In deze blik op de week aandacht voor de verlening van de bouwvergunning voor Giga Berlijn, dubbeldeks laden, Tesla Vision naar Europa, over-the-air-updates en nog veel meer. Dubbeldeks laden Tijdens een van de dronevluchten boven Giga Berlijn werd een bijzondere dubbeldeks constructie aangetroffen met hierop een aantal Superchargers gemonteerd. Ze zijn nog niet ergens geïnstalleerd. Het is dus nog speculeren waar ze precies voor bedoeld zijn. We zien bijvoorbeeld in Shanghai dat sommige Tesla’s eerst naar een charger gaan voordat ze klaargezet worden voor transport. Het kan goed zijn dat ze voor Berlijn dit proces geoptimaliseerd hebben en ze de auto’s pas gaan laden als ze geparkeerd zijn in een dubbeldeks autotransporter. Mogelijk is dit een vrachtwagen, maar het zou ook zomaar een wagon kunnen zijn. Giga Berlijn heeft immers zijn eigen spoorverbinding. Vergunning voor Berlijn Eindelijk heeft Tesla de bouwvergunning gekregen voor haar Giga-fabriek in Duitsland. Op foto hieronder in de ordners de aanvraag (23.700 pagina’s) en het stapeltje dat ervoor ligt is de vergunning (536 pagina’s). Om ook daadwerkelijk te mogen gaan produceren in Grünheide moet er echter nog aan een aantal condities (400) worden voldaan. Maar die bal ligt bij Tesla. Dan gaat het bijvoorbeeld over ingebruikstellingstesten van apparatuur, luchtkwaliteit metingen, e.d. Eigenlijk allemaal zaken die al grotendeels uitgevoerd zijn voor het in gebruik stellen van de apparatuur door Tesla zelf. Hier worden geen verdere problemen en vertragingen mee verwacht. Grappig bij de persconferentie was dat alle aanwezige politici blij waren dat de Duitse bureaucratie niet echt grip heeft gekregen op het project. Je zag dat ze opgelucht waren! Ook dat ze veel geleerd hebben van deze procedure en dat ze zaken moeten gaan aanpassen. Is ook nodig, want Tesla heeft grotere plannen voor Giga Berlijn. Uiteindelijk “maar” 6 maanden vertraging. De eerste afleveringen aan klanten is gepland voor 22 of 23 maart . Uiteraard in aanwezigheid van enkele Duitse politici en met Elon Musk. Groei productiecapaciteit De komende maanden kunnen we groei van de productiecapaciteit volgen. Uiteindelijk moet fase 1 van Giga Berlijn goed zijn voor 500.000 Tesla’s, zo’n 10.000 auto's per week. Deze aantallen gaan we dit jaar zeker nog niet zien. De komende maanden krijgen ze de batterypacks met de 2170 batterij aangeleverd vanuit Shanghai. De verwachting is dat in Q3/Q4 overgeschakeld kan worden naar lokaal geproduceerde 4680 batterijen. Ook het aantal Giga-presses moet van de huidige 2 nog groeien naar 8 stuks om aan die 10.000 Model Y’s per week te komen. Standaardisatie Tesla en verticale integratie zijn bijna synoniemen van elkaar. Een voordeel van verticale integratie is dat standaardisatie ver doorgevoerd kan worden. En dat zien we steeds meer terug. Een voorbeeld zijn de nieuwe Matrix Led koplampen. Deze kunnen softwarematig dusdanig aangepast worden dat ze voldoende aan verschillende wettelijke eisen welke wereldwijd gesteld worden. Dat is namelijk niet overal hetzelfde. Voor Tesla nu dus wel. Tijdens de teardown van de Model S Plaid motoren liet Sandy Munro zien dat de converter van die 2022 auto, ook past op een eerdere motoren (voor en achter) uit de Model 3 en Model Y. En de motoren die voor personenauto’s gebruikt worden gaan we straks ook zien in de Tesla Semi. Model Y LR testproductie van start Giga Berlijn is niet alleen begonnen met de productie van de Model Y Performance (binnen de tijdelijke vergunning), maar ook de testproductie van de Model Y Long Range is van start gegaan. Mijn verwachting is dat we in mei ook leveringen van deze versie van de Model Y vanuit Berlijn gaan zien. Het gerucht gaat dat de LR-versie niet meer uitgerust gaan worden met radar, maar voor de autopilot functies volledig over gaat naar Tesla Vision. Tesla Vision voor LR Dat de Long Range versie van de Model Y uit Berlijn geen radar meer krijgt komt overeen met een tweet van Elon eerder in het jaar dat Europa in maart/april de autopilot functies een flinke stap vooruit ziet maken. Momenteel worden alleen in Noord-Amerika alle Tesla’s zonder radar geleverd en gebruikt autopilot daar alleen nog Tesla Vision. Dat zou kunnen betekenen dat ook Europa en waarschijnlijk dan ook China, gaat overstappen op Tesla Vision. Dat vraagt om andere software-versie van de Autopilot/FSD software. Wat dit precies gaat betekenen zal de komende maanden duidelijk worden. Goed om te zien dat er eindelijk beweging in lijkt te komen. In onderstaande video meer duiding over wat Tesla Vision omhelst. Musk en Biden President Biden heeft wederom Tesla genegeerd. In zijn State Of The Union werd geen woord gerept over Tesla of SpaceX. Groot struikelblok blijft dat Elon geen voorstander is van vakbonden. Overigens doen Microsoft, Facebook, Amazon en Apple dat ook niet. Maar Elon zou Elon niet zijn als hij het publiek niet aandurfde de United Auto Workers (UAW) uit te nodigen om een verkiezing te houden onder het personeel. Hij laat het personeel dan zelf bepalen of ze zich door een vakbond willen laten vertegenwoordigen. Elon is er 100% zeker van dat het Tesla-personeel zich niet zal aansluiten bij een vakbond. Volgens Elon biedt Tesla het beste beloningspakket en arbeidsvoorwaarden van de Amerikaanse auto-industrie. Bovendien moeten ze in de Bay Area concurreren met alle tech-bedrijven in een schaarser wordende arbeidsmarkt. Dan zorg je wel dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Probleem gesignaleerd met 12V Li-Ion batterij Sinds kort worden alle nieuwe Tesla’s voorzien van een 12V Li-Ion batterij. Dat is goed nieuws. Er is nu onverwacht een probleem aan het licht gekomen. Het schijnt te gaan om auto’s met een niet goed gekalibreerde LFP-batterij. Als deze geparkeerd wordt met nog maar een zeer laag batterij-percentage dan kan het gebeuren dat de 12V-batterij na een tijdje ook de geest geeft omdat de hoofdbatterij hem leeg trekt. Elon liet op Twitter weten dat ze het probleem aan het onderzoeken zijn. Zal waarschijnlijk met een over-the-air-update snel opgelost worden. Een tijdelijke oplossing is al uitgerold. Als de auto aan de lader hangt, dan blijft hij laden tot 100%. Het probleem met 12V Li-ion speelt alleen met de Model 3 RWD met LFP van LG Chem, die niet goed gekalibreerd is en alleen bij zeer lage batterijniveaus. Vervelend als je met een lege accu staat! Over-the-updates Dat er een verschrikkelijke oorlog gaande is in Oekraïne kan niemand ontgaan zijn. Tesla heeft alle Superchargers in de grensgebieden van de omliggende landen gratis gemaakt. Hierdoor kunnen Tesla-eigenaren op vlucht probleemloos naar veilige oorden. Dus geen zorgen over geblokkeerde betaalmiddelen in de Tesla-app. Maar het mooiste staaltje van op afstand met een over-the-air software updates zagen we deze week van SpaceX. Sowieso al bijzonder dat via twitter Elon om hulp gevraagd wordt en hij Starlink-antennes binnen een paar dagen levert. De stroomvoorziening is een probleem in Oekraïne. Met een over-the-air-software update werken de antennes nu ook op een rijdend voertuig (roaming is aangezet). En het piekvermogen is aangepast zodat het systeem kan werken op de output van een sigaretten-aansteker in de auto! Dat Elon toch steeds meer een rol gaat spelen in deze oorlog kon niet uitblijven. Het gaat nog veel verder dan Starlink en andere activiteiten van SpaceX. Met de stijgende olieprijzen gaat deze situatie ook een andere blik werpen op de energietransitie. Zal me niets verbazen als ook snel Tesla Energy producten richting de Oekraïne gaan. Er is iets aan het broeden...
Dat er iedere week veel te melden is over alles wat met Tesla te maken heeft, is wel duidelijk. De laatste weken valt op dat de geruchten over nieuwe productielocaties toenemen. Niet alleen van Tesla maar ook van grote batterijproducenten die massaal gaan leveren aan Tesla. Ook wekelijks wel berichten van nieuwe contracten met leveranciers van grondstoffen. Een 2e Giga in Shanghai, uitbreiding van Giga Texas, Panasonic gaat een nieuwe fabriek bouwen in de VS, Fremont gaat fors uitbreiden, fase 2 voor Giga Berlijn, enz. Deze week op twitter ook een bericht van Qin Gang, Chinees ambassadeur in de VS. Het sprak met Elon over allerlei zaken. Elon heeft hem een demo gegeven van FSD, natuurlijk in een Model S Plaid! Nu voor Tesla het te kort aan batterijen opgelost schijnt te zijn kan de autoproductie ongeremd groeien en gaan we ook de powerwall en andere Tesla Energy producten steeds meer in China en Europa zien. Volgens Elon wordt dit jaar level 4 SAE bereikt (of breder het real-world AI probleem opgelost) en gaat Tesla een volgende fase in en transformeert het naar Tesla Robotics. Het steile stuk van de S curve bij exponentiële groei is aanstaande!
1 Comment
Nico
5/3/2022 20:20:56
Leuk artikel weer.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |