Samenvatting van het nieuws van deze week: - De geruchten gaan dat in China een tweede Gigafactory gaat komen. Voor zo’n groot land en de toenemende vraag naar Tesla's misschien wel logisch. Feitelijk met dezelfde argumenten als in de VS. Meerdere productielocaties reduceert de transportkosten, maakt minder kwetsbaar en levert natuurlijk meer productie. Elon heeft al eens aangegeven dat er 100 Gigafactory’s nodig zijn om de wereld van duurzame energie te voorzien. Ook New Zealand heeft zich gemeld voor een fabriek. Maar dan een Gigafactory voor het produceren van powerwalls, megapacks en Solar. Zoals Giga New York. In de UK heeft Tesla een vergunning gekregen om zich op de energiemarkt te gaan begeven. Komt hier ook een Gigafactory? - In Berlijn wordt kunst en vliegwerk uitgehaald om de bouw van Giga Berlijn niet te vertragen tijdens allerlei instemmingsprocedures. Tesla heeft de bouwplanning iets gewijzigd. Er komt geen batterijproductie op deze locatie. Dat gaat waarschijnlijk CATL doen. Hun productielocatie in Europa is ook in aanbouw, 350 km van Berlijn. - In bovenstaande filmpje wordt duidelijk hoe absurd snel de new roadster van 0 naar 400 km/u gaat. Onder de 20 seconden. We zullen waarschijnlijk nog wel meer dan een jaar moeten wachten voordat we een productiemodel in het echt een dergelijke sprint zien maken. Maar ook al is het geanimeerd, ook nu al gaaf om te zien. - De prijs van de Model Y is met $ 3.000 verlaagd. De opgegeven reden is dat de productiekosten verder dalen. Elon bevestigde nog eens deze week dat de ware innovatie niet het product zit, maar in de apparatuur waar de auto's meer gemaakt worden. Een prijsverlaging van de hardware wordt natuurlijk (deels) gecompenseerd met de steeds duurder wordende FSD-software. Wat de prijsstelling van de Model Y in Europa gaat worden is nog niet bekend. Dat heeft ook met eventuele fiscale voordelen en belastingen te maken. In de pre-order overeenkomst wordt gesproken over een voorbestellingsprijs. - In de VS, en ik neem aan ook straks in Europa, komt er geen Standard Range van de Model Y. Wel een RWD Long Range met een indrukwekkende range. En dus hopelijk een relatief lange prijs. - De VER heeft de resultaten van een groot laadonderzoek gepubliceerd. Interessant om eens te bekijken. J- De Polestar 2 is in Europa. De reviews vliegen je om de oren. En natuurlijk wordt in iedere review de Polestar 2 vergeleken met de Tesla Model 3. Het woord Tesla-killer is heel populair. In mijn optiek gaan bijna alle vergelijkingen met de Model 3 mank. Ja, ze zijn beide volledig elektrisch aangedreven. Maar dan stopt het ook wel. Mooi of niet mooi is natuurlijk persoonlijk en een kwestie van smaak. Ik begrijp dat de autojournalisten heel graag zouden willen dat er een EV op de markt komt die in een eerlijke vergelijking op de meest essentiële punten beter is dan een Tesla. Als dat al zou moeten uiteraard. Als Tesla rijden/bezitter weet je dat Tesla door de verticale integratie alles gericht heeft op een zo efficiënt mogelijk verbruik van alles. Zelfs de motor in de stuurbekrachtiging of het verbruik van de verwarming. Tot in de puntjes al jaren alles aan het fijnslijpen en via OTA steeds verder verbeteren. We hebben al vaker een range-toename gehad. Alleen al hierdoor is onmogelijk dat welke autobouwer dan ook, met zijn eerste EV qua range/verbruik het beter zou doen dan Tesla. Gewoon onmogelijk! De journalisten laten altijd het SuC-netwerk, de over-the-air updates (OTA) en de FSD-suite gewoon weg! Wat de andere niet heeft, kan je ook niet vergelijken! Laten deze drie nu net, zeker als de auto privé wordt gekocht, de drie argumenten zijn die alle concurrentie van tafel veegt! Bij privébezit is over het algemeen afschrijving heel belangrijk. Dat je auto ook na 5 jaar qua software nog actueel is, is dan heel prettig! Heb je FSD aangeschaft dan is deze over 3-5 jaar zeker een flink stuk duurder in aanschaf. Je compenseert dan afschrijving met de aanwezigheid van de FSD software. En als FSD in welke vorm dan ook wettelijk wordt toegestaan, ben je altijd spekkoper qua afschrijving. Tesla heeft volledige controle over het SuC netwerk. Capaciteit en snelheid wordt continu aangepast en met het toenemen van het aantal EV’s gaat het druk worden bij alle niet SuC’s. Dus ook een belangrijk voordeel. De OTA’s en alles wat hier mee samenhangt is iets wat je pas begrijpt als je het hebt of mist als je het opeens niet meer hebt. Je auto is altijd actueel (navigatie, look and feel, e.d.), en je krijgt tweewekelijks nieuwe functionaliteiten, verbetering, oplossing van storingen, performance-verbeteringen, aan te schaffen upgrades e.d. Dus stop met Tesla-killers in de koptekst of in eerste alinea, maar geef gewoon een objectieve review. - Model Y productie wordt flink opgeschroefd in Fremont. Er is een productietent verschenen naast de bestaande assembly line. Waarschijnlijk binnenkort een tijdelijke fabriekssluiting om deze nieuwe lijn in gebruik te kunnen nemen, inclusief andere aanpassingen. Ook in Shanghai vordert de productiehal voor de Model Y een rap tempo. Er zijn foto's opgedoken van apparatuur welke de nog in aanbouw zijnde productiehal in gereden wordt. - Recent schreef ik een blog over een kleinere Tesla en dat hier geen stuur meer in zit. Een belangrijke ontwikkeling in het komen tot full self driving is dat overheden mee gaan werken en dat een deel van de corner-edges opgelost worden doordat de infrastructuur meer ingericht wordt voor autonoom rijden. De UAE/Dubai steken de vinger op. Ze gaan techbedrijven als Tesla stimuleren om UAE/Dubai als proeftuin te gaan zien en willen de eerste zijn waar FSD gelegaliseerd wordt! Ze hebben een strategie uitgestippeld om in 2030 25% van alle transport via autonoom rijdende voertuigen te laten plaatsvinden. Als één schaap over de dam is, volgen er meer. Shanghai zal snel volgen is mijn inschatting. Meer eerst is de zet aan Tesla om de nieuw gebouwde software uit te brengen en de laten zien dat ze nu technisch echt klaar zijn.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |