In deze blik op de week aandacht voor de lancering van de Model Y in Europa, eindelijk de release van FSD Beta 9, de eerste beelden van de "mind of car view", de kwaliteitscontroles in Shanghai en nog veel meer... FSD Beta 9 is live! Deze week was Elon heel actief met tweets over de release van FSD Beta 9. Eerst gingen de tweets over het feit dat hij de tijd welke het kost om problemen met het toepassen van real life AI op te lossen had onderschat. Het is voor hem geen discussie of het kan, alleen de tijd welke hiervoor nodig is! Het is natuurlijk niet voor niets dat de route welke Tesla kiest met Vision en AI om tot level 5 autonoom rijden te komen, sceptisch bekeken wordt door anderen. De oplossing zit in heel veel kwalitatief goede datasets en de enorme rekenkracht. Beide kosten nu eenmaal tijd om tot de gewenste levels te komen. Elon moest er zelf wel om lachen dat hij de release datum steeds moest verschuiven. Twee weken werd 6 maanden! Onderstaande foto ging als grap rond. Elon tegen de tijd dat FSD Beta 9 uitkomt! Laten we hopen dat hij zo oud wordt als op de foto! Dan ziet de wereld er anders uit! Maar eindelijk is het zover: FSD Beta 9 is vrijgegeven aan een select klein groepje beta-testers. Het doel is onder iets minder strak gecontroleerde omstandigheden real-life data binnen krijgen en de laatste fine-tuning van de software. Net als met de recente release van de Model 3/Y zonder radar heeft Tesla veel kilometers nodig om met een aantal iteratieslagen snel te verbeteren. Het aantal Beta testers wordt dan langzaam uitgebouwd en mogelijk over 1 maand een bredere release. De media zal er bovenop zitten in geval van een ongeluk onder het gebruik van FSD! Tesla zal uitermate voorzichtig zijn. Hieronder de eerste beelden van FSD Beta 9 in actie! Model Y MIC naar Europa! De geruchten van verleden week dat de Model Y MIC in Q3 naar Europa gaat komen lijken bewaarheid te worden. In de (NL) configurator is de Long Range Model Y te bestellen met een levering in september! De range is net over de 500 km (WLTP) en de acceleratie naar de 100 in 5,1 seconden. Achteraf is een trekhaak te monteren (1600kg). Het zou volgens Teslamag.de gaan over 4 ladingen (circa 12.000 auto's) de komenden maanden. Eerst de Model Y Long Range en later, eind 2021, ook een lading met de performance-versies. Wachten op Berlijn? De discussie op social media gaan natuurlijk over het verschil tussen de made in Germany (MIG) en de made in China (MIC). Moet je wachten op de MIG uit Berlijn? Ik denk dat het voor ons als consument niet zoveel uitmaakt. We weten dat de Chinese bouwkwaliteit subliem is. Met name de vormfactor van de batterij gaat verschillend zijn. Dat de MIG de 4680 batterij krijgt met een batterijpakket dat onderdeel uitmaakt van de dragende structuur van de auto is vooral voor Tesla een kostenbesparende ontwikkeling. Goedkoper, kwaliteitsverhogend en gewicht verlagend. Minder gewicht is minder batterijen nodig voor de dezelfde rijafstand. Minder batterijen is lagere kosten per auto en meer auto's bouwen met dezelfde hoeveel geproduceerde batterijen. Voor de consument is de vormfactor van de batterij dus niet zo belangrijk als voor Tesla. Het gaat om de chemische samenstelling en de specificaties die hieruit voortkomen. Rijbereik, laadsnelheid, aantal laadcycli, aanschafprijs, e.d. Als dit past bij de eisen en comfort welke je aan een auto stelt is het prima. Laat je niet gek maken! Doe waar jezelf comfortabel bij voelt. Het mooiste voorbeeld is de Model S Plaid. Qua vormfactor nog steeds het originele formaat batterij uit 2012. Maar met een totaal andere chemische samenstelling en toch monsterachtige prestaties, enorm rijbereik en snelle laadtijden! Ook geen single-piece-castings en structureel batterijpakketten voor de Model S! Maar wel het neusje van de zalm op EV-gebied en technologie! Mogelijk dat de MIG Model Y meer kleuropties krijgt en misschien weer een paar kleine verbeteringen. Maar de MIC heeft ook de warmtepomp, stuurverwarming en zelfs een HEPA-filter. De houttrim loopt door in de deur (heeft de Model Y uit Fremont nog niet). Er vanuitgaande dat de Europa-specs niet afwijken van die van China, krijg je een super auto! Superieur aan alles wat er tot nu toe aan EV's in Europa leverbaar is! En, misschien wel het meest belangrijke dat geen enkel merk heeft en in een vergelijkende test met andere EV's ook nooit genoemd wordt: de optie voor volledige autonome besturing! Mijn advies als je de auto privé koopt: heb je de middelen, FSD optie kopen! Waarom ik er zo over denk ik is hier te lezen. Kwaliteitscontrole Giga Shanghai Tesla China heeft een filmpje vrijgegeven waarin met name stilgestaan wordt bij kwaliteitscontroles tijdens en na het productieproces. Blijft toch altijd mooi om te zien. Versie 11 De huidige Tesla’s rijden op de V10 software, we zijn ergens bij versie 2021.4.18.3. Heb je pas een aantal maanden een Tesla dan heb je waarschijnlijk wel updates gehad, maar geen grote functionaliteiten toegevoegd zien worden. Als je terugkijkt in de afgelopen jaren, dan was er altijd in september/oktober een forse update. Op 12 augustus 2013 was het versie 5 en per 26/9/2019 versie 10. Alleen in 2016 is er geen nieuwe versies uitgebracht. In de andere jaren is er altijd in september/oktober een nieuwe softwareversie verschenen. En uiteraard om de 2-3 weken een updates met bigfixes en functionaliteiten! Versie 11 was gepland voor eind 2020 en werd ook wel de Holiday update genoemd. Uiteindelijk is maar een deel van de aangekondigde functionaliteiten doorgevoerd en spreken we nog steeds over versie 10. Uiteindelijk bleek dat veel nieuwe functionaliteiten verweven zijn met Tesla Vision en Tesla AI. We gaan dus pas naar Versie 11 met een brede uitrol van FSD Beta. Dan krijgen we waarschijnlijk waypoint navigatie, bird-eyes-view bij parkeren, een herontwerp van de GUI, apple music, e.d. Maar ook een andere visualisatie van autopilot/fsd (mind of car view) en de "FSD-abonnement knop" (FSD gebruiken voor een beperkte tijd). Mind of car view Met de release van de FSD Beta 9 zien we ook de eerste nieuwe visualisaties. Nog niet helemaal zoals straks in de softwareversie 11 met de vernieuwde GUI. Maar wel wordt duidelijk wat Elon met de "Mind of Car" view bedoeld. Indrukwekkend! Je ziet dus geen videobeelden, maar de interpretatie van de videobeelden door de neurale netwerken in een soort micro-map! Tesla Vision en Tesla AI creëren realtime een virtuele omgeving met alle informatie welke nodig is om veilig te kunnen rijden! Alles wat weergegeven wordt komt uit de neurale netwerken en wordt omgezet in een grafische weergave. En voorzien van betekenis zoals wij als mensen dat ook doen. De betekenis van de belijning, waar kan ik rijden, de aanduiding op de borden, de andere verkeersdeelnemers. Van alles de afstand tot een object, de snelheid waarmee iets beweegt, naar je toe of van je af! En onderliggend de constante (kans)berekeningen of iets op je pad gaat komen waarop geanticipeerd moet worden. Iets wat wij intuïtie noemen. Met nog meer data wordt het systeem steeds beter en beter! Onderstaand een Model S met de FSD Beta 9. De komende dagen zullen we op YouTube overspoeld worden met voorbeelden! Onderstaande vlogger heeft een recente versie van de Model Y, dus zonder radar. Helemaal het bewijs dat alles wat we zien Tesla Vision en Tesla AI is! Model Y SR De verkopen van de Model 3/Y in China waren in Q3 circa 33.000 stuks. Er is dus geen sprake van een verminderde belangstelling als gevolg van het al het fake news. De productiecapaciteit neemt fors toe. Er wordt vanuit Shanghai ook steeds meer geëxporteerd. Na gaat in China ook de Model Y Standard Range van de band rollen, met de LFP batterij van LG. Zeer aantrekkelijk geprijsd voor de lokale markt, zeker omdat ook EV-stimuleringsmaatregelen van toepassing zijn. De range is 525 km NEDC. Een WLTP of EPA is niet bekend. De VS versie van de Model Y SR (voorlopig niet meer leverbaar) had een 244 miles EPA (392 km). Waarom export uit China? Er zijn volgens mij verschillende redenen waarom Tesla de Model Y MIC uit Shanghai exporteert naar andere delen van de wereld. Ze maken in Giga Shanghai nu 3 versies van de Model Y, waarvan de SR de LFP batterij gebruikt. Door de Model Y SR voor de locale markt heel attractief te prijzen, kunnen ze veel van deze SR versie verkopen en wordt de druk van de LR versie afgehaald. In Europa krijgt Tesla een veel hogere prijs voor de Model Y LR en straks ook de performance. Dus naast het zo optimaal mogelijk benutten van de beschikbare batterijproductie is het tweede argument dat in Europa de marge hoger is, ondanks de transportkosten. Tesla maakt geen reclame. Het product verkoopt zichzelf. Met name de Duitse markt warm draaien met de aanwezigheid van de Model Y, gaat de vraag naar de Model Y MIG verder aanwakkeren. Nog een half jaar en dan produceert Berlijn in steeds groter wordende aantallen. Maar mogelijk wordt het opvoeren van de productie nog wat beperkt door de beschikbare 4680 batterijen. De lokale productie van deze batterij komt iets later in 2022. Ze hebben bovendien ook nog wat bureaucratische hindernissen te nemen daar in Berlijn. Kan ook nog een argument zijn overigens: de Model Y komt hoe dan ook naar Europa. Vertragen van Berlijn voegt niets toe! In iedere vergelijkende (mid) SUV-test in Europa zal de Model Y vanaf nu de benchmark zijn. Als hij leverbaar is, is er geen argument waarom ze hem er buiten laten. En alleen al door de superchargers en de aanwezigheid van de FSD-hardware kan je bijna niet om de Model Y heen. Alleen als de emotie wint van de ratio koop je wat anders. Niets mis mee overigens! Iedereen neemt zijn eigen besluiten. Prijsverhoging Model S/X De vraag naar de vernieuwde Model S en Model X is zo groot dat Tesla het zich kan veroorloven om een prijswijziging door te voeren. Werd al eerder de Plaid+ geschrapt uit het gamma en de prijs van Plaid met $ 10.000 verhoogd. Nu wordt de prijs van de Model S/X long range in de VS met $ 5.000 verhoogd. Voor nu alleen in de VS. De Europese prijzen zijn nog hetzelfde. De Model X wordt nog steeds getest. Er duiken berichten op van de vernieuwde Model X “in het wild”. Zal niet lang meer duren voordat de eerste Model X ook aan consumenten geleverd gaat worden. Europa is pas in 2022 aan buurt. De prijs van de Model X Plaid is in de VS $10.000 later dan de Model S Plaid. Zal ongetwijfeld met het managen van vraag en aanbod te maken hebben. Model S Plaid Er is de afgelopen weken natuurlijk al veel gezegd en geschreven over de Model S Plaid. Het blijft leuk om allerlei vergelijkingen te zien. Hieronder de "oude" topversie van de Model S versus de Plaid.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |