Deze week aandacht voor de vorderingen van de in aanbouw zijnde Giga’s, de Model 3 uit Shanghai, FSD Beta, het aftellen naar de V11 software en meer. Model 3 De MIC Model 3 SR+ met de LFP batterij houdt de gemoederen bezig op social media. Hij heeft iets meer WLTP-range en kan onbeperkt tot 100% geladen worden. Uit reviews komt naar voeren dat de bouwkwaliteit en de afwerking van de Made In China (MIC) Tesla fantastisch is. Alleen de laadsnelheid en het werkelijke bereik in koude omstandigheden zouden nog wat twijfelachtig zijn. Tenminste dat blijkt uit een nieuwsbericht waarvan de bron niet helemaal duidelijk is. Er zijn nog geen laadsnelheden rond de 150 kW waargenomen. En ook de range in winterse omstandigheden lijkt minder te zijn. Of kan de batterij niet tot 100% geladen worden? Toch lijkt er niets aan de hand te zijn. Die lagere laadsnelheid komt mogelijk omdat Tesla softwarematig nog een beperking oplegt. Ze hebben mogelijk meer data nodig om de snelheden zonder schade voor de batterij verder te verhogen. Is in het verleden ook bij andere modellen aan de orde geweest. Trouwens ook wel eens andersom, dus minder snel kunnen laden om de batterij te beschermen. Voor wat betreft de range is mogelijk het algoritme nog niet helemaal afgestemd op de koudere omstandigheden. Het is denk ik even afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontvouwen. Het is sowieso een groot verschil of je voor in de winter of in zomer EV gaat rijden. In de winter verbruikt het verwarmen energie en is de batterij-capaciteit een stuk minder als de batterij koud blijft. Je moet echt al meer dan half uur rijden en ook lang voorverwarmen wil je bij de SuC een hogere laadsnelheid zien. Een batterij verliest nu eenmaal capaciteit als het kouder is buiten. Maar als hij warmer wordt, komt er weer range bij. Ik heb hem op % staan. Is in mijn optiek een stuk relaxer. De kilometerberekening is dynamisch afhankelijk van de omstandigheden. Als ik verder moet rij ik altijd met navigatie en dan weet ik of ik onderweg moet laden. Dat een auto in de winter meer energie verbruikt is natuurlijk bij een auto met verbrandingsmotor ook! Alleen toen was er niet zo'n focus op de afstand welke volgens de boordcomputer gehaald zou kunnen worden. Meer over range en laden is hier te vinden. FSD Beta Deze week geen nieuwe release van de beta-software en ook nog geen nieuws over een verdere uitbreiding van het aantal beta-tester. Er doken weel weer een paar indrukwekkende filmpjes op. Zoals onderstaande waar een vuilniswagen wordt gepasseerd. Hacker “@greentheonly” zorgt regelmatig voor onthullingen van nieuwe features in de softwarecode. Nu heeft hij beelden laten zien van de FSD instellingen aan de achterkant. Er staan nog heel veel opties uit. Bijvoorbeeld niet stoppen bij een stopbord, maar als het vrij is, doorrijden! Ook een scherm waar de keuzes gemaakt worden wat wel en niet gevisualiseerd wordt. Duidelijk is dat de camera’s veel waarnemen en labelen zodat er rekening mee gehouden wordt in de berekeningen. Niet alles is voor de bestuurder zichtbaar. Wil je meer voorbeelden zien, klik dan op onderstaand plaatje om naar de twitterpagina van de hacker te gaan. Software Er zijn aanwijzingen gevonden in de software dat de waypoint navigatie op het punt staat geïntroduceerd te worden. Een lang gekoesterde wens van velen. Zo wordt nog beter berekend waar je moet bijladen onderweg als je op je (tussen)bestemming niet kan laden. Ergens de komende 2 weken kunnen we “Holiday-software update” verwachten. Versie 11 van de Tesla-software zal een mooi kerstkado worden. Giga’s In november heeft Tesla in China meer dan 20.000 Model 3 verkocht. Dat is 78% meer dan in september. De AWD en de Performance gaan nu ook lokaal geproduceerd worden. In het jaar 2021 gaat de Model 3 productie fors opgeschroefd worden. Ook in Shanghai gaan ze de refresh versie bouwen. De Model Y zal een dezer dagen van de band gaan rollen in Giga Shanghai met de eerste afleveringen in januari 2021. Als de beelden die we zien ons niet voor de gek houden gaat het om een Model Y met een single-piece-casting. Maar nog niet met de 4680 batterijen als onderdeel van de constructie. Dat gaan we voor het eerst vanuit Berlijn zien. Tegen het einde van 2021 zal in China de Model Y productie op volle capaciteit zijn. Totaal ergens rond de 500.000 auto’s (Model 3 en Y). De bouwactiviteiten gaan door om ook lokaal batterijen te gaan produceren en waarschijnlijk om de faciliteiten te creëren voor de productie van de kleine Tesla. Aangekondigd voor een productiestart in 2023. Maar misschien zijn ze in China wel sneller met die kleine Tesla. In Austin staan de eerste palen van Giga Texas ook rechtop. Eind 2021 moet hier de eerste Model Y en Cybertruck van de band komen. Ze gebruiken eenzelfde bouwwijze als in Berlijn. De komende weken zal het snel gaan. Een bedrijf dat het staal gaat leveren aan Giga Texas is ook in aanbouw en zegt vanaf "Fall 2021" te gaan leveren. In Giga Berlijn zijn ze begonnen met het installeren van de eerste machines. Ze bouwen en installeren daar nu 24/7. Er zijn zelfs al body’s van een Model Y waargenomen. Waarschijnlijk om de lakstraat af te stellen. Even lag het ontbossen van een nieuw stuk terrein stil. Waren de Duitse autobouwers een “sneaky” spel aan het spelen? Na twee dagen kon het werk weer verder, om vervolgens weer stilgelegd te worden door een andere bezwaarmaker. Maandag doet een rechter uitspraak. De bomen welke gekapt worden zijn ook weer bomen speciaal gepland voor commerciële houtproductie. Het is dus geen stuk natuur dat opgeofferd wordt. Tesla plant trouwens 3x zoveel bomen terug. Maar dan met bomen die wel een stuk natuur gaan vormen. Als alles volgens planning verloopt is ook eind 2022 Giga Berlijn op volle productie met de Model 3 en de Model Y. Elon vergeleek in het Alex Springer interview verleden week het bouwen van een fabriek met een PC. De kast staat nu, maar het gaat natuurlijk om de inhoud. De “machine-that-builds-the machine”. Met Tesla's enorme engineeringpower worden er nieuw ontwikkelde productietechnieken toegepast. Alles is erop gericht om zo efficiënt en effectief mogelijk een auto te bouwen. En hier ligt natuurlijk een deel van het enorme voordeel van Tesla. Ze kunnen de fabriek ontwerpen als de binnenkant van een PC. Alles gericht op een optimale balans tussen kosten, snelheid en kwaliteit. Ze hebben geen historie en vinden gewoon weg heel veel nieuw uit. Denk aan het Tesla-staal om te kunnen gieten en persen onder zeer hoge druk. Of een compleet nieuwe benadering van het produceren van batterijen. Door de verticale integratie is alles optimaal op elkaar afgestemd. De kritische onderdelen, zoals de machine-bouw hebben ze in eigen hand. Regelmatig nemen ze bedrijven over. Ook het vloeroppervlakte dat gebruikt wordt voor de productie wordt steeds kleiner. Vergelijk de oppervlakte van Giga Nevada maar eens met het project Roadrunner in Fremont. Een zeer compacte foodprint voor zoveel output. Het lijkt dus inderdaad een PC. Steeds compacter maar krachtiger.
TSLA Verleden week had ik het over een grens van $600. Deze week knalde het aandeel TSLA naar een nieuw all-time-high, net als Starship op weg naar de maan in de nabije toekomst. De $650 grens werd gepasseerd. Elon twitterde dat Tesla keihard moet blijven werken om ervoor te zorgen dat de verwachtingen welke in het aandeel verrekend zitten ook waargemaakt worden. Anders maakt het aandeel ook een harde landing! Dinsdag kondigde Tesla aan, net als in september, weer $5 miljard op te gaan halen door een aandelenuitgifte. Donderdag was de uitgifte alweer afgerond. Door de hoge koers, is de verdunning door meer aandelen beperkt tot 1%. Hiermee hebben ze nu zoveel middelen in kas dat ze heel snel kunnen uitbreiden en investeren. Bijvoorbeeld in het versnellen van het implementeren van de nieuwe batterijtechnologie, nieuwe fabrieken of FSD. Ze blijven op alle gebieden hun voorsprong verder uitbouwen. Dat is wat steeds meer zichtbaar wordt in de aandelenkoers. Bij een sterk groeiende mondiale EV-markt en het behouden van het marktaandeel van Tesla hierin, resulteert in een enorme volumestijging de komende 5 tot 10 jaar. Het zou mij niets verbazen als de kleine Tesla eerder komt. Te beginnen in China, dan Europa en daarna de VS. De Cybertruck en de Semi waarschijnlijk net andersom,
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |