In deze blik op de week aandacht voor een nieuwe software-update, regionale verschillen, FSD Beta toch sneller in Europa en nog veel meer... Regionale software verschillen Regelmatig komen software updates voorbij die specifiek zijn voor een bepaald land of regio. Dat Tesla China bijvoorbeeld op een andere manier de navigatieroute presenteert is hier al eens toegelicht. Maar nu zien we bijvoorbeeld dat in Australië het voorverwarmen van de batterij ook werkt als er naar niet Tesla-charger genavigeerd wordt. In de VS dat er nu niet alleen informatie over het aantal vrije laadzuilen gegeven wordt, maar ook hoeveel auto’s onderweg zijn naar die SuC-locatie. Uiteindelijk zullen de meeste functionaliteiten in alle landen beschikbaar komen, mits er natuurlijk geen hardware of wettelijke restricties zijn. Tesla Valentijn Aanstaande woensdag is Valentijnsdag. Mocht je een afbeelding zoeken waarin niet alleen de liefde voor je partner naar boven komt, maar ook een beetje voor Tesla, hierbij…. FSD weer overdraagbaar? Wat verleden jaar in Q3 een eenmalige actie leek te zijn is, in ieder geval in Noord-Amerika voor Q1, weer terug: het overzetten van FSD naar een nieuwe auto. Verleden week werd de Model 3 nog uitgesloten. Nu gaat het over de S3XY-cars. En niet alleen FSD, maar ook levenslang gratis supercharging is overdraagbaar van een Model S/X naar zelfs een Model 3 of Model Y! Het is nog niet duidelijk of we deze actie ook weer (tijdelijk) in Europa krijgen. Komt “FSD Beta” voor Europa nu toch sneller in zicht? De agenda voor de meeting van de WP29 van de UNECE van 5 tot 8 maart a.s. in Genève staat online. En met toch enige verbazing is te lezen dat de terugkoppeling uit de GRVA van januari jongstleden ook op de agenda staat. In deze meeting heeft de GVRA overeenstemming bereikt over de kaders en spelregels voor DCAS (Driver-Control Assistence Systems). Het betreffende document is hier te vinden. Als de WP29 tot een positief besluit komt, men zegt dat het een hamerstuk is, dan zou na de zomer een strikte vorm van FSD Beta zoals we dat in Amerika zien ook mogelijk worden in Europa. Met een strikte vorm doel ik op strenge normen voor wat betreft hands-on, met om de paar seconden een nag. En eyes-on. Kijk je niet voor je krijg direct een waarschuwing! Het mag ook geen Full Self Driving heten! Kortom veel regeltjes, maar wel een enorme stap vooruit ten opzichte van de zeer oude AP-architectuur waar we het nu mee moeten doen. Meer informatie over de terminologie, de regelgeving en mogelijke afwegingen om FSD wel of niet aan te schaffen is hieronder te vinden. GVRA delegatie krijgt demo's In mei van dit jaar gaat de GVRA-delegatie naar de VS voor een informele bijeenkomst! Door de GVRA voorzitter Richard Damm werd recent een weekprogramma aangekondigd dat reguliere rapportages combineert met presentaties, tentoonstellingen, technologiedemonstraties en bezoeken aan faciliteiten. Meer informatie is hier te vinden. Software updates De software-updates zitten weer terug in een frequentie zoals we gewend zijn. Nagenoeg iedere maand nieuwe functionaliteiten en om de circa twee weken een bugfix of kleine verbeteringen. Een handige nieuwe optie is dat je een bericht kan ontvangen als de State of Charge (SoC) onder de 50% is en je auto thuis niet ingeplugd is. Heb je een recent een nieuwe Tesla Model 3 of Model S/X in ontvangst genomen en beschikt je over telefoon ook over Ultra Wide-band, dan kan je dit met bluetooth vergelijkbaar protocol gebruiken om de auto te ontgrendelen. Zou nog beter werken! Service Portal Tesla heeft een zeer uitgebreid portaal met alle informatie over alles wat met service en diagnoses aan je Tesla te maken heeft. Ook een uitgebreide sectie met zaken die je zelf (DIY) kan uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van het interieurfilter. Leuk om eens doorheen te struinen. Giga Berlijn De voorraden zijn weer aangevuld en de logistieke route vanuit China is weer in sync met de productie. A.s. maandag rollen de Model Y’s weer van de band en zullen er snel weer 6.000 exemplaren per week geproduceerd worden. Ontslagronde aangekondigd De Amerikaanse media maken er weer een drama van. Tesla moet mensen ontslaan omdat de EV-vraag afneemt. Maar net als ieder jaar is het bij Tesla gebruikelijk dat het management van het snelgroeiend bedrijf de opdracht krijgt afscheid te nemen van een aantal medewerkers. Onder de streep blijft Tesla groeien qua personeelsbestand. Afgelopen week kwamen tientallen vacatures voorbij voor software-engineers voor het DOJO-team. Eind 2023 waren het er net iets meer dan 140.000 wereldwijd. Matrix Led Model S/X Na de Model 3/Y mag nu ook de Model S/X die uitgerust is met de Matrix-led koplampen de adaptieve lichtbundels gaan gebruiken. Het is een technologie waarmee het groot licht niet volledig gedempt hoeft te worden, maar door het uitschakelen van bepaalde leds voorkomen wordt dat tegenliggers verblind worden. Het is natuurlijk een technologie welke met de tijd zich steeds verder zal verbeteren.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |