Deze week wederom aandacht voor de refresh van de Model 3. En er is weer een software-update onderweg (2020.44). In een mooi artikel van Auke Hoekstra geeft hij een debunk betreffende de Semi. Elon is weer in Berlijn voor het werven van top engineers. En een jaar na de lancering is het nog redelijk stil rondom de Cybertruck, maar dat kan snel veranderen. Refresh Model 3 Er blijven nieuwe geruchten de kop op steken. Deze week dook een Chinees filmpje op met hierin een review van de 12 veranderingen in de refresh Model 3:
Update 2020.44 Er is weer een nieuwe software update aan het uitrollen, 2020.44. Deze keer een waar met name Spotify een opfrisbuurt krijgt. Mooi om te zien dat ook hier tijd in wordt gestoken. In de softwarecode van deze release zijn aanwijzigingen gevonden dat er gewerkt wordt een 5g connectie. Misschien zit in de refresh een 5g module (andere hardware). Met een vaste 5g verbinding is er ook een hotspot functie mogelijk voor andere devices in de auto. In de update ook de mogelijkheid om een keuze te maken op welke snelheid de cruisecontrol moet staan bij het inschakelen: de snelheidslimiet van de weg of de huidige rijsnelheid. Je kan ook aangeven hoeveel de werkelijke rijsnelheid mag afwijken van de limiet (vast of procentueel). Prijzen In verschillende Europese landen is de prijs van de Model 3 iets verhoogd. In Nederland (nog) niet. Ik denk dat ze toch echt wel de Model 3 SR+ onder de € 50.000 willen houden. De prijs van kW bij de Supercharger is in NL verlaagd naar € 0,22. Was € 0,25. Toch wel een verschil met de commerciële aanbieders. En ook binnen Tesla toch een groot verschil tussen de verschillende landen. Onderstaand een overzicht in dollar. Tesla Semi Af en toe duikt er een nieuwsitem op rondom de Semi. Dat de Semi de transportwereld op zijn kop gaat zetten is voor de ingewijden duidelijk. Maar zeker rondom vrachtauto's komt altijd weer het verhaal met waterstof en het gewicht van de batterij de kop opsteken. In onderstaand artikel een debunk door Auke Hoekstra (TU/e) over deze mythes. Mooi om te lezen hoe in een paar jaar tijd door innovatie Tesla de meeste nadelen van EV-truck opgeheven heeft. En dan hebben we het nog niet over autonoom rijden! De orderportefeuille is inmiddels goed gevuld. Maar het is wachten op Giga Texas om tot massa productie te komen. Elon heeft het wel gehad over een kleine serie voorproductie eind 2020/begin 2021 voor eigen gebruik en bij enkele van de toekomstige grootafnemers. Vanaf eind 2021 gaat de productie vanuit Giga Texas beginnen. FSD Beta Nu de eerste hausse met typisch Amerikaanse filmpjes over FSD Beta voor bij is, komen de filmpjes met meer details. In dit filmpje is te zien hoe iets dat op de weg ligt wordt ontweken. Er is inmiddels ook al weer een nieuwe versie beschikbaar gekomen met nu ook een andere visualisatie. Ik kwam ook deze interessante video tegen van een vlogger over de werking van DOJO. De supercomputer van Tesla. Het schijnt nu nog een paar dagen te duren voordat alle berekeningen gemaakt zijn. Met Dojo moet dit proces terug gebracht kunnen worden tot 1 dag. Dus feitelijk worden alle ervaringen van alle Tesla's (opgedaan door de gereden km's) door de software geanalyseerd en gelabeld en weer toegevoegd aan de "ervaringen". Als ik het goed begrijp is het net alsof het leren autorijden plus het opdoen van jaren rij-ervaring iedere dag weer opnieuw wordt gedaan door DOJO. Deze berekeningen vinden dus niet in de auto plaats, maar in de trainingscomputer DOJO. De FSD software in de auto is dus een "chauffeur" die met elke update (Elon heeft het over een frequentie van 5 tot 10 dagen) de ervaringen van alle die KM's meeneemt. Met iedere nieuwe versie wordt het aantal interventies weer minder. Het is feitelijk een kwestie van tijd tot er (bijna) geen interventies meer nodig zijn. Hoeveel tijd is natuurlijk nog niet duidelijk. Wel werd duidelijk dat Canada en Noorwegen de volgende landen zijn waar FSD beta beschikbaar gaat komen na de eerste uitrol in de VS. Noorwegen gaat vol inzetten op EV én autonoom rijden. Er zullen dan snel meer landen de hand opsteken. Het terugdringen van het aantal verkeersdoden is natuurlijk een van de vele argumenten! Giga Berlijn
Elon Musk is donderdag in Berlijn aangekomen. Hij twitterde dat hij zelf de selectiegesprekken gaat doen met top engineers. Het e-mailadres waar de CV's naar toe kon was [email protected]. Waarschijnlijk staat dit voor 25 German/European Engineers. Dat hij zelf komt geeft wel aan hoe belangrijk Giga Berlijn voor Tesla gaat zijn voor de toekomst. Hij wil ook daar ook "ace" engineers hebben. In China en Fremont is dat al het geval. Nu in Europa nog. Cybertruck Over 2 weken is het een jaar geleden dat de Cybertruck werd gepresenteerd. Sinds die tijd is het redelijk stil geweest. Maar deze week dan eindelijk een tweet van Elon over dat ze werken aan het uiteindelijke design en dat er binnen ongeveer een maand nieuwe beelden beschikbaar komen. Het motto is dat de productieversie mooier moet zijn dan bij de onthulling. Bij andere merken is het vaak net andersom. Veel innovaties zitten dan niet meer in de uiteindelijke productieversie om redenen van kosten en/of marketing. Bij de Cybertruck gaan we veel noviteiten zien. Over de mogelijkheden van de Cybertruck in Europa en de typegoedkeuring of de Europese variant is nog veel onduidelijkheid. De tijd zal het leren. Tesla Senior Verleden week samen met Tesla-Senior André (80-plus) uit België een blog geschreven over waarom het voor een senior slim is om een Tesla te kopen. Deze blog is hier te vinden. Door de website TeslaCampus is hij nu ook in het engels uitgebracht.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |