In deze blik op de week aandacht voor de raketstart van Tesla in de eerste week van het nieuwe jaar. De verkoop van de Made in China Model Y is zeer voortvarend begonnen. Het aandeel TSLA is weer vertrokken, de 7-zitter en SR van de Y is te bestellen, de geruchten over de kleine tesla en meer..... Model Y Standard Range Nu de batterijen nog beter worden en goedkoper, is in de VS de Model Y Standard Range te bestellen voor $ 42.000 met een EPA-rang van circa 392 km. De SR heeft alleen achterwiel aandrijving en wordt geleverd met een premium interieur! Dus niet zoals in de SR/SR+ bij de Model 3 met een gedeeltelijk premium interieur. De Model Y is er in de VS in een AWD LR en AWD Performance en een RWD SR. Ook de 7-zits variant is nu te bestellen, met een levering eind januari. Dan gaan we zien hoeveel de ruimte voor 7 personen werkelijk is. De prijzen in de VS en in China beloven veel goeds voor de prijzen van de Model Y uit Berlijn! MIC Model Y De Made in China Model Y is uit! Interieur in de stijl van de refresh van de Model 3. Alleen de deurpanelen hebben nu ook de houtinleg. Smaken verschillen. Naar mijn idee ziet het er goed uit! Het verwarmde stuur in de MIC Model Y is bevestigd. De kans is groot dat dit ook het geval is in de refresh Model 3. Ook is de MIC Model Y nu uitgerust met een HEPA-filter en via de software een in te schakelen biowapen-defense mode. Het schijnt dat er meer dan 100.000 bestellingen geplaatst zijn op eerste dag in China! Uit de configurator is af te lezen dat een bestelling nu pas in Q2 geleverd wordt. De prijs was verrassend een heel stuk lager dan vooraf gecommuniceerd is! De jaarproductie zal snel uitverkocht zijn! De Chinezen willen Tesla en in Nederland willen we de goedkope Chinezen! De Kleine Tesla Bij Giga Shanghai zijn de bouwactiviteiten weer fors toegenomen. Kijk hier voor de drone-beelden. Er lijkt gebouwd te worden aan een nieuwe productiehal voor batterijen én de kleine Tesla. In mijn "21 verwachtingen voor 2021" schreef ik al dat ik verwacht dat we 2021 een ontwerp gaan zien en dat in 2022 China de eerste gaat zijn met deze kleine Tesla (de $25 Tesla). Geruchten gaan dat deze gebaseerd is op de Model 3. Ik verwacht inderdaad ook dat ze het onderstel van de Model 3 gebruiken met de single-piece-casting en de 4680 batterij als onderdeel van de constructie, maar wel met een carrosseriebouw gebaseerd op het exoskeleton ontwerp van Cybertruck. Ik geloof niet dat het model er uit gaat zien als in onderstaande render, maar we gaan het zien in de loop van 2021! Rijden in de winter In deze tijd van het jaar is er op sociaal media altijd volop aandacht voor de vaak tegenvallende range in de winter. Heeft in mijn optiek te maken met 3 dingen. Ten eerste omdat het voor velen de eerste winter is in een EV en zeker bij Tesla worden veel auto’s in de laatste weken van het jaar uitgeleverd. Ook je ICE verbruikt in de winter meer, alleen hier was je niet zo bewust mee bezig. En ten tweede: accu’s houden niet van koude, daar moet je rekening mee houden. De software bouwt reserves in, rekent dus anders. Je bent geen kW kwijt. Maar dat je minder ver komt, zeker als de batterij niet echt warm wordt, is wel een feit. En ten derde: luxe kost ook energie. Wil je een warme auto ‘s morgens bij het instappen, dan kost dat energie. Wil je dat de auto ’s nachts de omgeving in de gaten houdt, kost energie. Enz. enz. Kijk hier voor mijn ervaringen met verbruik. Op LinkedIn een artikel van Hans Noordsij over EV's en koude. Bjørn Nyland maakt regelmatig leuke filmpjes over zijn ervaringen met een Tesla M3 in extreem koude omstandigheden. Superchargers Dit jaar verdubbeld (wereldwijd gezien) het aantal Tesla’s op de weg. Om deze groei op te vangen wordt het aantal (V3) Superchargers fors uitgebreid. Duitsland krijgt er heel veel SuC's bij. Op deze kaart is te zien waar de nieuwe chargers (ongeveer) gaan komen. In Nederland komen 16 nieuwe SuC's. Goed om te zien dat Tesla blijft investeren in een laadinfrastructuur. Zal ook wel moeten. Als we binnen een paar jaar de robotaxi’s gaan zien, moeten die natuurlijk ergens ’s nachts kunnen staan en laden. Maar ook als het niet zo’n vaart loopt, is een uitgebreid netwerk en lage tarieven natuurlijk een unique sellingpoint. Zelfs als ze andere merken gaan toelaten met andere tarieven. TSLA Het aandeel schoot in de eerste handelsweek van het jaar naar record hoogte. Er zijn natuurlijk veel variabelen, maar wat helpt is dat analisten nu toch wel echt hun bear/bull scenario moeten aanpassen op basis van de productiecijfers en de lange termijn verwachtingen. Zeker nu in de VS, maar ook elders in de wereld, steeds meer ingezet wordt op duurzame energie en werk maken van de transitie naar EV. Dit speelt Tesla natuurlijk enorm in de kaart. Misschien nog wel meer in de Energy-tak als in de autobranche. Het aandeel gaat nog wel 2 tot 3 keer over de kop volgens Palihapitiy in onderstaande clip. Elon Musk de rijkste man op aarde Met de koersstijging van deze week is Elon nu de rijkste mens op aarde. Hij zal dit waarschijnlijk heel lang blijven en mogelijk ook de eerste worden met een triljoen! Misschien wel goed om te weten dat tranche 3 van zijn compensatie bij Tesla nu is ingevuld. Er zijn nog 9 tranches te gaan! Onderstaand legt Rob Maurer zijn beloningsmodel bij Tesla uit. Dat het aandeel nog lang niet aan zijn top zit en zeker geen luchtbel is, mag nu langzaam wel duidelijk worden! Wat wel mooi is aan Elon is dat hij de ene helft van zijn vermogen gebruikt om het leven op aarde te verbeteren met duurzame energie en de andere helft om de mensheid multiplanetary te maken en een lonkend perspectief biedt! Boombox
Iedereen zal inmiddels deel 1 van Holiday-software update binnen hebben. Elon twitterde dat het helaas niet gelukt is alles op tijd af te hebben. Dus ergens de komende weken komt deel 2 en is dit waarschijnlijk de upgrade naar de V11 software met ondermeer de nieuwe GUI voor FSD (beta). De boombox was een prominent onderdeel van deel 1! Helaas in Europa (nog) niet toegestaan. En hierdoor is het ook niet mogelijk om eventueel een PWS-speaker te laten plaatsen bij een servicecentrum mocht je Tesla wel de voorzieningen hebben, maar nog niet de speaker zelf. Afwachten hoe zich dit gaat ontwikkelen. Is natuurlijk grappig allemaal zo'n boombox, maar niet essentieel.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |