In deze uitgave van “blik op week” aandacht voor de komst van alternatieve routes in de navigatie, opening van de SuC in Gronsveld, MIG Model Y LR op transport, verschillende teardowns, de verjaardag van Elon en mijn Model 3 en nog veel meer…. Elon jarig en een week stil op Twitter Elon Musk was jarig afgelopen week. Op 28 juni j.l. is hij 51 jaar geworden. Wel veel felicitaties op Twitter, maar geen reacties van Elon zelf. Hij is een week niet op Twitter actief geweest. Er werd natuurlijk druk gespeculeerd over de reden. Niemand had het goed! Hij was met zijn familie op vakantie in Italië en op audiëntie bij de Paus. Nu jij weer! Q2 productiecijfers Er werd erg uitgekeken naar de Q2 productie-cijfers. Door de lockdown van Giga Shanghai maakt Tesla in Q2 minder auto’s dan in Q1. In mijn optiek allemaal niet zo heel spannend. Het gaat om de onderliggende variabelen. Tot nu toe was de productie afhankelijk van 2 fabrieken. En sinds kort produceert Tesla op vier locaties. Q3 en Q4 zijn met name interessant om te zien in welke tempo Texas en Berlijn kunnen produceren en Shanghai gebruik gaat maken van de productie-capaciteitsuitbreiding. Drie weken minder productie in Shanghai maakt op het jaartotaal niet zo heel veel uit! 50% YoY groei is nog steeds het doel en dat gaan ze ruim halen. Alle auto’s voor 2022 zijn immers al verkocht. De vraag naar Tesla’s is onverminderd groot. Alternatieve routes In de navigatie komt de optie om een alternatieve route te kiezen. Hacker @greentheonly heeft dit in de softwarecode gevonden en in Japan en de VS zelfs al waargenomen in de praktijk. Bijvoorbeeld om een drukke SuC te vermijden. Sowieso plant de navigatie de laadsessie redelijk conservatief. Soms haal je eenvoudig een volgende locatie en is de laadsnelheid hoger door het lagere percentage bij aankomst. Wat een luxe bij Tesla met zoveel SuC’s! En de SuC’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Sinds de laatste software-update worden meer variabelen meegenomen om het verbruik preciezer te berekenen. Zoals bijvoorbeeld impact van tegenwind. Er duiken nu foto’s op van Tesla-rijders waarop te zien is dat de tekst “Strong winds forecasted from te west” in het navigatie-scherm verschijnt. SuC Gronsveld bij restaurant de Dwaze herder is open De afgelopen weken de bouw van de SuC bij de Dwaze Herder in Gronsveld hier gevolgd. Hij is open! Een mooie stop op de route naar de zon! Of als je terugkomt de eerste weer op Nederlandse bodem! En voor de kids is er veel te beleven. MIG Model Y LR AWD Er waren al eerder wat geruchten, maar nu schijnt het echt te gaan gebeuren: de eerste model Y Long Range AWD versies komen in Berlijn van de band en gaan ook op transport. Net als de performance in wit en zwart (vooralsnog alleen met een zwarte bekleding). Misschien gaan de eerste versies alleen naar de Service Centers als demo’s. Er zijn nog geen berichten van leveringen aan consumenten. Op foto's hieronder zien we dat er steeds meer LR geproduceerd worden en klaargemaakt worden voor transport. Ook deze Model Y heeft de 2170-batterij in een niet structureel batterijpakket. Feitelijk dezelfde specificaties als de Model Y uit Shanghai. Het wachten is op 4680 batterijproductie welke verwacht wordt eind 2022 of begin 2023. Dan gaan ze ook Model Y's produceren met een structureel batterijpakket met de 4680. Giga Texas produceert in kleine aantallen wel al de 4680 in een structureel pack. Het opschalen verloopt niet helemaal volgens plan. Daarom maken ze in Austin nu ook Model Y’s met een 2170 niet structureel batterijpakket. Het komend kwartaal gaan we de Model Y productie (4 fabrieken) zien exploderen! Standpunt VER als gaat over "rekeningrijden" in Nederland Het Nederlandse kabinet is van plan om Betalen naar Gebruik te gaan invoeren. De eerste contouren van dit voorstel zijn hier te vinden. Goed om op te komen voor de belangen van de BEV-rijder. Een belangrijke functie van VER. Leonie van den Beuken, voorzitter VER over het voorstel: "Ook Betalen naar Gebruik moet bijdragen aan de transitie naar elektrisch rijden. We liggen namelijk níet op koers. Extra inspanningen zijn nodig om de klimaatdoelstellingen te halen en elektrisch rijden voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar te maken. We roepen Kabinet en Kamerleden daarom op om in de uitwerking van Betalen naar Gebruik te zorgen dat de transitie naar schoon rijden wordt versneld. Een Nissan Leaf bijvoorbeeld zou veel minder per kilometer moeten betalen dan een Hummer.” Munro haalt nieuwe Model Y uit elkaar Sandy Munro laat weten dat ze een gloednieuwe Model Y uit Giga Texas met de 4680 batterij uit elkaar gaan halen. De rode Model Y is inmiddels in hun bezit. De komend week gaan we voor eerst zien hoe deze batterijen in het structureel batterijpakket zitten en een geheel vormen met de gecaste voor- en achterkant. Het wordt overigens mogelijk om een losse 4680-batterij te kopen uit deze Model Y gebouwd in Austin. Hij moet $ 800 dollar kosten en wordt alleen binnen de VS verstuurd. Sandy liet weten dat hij bij de Idra-groep in Italië is om de casting-machine van de Cybertruck te zien! Wat een machine! Ook hier gaan we dus binnenkort meer over horen. Ondertussen zijn ze nog steeds bezig met de teardown van de Model S Plaid. In onderstaande video wordt het Model S Plaid batterijpakket vergeleken met het 2170-pack van de Model Y uit Fremont. Teardown 4680 YouTube-chanel “The Limiting Factor” is begonnen met de teardown van een 4680 batterij. Deze batterij is zo’n 5 maanden oud en komt uit de Kato Road pilotplant in Fremont. Het eerste deel van de teardown staat online. Voor het eerst dat in het openbaar de 4680-batterij gedemonteerd wordt en volledig geanalyseerd. Zal voor veel partijen interessant. Ook voor de wetenschappers! Met de 4680 werkt Tesla immers aan een optimum tussen prestatieparameters, schaalbaarheid, productiekosten, recyclebaarheid, enz…. Feitelijk de industrienorm voor de komende jaren door massaliteit van de productie en de lage kosten! Uber en Hertz Toen verleden jaar Hertz aankondigde dat ze de komende jaren 100.000 Model 3/Y aan hun vloot gaan toevoegen werd ook duidelijk dat ze een deal gesloten hebben met Uber om voor een vaste huurprijs een Tesla te verhuren aan Uber-chauffeurs. Hier wordt, mede door de hoge brandstofprijzen gretig gebruik van gemaakt. In acht maanden tijd zijn zo’n 15.000 auto’s verhuurd voor zo’n 334 dollar per week. All-in, behalve de kosten van het chargen! Hier is meer informatie te vinden. Via Uber-green worden deze Tesla aangeboden voor taxiritten. De Uber-chauffeurs besparen niet alleen op de kosten per kilometer door de brandstofbesparingen, maar ook de tip welke ze krijgen na een rit is hoger dan bij een niet EV cq niet Tesla. De YouTuber CYBRLFT maakt leuke filmpjes van zijn Uber/Lift ritten in een Model 3 SR+. Hij zit in het FSD Beta programma en dat geeft leuke reacties van de passagiers die voor het eerst in een Tesla zitten en/of kennismaken met FSD. Eerste uitbreiding Las Vegas Loop in gebruik genomen Initieel betrof de Las Vegas Loop een route onder het Convention Center. Deze is nu uitgebreid tot aan Resorts World. Zoals bekend gaan nagenoeg alle hotels aan The Strip, het vliegveld en het stadion ook verbonden worden. Las Vegas heeft over 2 jaar een state-of-the-art vervoerssysteem. De huidige loop kan tot 4.400 mensen per uur vervoeren, maar zodra het ongeveer 34 mijl lange (54 km) netwerk van tunnels met meer dan 50 stations voltooid is, zal het 57.000 passagiers per uur kunnen vervoeren. Tegen die tijd rijden er geen Model 3 en Model Y’s meer door de tunnels met chauffeur, maar autonoom rijdende Tesla Pods. Dan gaan we ook voor het eerst zien hoe zo'n point-to-point systeem echt werkt! Model S Plaid vervangt Model 3 Performance op Pikes Peak Verleden jaar gooide de Model 3P van Unplugged Performance hoge ogen tijdens de jaarlijkse Hill Climb “Pikes Peak”. Dit jaar doen ze mee met een Model S Plaid. Een indrukwekkende auto op een indrukwekkend parcours, zeker als het weer niet echt meewerkt! Model S Plaid haalt bijna 350 km/u Bij de lancering van de Plaid werd een topsnelheid van 322 km/u beloofd. Momenteel is de top gemaximeerd tot 262 km/u. Met de trackmode update is deze grens verhoogd tot 282 km/u. Maar nog steeds zorgt de software voor een limitering. Want technisch gezien kan de auto sneller dan zijn huidige top. Tesla zal hier zijn (goede) redenen voor hebben. Een Canadese Tuner (Ingenext) heeft een module ontwikkeld om de softwarelimitering te omzeilen en haalt dus een top van 350 km/u met een “standaard” Model S Plaid. Laadinfra Giga Berlijn Vanaf de drone-beelden hebben we de aparte laadinstallatie als eens gezien en toen we hem de eerste keer zagen ook wel een beetje gespeculeerd. Met de nieuwe reeds aan foto’s is het duidelijk waar deze installatie voor dient! Er kan een auto-trailer tussen gaan staan en alle auto’s aan boord kunnen zo snel opgeladen worden. Slim bedacht! Mijn Model 3 is drie jaar geworden
Afgelopen week had ik mijn Tesla 3 jaar. Het is een SR+ gebouwd in Fremont, privé gekocht en 83.500 km op de teller. Ik heb de speciale pagina over mijn ervaringen over de afgelopen 3 jaar bijgewerkt. Hieronder een korte samenvatting en een paar leuke weetjes. Geen onderhoudskosten, geen wegenbelasting en een all-risk verzekering voor 98 euro p/m (InsuremyTesla). Premium connectiviteit voor € 9,99 per maand en nog dik 23.000 km free-charging tot april 2023 (met dank aan het voormalig referral programma). Ik heb een setje zomer- en winterbanden. De achterbanden van het zomersetje zijn bij 50.000 km vervangen, van het setje winterbanden zijn het komend jaar de achterbanden aan de beurt. Drie keer bij een servicecentrum geweest, waarvan een keer voor de HW2.5 naar HW3 vervanging, een keer voor het om mijn verzoek vervangen van een breather (bonkend geluid bij laden) en een keer om een lekkage onder het dashboardkastje bij gebruik van de wasstraat op te lossen. Geen ervaring met de mobile service. De service-bezoeken zijn ook gebruikt om “recalls” uit te voeren, zoals het opnieuw afdichten/smeren van de punten waar de draagarm vastzit aan de carrosserie. Of om kleine zaken op te lossen zoals het recht zetten van het laadklepje. Bij een niet service-centrum in 2021 een afneembaar trekhaak laten monteren voor de fietsendrager (€ 1.200). Aangezien ik Teslafi.com gebruik weet ik dat ik 17.464 kWh geladen heb en 13.944 kWh verbruikt om 83.500 km te rijden. Gemiddeld 168 Wh per km. Dit getal is nu al ongeveer een jaar gelijk. Voor Sentry, voorverwarmen en koelen, data, e.d. verbruikt mijn Tesla (met mijn instellingen) dus ongeveer 3.520 kW/1095 dagen = 3,3 kWh per dag voor andere zaken dan rijden! Teslafi geeft aan dat mijn Model 3 9,8% van zijn batterijcapaciteit verloren heeft. Dit is ongeveer het fleet gemiddeld. Fleet wil overigens zeggen, van de gebruikers van Teslafi en niet van de totale Tesla-vloot. Een volle batterij is goed voor 350 km. Als je hierbij behorende grafiek ziet, dan is de degradatie in de afgelopen 12 maanden ongeveer stabiel gebleven. Voor mij helemaal prima. 98% van mijn ritten past hier binnen en het lange afstand gebruik van mijn Tesla is met de SuC’s geen enkel probleem. Ik heb 1.506 keer thuis aan de lader gehangen, 44 keer aan een publieke paal gestaan en 196 keer bij een SuC op bijna 100 verschillende SuC locaties in Europa geladen. In de afgelopen 3 jaar heb ik 82 software-updates gehad, gemiddeld om 2 weken. Ik krijg gemiddeld 3 dagen nadat een nieuwe update wordt vrijgeven deze als download beschikbaar. Aangezien ik FSD bij de aanschaf al had aangekocht (€ 5.500) is de enige softwarematige update voor mijn versie stoelverwarming op de achterbank. Deze heb ik verleden jaar voor € 300 gekocht. Samenvattend: nog steeds meer dan tevreden. Lage verbruikskosten, maximaal rijplezier. De software-updates hebben toch echt een niet te onderschatten meerwaarde. Zeker met alles wat qua FSD nog in het verschiet ziet.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |