Laatste update: 15 januari 2023
Op 27 juni 2019 mocht ik mijn Model 3 ophalen in Tilburg. Het is mijn eerste Tesla. Ik heb hem privé gekocht. Op deze pagina mijn ervaringen en leuke feitjes over drie jaar in de Model 3! Ik heb een Black Solid Model 3 Standaard Range Plus met Full Self Driving en de af-fabriek 19 inch wielen. Voor de wintermaanden heb ik een set 19 inch Nokian-winterbanden op Monaco GP6 velgen.
Laden
Doordat ik een account heb bij Teslafi.com weet ik dat de Model 3 1.550 keer aan een AC-lader heeft gehangen, op 18 verschillenden locaties. En dat ik hier 10.477 kWh geladen heb. Thuis is hij gemiddeld 46 minuten aan het laden. Van die 1.247 keer is 1.210 keer thuis. Dat is 2x per dag. Ik plug hem echter maar 1x per dag in. En soms sla ik zelfs een dagje over. Maar Teslafi telt niet de "plug-ins" maar de gestarte laadsessies. Als ik de auto om 17.00 uur in plug en 's morgens om 07.00 uur weer loskoppelen kunnen er meerdere (hele korte) laadsessies geweest zijn. Maar de meeste kW gaan er in tijdens de "uitgesteld laden sessie". Onderweg heb ik 85 keer aan een SUC geladen, op 22 verschillende locaties. Hier heb ik 1.464 kWh geladen. In totaal heb ik 17.464 kWh in de accu geladen. Heel kort door de bocht 17.500 x 0,21 cent en 83.000 km gereden is 4,4 cent per kilometer.
Verbruik
De auto geeft aan dat hij 13.944 kWh verbruikt heeft. Het gemiddeld verbruik bij een kilometerstand van 83.525 km is 168 Wh per km. Het verschil tussen laden en verbruik is 3.520 kWh . Dat verschil is best veel en zit in het verwarmen/koelen, sentry, data, computers, e.d. Met name Sentry verbruikt relatief veel (circa 5 kW per dag). Degene die Tesla wat intensiever volgt weet dat ze door hun verticale integratie het energieverbruik van alle (vaak kleine) onderdelen onder controle hebben. In alle modellen zit tegenwoordig een warmtepomp, maakt hem nog zuiniger. Mijn versie heeft deze niet.
Degradatie batterij
Iedere batterij degradeert. Dat wil zeggen dat de batterij in de tijd gezien een kleiner rijbereik krijgt dan toen hij nieuwe geleverd werd. Over het algemeen is de degradatie in de eerste 2 jaar hoger cq. na verloop van tijd blijft de degradatie redelijk stabiel. Een degradatie van circa 10% is redelijk normaal. Teslafi geeft aan dat mijn Model 3 9,8% van zijn batterijcapaciteit verloren heeft. Dit is ongeveer het fleet gemiddeld. Fleet wil overigens zeggen, van de gebruikers van Teslafi en niet van de totale Tesla-vloot. Een volle batterij is goed voor 350 km. Als je hierbij behorende grafiek ziet, dan is de degradatie in de afgelopen 12 maanden ongeveer stabiel gebleven. Voor mij helemaal prima. 98% van mijn ritten past hier binnen en het lange afstand gebruik van mijn Tesla is met de SuC’s geen enkel probleem.
Op 27 juni 2019 mocht ik mijn Model 3 ophalen in Tilburg. Het is mijn eerste Tesla. Ik heb hem privé gekocht. Op deze pagina mijn ervaringen en leuke feitjes over drie jaar in de Model 3! Ik heb een Black Solid Model 3 Standaard Range Plus met Full Self Driving en de af-fabriek 19 inch wielen. Voor de wintermaanden heb ik een set 19 inch Nokian-winterbanden op Monaco GP6 velgen.
Laden
Doordat ik een account heb bij Teslafi.com weet ik dat de Model 3 1.550 keer aan een AC-lader heeft gehangen, op 18 verschillenden locaties. En dat ik hier 10.477 kWh geladen heb. Thuis is hij gemiddeld 46 minuten aan het laden. Van die 1.247 keer is 1.210 keer thuis. Dat is 2x per dag. Ik plug hem echter maar 1x per dag in. En soms sla ik zelfs een dagje over. Maar Teslafi telt niet de "plug-ins" maar de gestarte laadsessies. Als ik de auto om 17.00 uur in plug en 's morgens om 07.00 uur weer loskoppelen kunnen er meerdere (hele korte) laadsessies geweest zijn. Maar de meeste kW gaan er in tijdens de "uitgesteld laden sessie". Onderweg heb ik 85 keer aan een SUC geladen, op 22 verschillende locaties. Hier heb ik 1.464 kWh geladen. In totaal heb ik 17.464 kWh in de accu geladen. Heel kort door de bocht 17.500 x 0,21 cent en 83.000 km gereden is 4,4 cent per kilometer.
Verbruik
De auto geeft aan dat hij 13.944 kWh verbruikt heeft. Het gemiddeld verbruik bij een kilometerstand van 83.525 km is 168 Wh per km. Het verschil tussen laden en verbruik is 3.520 kWh . Dat verschil is best veel en zit in het verwarmen/koelen, sentry, data, computers, e.d. Met name Sentry verbruikt relatief veel (circa 5 kW per dag). Degene die Tesla wat intensiever volgt weet dat ze door hun verticale integratie het energieverbruik van alle (vaak kleine) onderdelen onder controle hebben. In alle modellen zit tegenwoordig een warmtepomp, maakt hem nog zuiniger. Mijn versie heeft deze niet.
Degradatie batterij
Iedere batterij degradeert. Dat wil zeggen dat de batterij in de tijd gezien een kleiner rijbereik krijgt dan toen hij nieuwe geleverd werd. Over het algemeen is de degradatie in de eerste 2 jaar hoger cq. na verloop van tijd blijft de degradatie redelijk stabiel. Een degradatie van circa 10% is redelijk normaal. Teslafi geeft aan dat mijn Model 3 9,8% van zijn batterijcapaciteit verloren heeft. Dit is ongeveer het fleet gemiddeld. Fleet wil overigens zeggen, van de gebruikers van Teslafi en niet van de totale Tesla-vloot. Een volle batterij is goed voor 350 km. Als je hierbij behorende grafiek ziet, dan is de degradatie in de afgelopen 12 maanden ongeveer stabiel gebleven. Voor mij helemaal prima. 98% van mijn ritten past hier binnen en het lange afstand gebruik van mijn Tesla is met de SuC’s geen enkel probleem.
Wegenbelasting
Ik heb geen wegenbelasting betaald. De staatskas is wel 4x gesponsord doordat ik een bekeuring had wegens te hard rijden :-)
Verzekering
De auto is verzekerd bij InsureMyTesla voor circa 98 euro per maand. Ik heb 2x steenslag gehad op de vooruit. Deze is bij Autotaalglas gemaakt door de harsmethode! Ik had een klein parkeerdeukje in mijn linker portier. Iemand zijn deur tegenaan gebeukt. Helaas geen Sentry-beelden. Ik hem er uit laten halen door een specialist (zonder spuiten).
Hardware upgrade
Ik heb FSD gekocht bij het bestellen van de auto. Bij aflevering zat de HW2.5 computer in de auto. In december 2020 heb ik het bericht gehad om gratis de upgrade te laten installeren naar HW3. Met HW3 is de auto klaar om steeds meer functionaliteiten te krijgen op weg naar full autonomy.
Software downloads
In de afgelopen 3 jaar heb ik 82 software-updates gehad! Dus gemiddeld om de twee weken. Gemiddeld krijg ik 3 dagen nadat een nieuwe versie wordt vrijgegeven de download-optie beschikbaar. Er zijn heel wat functionaliteiten bijgekomen. Sowieso is het fantastisch dat je auto steeds beter wordt. Zo is ondermeer de acceleratie van 5,6 naar 5,2 seconden gegaan! Het is fantastisch om de auto op deze manier actueel te houden en full self driving stapje voor stapje beter te zien worden. Zeker na HW3 upgrade!
Ik heb via de app de verwarming op de achterbank bijgekocht. Dit is dus een software update, omdat de hardware hiervoor al aanwezig was!
Service en Onderhoud
Ik heb een aantal keer de ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Verder nergens naar hoeven omkijken, anders dan de winterbandenwissel! Na 50.000 km heb de twee achterbanden (zomer) moeten vervangen.
Service
Ik ben in 3 jaar tijd 3x bij een service centrum geweest. Op mijn eigen verzoek heb ik in januari 2020 via de app een afspraak gemaakt bij SUC in Hasselt (B) om de "HV Battery Breather" te laten verwisselen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het Supercharges hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterij-pakket. In principe niet zo heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. Vervangen en na een uurtje was ik weer onderweg. Verder van geen service gebruik hoeven te maken.
De tweede keer was voor het vervangen van de HW2.5 computer naar HW3. Dit was uiteraard bij de aanschaf van FSD inbegrepen. Het charge port klepje zat een beetje scheef. Dat is toen ook direct opgelost. En de derde keer een service centrum bezocht omdat er wat water lekte uit het dashboardkastje in de wasstraat. Ook dat is toen onder garantie opgelost, samen met smeren van de draagarmen.
Samenvattend: in 3 jaar tijd geen onderhoudskosten gehad! De garantie op de auto is nu afgelopen. Op de aandrijflijn en batterij heb ik wel nog garantie tot 2027! Deze is namelijk 8 jaar.
Trekhaak laten monteren
Ik heb een afneembare trekhaak laten monteren. Dat kon niet via de officiële tesla-service centra. Het is is dus een trekhaak welke alleen gebruikt mag worden voor de fietsendrager. De kosten waren ongeveer 1.200 euro. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen jammer dat software-matig het gebruik van deze trekhaak niet gedetecteerd wordt. Dat is voorbehouden aan de officiële trekhaken welke 900 kilo mogen trekken.
Accessoires
De afgelopen maanden de volgende accessoires gekocht:
- wireless charger van Taptes.com
- Zwaardere gasveren in de frunk van Tesland. Deze werken top. De Ali-trunk veren heb ik er weer afgehaald (gingen te wild open).
- Mattensetje (zit niet standaard op de SR+)
- De middenconsole in matt-zwart gewrapt. Na eerst wat Ali-versies, toch maar een duurdere gekocht bij Taptes.com
- Samsung SSD T5 voor dashcam en sentry.
- Een USB-HUB van Taptes.com om de Samsung netjes weg te werken.
- Van Ali een chromen pedalen set gemonteerd, staat net iets netter.
- Van Ali een middenconsole organizer. De console bakken zijn vrij diep en met zo'n organizer net wat meer mogelijkheden om iets af te leggen.
Rij-ervaring
Het gevoel dat je krijgt als je voor het eerst wegrijdt, dat gevoel is niet meer weggegaan. Je voelt dat je in de toekomst stapt. Clean en strak interieur. De auto hangt aan je rechtervoet! Intrappen is weg, liften is remmen.... je hebt zoveel controle. Door het gewicht laag in de auto te hebben (batterijpakket ligt in de vloer) is er een super strakke wegligging en stuurt hij heel direct. De constante en altijd aanwezige power is ongekend. Zelfs bij de SR+. De LR (met power-upgrade) en de Performance doen hier nog een extra schep boven op. Zonder brullend geluid, zonder schakelen, zonder hapering, gewoon bam.... accelereren. Vanuit stilstand, rollend, het maakt niet uit, er is altijd power. Het is redelijk rustig in de auto. Alleen wind- en rolgeluiden. Met nog betere isolatie zou het zeker nog wel stiller kunnen, maar storend vind ik het niet. Vanaf 2021 heeft de Model 3 trouwens dubbel glas. Je hebt bovendien een fantastische geluidsinstallatie aan boord! Ook in de SR+. De LR heeft een subwoofer met extra versterker en nog 2 extra speakers. Maar heeft meest belangrijke is misschien wel dat je weet dat je in een van de veiligste auto's rijdt die er te koop is.
Er wordt door sommigen geklaagd over de afwerking en de kwaliteit van de lak. Daar kunnen we kort over zijn, dat was misschien in 2018-2020, maar de kwaliteit van de lak is echt wel veel beter geworden! Ook mijn 2019 Model 3 zit goed in de lak (wat zichtbaar is), is netje afgewerkt, kraakt niet en geeft je een premium gevoel. Maar de Duitse top 3 gaat hierin een stapje verder. De refresh 2021 versie van de Model 3 is bijna op niveau van de Duitse collega's. Spuitwerk is strakker en ook op plekken waar je het niet direct ziet is ook gespoten. Er is echter wel een dikke maar.... ligt de lat wel op de juiste hoogte? Heeft de auto-industrie ons niet naar een kwaliteitsbeleving gebracht om ons geld uit de beurs te kloppen voor een mooie stiknaad, een chrome randje, een zwaar aanvoelende schakelaar met klikje, e.d. Ik denk dat Tesla, zeker met de Model 3 en Y een balans zoekt tussen de kwaliteitsbeleving, de bouwkosten, de uiteindelijke verkoopprijs, e.d. Waar voor je geld. Je Model 3 met al die technologie en innovatie (kijk eens op prijslijsten voor een auto die in 5 sec of sneller naar de 100 km/u kan) zou zomaar 20.000 euro duurder zijn als hij door Mercedes gemaakt zou zijn met hun afwerkingskwaliteit en marketing. Hetzelfde is het geklaag over de service. Bijna niemand heeft service nodig en de kleine dingen worden bij je thuis opgelost. Geen enkel ander merk heeft mobiele service!! Maar je kan natuurlijk pech hebben dat er meerdere dingen stuk zijn of er dingen niet goed functioneren. En als ze dan geen vervangende onderdelen hebben, tja dan kan het iets langer duren. Maar de service-organisatie groeit mee met de omvang van de Tesla-vloot. Ik ben zeer tevreden over mijn contacten met Tesla en de beperkte service-momenten tot nu toe.
Het meest belangrijke bij een EV is dat je een auto koopt welke qua range past bij je gebruik en de omstandigheden. Bij mij past dit perfect. Ik hoef maar zelfden onderweg bij te laden. En als dat al moet, dan is het eigenlijk bijna nooit een probleem om even te stoppen. Het SUC-netwerk van Tesla is een enorme plus ten opzichte van andere EV's. Een LR zou misschien op 15 ritten per jaar me net iets meer comfort geven, maar is wel 10.000 euro duurder. Ieder zijn eigen keuze. Maar met het steeds dichter wordende laadnetwerk worden die 15 ritten per jaar al snel nog maar 5 ritten per jaar omdat ik op bestemming kan laden. Thuis kunnen laden (11 kW) is een ongekende luxe.
Qua ruimte zit het in de Model 3 wel goed. Je kan met 4 volwassenen prima zitten. De voorstoelen zijn elektrisch in alle standen te verzetten. Heerlijk. Op alle stoelen is stoelverwarming. Bij de SR+ kost de stoelverwarming op de achterbank € 300 extra. Afgelopen winter heb ik het aangekocht. Een aankoop welke via de app kan! Binnen 2 minuten gebeurd en direct beschikbaar! De frunk is een handige extra laadruimte voorin. Vooral heel handig voor als je pizza of friet hebt gehaald of zo, stinkt de rest van de auto niet. Ook de kofferbak is erg ruim. Nadeel is natuurlijk de sedan-vorm. De toegang is beperkt. De Model Y lost dit probleem op. Je hebt veel opbergvakken in de deuren en de middenconsole. Handige USB-laders op meerdere plaatsen en natuurlijk een good-old 12v.
Bij de meeste auto's was de review nu wel zo'n beetje klaar. Tesla komen nog 2 ongekende items. De integratie software-hardware en de full self driving suite. Over de integratie software en hardware kunnen we kort zijn. Heeft geen enkel merk en gaan ze in de omvang van Tesla de komende jaren ook niet krijgen. Natuurlijk zit er iedere auto een scherm en klinkt er muziek uit de sprekers, zit er navigatie op en een achteruitrijcamera. Maar bij Tesla is alles, maar dan ook echt alles via de software in één systeem verbonden. Met 2-wekelijkse software update vinden verbeteringen plaats en worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Er kan volop gepersonaliseerd worden en je voorkeuren worden in profielen opgeslagen. De camera's die er zijn voor autonoom rijden worden ook gebruikt om je auto te bewaken als hij geparkeerd staat (sentry). De airco blijft aan je hond even in de auto blijft. In de winter stap je in een heerlijk voorverwarmde auto. In de zomer in een koele. Om de 2 weken komen en functionaliteiten bij! Je auto wordt steeds beter. En dan moet de Tesla-app store met apps van derden nog komen! De Model 3 is via een LTE verbonden met het internet. Thuis via het wifi-netwerk. Je krijgt live verkeersinformatie. De navigatiekaarten zijn up-to-date (gratis). Voor 10 euro per maand koop je premium connectiviteit en heb je ondermeer streaming media (incl YouTube en Netflix), satelietkaarten, e.d.
De bonus en in mijn optiek het meest fantastisch van een Tesla, is de Full Self Driving Suite. Het is geweldig om zoveel innovatie van zo dicht bij steeds beter te zien worden. Magisch hoe de auto nu al op de snelweg functioneert. Jammer dat in Europa de wetgever nog erg beperkend werkt met betuttelende regeltjes. Ik rij iedere dag op FSD naar mijn werk. Nu nog van oprit snelweg naar afrit snelweg, maar het zal niet lang meer duren dat het van voordeur tot voordeur kan. Ook provinciale wegen is het een verademing. Een keer heeft mijn Model 3 een kop-staart botsing voorkomen. Hij ging vol in de ankers en stond op tijd stil. Ik zat niet op te letten. Was anders 100% zeker een klapper geweest! Deze ingreep zou een Model 3 zonder FSD overigens ook gedaan hebben. Degene die FSD blijft vergelijking met de cruisecontrole in zijn vorige Audi of Volvo begrijpt niets van wat er zich allemaal aan het afspelen is in de neurale netwerken! We moeten alleen een beetje geduld hebben. Eerst geduld met de lerende netwerken en dan geduld met onze overheden. Maar als het eenmaal zover is, is het ongekend! De verbeteringen gaan steeds sneller! Er is meer data en aan de kant van het Tesla-datacentre is de nieuwe soft- en hardware (bijna) klaar. Ik kan het niet begrijpen als je privé meer dan 50.000 euro uitgeeft aan een auto, dat je geen Tesla koopt! Alleen al vanwege het feit dat je alle hardware mist voor autonoom rijden!
Kortom: een topauto, die in het dagelijks gebruik nauwelijks onderhoud of service nodig heeft en die ook bijna niets meer kost na de initiële aanschaf. Door de software-updates blijft de auto actueel. Met FSD zal de afschrijving er wel eens totaal anders uit kunnen gaan zien.
Ik heb geen wegenbelasting betaald. De staatskas is wel 4x gesponsord doordat ik een bekeuring had wegens te hard rijden :-)
Verzekering
De auto is verzekerd bij InsureMyTesla voor circa 98 euro per maand. Ik heb 2x steenslag gehad op de vooruit. Deze is bij Autotaalglas gemaakt door de harsmethode! Ik had een klein parkeerdeukje in mijn linker portier. Iemand zijn deur tegenaan gebeukt. Helaas geen Sentry-beelden. Ik hem er uit laten halen door een specialist (zonder spuiten).
Hardware upgrade
Ik heb FSD gekocht bij het bestellen van de auto. Bij aflevering zat de HW2.5 computer in de auto. In december 2020 heb ik het bericht gehad om gratis de upgrade te laten installeren naar HW3. Met HW3 is de auto klaar om steeds meer functionaliteiten te krijgen op weg naar full autonomy.
Software downloads
In de afgelopen 3 jaar heb ik 82 software-updates gehad! Dus gemiddeld om de twee weken. Gemiddeld krijg ik 3 dagen nadat een nieuwe versie wordt vrijgegeven de download-optie beschikbaar. Er zijn heel wat functionaliteiten bijgekomen. Sowieso is het fantastisch dat je auto steeds beter wordt. Zo is ondermeer de acceleratie van 5,6 naar 5,2 seconden gegaan! Het is fantastisch om de auto op deze manier actueel te houden en full self driving stapje voor stapje beter te zien worden. Zeker na HW3 upgrade!
Ik heb via de app de verwarming op de achterbank bijgekocht. Dit is dus een software update, omdat de hardware hiervoor al aanwezig was!
Service en Onderhoud
Ik heb een aantal keer de ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Verder nergens naar hoeven omkijken, anders dan de winterbandenwissel! Na 50.000 km heb de twee achterbanden (zomer) moeten vervangen.
Service
Ik ben in 3 jaar tijd 3x bij een service centrum geweest. Op mijn eigen verzoek heb ik in januari 2020 via de app een afspraak gemaakt bij SUC in Hasselt (B) om de "HV Battery Breather" te laten verwisselen. Klik hier voor het service bulletin van Tesla voor een uitleg. Tijdens het Supercharges hoorde ik regelmatig een harde "klonk". Het geluid komt van een ventiel dat de druk regelt in het batterij-pakket. In principe niet zo heel storend, maar ik hoorde het laatst ook tijdens het rijden. Vervangen en na een uurtje was ik weer onderweg. Verder van geen service gebruik hoeven te maken.
De tweede keer was voor het vervangen van de HW2.5 computer naar HW3. Dit was uiteraard bij de aanschaf van FSD inbegrepen. Het charge port klepje zat een beetje scheef. Dat is toen ook direct opgelost. En de derde keer een service centrum bezocht omdat er wat water lekte uit het dashboardkastje in de wasstraat. Ook dat is toen onder garantie opgelost, samen met smeren van de draagarmen.
Samenvattend: in 3 jaar tijd geen onderhoudskosten gehad! De garantie op de auto is nu afgelopen. Op de aandrijflijn en batterij heb ik wel nog garantie tot 2027! Deze is namelijk 8 jaar.
Trekhaak laten monteren
Ik heb een afneembare trekhaak laten monteren. Dat kon niet via de officiële tesla-service centra. Het is is dus een trekhaak welke alleen gebruikt mag worden voor de fietsendrager. De kosten waren ongeveer 1.200 euro. Ik ben er zeer tevreden over. Alleen jammer dat software-matig het gebruik van deze trekhaak niet gedetecteerd wordt. Dat is voorbehouden aan de officiële trekhaken welke 900 kilo mogen trekken.
Accessoires
De afgelopen maanden de volgende accessoires gekocht:
- wireless charger van Taptes.com
- Zwaardere gasveren in de frunk van Tesland. Deze werken top. De Ali-trunk veren heb ik er weer afgehaald (gingen te wild open).
- Mattensetje (zit niet standaard op de SR+)
- De middenconsole in matt-zwart gewrapt. Na eerst wat Ali-versies, toch maar een duurdere gekocht bij Taptes.com
- Samsung SSD T5 voor dashcam en sentry.
- Een USB-HUB van Taptes.com om de Samsung netjes weg te werken.
- Van Ali een chromen pedalen set gemonteerd, staat net iets netter.
- Van Ali een middenconsole organizer. De console bakken zijn vrij diep en met zo'n organizer net wat meer mogelijkheden om iets af te leggen.
Rij-ervaring
Het gevoel dat je krijgt als je voor het eerst wegrijdt, dat gevoel is niet meer weggegaan. Je voelt dat je in de toekomst stapt. Clean en strak interieur. De auto hangt aan je rechtervoet! Intrappen is weg, liften is remmen.... je hebt zoveel controle. Door het gewicht laag in de auto te hebben (batterijpakket ligt in de vloer) is er een super strakke wegligging en stuurt hij heel direct. De constante en altijd aanwezige power is ongekend. Zelfs bij de SR+. De LR (met power-upgrade) en de Performance doen hier nog een extra schep boven op. Zonder brullend geluid, zonder schakelen, zonder hapering, gewoon bam.... accelereren. Vanuit stilstand, rollend, het maakt niet uit, er is altijd power. Het is redelijk rustig in de auto. Alleen wind- en rolgeluiden. Met nog betere isolatie zou het zeker nog wel stiller kunnen, maar storend vind ik het niet. Vanaf 2021 heeft de Model 3 trouwens dubbel glas. Je hebt bovendien een fantastische geluidsinstallatie aan boord! Ook in de SR+. De LR heeft een subwoofer met extra versterker en nog 2 extra speakers. Maar heeft meest belangrijke is misschien wel dat je weet dat je in een van de veiligste auto's rijdt die er te koop is.
Er wordt door sommigen geklaagd over de afwerking en de kwaliteit van de lak. Daar kunnen we kort over zijn, dat was misschien in 2018-2020, maar de kwaliteit van de lak is echt wel veel beter geworden! Ook mijn 2019 Model 3 zit goed in de lak (wat zichtbaar is), is netje afgewerkt, kraakt niet en geeft je een premium gevoel. Maar de Duitse top 3 gaat hierin een stapje verder. De refresh 2021 versie van de Model 3 is bijna op niveau van de Duitse collega's. Spuitwerk is strakker en ook op plekken waar je het niet direct ziet is ook gespoten. Er is echter wel een dikke maar.... ligt de lat wel op de juiste hoogte? Heeft de auto-industrie ons niet naar een kwaliteitsbeleving gebracht om ons geld uit de beurs te kloppen voor een mooie stiknaad, een chrome randje, een zwaar aanvoelende schakelaar met klikje, e.d. Ik denk dat Tesla, zeker met de Model 3 en Y een balans zoekt tussen de kwaliteitsbeleving, de bouwkosten, de uiteindelijke verkoopprijs, e.d. Waar voor je geld. Je Model 3 met al die technologie en innovatie (kijk eens op prijslijsten voor een auto die in 5 sec of sneller naar de 100 km/u kan) zou zomaar 20.000 euro duurder zijn als hij door Mercedes gemaakt zou zijn met hun afwerkingskwaliteit en marketing. Hetzelfde is het geklaag over de service. Bijna niemand heeft service nodig en de kleine dingen worden bij je thuis opgelost. Geen enkel ander merk heeft mobiele service!! Maar je kan natuurlijk pech hebben dat er meerdere dingen stuk zijn of er dingen niet goed functioneren. En als ze dan geen vervangende onderdelen hebben, tja dan kan het iets langer duren. Maar de service-organisatie groeit mee met de omvang van de Tesla-vloot. Ik ben zeer tevreden over mijn contacten met Tesla en de beperkte service-momenten tot nu toe.
Het meest belangrijke bij een EV is dat je een auto koopt welke qua range past bij je gebruik en de omstandigheden. Bij mij past dit perfect. Ik hoef maar zelfden onderweg bij te laden. En als dat al moet, dan is het eigenlijk bijna nooit een probleem om even te stoppen. Het SUC-netwerk van Tesla is een enorme plus ten opzichte van andere EV's. Een LR zou misschien op 15 ritten per jaar me net iets meer comfort geven, maar is wel 10.000 euro duurder. Ieder zijn eigen keuze. Maar met het steeds dichter wordende laadnetwerk worden die 15 ritten per jaar al snel nog maar 5 ritten per jaar omdat ik op bestemming kan laden. Thuis kunnen laden (11 kW) is een ongekende luxe.
Qua ruimte zit het in de Model 3 wel goed. Je kan met 4 volwassenen prima zitten. De voorstoelen zijn elektrisch in alle standen te verzetten. Heerlijk. Op alle stoelen is stoelverwarming. Bij de SR+ kost de stoelverwarming op de achterbank € 300 extra. Afgelopen winter heb ik het aangekocht. Een aankoop welke via de app kan! Binnen 2 minuten gebeurd en direct beschikbaar! De frunk is een handige extra laadruimte voorin. Vooral heel handig voor als je pizza of friet hebt gehaald of zo, stinkt de rest van de auto niet. Ook de kofferbak is erg ruim. Nadeel is natuurlijk de sedan-vorm. De toegang is beperkt. De Model Y lost dit probleem op. Je hebt veel opbergvakken in de deuren en de middenconsole. Handige USB-laders op meerdere plaatsen en natuurlijk een good-old 12v.
Bij de meeste auto's was de review nu wel zo'n beetje klaar. Tesla komen nog 2 ongekende items. De integratie software-hardware en de full self driving suite. Over de integratie software en hardware kunnen we kort zijn. Heeft geen enkel merk en gaan ze in de omvang van Tesla de komende jaren ook niet krijgen. Natuurlijk zit er iedere auto een scherm en klinkt er muziek uit de sprekers, zit er navigatie op en een achteruitrijcamera. Maar bij Tesla is alles, maar dan ook echt alles via de software in één systeem verbonden. Met 2-wekelijkse software update vinden verbeteringen plaats en worden nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Er kan volop gepersonaliseerd worden en je voorkeuren worden in profielen opgeslagen. De camera's die er zijn voor autonoom rijden worden ook gebruikt om je auto te bewaken als hij geparkeerd staat (sentry). De airco blijft aan je hond even in de auto blijft. In de winter stap je in een heerlijk voorverwarmde auto. In de zomer in een koele. Om de 2 weken komen en functionaliteiten bij! Je auto wordt steeds beter. En dan moet de Tesla-app store met apps van derden nog komen! De Model 3 is via een LTE verbonden met het internet. Thuis via het wifi-netwerk. Je krijgt live verkeersinformatie. De navigatiekaarten zijn up-to-date (gratis). Voor 10 euro per maand koop je premium connectiviteit en heb je ondermeer streaming media (incl YouTube en Netflix), satelietkaarten, e.d.
De bonus en in mijn optiek het meest fantastisch van een Tesla, is de Full Self Driving Suite. Het is geweldig om zoveel innovatie van zo dicht bij steeds beter te zien worden. Magisch hoe de auto nu al op de snelweg functioneert. Jammer dat in Europa de wetgever nog erg beperkend werkt met betuttelende regeltjes. Ik rij iedere dag op FSD naar mijn werk. Nu nog van oprit snelweg naar afrit snelweg, maar het zal niet lang meer duren dat het van voordeur tot voordeur kan. Ook provinciale wegen is het een verademing. Een keer heeft mijn Model 3 een kop-staart botsing voorkomen. Hij ging vol in de ankers en stond op tijd stil. Ik zat niet op te letten. Was anders 100% zeker een klapper geweest! Deze ingreep zou een Model 3 zonder FSD overigens ook gedaan hebben. Degene die FSD blijft vergelijking met de cruisecontrole in zijn vorige Audi of Volvo begrijpt niets van wat er zich allemaal aan het afspelen is in de neurale netwerken! We moeten alleen een beetje geduld hebben. Eerst geduld met de lerende netwerken en dan geduld met onze overheden. Maar als het eenmaal zover is, is het ongekend! De verbeteringen gaan steeds sneller! Er is meer data en aan de kant van het Tesla-datacentre is de nieuwe soft- en hardware (bijna) klaar. Ik kan het niet begrijpen als je privé meer dan 50.000 euro uitgeeft aan een auto, dat je geen Tesla koopt! Alleen al vanwege het feit dat je alle hardware mist voor autonoom rijden!
Kortom: een topauto, die in het dagelijks gebruik nauwelijks onderhoud of service nodig heeft en die ook bijna niets meer kost na de initiële aanschaf. Door de software-updates blijft de auto actueel. Met FSD zal de afschrijving er wel eens totaal anders uit kunnen gaan zien.