Laatste keer bijgewerkt: 19 januari 2023
Ik word wel eens aangesproken door relatief oudere mensen met een opmerking of vraag over mijn Tesla. “Mooie auto”. Of “hoe ver kan je er mee rijden?”. Soms raak ik in gesprek en dan vertel ik enthousiast over mijn Model 3. Uit de reacties merk ik op dat er veel onwetendheid is en er nogal wat onterechte vooroordelen zijn over elektrisch rijden en/of over Tesla. Soms zie ik een senior rijden in een nieuwe, redelijk fors geprijsde, ICE-auto met hybride techniek. Dan denk ik vaak wat zonde! Koop een BEV (battery elektric vehicle) om de door jezelf meegemaakte evolutie van de auto compleet te maken.
Via deze website (www.teslamagazine.nl) kwam ik in contact met een 80-plusser uit België. André is trotse bezitter van een Solid Black Model 3 LR met FSD! Ik liep al een tijdje rond met het idee een blog te schrijven over waarom het in mijn optiek meer dan slim van een senior om een Tesla te kopen. Een mooie gelegenheid om mijn argumenten eens tegen André aan te houden en te kijken of we samen meer seniors over de streep krijgen.
Wat is een senior?
Laten we zeggen iemand die zich aan het oriënteren is om misschien nog één keer een nieuwe auto te kopen. Er staan een paar leuke spaarcentjes op de bank. De verplichte (her)keuring voor het rijbewijs is nog even weg. In de jaren na de tweede wereldoorlog opgegroeid met auto’s zonder gordels, airbags, hoofdsteunen, katalysators en dergelijke. Een vijfde versnelling was een noviteit. DAF, destijds Nederlands trots, kwam met een variabele transmissie. Een FM radio in de auto was luxe, het cassettebandje zien opkomen en verdrongen zien worden door de CD-speler! Eigenlijk de opkomst van de auto als massaproduct meegemaakt. Een tijd waarin het bezit van een eigen auto gemeen goed is geworden. Auto’s steeds veiliger zien worden en uiteindelijk ook steeds schoner. Al dan niet met sjoemel-diesels. En zuiniger. Maar vooral ook stukken duurder. Je weet niet beter dat je een auto bij de dealer koopt. Bloemetje bij de aflevering. Vaak ook nog vrij trouw aan een merk. Ieder jaar keurig voor een onderhoudsbeurt. Helemaal niets mis mee. Maar…. Zou het niet mooi zijn om nog één keer echt eens wat echts anders te doen. Nog één keer de toekomst instappen! Geen benzine (dynosap) meer tanken, maar de luxe van het thuis inpluggen ervaren! En misschien wel de garantie nu al kopen om ook als je samen met de dokter hebt besloten dat zelf rijden niet meer veilig is, je gewoon in je eigen auto toch mobiel kan zijn! Een auto kopen waarmee je bij de kleinkinderen een trotse blik op het gezicht krijgt. Ze graag een stukje met je gaan rijden. En ze willen maar al te graag een spelletje spelen in die coole auto van opa en oma. |
Waar kan ik kennismaken met een Tesla?
Tesla maakt geen reclame. Dus ook geen reclame gericht op senioren. Wil je de auto zien en voelen, dan kan je naar een Tesla-store of servicecenter gaan. Maar hier geen “opdringerige verkopers” die je proberen een auto te verkopen. Er is een adviseur waar je vragen aan kunt stellen en die je eventueel kan helpen om de auto zelf online te bestellen. Uiteraard kan je daar ook een proefrit maken. Je hoeft niet te onderhandelen over een prijs. De prijs is de prijs. Ook een auto inruilen is gewoon de handelsprijs. Helemaal duidelijk! We komen echter uit een verkoopmodel waarin we feitelijk de uiteindelijk prijs van de nieuwe auto die we willen kopen helemaal niet weten. Want een deel zit in de inruilprijs en/of betaal je later bij de onderhoudsbeurten. Want je blijft terugkomen op de plaats waar je hem hebt gekocht. Je moet echt omdenken. Dus niet meer denken in de aanschaf prijs, maar naar de totale kosten van het bezit van de auto (total costs of owership) Kijk hier om een rekenvoorbeeld te zien.
Het kopen en het bezitten van een Tesla is niet echt te vergelijken met een ander automerk. Kort samengevat: je bestelt hem online (de prijs is de prijs), ze brengen hem bij je thuis (of haalt hem op bij een aflevercentrum) en je komt bijna nooit in de garage, want er zijn (bijna) geen onderhoudsbeurten. Gaat er iets stuk, komen ze in principe bij je thuis. Als dit niet kan, is er altijd een servicecentrum in de buurt.
De argumenten
André en ik geven onderstaand argumenten waarom het voor een senior slim is een Tesla te kopen. Een aantal argumenten zijn ook door andere BEV’s te realiseren, maar de meest doorslaggevende zijn echt voorbehouden aan Tesla.
Tesla maakt geen reclame. Dus ook geen reclame gericht op senioren. Wil je de auto zien en voelen, dan kan je naar een Tesla-store of servicecenter gaan. Maar hier geen “opdringerige verkopers” die je proberen een auto te verkopen. Er is een adviseur waar je vragen aan kunt stellen en die je eventueel kan helpen om de auto zelf online te bestellen. Uiteraard kan je daar ook een proefrit maken. Je hoeft niet te onderhandelen over een prijs. De prijs is de prijs. Ook een auto inruilen is gewoon de handelsprijs. Helemaal duidelijk! We komen echter uit een verkoopmodel waarin we feitelijk de uiteindelijk prijs van de nieuwe auto die we willen kopen helemaal niet weten. Want een deel zit in de inruilprijs en/of betaal je later bij de onderhoudsbeurten. Want je blijft terugkomen op de plaats waar je hem hebt gekocht. Je moet echt omdenken. Dus niet meer denken in de aanschaf prijs, maar naar de totale kosten van het bezit van de auto (total costs of owership) Kijk hier om een rekenvoorbeeld te zien.
Het kopen en het bezitten van een Tesla is niet echt te vergelijken met een ander automerk. Kort samengevat: je bestelt hem online (de prijs is de prijs), ze brengen hem bij je thuis (of haalt hem op bij een aflevercentrum) en je komt bijna nooit in de garage, want er zijn (bijna) geen onderhoudsbeurten. Gaat er iets stuk, komen ze in principe bij je thuis. Als dit niet kan, is er altijd een servicecentrum in de buurt.
De argumenten
André en ik geven onderstaand argumenten waarom het voor een senior slim is een Tesla te kopen. Een aantal argumenten zijn ook door andere BEV’s te realiseren, maar de meest doorslaggevende zijn echt voorbehouden aan Tesla.
|
Veiligheid
De nummer 1 reden is altijd de veiligheid. Kort samengevat: er is geen veiligere auto te koop dan een Tesla. Een aantal komen op onderdelen in de buurt, maar alle aspecten m.b.t. veiligheid bij elkaar opgeteld (actief en passief) staat Tesla op nummer 1. Bovendien is, door alle passieve systemen, de kans op een ongeluk een stuk kleiner. En gaat het toch fout, dan zorgen de actieve systemen voor maximale bescherming. We praten dan nog over het tijdperk dat je zelf nog moet rijden. Maar aan dat tijdperk komt langzaam een einde. Hierover later meer. |
De centjes
Een BEV rijden is altijd goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor. Simpelweg omdat elektriciteit goedkoper is dan fossiele brandstof. Hoe meer kilometers per jaar gereden wordt, hoe groter de besparing. Daarbij komt dat een BEV bijna geen onderhoud nodig heeft. En voorlopig betaal je in Nederland geen wegenbelasting. Bij Tesla gaat de besparing nog verder omdat de afschrijving een stuk lager is. De vraag naar 2e hands Tesla’s is groot. Je kan zomaar eens 15.000 euro minder kwijt zijn ten opzichte van een BMW of Audi over een periode van 5 jaar! En als je Full Self Driving optie hebt gekocht, dan is er mogelijk helemaal geen afschrijving.
Altijd actueel
Eigenlijk is er geen reden om een Tesla al na een paar jaar te vervangen. Want door de software updates is hij altijd actueel en worden ook nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Je hoeft er niet voor naar de dealer. Gewoon thuis. Het gaat vanzelf. Andre heeft 13 auto’s gekocht in zijn leven. Met de over-the-air software updates waren dat er waarschijnlijk minder geweest. Het is ongelooflijk hoeveel kleine en grote functionaliteiten er jaarlijks bij komen. Eigenlijk iedere maand wel een cadeautje om uit te pakken. Wat is er dit keer weer nieuw?
Automaat
Een BEV is altijd een automaat. Sterker nog, een Tesla heeft helemaal geen versnellingen. Zonder een hapering van 0 naar de maximale snelheid. En laat je het pedaal omhoog komen, dan remt de auto af tot stilstand. De energie die vrijkomt bij het afremmen wordt opgeslagen in de batterij. Het is heel even wennen, maar al snel leer je hoe je door alleen je rechtervoet te gebruiken heerlijk relaxed kunt autorijden. Het rempedaal hoef je bijna nooit te gebruiken. Dus nieuwe remblokken zal hij niet snel nodig hebben. Een extra is dat alle Tesla’s heel snel accelereren. Ze gaan allemaal onder 6,5 seconde naar de 100. Snel even inhalen is geen probleem. Rijden in de chill mode is heel relaxed. Ze hebben allemaal een bereik van minimaal 440 kilometer (WLTP), maar meestal meer.
Een BEV rijden is altijd goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor. Simpelweg omdat elektriciteit goedkoper is dan fossiele brandstof. Hoe meer kilometers per jaar gereden wordt, hoe groter de besparing. Daarbij komt dat een BEV bijna geen onderhoud nodig heeft. En voorlopig betaal je in Nederland geen wegenbelasting. Bij Tesla gaat de besparing nog verder omdat de afschrijving een stuk lager is. De vraag naar 2e hands Tesla’s is groot. Je kan zomaar eens 15.000 euro minder kwijt zijn ten opzichte van een BMW of Audi over een periode van 5 jaar! En als je Full Self Driving optie hebt gekocht, dan is er mogelijk helemaal geen afschrijving.
Altijd actueel
Eigenlijk is er geen reden om een Tesla al na een paar jaar te vervangen. Want door de software updates is hij altijd actueel en worden ook nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Je hoeft er niet voor naar de dealer. Gewoon thuis. Het gaat vanzelf. Andre heeft 13 auto’s gekocht in zijn leven. Met de over-the-air software updates waren dat er waarschijnlijk minder geweest. Het is ongelooflijk hoeveel kleine en grote functionaliteiten er jaarlijks bij komen. Eigenlijk iedere maand wel een cadeautje om uit te pakken. Wat is er dit keer weer nieuw?
Automaat
Een BEV is altijd een automaat. Sterker nog, een Tesla heeft helemaal geen versnellingen. Zonder een hapering van 0 naar de maximale snelheid. En laat je het pedaal omhoog komen, dan remt de auto af tot stilstand. De energie die vrijkomt bij het afremmen wordt opgeslagen in de batterij. Het is heel even wennen, maar al snel leer je hoe je door alleen je rechtervoet te gebruiken heerlijk relaxed kunt autorijden. Het rempedaal hoef je bijna nooit te gebruiken. Dus nieuwe remblokken zal hij niet snel nodig hebben. Een extra is dat alle Tesla’s heel snel accelereren. Ze gaan allemaal onder 6,5 seconde naar de 100. Snel even inhalen is geen probleem. Rijden in de chill mode is heel relaxed. Ze hebben allemaal een bereik van minimaal 440 kilometer (WLTP), maar meestal meer.
Het rijbereik
Over dat bereik in de praktijk is altijd veel gedoe. Welke BEV je ook koopt, verdiep je echt in het werkelijke rijbereik en kijk of dit past bij de manier waarop je de auto wilt gaan gebruiken. Ken je gebruik! Een WLTP van 420 km wil niet zeggen dat je Maastricht-Amsterdam heen terug gemakkelijk gaat halen! Een enkeltje is meer realiteit! De Europese WLTP aanduiding is veel te rooskleurig. De Amerikaanse EPA komt meer in buurt. Als je 70% van de Amerikaanse EPA neemt, dan heb een afstand welke in de praktijk (ook als het koud buiten is en/of veel tegenwind) normaliter goed mogelijk moet zijn! Dit wetende: je dus niet rijk (laten) rekenen met de WLTP-range, maar redeneren vanuit feitelijk gebruik van de auto. Als hier de frequente ritten binnenvallen (Ken je gebruik!) en als je thuis kunt laden, dan zit je goed. Moet je een keer verder, dan is er altijd een Tesla Supercharger in buurt om snel bij te laden. Superchargers is Tesla’s eigen laadnetwerk met een Europese dekking. Als er onderweg geladen moet worden staat de plaats waar je dit kan doen netjes in de navigatie. Geen pasjes, aanmelden of wat dan ook. Inpluggen en het laden start automatisch.
Over dat bereik in de praktijk is altijd veel gedoe. Welke BEV je ook koopt, verdiep je echt in het werkelijke rijbereik en kijk of dit past bij de manier waarop je de auto wilt gaan gebruiken. Ken je gebruik! Een WLTP van 420 km wil niet zeggen dat je Maastricht-Amsterdam heen terug gemakkelijk gaat halen! Een enkeltje is meer realiteit! De Europese WLTP aanduiding is veel te rooskleurig. De Amerikaanse EPA komt meer in buurt. Als je 70% van de Amerikaanse EPA neemt, dan heb een afstand welke in de praktijk (ook als het koud buiten is en/of veel tegenwind) normaliter goed mogelijk moet zijn! Dit wetende: je dus niet rijk (laten) rekenen met de WLTP-range, maar redeneren vanuit feitelijk gebruik van de auto. Als hier de frequente ritten binnenvallen (Ken je gebruik!) en als je thuis kunt laden, dan zit je goed. Moet je een keer verder, dan is er altijd een Tesla Supercharger in buurt om snel bij te laden. Superchargers is Tesla’s eigen laadnetwerk met een Europese dekking. Als er onderweg geladen moet worden staat de plaats waar je dit kan doen netjes in de navigatie. Geen pasjes, aanmelden of wat dan ook. Inpluggen en het laden start automatisch.
Daarnaast kan je ook laden bij alle andere snellaadstations van publieke aanbieders zoals Fastned of Ionity. Bij een Supercharger heb je net even tijd voor een sanitaire stop en een kop koffie en kan je weer door. Het laden gaat zo snel! Tot wel 250kW. In 10 minuten heb je genoeg voor 200-300 km. Dat is heel snel. Tesla is al meer dan 10 jaar bezig met het ontwikkelen van alleen maar elektrische auto's. Geen enkel ander merk gaat de komende jaren een auto op de markt kunnen brengen welke efficiënter is dan een Tesla. Ze kunnen wel meer rijbereik hebben, maar dan hebben ze een (veel) grotere batterij. Tesla is continu bezig om de efficiency te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is de warmtepomp in alle nieuwe Tesla's om in landen met een kouder klimaat op een energiezuinige manier warmte te ontwikkelen.
Interieur
Het interieur van een Tesla, zeker de Model 3 en Model Y, is totaal iets anders dan gewend. Alle knoppen zitten op het grote scherm. En wat nog het mooiste is. Je hoeft ze eigenlijk nooit te gebruik. Eenmalig stel je alles in. De spiegels, het stuur, de stoelen, stoelverwarming, alle instellingen over rij-assistentie, de binnentemperatuur, echt alles stel je in via het scherm. Grote knoppen, heldere bediening, super logisch en razendsnelle response. En alles wordt opgeslagen onder je eigen profiel. Stap je in, staat alles zoals je het wilt hebben. Deel je de auto met iemand anders, kan ook hij of zij kan alles eenmalig instellen en opslaan. Het is zo’n luxe dat je zelfs kunt instellen hoe de stoel moet staan bij het uitstappen. En zodra je wilt gaan rijden staat alles precies zoals je wilt. En mocht je iets veranderen, het wordt gewoon netjes opgeslagen.
Koop je een Model S of X kan je zelfs de luchtvering helemaal instellen zoals je het wilt en ook weer opslaan in je profiel. Zelfs kan je aangeven wanneer de rijhoogte verandert moet worden op basis van een locatie. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het is echt kinderspel. Vergeet die draaiknop om de navigatiebestemming letter voor letter in te voeren. Gewoon de naam de winkel of restaurant intypen of zelfs uitspreken en de navigatie wordt ingesteld. Je kan zelfs thuis op de bank via Google Maps of Apple Kaarten je route instellen en alvast naar de navigatie van de auto sturen. Kan je een beetje overweg met een smartphone, dan komt het ook helemaal goed met het bedienen van je Tesla. Via de app en in de auto zelf. Over navigatie gesproken. Bij Tesla krijg je (satelliet) navigatie met mooie heldere beelden op het grote scherm. Dus goed te zien en het wordt ook nog eens duidelijk uitgesproken, indien gewenst. Minimaal 1x per jaar worden de kaarten geupdated. Gewoon gratis en je hoeft er niet voor naar de garage.
Hoge zit en gemakkelijke toegang
De Model X en de Model Y hebben een hoge zit. Daarnaast heeft de Model X vleugeldeuren achter. Dat is niet alleen erg futuristisch, maar vooral ook praktisch aangezien je een enorme doorgang hebt tot de achterbank. Op alle versies gaat de achterklep met een druk op de knop automatisch open en dicht. Alle Tesla’s hebben naast de kofferbak aan de achterkant, ook aan voorkant een kofferbak. Een frunk. Best diep en plaats genoeg voor de laadkabels en andere zaken. Alle Tesla's kunnen uitgerust worden met een trekhaak. Altijd genoeg om de fietsen mee te nemen. De X en Y kunnen ook prima een zwaardere caravan trekken.
Full Self Driving
De mooiste optie van een Tesla, zeker voor een senior, is de full self driving optie. Dit biedt geen andere autofabrikant. In de showroom bij de andere merken zullen ze wel zeggen dat het vergelijkbaar is met adaptieve cruise controle, lane-assist en auto-steer. Maar dat is echt niet zo!
Full Self Driving is totaal iets anders en gaat veel verder en is feitelijk een mobiliteitsgarantie voor de toekomst. Het omvat alle hard- en software welke het autorijden gaat brengen tot wat het woord zegt: automatisch rijden. Binnenkort hoef je alleen nog maar mee te kijken en de auto een beetje helpen als er zich een situatie voordoet welke hij nog moet oefenen. Eigenlijk net als je 18-jarig kleinkind die net zijn rijbewijs heeft gehaald. Hij kan het veilig, maar heeft nog een beetje meer routine nodig om soepeler door het verkeer te bewegen. Maar voordat je het weet is het veiliger om niet meer zelf te rijden. Het mag nu nog niet in Europa, maar in Amerika wordt druk getest door honderdduizenden Tesla rijders.
Het interieur van een Tesla, zeker de Model 3 en Model Y, is totaal iets anders dan gewend. Alle knoppen zitten op het grote scherm. En wat nog het mooiste is. Je hoeft ze eigenlijk nooit te gebruik. Eenmalig stel je alles in. De spiegels, het stuur, de stoelen, stoelverwarming, alle instellingen over rij-assistentie, de binnentemperatuur, echt alles stel je in via het scherm. Grote knoppen, heldere bediening, super logisch en razendsnelle response. En alles wordt opgeslagen onder je eigen profiel. Stap je in, staat alles zoals je het wilt hebben. Deel je de auto met iemand anders, kan ook hij of zij kan alles eenmalig instellen en opslaan. Het is zo’n luxe dat je zelfs kunt instellen hoe de stoel moet staan bij het uitstappen. En zodra je wilt gaan rijden staat alles precies zoals je wilt. En mocht je iets veranderen, het wordt gewoon netjes opgeslagen.
Koop je een Model S of X kan je zelfs de luchtvering helemaal instellen zoals je het wilt en ook weer opslaan in je profiel. Zelfs kan je aangeven wanneer de rijhoogte verandert moet worden op basis van een locatie. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het is echt kinderspel. Vergeet die draaiknop om de navigatiebestemming letter voor letter in te voeren. Gewoon de naam de winkel of restaurant intypen of zelfs uitspreken en de navigatie wordt ingesteld. Je kan zelfs thuis op de bank via Google Maps of Apple Kaarten je route instellen en alvast naar de navigatie van de auto sturen. Kan je een beetje overweg met een smartphone, dan komt het ook helemaal goed met het bedienen van je Tesla. Via de app en in de auto zelf. Over navigatie gesproken. Bij Tesla krijg je (satelliet) navigatie met mooie heldere beelden op het grote scherm. Dus goed te zien en het wordt ook nog eens duidelijk uitgesproken, indien gewenst. Minimaal 1x per jaar worden de kaarten geupdated. Gewoon gratis en je hoeft er niet voor naar de garage.
Hoge zit en gemakkelijke toegang
De Model X en de Model Y hebben een hoge zit. Daarnaast heeft de Model X vleugeldeuren achter. Dat is niet alleen erg futuristisch, maar vooral ook praktisch aangezien je een enorme doorgang hebt tot de achterbank. Op alle versies gaat de achterklep met een druk op de knop automatisch open en dicht. Alle Tesla’s hebben naast de kofferbak aan de achterkant, ook aan voorkant een kofferbak. Een frunk. Best diep en plaats genoeg voor de laadkabels en andere zaken. Alle Tesla's kunnen uitgerust worden met een trekhaak. Altijd genoeg om de fietsen mee te nemen. De X en Y kunnen ook prima een zwaardere caravan trekken.
Full Self Driving
De mooiste optie van een Tesla, zeker voor een senior, is de full self driving optie. Dit biedt geen andere autofabrikant. In de showroom bij de andere merken zullen ze wel zeggen dat het vergelijkbaar is met adaptieve cruise controle, lane-assist en auto-steer. Maar dat is echt niet zo!
Full Self Driving is totaal iets anders en gaat veel verder en is feitelijk een mobiliteitsgarantie voor de toekomst. Het omvat alle hard- en software welke het autorijden gaat brengen tot wat het woord zegt: automatisch rijden. Binnenkort hoef je alleen nog maar mee te kijken en de auto een beetje helpen als er zich een situatie voordoet welke hij nog moet oefenen. Eigenlijk net als je 18-jarig kleinkind die net zijn rijbewijs heeft gehaald. Hij kan het veilig, maar heeft nog een beetje meer routine nodig om soepeler door het verkeer te bewegen. Maar voordat je het weet is het veiliger om niet meer zelf te rijden. Het mag nu nog niet in Europa, maar in Amerika wordt druk getest door honderdduizenden Tesla rijders.
We kunnen het ons nu niet goed voorstellen dat we misschien over 10 jaar niet beter weten dat auto's zelf kunnen rijden. Misschien is over 15 jaar zelfs verboden om nog zelf te rijden. Het mooiste voorbeeld uit onze recente geschiedenis is nog altijd de reactie in 1998 om de komst van de mobiele telefoon.
Mobiliteitsgarantie
Over 5 jaar is het normaal dat je niets meer zelf hoeft te doen. De auto komt voorrijden, je gaat (op de achterbank) zitten en je wordt naar de bestemming gebracht. Je stapt uit, de auto zoekt een parkeerplek. En als je weer wilt gaan, komt hij met één druk op de telefoon je weer ophalen. En als het niet binnen 5 jaar is, dan zeker binnen 10 jaar! Het gaat echt gebeuren. Wil je meer hierover weten, lees dan deze blog. De economische en maatschappelijk voordelen van autonoom rijden zijn zo groot dat overheden na een wat aarzelend begin, uiteindelijk de weg vrij gaan maken. Minder verkeersongelukken en doden. Overheden houden miljarden in de pocket doordat ze minder wegen hoeven te bouwen. Voor jezelf gaat het betekenen dat je altijd mobiel blijft. Je wereld blijft groot. Je kan overal naar toe waar je wilt. Je kan iemand laten ophalen. Door deze mobiliteit blijft de maatschappelijke participatie groot. Vereenzaming omdat de kinderen en kleinkinderen ver weg wonen, hoeft geen probleem meer te zijn. Je laat je er naar toe rijden!
Gespreksonderwerp
En dat brengt ons bij misschien wel het leukste aspect van een Tesla. Er is altijd een gespreksonderwerp. Tesla is en blijft toch een noviteit. Ook al neemt het aantal Tesla’s op de weg snel toe. Het is en blijft een begeerlijke auto. En er is veel over te vertellen. Kijk maar eens naar alle argumenten in dit artikel. En ook op internet is er iedere dag wel iets nieuws te vinden over Tesla's toekomstige updates, de bouw van de nieuwe fabrieken. Reviews ten opzichte van nieuwe EV’s van andere merken. Soms ook (en helaas vaak onterecht) negatief nieuws. Laat je niets wijsmaken door mensen die nooit een elektrisch gereden hebben en laat je vooral niets wijsmaken door mensen die belang hebben dat je geen BEV koopt. Als je het financieel kan, gewoon die stap naar elektrisch maken!
Met het kopen van een Tesla stap je een wereld binnen waar je nooit van gedacht het nog mee te maken. Een acceleratie van een sportauto, sneller dan een Ferrari Testarossa van weleer. De luxe van het thuis opladen in plaats van in de koude staan te tanken. Altijd nieuwe functionaliteiten in plaats van om de drie jaar een nieuwe auto kopen. In de zomer een gekoelde en in de winter een verwarmde auto bij het instappen. En een grote kans dat je het nog gaat meemaken dat je zittend op de achterbank wordt rondgereden in plaats van het inleveren van mobiliteit. En als het niet door full-self-driving komt is er altijd wel een kleinkind die in de auto van opa en oma je wilt rondrijden. Met Tesla altijd gespreksonderwerpen. Geld besparen op verbruik, onderhoud en afschrijving. Kortom…. Ga eens naar een Tesla-store. Of misschien nog beter, ga eens naar een Supercharger. Daar staan altijd Tesla eigenaren te laden, en bijna iedereen zal je vol trots vertellen over zijn auto. En wordt het toch geen Tesla maar een andere EV…. wat fantastisch om de evolutie van het elektrisch rijden te mogen meemaken!
Over 5 jaar is het normaal dat je niets meer zelf hoeft te doen. De auto komt voorrijden, je gaat (op de achterbank) zitten en je wordt naar de bestemming gebracht. Je stapt uit, de auto zoekt een parkeerplek. En als je weer wilt gaan, komt hij met één druk op de telefoon je weer ophalen. En als het niet binnen 5 jaar is, dan zeker binnen 10 jaar! Het gaat echt gebeuren. Wil je meer hierover weten, lees dan deze blog. De economische en maatschappelijk voordelen van autonoom rijden zijn zo groot dat overheden na een wat aarzelend begin, uiteindelijk de weg vrij gaan maken. Minder verkeersongelukken en doden. Overheden houden miljarden in de pocket doordat ze minder wegen hoeven te bouwen. Voor jezelf gaat het betekenen dat je altijd mobiel blijft. Je wereld blijft groot. Je kan overal naar toe waar je wilt. Je kan iemand laten ophalen. Door deze mobiliteit blijft de maatschappelijke participatie groot. Vereenzaming omdat de kinderen en kleinkinderen ver weg wonen, hoeft geen probleem meer te zijn. Je laat je er naar toe rijden!
Gespreksonderwerp
En dat brengt ons bij misschien wel het leukste aspect van een Tesla. Er is altijd een gespreksonderwerp. Tesla is en blijft toch een noviteit. Ook al neemt het aantal Tesla’s op de weg snel toe. Het is en blijft een begeerlijke auto. En er is veel over te vertellen. Kijk maar eens naar alle argumenten in dit artikel. En ook op internet is er iedere dag wel iets nieuws te vinden over Tesla's toekomstige updates, de bouw van de nieuwe fabrieken. Reviews ten opzichte van nieuwe EV’s van andere merken. Soms ook (en helaas vaak onterecht) negatief nieuws. Laat je niets wijsmaken door mensen die nooit een elektrisch gereden hebben en laat je vooral niets wijsmaken door mensen die belang hebben dat je geen BEV koopt. Als je het financieel kan, gewoon die stap naar elektrisch maken!
Met het kopen van een Tesla stap je een wereld binnen waar je nooit van gedacht het nog mee te maken. Een acceleratie van een sportauto, sneller dan een Ferrari Testarossa van weleer. De luxe van het thuis opladen in plaats van in de koude staan te tanken. Altijd nieuwe functionaliteiten in plaats van om de drie jaar een nieuwe auto kopen. In de zomer een gekoelde en in de winter een verwarmde auto bij het instappen. En een grote kans dat je het nog gaat meemaken dat je zittend op de achterbank wordt rondgereden in plaats van het inleveren van mobiliteit. En als het niet door full-self-driving komt is er altijd wel een kleinkind die in de auto van opa en oma je wilt rondrijden. Met Tesla altijd gespreksonderwerpen. Geld besparen op verbruik, onderhoud en afschrijving. Kortom…. Ga eens naar een Tesla-store. Of misschien nog beter, ga eens naar een Supercharger. Daar staan altijd Tesla eigenaren te laden, en bijna iedereen zal je vol trots vertellen over zijn auto. En wordt het toch geen Tesla maar een andere EV…. wat fantastisch om de evolutie van het elektrisch rijden te mogen meemaken!