In deze bomvolle blik op de week staat natuurlijk de informatie uit Investorsday centraal. Maar er was natuurlijk ook nog ander nieuws. Volgende software-update onderweg De volgende software-update is onderweg (2023.6.1). Nieuwe talen, bugfixes, verbeteringen aan de Apple muziekspeler, een andere layout van het beginscherm bij het opstarten van de auto (zie afbeelding) en stuurverwarmingsopties voor de Yoke in de Model S/X. Giga Berlijn op 4k Met de gebruikelijke groepsfoto’s liet Tesla weten dat Giga Berlijn nu 4.000 Model Y’s per week kan produceren. Precies een jaar nadat ze de finale vergunning gekregen hebben. Op jaarbasis kunnen nu iets meer dan 200.000 auto’s geproduceerd worden. Het zal niet heel lang meer duren voordat de 5k wordt bereikt. De 3k was in het 4e kwartaal van 2022. Giga Texas zit op vergelijkbare productie-aantallen. Tijdens de presentatie op Investorsday lieten Tesla met dat ze nu 4.000.000 auto’s geproduceerd hebben. Het meest indrukwekkende is natuurlijk de versnelling in tijd welke zit tussen ieder groei van 1.000.000 voertuigen. Twaalf jaar tot 1.000.000, 18 maanden tot 2.000.000, 11 maanden tot 3.000.000 en 7 maanden tot de 4.000.000. De 5.000.000 miljoen gaat we dit jaar ook nog zien! En dat gaat geen 7 maanden duren zoals de bij de vorige stijging van 1.000.000. Kijkje in de keuken Tesla heeft een behoorlijk indrukwekkend kijkje in te keuken gegeven, zonder heel concrete product-onthullingen. Disclaimer aan het begin was dat ze het gingen hebben over de toekomst, de route op weg naar 20 miljoen auto’s per jaar. Niet over het volgende kwartaal of eind dit jaar. Dus geen nieuws over de refresh van de Model 3, geen nieuws over de oplossing binnen Tesla Vision voor het ontbreken van parkeersensoren of de release van versie 11 van FSD Beta-software. Ook geen nieuwe product-onthullingen. Of toch? Zoals gebruikelijk bij dit soort presentaties heb je een paar dagen nodig om het te verwerken. Ook om duiding te krijgen door derden om e.e.a. beter te kunnen doorgronden. De slides van de presentatie zijn hier te downloaden. De hele presentatie is onderstaande terug te kijken. Prijselasticiteit Wat Elon nu meerdere keren heeft aangegeven is dat ze zich geen enkele zorgen maken over de vraag naar Tesla’s. De vraag naar auto’s (of andere producten) is een functie van de prijs. Met andere woorden, zolang mensen Tesla’s aantrekkelijk vinden en (steeds meer) waar krijgen voor hun geld, kunnen ze met het verlagen dan wel verhogen van prijs zelf vraag en aanbod sturen. Ze hebben even wat data moeten verzamelen over de prijselasticiteit, maar nu kunnen ze er mee "spelen". Vanuit dat perspectief (dus prijs kunnen laten zaken, zonder in te boeten op marge) is het duidelijk waarom bij Tesla alles draait om het verlagen van de productiekosten en het verhogen van de waarde voor de klant. De verticale integratie gaat extreem ver en laat zich vertalen in maximale controle over de hele keten van de inkoop grondstoffen tot uiteindelijk recycling. Constant voeren ze verbeteringen door waardoor de productiekosten dalen. Van de andere kant ontwikkelen ze, met name met software, nieuwe producten en diensten welke (op termijn) waarde gaan toevoegen. Zoals Full Self Driving. Giga Mexico De nieuwe Gigafactory komt in Mexico. Dat wordt de eerste fabriek welke geoptimaliseerd wordt voor de productie van de volgende generaties auto’s. Groter dan Giga Texas. De nieuwe generatie modellen zijn (uiteraard) nog niet getoond. Er werden in de presentatie twee “contouren” onder een doek getoond. Een auto en een bestelbus. En in een presentatie werd gezegd de “….robotaxi versie van het next gen platform”. Dat zou mogelijk inhouden dat er ook een niet-robotaxi geproduceerd wordt op het nextgen platform. Verwachting is dat Giga Mexico begin 2024 gebouwd is (9 maanden bouwtijd) en dat in de tweede helft van 2024 een eerste productie zou kunnen plaatsvinden. Optimus gaat aan het werk! Giga Mexico wordt een heel bijzondere fabriek. Ze gaan hier op een totaal andere manier auto’s produceren. Zonder het te zeggen maakte ze duidelijk dat de volgende generatie auto grotendeels door Optimus in elkaar gezet gaan worden. De ontwikkeling van Optimus gaat snel. Hieronder een video van de laatste versie, 6 maanden na de onthulling. Om Optimus niet allemaal complexe bewegingen te moeten laten maken binnen in de auto, gaan ze op een andere manier assembleren. Grote delen worden eerst volledig in elkaar gezet in een sub-lijn en dan pas samengevoegd. Hierdoor is er veel meer ruimte voor operators (mens en optimus) om foutloos te monteren. Doel is 50% kostenreductie, het verdubbelen van de productiesnelheid en minder vloeroppervlakte voor meer productie. Klik op onderstaande afbeelding om op Twitter de bewegende beelden te zien. Hiermee laat Tesla zien dat ze niet alleen verticaal geïntegreerd zijn, maar ook horizontaal! Alle teams werken samen aan dezelfde problemen. Dat werd ook duidelijk tijdens de presentatie. Ieder aspect werd door een senior manager toegelicht. Feitelijk zijn dit de teams welke vanuit een holistische benadering, gedreven door de missie van Tesla en geoperationaliseerd in Masterplan 3, samenwerken! Een messcherpe focus op de 2030 doelstellingen! Dat verklaart ook waarom Elon (en waarschijnlijk iedereen binnen Tesla) totaal niet bezig is met de korte termijn beurskoers. Als ze hun plan uitvoeren wordt de beurswaarde vanzelf die van Aramco en Apple samen! White-paper Masterplan 3 Maar hoe graag we natuurlijk het bij Tesla hebben over auto’s, wordt duidelijk dat het daar steeds minder om gaat. Ze hebben duidelijk gemaakt dat er geen belemmeringen meer zijn om de hele wereld getransformeerd te krijgen naar duurzame energiebronnen. Met zon, wind, batterij opslag, warmtepompen, e.d. Er zit geen beperkende factoren op grondstoffen of de omvang van noodzakelijk investeringen. Op termijn kan alles wat beweegt elektrisch aangedreven worden. Waterstof is maar zeer beperkt nodig voor specifieke industriële toepassingen. Zelfs voor racketmotoren is er geen aardolieproduct nodig voor de aandrijving. Binnenkort zal Masterplan 3 in een white-paper verschijnen waarin ze alle beweringen onderbouwen. Natuurlijk is dit baanbrekend. Er zijn gerenommeerde onderzoeksinstituten die natuurlijk al lang berekend en onderbouwd hebben dat het kan. Alleen Tesla laat zien, doordat het concreet ook gaan doen, dat ze de industrie een kant op duwen door ze geen keuze te laten. Een mooi voorbeeld is de lithium raffinage. Lithium raffinage versneller Een mooi voorbeeld dat het ze serieus is, is dat de ze lithium-raffinage industrie een handje gaan helpen om te versnellen. In Corpus Christi (TX) gaan ze op de Tesla manier (first principles) een fabriek bouwen waarbij snel, goedkoop en duurzaam uit de ruwe grondstof lithium geproduceerd kan worden welke nodig is voor de batterijproductie. Ze verwachten in 2024 de eerste productie te hebben. Vervolgens kan deze fabriek ook op andere plaatsen in de wereld gebouwd worden. Nagenoeg ieder land in de wereld heeft lithium in de aarde zitten. Hier is geen schaarste aan en wat geopolitiek natuurlijk belangrijk is, geen enkel land heeft dus een monopolie. Nu nog China door de raffinaderijen, maar dat gaat dus snel veranderen. Politiek wordt wakker en ga investeren! 48 volt Tesla gaat met de next-gen auto overstappen op een 48 volt architectuur. In 1960 stapte de auto-industrie over van 6 naar 12V. Nu Tesla de overstap naar 48V maakt voor zijn next-gen auto, zal de rest van de industrie ook in begin gaan komen. De nieuwe architectuur lijkt op een ethernet/IP kabel tussen knooppunten. Dit reduceert de complexiteit van een traditionele kabelboom enorm. Niet alleen korter, minder koper, minder gewicht, e.d., maar vooral eenvoudig te produceren en te monteren. Door deze architectuur krijgt de software de volledige controle over de hardware. Tesla heeft 100% van de elektronica voor de auto in huis ontworpen en werk intensief samen met Tier 1 en 2 leveranciers. V4 supercharger Het Tesla Supercharger netwerk wordt wereldwijd opengesteld voor alle EV’s. Natuurlijk niet in één keer. Er zijn immers ook aanpassingen nodig. De afgelopen weken zagen de Magic Dock om de in VS ook een CCS-stekker aan te bieden aan niet-Tesla’s. Niet iedere EV heeft de laadpoort op dezelfde plaats zitten. Dat maakt dat sommige EV’s niet kunnen laden bij Tesla of twee laadzuilen in beslag nemen. Dat vraagt om een langere kabel. Deze gaat komen in de nieuwste versie van de Supercharger. De V4! Nederland krijgt de primeur. In Harderwijk wordt momenteel een Supercharger locatie gebouwd met 16 V4 chargers. Met dus een langere kabel en hierdoor ook een nieuw design. Veel slanker, dicht en vooral hoger. Lijkt op de foto’s die we eerder zagen van de Megacharger voor de Semi. Vooralsnog ziet het er naar uit dat de laadsnelheid is beperkt tot 250 kW. Dat wil niet zeggen dat dit het maximale is. Draadloos opladen Er is geen woord over gezegd, maar in de presentatie zat onderstaande foto. Duidelijk is een laadinfrastructuur te zien welke draadloos opladen mogelijk moet maken. Geen specificaties over snelheid, prijs, beschikbaarheid, vereiste hardware in de auto, e.d. Dus voorlopig alleen een teaser dat men blijkbaar met het idee speelt. Tesla Electric Tesla in Texas begonnen met het uitrollen van Tesla Electric: Tesla in de rol van energieleverancier. Natuurlijk naadloos aansluitend bij al hun Energy producten. Met Tesla Solar en Tesla Powerwall via Tesla Electric met andere gebruikers een microgrid vormen en met de Tesla Megapacks en hun (autobidder)software een virtuele powerplant. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat we in 2023 nog product onthullingen krijgen vanuit Tesla Energy. Het lijkt om een nieuwe generatie megapack en powerwall te gaan. Maar het zou zomaar ook de eerste warmtepomp/HVAC kunnen zijn! Voor 1 dollar laden Ze gaan in Texas een nieuwe service toevoegen aan Tesla Electric. Een abonnement voor 30 dollar per maand om onbeperkt ’s nachts je auto op te laden! Dat is 1 dollar per dag! In Texas ‘s nachts omdat ze blijkbaar in de nachtelijke uren veel energie opwekken uit wind, welke ze willen opslaan in de batterijen in de auto’s voor verbruik overdag en de batterypacks vullen met zonne-energie overdag. De komende jaren zal deze service verder uitgerold gaan worden. Hopelijk op termijn ook in Europa. In de UK werkte Tesla samen met Octopus Energy. Maar deze samenwerking schijnt alweer beëindigd te zijn. Mogelijk gaan we in Europa ook snel Tesla Electric zien. Giga Berlijn Ofschoon hier niets specifieks over gezegd is, kunnen we natuurlijk wel aannemen dat phase 2 van Giga Berlijn ongeveer gelijk gaat lopen met de bouw van Giga Mexico. Mijn verwachting is dat ook Giga Berlijn klaar gemaakt gaat worden voor de productie van de auto’s op het next-gen platform. Juist Europa zit te wachten op een betaalbare kleinere Tesla. Binnen twee jaar rijdt deze rond, geproduceerd in Berlijn. Wordt vervolgd De komende weken zal Tesla's Investorsday nog wel vaker aan bod komen. Er zat zoveel verpakt in de presentatie, dat het onmogelijk is om het kort samen te vatten. Rob Maurer maakt onderstaande samenvatting met in zijn ogen de 8 hoogtepunten.
0 Comments
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |