op je eerste BEV? Ga vooral zelf rijden in de Model Y en de VW. Eerst naar VW gaan! Een stuk rijden en de argumenten van de verkoper aanhoren en de prijs onder de streep opvragen. Dan naar Tesla. Zelf in de Model Y rijden. Bij Tesla geen prijs-onderhandelingen. Heb je een auto die je wilt verkopen (inruilen), dan krijg je van verschillende partijen een prijs. Kan je ook zelf doen, bijvoorbeeld bij de ANWB. Dus zelf even rekenen. Rationeel gezien kan je niet om de feiten heen: veiligheid, efficiency van de aandrijflijn, prijs, de software, de FSD hardware, SuC netwerk staat op Tesla op eenzame hoogte. Emotioneel gezien zijn er natuurlijk argumenten genoeg om voor andere merken te kiezen. Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuze, gelukkig!
1 Opmerking
Stephan
7/5/2023 05:55:57
Leuke blog weer deze week. Ik heb de review gekeken tussen de id5 en model y. Ik vond deze eigenlijk best in orde.
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |