In deze blik op de week aandacht voor de Model 2 die niet Model 2 gaat heten, het uitstellen van de Cybertruck en Roadster, het aantal medewerkers van Musk, HEPA gaat mobiel, door de wasstraat en nog veel meer... Wasstraatmodus uitgeprobeerd In een recent software-update werd "wasstraatmodus" toegevoegd als nieuwe functionaliteit. Deze week voor het eerst deze modus uitgeprobeerd. Toen ik de auto net nieuw had, was het in begin best even wat gedoe om de auto snel in neutraal te krijgen, nodig om voortgetrokken te worden door de wasstraat. Ik had al ingesteld dat de binnenspiegels op GPS locatie inklappen als in bij de wasstraat ben. Maar nu met “wasstraatmodus” is het nog gemakkelijker. Via het service menu kan je de modus selecteren zodra de auto in de P stand staat. Na activering de auto in de D zetten en de wasstraat inrijden tot je op de band staat. Er is dan een knopje “rollen inschakelen” en de auto gaat in neutraal en blijft dit ook. Ook als je zou moeten uitstappen. Als je uit de wasstraat komt zet je auto in de D en kan je wegrijden. Boven de 15 km/h gaat de wasstraatmodes automatisch weer uit. Handige feature! Bio Defense Mode Alle Tesla-modellen, behalve de Model 3, worden nu af fabriek uitgerust met een HEPA filter. Via het menu in de auto is ook de “bio-defense-mode" te selecteren. De lucht in de auto wordt dan gefilterd en voorkomen wordt dat zelfs zeer kleine stofdeeltjes van buitenaf doordringen in het interieur. Voor mensen met hooikoorts heel handig. Op een vraag of het inschakelen van deze modus ook via de app zou kunnen, kwam de reactie “sure”. Op deze website wordt bijgehouden welke functionaliteiten (mogelijk) in ontwikkeling zijn en we bij toekomstige software-update mogen verwachten. De Model 2 Elon heeft laten weten dat de naam de van de kleinere Tesla niet de Model 2 gaat worden. De Model 3 had eigenlijk Model E moeten heten, maar daar heeft Ford een stokje voor gestoken. Dat de kleinere Tesla Model A gaat heten ligt meer voor de hand. Na S3XY is dan ook het woord CARS compleet met Cybertruck, Model A, Roadster en Semi! Maar de naam zal niet zo spannend zijn, want de kans is groot dat het een Tesla Pod wordt, dus zonder stuur en pedalen. En die Pod komt in verschillende verschijningsvormen, zoals een “Van”. Op zijn vroegst gaan we in 2023 meer zien van die kleinere Tesla. Ik schreef in 2020 een blog over "het kleintje Tesla". Klik op het onderstaande plaatje om naar deze blog te gaan. Groeiend aantal medewerkers Op een vraag via Twitter over hoeveel mensen Elon Musk aan werk heeft bij een van zijn bedrijven kwam de reactie: circa 110.000. De meerderheid werkt bij Tesla, maar ook SpaceX groeit snel. De komst van een Giga-factory in de regio zorgt voor veel werkgelegenheid. Nog meer indirect, dus bij omliggende en toeleverende bedrijven, dan direct. Bij Giga Berlijn zijn ook de eerste studenten van omliggende onderwijsinstellingen begonnen met hun praktijkstage. In 2022 moet het aantal studenten uitgroeien tot circa 150. Alle bedrijven van Musk zijn uitermate populair bij jonge talenten. Klik op onderstaand plaatje om naar de uitstaande vacatures te gaan. De recent gehouden AI-dag had een recruiterende functie. Tesla zoekt de top van ambitieuze engineers en andere talenten om te werken aan de Tesla Bot en AI. De lijst met gepubliceerde vacatures om te werken aan AI en Bots wordt groter. Uit de vacatureteksten is af te leiden dat er niet alleen gewerkt wordt aan humanoid vorm, maar ook rollende robots voor bijvoorbeeld logistieke taken. Ook ziet het er naar uit dat Austin Texas de productielocatie wordt. FSD Beta 10 Helaas liet Elon weten dat FSD beta 10 een weekje later komt, maar dat het wachten beloond wordt met een ook de nieuwe software met een andere user interface. Natuurlijk alweer de grappen op social media over EMT, Elon Musk Time! Bovendien liet hij weten dat versie 10.1 dan waarschijnlijk de versie wordt met de download-button en eind september in de VS gaat verschijnen. Ons geduld wordt op de proef gesteld. Zeker Europa gaat nog wel een tijdje moeten wachten. Na de VS is Canada aan beurt! Superchargers Waar Europa wel het eerste mee is, is het openstellen van het supercharger netwerk voor andere BEV’s dan Tesla. Hier wordt natuurlijk al lang over gesproken en gespeculeerd. De laatste speculatie is nu dat Nederland het eerste land gaat zijn dat zijn chargers gaat open stellen. Teslaratie had er een mooi artikel over. Ik denk dat het met drukte wel allemaal mee gaat vallen. Met beprijzing van zowel de kW, een idle-fee , laadsnelheden, e.d. is veel te sturen. Misschien is er wel een abonnement nodig welke via de app aangeschaft kan worden. Tijd zal het leren. En mocht het drukker worden dan zal het aantal stalls en het aantal SuC-locaties nog sneller uitgebreid worden. Ik ben ook niet zo bang dat Tesla een belangrijke troef uit handen geeft. Door de verticale integratie blijft de beleving van het supercharger netwerk in een Tesla altijd superieur aan andere BEV’s welke er gebruik van gaan maken. Denemarken Recent een tripje naar Denemarken gemaakt. Zo’n 2.000 km gereden en 163 Wh/km verbruikt met mijn SR+ op 19 inch wielen. Grotendeels natuurlijk snelweg. De tijd dat je op Duitse autobanen hard kon rijden is grotendeels voorbij. Alleen al vanwege het groot aantal wegwerkzaamheden. Ik heb nagenoeg alle snelweg kilometers op autopilot gereden. Natuurlijk is het nog niet perfect, maar het is wel enorm relaxed en vooral veilig rijden. Zeker als het wat rustiger is op de snelweg. Ook de integratie van het aantal laadstops in de navigatie werkt perfect. Ofschoon ik de timing van sommige stops niet goed begreep. Maar je kan altijd handmatig een andere SuC kiezen als je bijvoorbeeld de voorkeur geeft aan twee kortere stops in plaats van 1 langere. Op een langere, meerdaagse trip mis ik wel Waypoints. Nu moet je zelf toch wel even nadenken over de hoeveel rijbereik je nodig hebt voor de volgende dag als je niet op locatie kunt laden. Dat je op je bestemming kunt laden zou je eigenlijk moeten kunnen aanvinken. In Denemarken geen V3 charger gezien, maar wel mooie grote SuC locaties, altijd met een restaurant in de buurt. Bij de SuC relatief veel oudere Model S’n (met de nosecone) en in Kopenhagen juist heel veel Model 3. Zelfs als taxi. De BEV-adoptie gaat daar de goede kant op. Big Brother Ofschoon Elon eerder aangegeven had dat de interne camera geen functie zou krijgen in het bewaken van de mate van alertheid van de bestuurder, maakt Tesla toch die stap. In software update 2021.32.5 wordt het telefoongebruik gemonitord. Praktijk moet uitwijzen hoe het precies werkt. Dat Tesla deze stap van actief monitoren van de bestuurder tijdens het gebruik van rij-assistentie komt mijns inziens hoofdzakelijk door druk van buitenaf. Misschien voor deze fase van ontwikkeling van FSD een goede keuze. Je moet als bestuurder alert zijn en het systeem kunnen corrigeren als dit nodig is. En Tesla moet er alles aan doen om gebruikers continu hiervan te vergewissen. Zeker als de systemen steeds beter worden neemt de oplettendheid af. Model S op het circuit Verleden week al het bericht de Model S op de Nurnburgring was gecrashed. Nu zijn er beelden van deze Model S op de ring. Niet de crash zelf, maar wel hoe de auto wordt afgevoerd. Dat de schade lijkt mee te vallen is duidelijk, want inmiddels in de auto alweer op het circuit gesignaleerd en draait zijn rondjes. Zal niet lang meer duren voordat we weten of de Model S Plaid met Track Modus inderdaad het ronde record voor productie-EV’s te pakken heeft. Cybertruck Tijden de presentatie van AI dag gaf Elon aan dat ze werken aan Hardware 4.0 (de FSD computer in de auto) en dat deze hardware eind 2022 klaar is. Waarschijnlijk zou de Cybertruck de eerste auto zijn die hiermee uitgerust zou worden. Speculaties gingen dat hiermee ook de productiestart van de Cybertruck verder in 2022 zou opschuiven. Dat lijkt nu dus inderdaad ook het geval te zijn. Dus pas eind 2022 een voorzichtige productie en vanaf 2023 naar massa-productie. De Cybertruck wordt een relatief goedkope auto. Productie- en materiaal kosten moeten nog verder naar beneden. Het gebruik van castings uit de Gigapress, en de 4680 batterij in massaproductie, zijn wel twee belangrijke randvoorwaarden. Roadster Met het uitstellen van de Cybertruck schuift ook de Roadster steeds verder weg. Als de logistieke uitdagingen en chiptekorten in 2022 opgelost zijn is er kans dat in 2023 de Roadster eindelijk geproducerd gaat worden. Qua volume is de Roadster voor Tesla niet belangrijk. Het is meer een auto om te laten zien dat BEV’s ook bij de hypercars superieur is en dat dit niet zoals de Rimac, miljoenen hoeft te kosten. Model X Refresh De refresh van de Model X komt in de VS pas in Q1 van 2022. Niet helemaal duidelijk waar het aan ligt, maar mijn vermoeden is dat ze een chip te kort hebben en ze prioriteit geven aan de Model S en de volume modellen 3 en Y. De PlayStation 5 is ook maar mondjesmaat te krijgen. De gameconsole in de refresh zou wel eens fors kunnen bijdragen aan het probleem. Tesla kan het zich veroorloven om een jaar geen Model X te leveren. De volumes zitten in de Model 3 en Model Y. Model 3 en Model Y gaan voor en de 4680 staat centraal Met het uitstellen de Model X, Semi, Cybertruck en Roadster maakt Tesla duidelijk dat ze een enorme vraag hebben naar de Model 3 en de Model Y en dat ze alle focus leggen op het verder opschalen van de productie van deze twee modellen in verschillende varianten en in steeds meer landen verkrijgbaar. Zeker nu ook Giga Texas en Giga Berlijn de komende maanden met produceren gaan beginnen. Alle beschikbare batterijen in het formaat 2170 met verschillende chemische samenstelling en van verschillende leveranciers gaan naar deze twee modellen. Voor de Model S (en X) heeft men de 18650 batterij uit Giga Nevada. Zodra de 4680 batterij lokaal geproduceerd gaat worden, gaat deze in de long range en performance versies van de Model 3 en Y en natuurlijk in de Semi en Cybertruck. Q3 2021 We zitten alweer in de laatste maand van het 3e kwartaal. Het einde van een kwartaal is voor Tesla altijd een logistieke uitdaging. Zeker zolang Giga Berlijn en Giga Texas nog niet operationeel zijn. Tesla heeft geen derden netwerk met importeurs en dealers zoals alle andere autobouwers. Voor Tesla is een auto pas verkocht als deze in handen is van de consument. Voor andere merken is de auto al verkocht aan een importeur of dealer zodra hij van de band komt. Q3 zal naar verwachting wederom een “record-breaking” kwartaal zijn. Met dan nog één kwartaal te gaan weten we of Tesla dicht in de buurt van de 1.000.000 auto’s gaat komen voor het jaar 2021. Is natuurlijk leuk, maar voor de lange termijn maakt het niet. De aangekondigde productiegroei is jaarlijks 50%. Hier gaan ze zeker ruim overheen. In 2020 kwamen net geen 500.000 nieuwe Tesla’s op de weg. Tesla Daily Rob Mauer is de host van Tesla Daily. Hij volgt Tesla al jaren, is goed geïnformeerd en voor de particuliere investeerder een objectieve informatie-bron. Hij werd geïnterviewd door The Street en door de goede vragen ontstaan in een relatief korte tijd een mooi objectief beeld van waar Tesla voor staat en waar ze naar toe gaan. De moeite waard om te bekijken zou ik zeggen.
3 Comments
André Verreet
6/9/2021 11:30:16
Dag Michel,
Reply
Michel
7/9/2021 07:24:25
Ik zit op versie 2021.24.4!
Reply
André Verreet
20/9/2021 09:54:03
Dag Michel,
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |