Deze week wederom aandacht voor de refresh van de Model 3 en de release van de FSD rewrite. Ook aandacht voor het aandeel en speculaties over de eerste Model Y uit Berlijn.
Refresh Model 3 Nog steeds zijn er geruchten over de refresh van de Model 3. Stuurverwarming is er zo een. Zit het er nu wel of niet in, en in welke versie dan? Wordt dit een functionaliteit welke je in sommige versies via een software-upgrade moet kopen? Ook schijnen de sensors rondom de auto nu uit eigen huis te komen. Nog nauwkeuriger, minder energie verbruikend en sneller. Ook schijnt er een radar in te komen van een andere leverancier. Hardnekkiger is het gerucht dat er luchtvering gaat komen in de Model 3 en Y. In de software zijn hier aanwijzingen voor. Maar Elon heeft al eens getweet dat er geen luchtvering komt in de 3. Misschien dan wel in de Model Y uit Berlijn? Er zijn meerdere foto’s opgedoken waaruit blijkt dat Model Y nu dubbelglas heeft. In ieder geval in de zijramen. Q4 Er zijn flink wat Model 3 SR+ onderweg van Shanghai naar Europa. Meer dan ik had verwacht. En het zou niet de laatste boot zijn. Uit China zijn de versies van voor de refresh. Daarom zijn ze ook iets goedkoper. Op de website (niet via configurator) zijn ze nog te bestellen. De refresh versie van de SR+ is volgens de configurator pas in februari in NL beschikbaar. Er zijn natuurlijk nu wel al LR en Performance versies uit Fremont onderweg naar Europa. Dit zijn wel de refresh versies. Begin december kunnen we reviews verwachten van de SR+ uit Shanghai en uit Fremont. En natuurlijk de Model 3 van voor en na de refresh. Autopilot Recent kwam zowel Consumer Reports in de VS als Euro NCAP met de testresultaten van rijder- assisterende systemen. Tesla scoort qua technologie hoog, maar staat toch niet op nummer 1 als het op de testresultaten aan komt. De hoofdreden is dat de systemen van Tesla zo goed zijn, dat ze de rijder de indruk geven dat je niet altijd meer hoeft op te letten. Het overnemen van de besturing als het nodig is, is dan niet goed gegarandeerd. Systemen die de bestuurder meer in gaten houden en waarschuwen scoren dan beter. Elon zal er mee lachen en doorgaan met zijn lange termijn plan. FSD De uitrol van FSD 4d (de rewrite) onder steeds meer gebruikers in de VS is aan de gang. De reviews op YouTube zien er veelbelovend uit. Ofschoon de visualisaties zeker nog niet de definitieve zullen zijn, zit het er erg goed uit. De verwachting is dat software Versie 11 de nieuwe visualisaties gaat brengen. Deze wordt in november of december verwacht. Ook de snelheid waarmee het systeem leert, schijnt indrukwekkend te zijn. Zodra de auto aan de wifi hangt gaat er heel wat data richting “moederschip”. Er is inmiddels alweer een nieuwe versie verschenen waarin specifieke problemen met bepaalde situaties (corneredges) zijn opgelost. Volgens mij is het verwerken en leren van de inkomende data ook een van de cruciale onderdelen van deze eerste release. Het kan niet anders dat project DOJO, de Super-computer, nu ook (gedeeltelijk) in gebruik is genomen. De prijs van FSD in de VS is in ieder geval verhoogd tot $ 10.000. Natuurlijk op de social media direct de discussie of het die investering waard is. Elon heeft ook getwitterd dat in 2021 gebruik van FSD via een maandelijkse betaling kan. Hij heeft al eens eerder aangegeven dat het uiteindelijk goedkoper is FSD volledig te kopen. Maar om het uit te proberen of alleen voor de vakantieperiode is het wel een mooie optie. TSLA Elon is, zeker met een prijs van $ 10.000, er heilig van overtuigd dat feature compleet nabij is. Zijn financieel compensatieplan is hierop gebaseerd. We zitten nu pas op stap 4 van dit beloningsmodel dat uit 12 stappen bestaat. Hij gaat echt wel tot zeker stap 10 komen! Hiervoor moet het aandeel natuurlijk wel de goede kant op gaan op lange termijn. Niemand schijnt hieraan te twijfelen. Met name door COVID en de aanstaande verkiezingen is de financiële markt in de VS onrustig. Het aandeel TSLA ging flink onderuit. Er ontstaan weer kansjes om aandelen bij te kopen als je gelooft in de missie van Tesla. EPA-range Verleden week bericht over de nieuwe EPA-range na de verschillende hard- en software updates in alle versies. Aangezien deze range-toename niet gerealiseerd wordt door een grotere batterij wil dit dus zeggen dat het grotendeels gerealiseerd wordt door een andere chemische samenstelling in de batterij en een reeks aan efficiency verbeteringen. Denk aan de warmtepomp, energiezuinige stuurbekrachtiging, HVAC uit aan de bijrijderskant als hier niemand zit, e.d. Vaak lees ik dan als reactie op zo’n bericht dat de range niets zegt aangezien je deze toch nooit haalt. Dat de EPA of WLTP range niet overeenkomt met de range welke je zelf haalt uit je EV is vaak een feit. Maar een betere range volgens een specifieke testcyclus als de EPA, wilt ook zeggen dat hij zuiniger is geworden. Het aantal watts dat je nodig hebt om een kilometer ver te komen is verminderd. En dat voel jij of je leasemaatschappij weer in de beurs. Of kan er meer zelf opgewekte zonne-energie naar andere stroom-verbruikers. Radio Model S/X Voor degene die in hun Model S en X de infotainment upgrade hebben laten uitvoeren van de MCU1 naar de MCU2 komt nu de optie om toch weer FM/AM radio te laten inbouwen. Kost in de VS $500. Kan direct met de MCU upgrade uitgevoerd worden of later. Wanneer in de EU deze optie komt, is nog niet duidelijk. Met het beschikbaar hebben van internetradio vraag ik me af of het die $ 500 waard is. Tesla Senior Er is een nieuwe blog verschenen met argumenten waarom het voor een senior interessant kan zijn om een Tesla te kopen. Mobiliteit gegarandeerd? Klik hier om de blog te gaan. Model Y MIG De Model Y MIG (Made in Germany) zou als je de tijdlijn vergelijkt met die van de Model Y MIC (Made in China) wel eens vroeg in Q2 kunnen komen. Het bouwen van Giga Berlijn gaat sneller dan Giga Shanghai! Natuurlijk worden in de Berlijn nieuwe productietechnieken gebruikt. De ramping up zal hierdoor mogelijk wat trager gaan. Maar met single piece casting is het bouwproces wel een stuk vereenvoudigd. De 4680-batterijen komen uit Fremont, totdat ze in Berlijn zelf de nieuwe batterijen kunnen gaan maken. Onderstaand plaatje kwam deze week aan bod in de Tesla Daily-podcast. Trouwens, Rob Maurer van Tesla Daily heeft eindelijk na 4,5 jaar een reservatie te hebben gehad, een Model 3 LR in het rood gekocht. Het kon inderdaad binnen 1 minuut. Hij kocht er ook FSD bij. Ik meen gezien te hebben dat hij $ 10.000 moest betalen. Dan had ik toch een dagje eerder besteld!
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |