Deze week aandacht voor de vorderingen van de in aanbouw zijnde Giga’s, de Model 3 uit Shanghai, FSD Beta, het aftellen naar de V11 software en meer. Model 3 De MIC Model 3 SR+ met de LFP batterij houdt de gemoederen bezig op social media. Hij heeft iets meer WLTP-range en kan onbeperkt tot 100% geladen worden. Uit reviews komt naar voeren dat de bouwkwaliteit en de afwerking van de Made In China (MIC) Tesla fantastisch is. Alleen de laadsnelheid en het werkelijke bereik in koude omstandigheden zouden nog wat twijfelachtig zijn. Tenminste dat blijkt uit een nieuwsbericht waarvan de bron niet helemaal duidelijk is. Er zijn nog geen laadsnelheden rond de 150 kW waargenomen. En ook de range in winterse omstandigheden lijkt minder te zijn. Of kan de batterij niet tot 100% geladen worden? Toch lijkt er niets aan de hand te zijn. Die lagere laadsnelheid komt mogelijk omdat Tesla softwarematig nog een beperking oplegt. Ze hebben mogelijk meer data nodig om de snelheden zonder schade voor de batterij verder te verhogen. Is in het verleden ook bij andere modellen aan de orde geweest. Trouwens ook wel eens andersom, dus minder snel kunnen laden om de batterij te beschermen. Voor wat betreft de range is mogelijk het algoritme nog niet helemaal afgestemd op de koudere omstandigheden. Het is denk ik even afwachten hoe e.e.a. zich gaat ontvouwen. Het is sowieso een groot verschil of je voor in de winter of in zomer EV gaat rijden. In de winter verbruikt het verwarmen energie en is de batterij-capaciteit een stuk minder als de batterij koud blijft. Je moet echt al meer dan half uur rijden en ook lang voorverwarmen wil je bij de SuC een hogere laadsnelheid zien. Een batterij verliest nu eenmaal capaciteit als het kouder is buiten. Maar als hij warmer wordt, komt er weer range bij. Ik heb hem op % staan. Is in mijn optiek een stuk relaxer. De kilometerberekening is dynamisch afhankelijk van de omstandigheden. Als ik verder moet rij ik altijd met navigatie en dan weet ik of ik onderweg moet laden. Dat een auto in de winter meer energie verbruikt is natuurlijk bij een auto met verbrandingsmotor ook! Alleen toen was er niet zo'n focus op de afstand welke volgens de boordcomputer gehaald zou kunnen worden. Meer over range en laden is hier te vinden. FSD Beta Deze week geen nieuwe release van de beta-software en ook nog geen nieuws over een verdere uitbreiding van het aantal beta-tester. Er doken weel weer een paar indrukwekkende filmpjes op. Zoals onderstaande waar een vuilniswagen wordt gepasseerd. Hacker “@greentheonly” zorgt regelmatig voor onthullingen van nieuwe features in de softwarecode. Nu heeft hij beelden laten zien van de FSD instellingen aan de achterkant. Er staan nog heel veel opties uit. Bijvoorbeeld niet stoppen bij een stopbord, maar als het vrij is, doorrijden! Ook een scherm waar de keuzes gemaakt worden wat wel en niet gevisualiseerd wordt. Duidelijk is dat de camera’s veel waarnemen en labelen zodat er rekening mee gehouden wordt in de berekeningen. Niet alles is voor de bestuurder zichtbaar. Wil je meer voorbeelden zien, klik dan op onderstaand plaatje om naar de twitterpagina van de hacker te gaan. Software Er zijn aanwijzingen gevonden in de software dat de waypoint navigatie op het punt staat geïntroduceerd te worden. Een lang gekoesterde wens van velen. Zo wordt nog beter berekend waar je moet bijladen onderweg als je op je (tussen)bestemming niet kan laden. Ergens de komende 2 weken kunnen we “Holiday-software update” verwachten. Versie 11 van de Tesla-software zal een mooi kerstkado worden. Giga’s In november heeft Tesla in China meer dan 20.000 Model 3 verkocht. Dat is 78% meer dan in september. De AWD en de Performance gaan nu ook lokaal geproduceerd worden. In het jaar 2021 gaat de Model 3 productie fors opgeschroefd worden. Ook in Shanghai gaan ze de refresh versie bouwen. De Model Y zal een dezer dagen van de band gaan rollen in Giga Shanghai met de eerste afleveringen in januari 2021. Als de beelden die we zien ons niet voor de gek houden gaat het om een Model Y met een single-piece-casting. Maar nog niet met de 4680 batterijen als onderdeel van de constructie. Dat gaan we voor het eerst vanuit Berlijn zien. Tegen het einde van 2021 zal in China de Model Y productie op volle capaciteit zijn. Totaal ergens rond de 500.000 auto’s (Model 3 en Y). De bouwactiviteiten gaan door om ook lokaal batterijen te gaan produceren en waarschijnlijk om de faciliteiten te creëren voor de productie van de kleine Tesla. Aangekondigd voor een productiestart in 2023. Maar misschien zijn ze in China wel sneller met die kleine Tesla. In Austin staan de eerste palen van Giga Texas ook rechtop. Eind 2021 moet hier de eerste Model Y en Cybertruck van de band komen. Ze gebruiken eenzelfde bouwwijze als in Berlijn. De komende weken zal het snel gaan. Een bedrijf dat het staal gaat leveren aan Giga Texas is ook in aanbouw en zegt vanaf "Fall 2021" te gaan leveren. In Giga Berlijn zijn ze begonnen met het installeren van de eerste machines. Ze bouwen en installeren daar nu 24/7. Er zijn zelfs al body’s van een Model Y waargenomen. Waarschijnlijk om de lakstraat af te stellen. Even lag het ontbossen van een nieuw stuk terrein stil. Waren de Duitse autobouwers een “sneaky” spel aan het spelen? Na twee dagen kon het werk weer verder, om vervolgens weer stilgelegd te worden door een andere bezwaarmaker. Maandag doet een rechter uitspraak. De bomen welke gekapt worden zijn ook weer bomen speciaal gepland voor commerciële houtproductie. Het is dus geen stuk natuur dat opgeofferd wordt. Tesla plant trouwens 3x zoveel bomen terug. Maar dan met bomen die wel een stuk natuur gaan vormen. Als alles volgens planning verloopt is ook eind 2022 Giga Berlijn op volle productie met de Model 3 en de Model Y. Elon vergeleek in het Alex Springer interview verleden week het bouwen van een fabriek met een PC. De kast staat nu, maar het gaat natuurlijk om de inhoud. De “machine-that-builds-the machine”. Met Tesla's enorme engineeringpower worden er nieuw ontwikkelde productietechnieken toegepast. Alles is erop gericht om zo efficiënt en effectief mogelijk een auto te bouwen. En hier ligt natuurlijk een deel van het enorme voordeel van Tesla. Ze kunnen de fabriek ontwerpen als de binnenkant van een PC. Alles gericht op een optimale balans tussen kosten, snelheid en kwaliteit. Ze hebben geen historie en vinden gewoon weg heel veel nieuw uit. Denk aan het Tesla-staal om te kunnen gieten en persen onder zeer hoge druk. Of een compleet nieuwe benadering van het produceren van batterijen. Door de verticale integratie is alles optimaal op elkaar afgestemd. De kritische onderdelen, zoals de machine-bouw hebben ze in eigen hand. Regelmatig nemen ze bedrijven over. Ook het vloeroppervlakte dat gebruikt wordt voor de productie wordt steeds kleiner. Vergelijk de oppervlakte van Giga Nevada maar eens met het project Roadrunner in Fremont. Een zeer compacte foodprint voor zoveel output. Het lijkt dus inderdaad een PC. Steeds compacter maar krachtiger.
TSLA Verleden week had ik het over een grens van $600. Deze week knalde het aandeel TSLA naar een nieuw all-time-high, net als Starship op weg naar de maan in de nabije toekomst. De $650 grens werd gepasseerd. Elon twitterde dat Tesla keihard moet blijven werken om ervoor te zorgen dat de verwachtingen welke in het aandeel verrekend zitten ook waargemaakt worden. Anders maakt het aandeel ook een harde landing! Dinsdag kondigde Tesla aan, net als in september, weer $5 miljard op te gaan halen door een aandelenuitgifte. Donderdag was de uitgifte alweer afgerond. Door de hoge koers, is de verdunning door meer aandelen beperkt tot 1%. Hiermee hebben ze nu zoveel middelen in kas dat ze heel snel kunnen uitbreiden en investeren. Bijvoorbeeld in het versnellen van het implementeren van de nieuwe batterijtechnologie, nieuwe fabrieken of FSD. Ze blijven op alle gebieden hun voorsprong verder uitbouwen. Dat is wat steeds meer zichtbaar wordt in de aandelenkoers. Bij een sterk groeiende mondiale EV-markt en het behouden van het marktaandeel van Tesla hierin, resulteert in een enorme volumestijging de komende 5 tot 10 jaar. Het zou mij niets verbazen als de kleine Tesla eerder komt. Te beginnen in China, dan Europa en daarna de VS. De Cybertruck en de Semi waarschijnlijk net andersom,
0 Comments
Deze week nog een keer warme aandacht voor de refesh model 3, de vorderingen van FSD beta, het aandeel TSLA, de referrals van de Tesla-fan boys en meer... Model 3 De eerste refresh versies van de Model 3 zijn nu ook in Nederland aangekomen. En ook de SR+ uit China wordt uitgeleverd. Het is weer een drukke bedoeling in deze laatste weken van het jaar. De Sinterklaas en kerstcadeau's staan klaar voor aflevering. Iedereen die zijn eerste Tesla krijgt de komende dagen… welkom bij de club. Benieuwd naar de ervaringen met de SR+ uit China met zijn nieuwe batterij. De refresh met de warmte pomp. De speculaties over het al dan niet aanwezig van zijn van een verwarmbaar stuur in de Model Y en refresh Model 3 blijven aanhouden. Er zijn toch steeds meer aanwijzingen die het zeer aannemelijk maken. Waarschijnlijk maakt het onderdeel uit van de Holiday Software Update (V11). Of wordt het toch een te betalen optie via de app? Bjön Nyland maakt regelmatige interessante vlogs over EV’s en in het bijzonder Tesla. In onderstaande vlog een test van de warmtepomp in de refresh Model 3 versus zijn eigen Model 3 Performance (MC Hammer) uit begin 2019. Het nut van de warmtepomp wordt meer dan duidelijk. FSD Beta De ontwikkelingen van de FSD-suite blijven razendsnel gaan. Ook de beelden die we te zien krijgen worden steeds indrukwekkender. Onderstaand filmpje laat bijvoorbeeld zien hoe FSD een hert signaleert en hierop anticipeert. Ik kan me voorstellen dat Noorwegen vooraan wil staan bij de uitrol. De komende week gaan meer Tesla-rijders de beta-software krijgen op weg naar een full release in de VS eind 2021. Want uiteindelijk gaat het om de grote hoeveelheden data om alle uitzonderings- of afwijkende situaties te kunnen analyseren en labelen. Elon werd deze week geïnterviewd tijdens de uitreiking van de Alex Springer Award in Berlijn. Over FSD was hij duidelijk: hij is er zeker van dat FSD Level 5 er in 2021 is. En dat er Staten of landen gaan zijn waar het legaal wordt. Over Europa was hij ook duidelijk. Die gaan niet voorop lopen. De UNECE komt maar 1x per 6 maanden bij elkaar! Misschien moet die frequentie omhoog, gaf hij aan. Ongetwijfeld volgt de RDW de FSD ontwikkelingen op de voet. Ik hoop alleen niet dat de wetenschappers die met name zitten op de interactie tussen rij-assisterende systemen en de mens, te veel vertragend gaan zijn. Dat is natuurlijk voor level 3 systemen uitermate belangrijk, maar Elon wil snel naar level 5. Zijn team van ontwikkelaars steekt niet veel energie in het slim detecteren van de alertheid van de bestuurder. Wel in de visualisatie van wat FSD "ziet" en waarop hij anticipeert. De aanstaande software-update (V11) gaat de visualisatie naar een ongekend niveau brengen. Dat andere Tesla's in je omgeving qua model en kleur gevisualiseerd worden overeenkomstig het origineel is al bekend. Tesla heeft natuurlijk niet alleen voor de games Unity draaien! TSLA De groei van de waarde van het aantal TSLA zet ook deze week door. Wel met minder groter stappen. Zelfs ook wel wat stapjes terug. TSLA zit deze week een beetje op een plateau zo net voor de $600. De S&P 500 inclusie gaat op 21 december in 1x plaats vinden. Er zijn nog geen hele grote volumes aandelen verhandeld de afgelopen weken. Dat gaat nog wat geven de komende 2 weken. Goldman Sachs heeft een “koop” advies afgeven. Ze zijn eens gaan rekenen. Elon sprak in het eerdere genoemde interview van deze week dat hij verwacht dat in 2030 zo’n 70% tot 80% van de wereldwijde autoverkopen EV gaat zijn. Bij een aandeel van Tesla van circa 20% hierin, gaan ze de komende jaren alles wat ze kunnen maken verkopen en dan praten we over 10-20 miljoen Tesla’s per jaar rond 2030. Sentry over 5G Er zijn aanwijzingen gevonden in de software dat de beelden opgenomen door Sentry, via de Tesla app ook op de telefoon bekeken kunnen gaan worden. Dit zal wel deel gaan uitmaken van de V11 software. Ook de komst van 5g naar de auto’s is door Elon bevestigd. Sterker nog, ze zijn begonnen met het monteren van de nieuwe 5g hardware in de nieuwe auto’s. Het is nog even afwachten vanaf welk VIN nummer en überhaupt in welke modellen deze upgrade al is doorgevoerd. Tesla Fan Boys Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat er andere automerken zijn die zoveel enthousiaste volgers hebben die een (dik) belegde boterham verdienen met praten en vlogger over Tesla. Aanleiding om het hier over te hebben is dat een aantal van deze Fan-Boys deze week hun verdiende New Roadster Founders Edition in hun account zagen verschijnen. Onderdeel van een ouder referralprogramma was korting op een Roadster dat kon oplopen tot een zelfs een gratis versies. Ik dacht al bij 55 referrals! Er zijn vloggers of podcast makers die er 2 hebben gespaard voordat het programma werd stopgezet! Andy Slye is een voorbeeld van een vlogger die twee New Roadster Founder Edition gaat krijgen. Onder de vloggers en bloggers heb ik wel een aantal favorieten. Nummer 1 staat bij mij Rob Maurer van Tesla Daily. In het begin een alleen een podcast, maar nu ook een Youtube kanaal en uitgeschreven op de The Street. Hij is vooral gericht op een objectieve kijk op alles wat met Tesla te maken heeft en in het bijzonder de financiële kant. Ik hoop dat hij een keer de kans krijgt om Elon Musk of Zach Kirkhorn te interviewen. Even offtopic: aan de kant van SpaceX-nieuws is The EverydayAustronaut een vlogger op eenzelfde niveau als Tesla Daily. Echt Amerikaans, maar daar wel al een paar jaar een grote, is de wekelijkse Ride The Lightning podcast van Ryan McCaffrey. Hij is zo’n voorbeeld van iemand die zoveel referrals heeft, dat hij 2 gratis New Roadsters gaat krijgen. Eén gaat in de verkoop om de belasting op de andere te betalen. Hij heeft zelfs Elon Musk al eens mogen interviewen voor zijn podcast. Iemand die uit zijn YouTube opbrengsten gemakkelijk zelf een Roadster kan kopen is Steven van Solving The Money Problem. Hij heeft bijna dagelijks een vlog. Niet helemaal mijn stijl, maar hij is wel heel open over wat hij met z’n vlogs en aanverwante activiteiten binnen harkt. Tot slot Hyperchange. Gali is een zeer enthousiaste vlogger met dagelijks een vlog. Hij interviewt ook vaker andere vloggers. Een beetje druk, maar wel af en toe interessante invalshoeken. Hij heeft veel volgers en ook iemand die toch al meerdere keren Elon heeft kunnen interviewen. Het huidige referral programma is minder uitgebreid dan vroeger, maar nog steeds leuk om jezelf en iemand die je enthousiast hebt gemaakt kunt belonen met gratis kilometers. Gaat qua geld natuurlijk nergens over, maar toch gewoon net even anders dan dat andere merken dit doen. Heb je meer dan 5 referrals gescoord, dan sta je ergens op deze lijst. Kleurplaat Ik kwam een kleurplaat tegen van de Model 3. Ik weet helaas niet meer waar, dus kan ook degene die hem gemaakt niet de credits geven. Toch bedankt!
|
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Januari 2025
Categorieën |