In deze blik op de week aandacht voor de miljoenen, de redenen voor het uitstellen van enkele modellen, de Model S Plaid breekt records, FSD beta 10 is uit en nog veel meer. Miljoenen Stiekem kruipt Tesla richting de miljoenen! Een paar weken geleden werd zonder hier bijzondere aandacht voor te hebben de miljoenste Model 3 geproduceerd. Iets meer aandacht was er voor de 1.000.000ste batterypack geproduceerd in Giga Nevada. Tesla gaat dit jaar bijna 1.000.000 voertuigen produceren en het aantal Tesla’s op de weg gaat naar 2.000.000 exemplaren. Een ding is duidelijk, was het al niet indrukwekkend wat Tesla heeft laten zien om van een start-up tot de massa-productie te komen, de komende jaren gaan we naar ongelooflijke aantallen. Slechts 2-3% van de wereldwijde van de 80 miljoen autoverkopen is nu BEV. Predicties hebben het over 50% (dus 40 miljoen auto’s) in 2030. De adoptie van BEV zou wel eens sneller kunnen gaan dan waar tot nu van werd uitgegaan! In Noorwegen is adoptie al 70%. Tesla's zijn in steeds meer landen in de wereld te koop. Er verschijnen dus ook nieuwe deliviery-centra, zoals de onderstaande in Beijing in de China. Dat ziet goed uit! Uitstel bepaalde modellen Verleden week nogal wat reacties gelezen op het uitstellen van de Cybertruck, Semi, Roadster en Model X. Tesla heeft alle focus op de volume modellen 3 en Y. De vraag naar deze twee modellen is uitermate groot. Alle focus ligt op het maximaliseren. Hoe groter de volumes van deze modellen, hoe sneller de prijzen voor de batterijen gaan dalen. Dat is precies wat nodig is voor de Semi en de Cybertruck. Bovendien is het uitstellen van bepaalde modellen ook geen probleem. Er is nauwelijks concurrentie. Natuurlijk is binnenkort Rivian op de markt en verkoopt Ford de F150 lightning. Maar het zijn allemaal relatief lage volumes. Mocht de vraag al heel groot zijn, dan hebben ze de batterijen (nog) niet om te kunnen leveren. En uiteraard hebben ook andere leveranciers te maken met chiptekorten en logistieke uitdagingen. Bovendien creëert de Cybertruck zijn eigen markt. Ik denk dat het een iconische en trendsettende auto gaat worden. Alleen al vanwege de prijs/prestatieverhouding. Voor de Semi is er al helemaal geen concurrentie van betekenis. Natuurlijk zijn er bestaande vrachtautobouwers met een elektrische truck, maar dat is hoofdzakelijk om te experimenteren en voor marketing redenen. Als Tesla met de Semi komt, dan staat er een truck welke de kosten per kilometer fors naar beneden gaat brengen en door FSD ook richting een autonome toekomst gaat! De Semi koop je omdat er economisch voordeel uit kunt halen! De Model X refresh is naar 2022 verschonen. Waarom ze niet kiezen voor een verdeling van de schaarse chips over de Model S en Model X is mij niet helemaal duidelijk. Mogelijk dat marge op de Model S (Plaid) vele malen groter is dan op een Model X. De vraag naar de Model S Plaid zal groot zijn! De Roadster is de kers op de taart. Als de S3XY modellen als warme broodjes over de toonbank gaan en de Semi en Cybertruck de 4680 batterij productie opslokken komt de Roadster. De laatste Tesla die de transitie van ICE naar BEV gaat afsluiten en begin van de transitie van zelf rijden naar autonoom rijden gaat inluiden met de Tesla Pod/Model A. Zie ook mijn blog over de mobiliteitstransities. Model S op de Ring De eerste resultaten van de Model S Plaid op de Nürburgring zijn bekend. Een Model S Plaid, direct vanuit de fabriek op het circuit, gaat rond in 7:30,9. Dat is 12 seconden sneller dan de Porsche Taycan Turbo S. De volgende stap is dat er modificaties doorgevoerd gaan worden, in de zin van aerodynamica, raceremblokken en racebanden. Dus geen onderhuidse aanpassingen aan motoren, e.d.. Daarnaast wordt nog gewerkt aan “track modus” zoals we die kennen van de Model 3 Performance. Dan zijn via de software verschillende aanpassingen te maken, zoals de verdeling van de power over de 4 wielen. De Model S heeft luchtvering, ook hier zijn dan aanpassingen in te doen. Kortom: er is nog veel ruimte voor verbetering en op termijn vindt de track-modus zijn weg naar de consument. Elon liet weten dat de racebanden en -blokken via gespecialiseerde bedrijven gaat lopen en niet via Tesla zelf. FSD Beta 10 is uit! Op de beloofde datum is FSD beta 10 verschenen. Hier werd natuurlijk met veel ongeduld naar uit gekeken. Zeker ook omdat Elon het deze week nog een mind-blowing ervaring noemde. De eerste beelden staan inmiddels op YouTube. De reacties zijn zeer positief. Met name dat alles veel soepeler gaat. De erg voorzichtige en twijfelende bestuurder (Beta 8.2) wordt langzaam een meer ervaren rijder (Versie 10). Een want minder relevante verkeerssituatie, maar wel leuk om te zien is hoe FSD door Lombard Street gaat in San Francisco. FSD Beta 10 is de eerste versie welke zonder inventies deze slingerende weg kan voltooien zonder interventie. Rob Mauer (Tesla Daily) zit nu ook in de FSD Beta testgroep. Hij heeft gisteren dus versie 10 ontvangen en gaat voor eerst rijden met de FSD Beta. Hieronder zijn verslag... We hebben tijdens AI-dag gezien hoe Tesla de neurale netwerken traint. Bij iedere nieuwe release wordt virtuele bestuurder steeds ervarener. In onderstaande video wordt de aanpak van Tesla duidelijk uitgelegd.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |