In deze blik op de week veel aandacht voor het supercharger netwerk, wederom een app update, de teardown van de Model S Plaid en nog veel meer... Tesla op het dak Giga Texas wordt voorzien van zonnepanelen. Gek genoeg niet Tesla’s eigen panelen. De reden is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk kunnen ze de Tesla panelen met een hogere marge verkopen in combinatie met de Powerwall. Mogelijk heeft het ook te maken met het chiptekort en willen ze Tesla Solar-klanten niet te lang laten wachten op hun order. De bedoeling is dat de zonnepanelen op het dak het woord Tesla gaan vormen. Giga Texas ligt vlak bij het vliegveld van Austin. Zal waarschijnlijk vaak gefotografeerd gaan worden. Rolling Stop Toen ik voor de eerste keer in de VS met een huurauto reed heb ik een beetje vreemd staan kijken bij een kruising met 4 stopborden! Wie heeft er nu voorrang? Zo’n “all-way-stop intersections” is eigenlijk best slim. Je moet altijd snelheid verminderen en tot een stop komen. Degene dit als eerste stilstaat mag ook weer als eerste vertrekken. Dat helemaal tot een stop komen is meestal iets dat in de praktijk van alle dag niet echt gebeurd. De praktijk is meer een “rolling stop”. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft nu in overleg met Tesla heel specifiek omschreven wanneer een “rolling stop” mag en wanneer een complete stop moet. Voor Tesla natuurlijk een fluitje van een cent door middel van een software aanpassing op te lossen en via een OTA-update snel uit te voeren. NHTSA noemt dit een recall. Grappig is natuurlijk dat op weg naar FSD er meer van dit soort situaties zich gaan voordoen en dus feitelijk gedrag van alle dag en formele regels elkaar ontmoeten. Autorijden en je precies aan de regels houden gaat niet. En autorijden zonder regels ook niet! In de inmiddels verschenen versie 10.10 van FSD beta is de "recall" uitgevoerd. FSD Beta 10.10 laat wederom mooie verbeteringen zien. Hieronder een voorbeeld van FSD in de regen. V11 Software Ondanks dat de V11 software nog verbetering behoeft, is het wel leuk om het team te zien dat achter dit deel van de software zit. Met name het weetje dat enthousiaste programmeurs en stagiaires in hun eigen tijd begonnen zijn het bouwen van de lightshow software. Superchargers De pilot om een aantal Superchargers open te stellen voor niet-Tesla’s in Nederland wordt nu uitgebreid naar Frankrijk en Noorwegen. Gebaseerd op de data van het feitelijk gebruik, de mogelijkheid van dynamische beprijzing en met het maar gedeeltelijk beschikbaar stellen van de capaciteit heeft Tesla instrumenten in handen om de gebruikerservaring van de eigen Tesla-rijders niet te schaden. Wel zaak dat Tesla de software in de auto’s blijft optimaliseren voor snel laden en het aantal locaties, de laders per locatie en de laadsnelheden verder blijft verhogen (zie hieronder). De 4680 batterij die we straks ook in Europa gaan zien bij nieuwe Tesla’s kan in principe een hoge laadsnelheid langer vasthouden. Dus een korte laadtijd. Bovendien gaan sommige V3-chargers naar 325 kW (was 250 kW). Supercharger op nieuwe locaties Periodiek geeft Tesla een update van hun Superchargernetwerk, inclusief de geplande uitbreidingen. Voor Nederland ziet er goed uit voor 2022. Er komen bijna 20 locaties bij. Natuurlijk nog een slag om de arm gelet op het tijdspad, vergunningen, e.d. Maar hoe dan ook, goed om te zien dat het aantal locaties toeneemt. De kaart laat niet zien of er op bestaande locatie V3-laders bijgeplaatst worden, want dat is natuurlijk ook een vorm van uitbreiding. Klik op onderstaande afbeelding om naar de interactieve kaart te gaan. Gratis laden op weg naar je (vakantie)bestemming Tesla gaat in Noorwegen, Zweden, Duitsland en Frankrijk de komende 3 weekenden bij circa 80 superchargers het laden gratis maken tijdens bepaalde tijden. Een mooi instrument om wachttijden te voorkomen door sommige rijders te verleiden gebruik te maken van het gratis laden. Op deze manier kunnen ze goed spreiden. De tijdstippen verschillen per land. Meer informatie is hier te vinden! App-update Wederom heeft de app een update gehad. Verleden week de oplaadstatistieken en nu deze week de mogelijkheid om voertuigdetails te zien en de datum waarop een bepaalde garantie verloopt. Helemaal onder in het beginscherm staat in het blauw “Details bekijken”. Batterijproductie Dat Tesla de batterijproductie meer dan serieus neemt en vooral ook zelf de regie wilt hebben over de specificaties en beschikbaarheid, is duidelijk. Door de enorme bestellingen bij bijvoorbeeld LG en Panasonic bepalen ze dat de vormfactor 4680 de industriestandaard wordt. Ook voor anderen! Allen door grote volumes kan de prijs van de batterijen zakken. Voor hun eigen 4680 productie willen ze natuurlijk ook grip krijgen op grondstoffen en halffabricaten. Zo werd duidelijk dat ze naast Giga Texas een cathode-productiefaciliteit willen gaan bouwen en de bouwvergunning hiertoe nu hebben aangevraagd. Op termijn gaan we dit ook bij Giga Berlijn zien. Het informatieve YouTube kanaal "The Limiting Factor" maakte verleden jaar een aflevering over het cathode productie proces. Teardown Model S Plaid Zoals aangekondigd is Sandy Munro begonnen met tot de laatste schroef en chip uit elkaar halen van de Model S Plaid. Voor de liefhebber een interessant proces om te volgen. Direct al in een van de eerste afleveringen al opvallende dingen. Zoals de 12V lithium-Ion batterij als vervanging van de grote accu zoals we die al jaren kennen. Op onderstaande afbeelding heeft Sandy hem in zijn handen. Een mooi compact ontwerp. Gaan we natuurlijk terug zien in alle Tesla's. Eindelijk een accu welke een auto-leven lang mee gaat! In onderstaande video wordt hele achteraandrijving onder de auto uitgehaald. Wat een brok techniek, met de twee motoren en versnellingsbakken. Super compact gebouwd. Sandy en zijn collega zijn erg onder de indruk en zien dit als voorbeeld van hoe ver Tesla voorop loopt. Vooral omdat dit ontwerp laat zien dat alle disciplines bij Tesla samenwerken en met eenzelfde focus.
9 Comments
Radomir
6/2/2022 14:57:22
Welke versie is de app update? Mijn versie 4.5.1 is de laatste die ik kan downloaden in de Apple AppStore maar daar staan de laadstatistieken (nog) niet in.
Reply
Michel
6/2/2022 16:50:43
Dat is idd de laatste versie van de app. Waarschijnlijk moet je auto nog een nieuwere software-update krijgen. Ik zit op 2022.4
Reply
Ron
12/2/2022 02:07:34
Hier laatste versie van de app en tesla heeft versie 2022.4.5 maar geen laadstatistieken Ik snap er werkelijk niets van
Michel
12/2/2022 09:17:18
De versies kloppen, dan moet het aan de instellingen liggen. Zie bij veelgestelde vragen, over toestemming delen van gegevens: https://www.tesla.com/nl_NL/support/tesla-app/charge-stats
Ron
12/2/2022 13:22:35
Bedankt voor je reaktie Michel maar het blijft raar, ik heb de vereiste beide versies en heb 4 dagen geleden "delen van wegsegmentgegevens" ook actief gezet, dus beide delen opties staan aan. en ik ben prive koper dus daarmee primaire eigenaar toch ? Rest mij een telefoontje naar Tesla Support ? of kan dat niet voor de tesla.app ?
Michel
12/2/2022 13:28:17
Vreemd. Misschien in de app uitloggen van je account en opnieuw inloggen. In de auto met een reset proberen. Anders inderdaad Tesla service via de app een bericht sturen of bellen. Of als je in buurt bent langsrijden. Succes
Ron
12/2/2022 14:25:21
Ik heb auto reset en ook tesla.app verwijderd en opnieuw geinstalleerd. geen statistieken. Enfin begin maart komt Tesla mobiele service toch langs omdat de laadklep niet handmatig te openen is, zal hem/haar dan eens vragen of hij/zij nog iets kan betekenen
Marco Teeuwen
7/2/2022 10:06:03
V3-Chargers gaan naar 325 kWh. En dan? Is de stroom dan op?
Reply
Michel
7/2/2022 11:10:38
hahaha, je hebt gelijk #eenhedenpolitie. Stom! Aangepast. Dank je!
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |