Een samenvatting van het nieuws van deze week: - Met spanning werd uitgekeken naar de earningscall over Q2. Grote vraag was natuurlijk of Tesla winst gemaakt gehad om mede hierdoor opgenomen te worden in de S&P500. De financiële cijfers waren goed en Tesla zal ergens de komende weken opgenomen worden in deze index. Definitief besluit is mogelijk in dezelfde week als battery-investersday! - Elon en zijn team hadden natuurlijk weer een hoop nieuws verpakt in de toelichting op de financiële cijfers. Misschien wel de meest belangrijke is dat de kogel door de kerk is voor een nieuwe fabriek in de VS: Giga Texas wordt de productielocatie van de Cybertruck, de Semi, de Model 3 en de Model Y in de buurt van Austin. De Roadster gaat in Giga Fremont gemaakt worden. - Tesla steekt veel energie in het zo efficiënt mogelijk krijgen van de productie. Hun verticale integratie gaat zeer ver. Key voor Tesla is innovatie van de productie-technologie welke worden gebruikt. Zo wordt in Fremont een nieuwe pers geïnstalleerd om de achterkant van de Model Y uit één stuk te kunnen fabriceren. Deze komt ook in Berlin. Ze kunnen steeds sneller nieuwe productie-faciliteiten realiseren, tegen lagere kosten. Giga Shanghai, Giga Berlijn en zelfs Giga Texas is al onderweg! Doel is jaarlijks 50% productie-groei! - Er werd ook gehint op nieuwe modellen. Niet op heel korte termijn, maar dat er een kleine Tesla gaat komen, is zo goed als zeker. Mijn speculaties hierover zijn hier te lezen. Maar zeker niet voor 2022. Ook komt er een meer-persoons-tesla, bijvoorbeeld voor in de tunnels van de The Boring Company. Ik verwacht niet dat we deze al gaan zien in de eerste publieke The Boring Company-tunnel in Las Vegas. - Tesla Insurance, het eigen verzekeringsproduct van Tesla (nu alleen in Californië), is belangrijke data aan het verzamelen. Het moet een verzekering worden die volledig gepersonaliseerd wordt en afgestemd is op het feitelijk gebruik van de auto en het gedrag van de bestuurder. Je kan dan maandelijks zien wat je moet doen om je premie te verlagen met een aanpassing van je rijgedrag. Elon is op zoek naar innovatieve verzekeringsexperts om dit product verder te ontwikkelen. Zeker het verzekeren van een autonoom rijdende auto in een robottaxi-netwerk zal om een speciaal verzekeringsproduct vragen. - Elon sprak ook een tijdje over de nieuwe nikkel-batterij. Meer hierover tijdens battery-investersday. - Ook FSD kwam ter sprake. Elon blijft maar herhalen dat FSD met de release van de rewrite van de software (waarschijnlijk in Q4) een enorme stap maakt. Hij vergelijkt het met de sprong van een enkele afbeelding naar een 360-graden video. Hij rijdt zelf al rond met de developers-versie en het is volgens hem verbazingwekkend. Volgens Elon komt het robottaxi-netwerk steeds dichter bij. - Er werd ook gesproken over omzet door andere software dan FSD. Met name een soort app-store wordt al een tijd gespeculeerd. Volgens Zach (de CFO van Tesla) zijn ze achter de schermen hiervoor de noodzakelijke voorbereidingen aan het treffen. Het uitrollen van premium connectivity en het kopen van upgrades zijn voorbeelden. Maar ook gaming kan in de toekomst zorgen voor extra omzet. Niets in vergelijking met de omzet door de FSD-software, maar toch. Zeker in China. Op YouTube heeft Steven Mark Ryan een kanaal dat "Solving The Money Problem" heet. In onderstaande aflevering heeft hij het over het belang van 5% dat "Tencent" heeft in Tesla en wat dit voor de toekomst kan betekenen. Tencent is in China een heel groot software bedrijf (gaming en social media). Voor een spel dat dagelijks door 50 miljoen mensen gespeeld wordt is onderstaande clip gemaakt. - Giga Berlijn maakt ongelooflijke vorderingen. De wanden van de hal waar de lakstraat komt, staan al bijna. Uit deze lakstraat moeten straks Model Y's komen in de Elon's lievelingskleur voor een Tesla: Deep Crimson.
- De Model Y Made in Germany (MIG) wordt niet alleen door de nieuwe lakstraat een bijzondere auto. Elon gaf tijdens de earningscall aan dat onderhuids de Duitse Model Y echt anders is dan die uit Fremont of Shanghai. Ik heb een aparte pagina gemaakt over alles wat "we" weten over de Model Y MIG. - Zelf heb deze week een tripje naar Potsdam en Berlijn gemaakt (1450 km). Nee, ik ben niet gaan kijken in Berlijn/Grünheide. Wel een aantal SuC's onderweg bezocht. Bij één kort gesproken met Nederlandse monteur die die een Mr. Fill aan het plaatsen was. Hij was trots op dit Nederlands product dat al op meerdere plaatsen in Nederland te vinden is bij de SuC's. Nu was Duitsland aan de beurt. Afvalbakken met een pers om het afval aan te drukken. Reduceert het aantal leegmomenten met de factor 4. Gevoed door een zonnepaneeltje en voorzien van een sim om te kunnen communiceren met de thuisbasis. Een aantal sensoren en een robuust design maken het een mooi product. - Met een SR+ is de trip naar Berlijn meer dan goed te doen. Mijn verbruik was 239 kW, 165 Wh per kilometer. Ook stukken 150 km/u gereden (harder gaat niet op FSD). Grofweg om de anderhalf uur een laadstop van circa 25 minuten. Meestal om van circa 20% naar 80% te laden. Ongeveer 27 kWh per sessie geladen. Volgens de navi zijn het 3 stops op de enkele reis, maar dan zou ik met 10% op mijn bestemming aankomen. Er was geen destinationcharger. Dus vlak voor Berlijn nog een extra stopje. In totaal heb ik 9 laadsessies gedaan. Vier op de heenweg en vier op terugweg. Nog 1 sessie in de omgeving Berlijn voor de gemoedsrust. Zonder de ritten in Potsdam en Berlijn of met een destination charger bij het hotel had ik 2 stops minder gehad. Maar de stops zijn zo kort dat er eigelijk precies genoeg tijd is om een kop koffie te drinken en een sanitaire stop te maken. Op alle SuC snelheden boven de 100 kWh gehad. Met een LR heb je op een dergelijke rit misschien 2 stops minder, maar sta je wel langer stil omdat van 20% naar 80% van 76 kW zo'n 15 kWh meer is dan bij een SR+ Mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit. - De hele reis is me goed bevallen. Ik schat in dat ik 90% van de tijd met FSD aan gereden heb. Heerlijk relaxed en geen harde phantom-brakes gehad. Wel een paar keer moeten “ingrijpen” bij invoegend verkeer. Eigelijk weet je wel wanneer je kan verwachten dat hij van het "gas af gaat". Dat vind ik nog iets anders dan vol in de ankers Als je niet zit op te letten (zoals de bijrijder) is het soms schrikken als plotseling de power er af gaat. - Wat me opviel is dat hij vrij goed omgaat met “Baustellen”. Die waren er ontzettend veel en ook best wel smal op de linkerbaan. Voorwaarde voor het goed werken van FSD is wel dat de gele lijnen duidelijk zijn, dan negeert hij de witte lijnen. Toch het stuur maar goed vastgehouden om snel in te kunnen grijpen bij twijfel. Dit is gelukkig niet nodig geweest. Ook nog een half uurtje in de file gestaan. Ik hoop dat autonoom rijden tijdens zo’n situaties (onder de 60 km/h op een snelweg) er snel komt (zie ook nieuws week 27). Dan kan je heerlijk even Netflixen. Wel moet er dan een optie komen om uiterst links of rechts te rijden om zo de middenstrook vrij te maken voor hulpdiensten (en motoren).
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |