In deze blik op de week aandacht voor de Holiday-update, Tesla Optimus, indrukwekkend kijkje in de keuken met Tesla's VP's en nog veel meer.... Holiday-update De Holiday-software update is aan het uitrollen. Voor de auto’s zonder ultra sonic sensors met de nieuwe visualisaties tijdens het parkeren. De eerste beelden van hoe dit uitziet duiken op (zie hieronder). Uiteindelijk gaat het natuurlijk over de betrouwbaarheid van de visualisaties. Als dit goed werkt zal het me niets verbazen als bij de auto’s met sensors deze uitgezet (kunnen) worden en dan ook volledig op Tesla vision wordt vertrouwd. Maar vooralsnog alleen voor auto's zonder de USS. Een andere mooie functionaliteit is het toevoegen van functionaliteiten zoals we deze kennen van Waze en Flitsmeister. Waarschuwingen bij wegwerkzaamheden, gevaarlijke situaties, flitspalen en dergelijke. Inkijk Giga Berlijn Een Duitse YouTuber mocht een dagje komen meehelpen bij de Model Y productie in Giga Berlijn. Hij mocht aan band meewerken. Geen schokkende onthullingen, maar wel leuk om te bekijken. Terugroepactie Deze week in verschillende media het bericht dat Tesla 2 miljoen auto’s moet terugroepen. De koppen suggereren een drama voor Tesla en in het artikel wordt het pas duidelijk dat het een software-update is en dan hoofdzakelijk ook alleen nog maar in de VS. Tesla moet daar iets meer signalen geven om de bestuurder bij de les te houden als de autopilot functie gebruikt wordt. Ongekend hoe de media toch met dit soort berichten blijft omgaan. Blijkbaar levert een negatieve zin met Tesla in de kop tot heel wat clicks en dus reclame-inkomsten. Senior VP’s delen hun trots. Sandy Munro had niet alleen het voorrecht om met Elon te praten op de dag van de eerste Cybertruck aflevering, maar ook met het team van topmannen bij Tesla. Geen zwarte pakken, maar stuk voor stuk mannen die weten waar ze het over hebben. Er zijn overigens bij Tesla ook vrouwen in topfuncties te vinden, zoals Rebecca Tinucci als het gaat over de laadinfra. In de onderstaande video van Munro Live vertellen ze met enige trots over de uitdagingen welke ze overwonnen hebben. Of het nu over 48 Volt architectuur gaat, de software, de steer-by-wire, het design, het produceren met staal of andere baanbrekende innovaties. Wat het meest opvalt is hoe de verschillende disciplines binnen Tesla samenwerken en het plezier dat ze hierbij hebben. Interessant om te bekijken. The Boring Company In Las Vegas is The Boring Company het ondergrondse netwerk van tunnelbuizen in een rap tempo aan het vergroten. Regelmatig zijn op X beelden te zien van boormachines die de grond in verdwijnen of juist weer naar boven komen. Stuk voor stuk worden de hotels aan de strip onderling verbonden en met onder meer het vliegveld, het congrescentrum of het immense stadion. Ze gebruiken verschillende versies van de tunnelboormachines door elkaar. Deze worden met de generatie sneller en efficiënter. Bij Giga Texas zijn bouwdelen van tunnel wanden waargenomen. De kans is groot dat ze ook hier tunnels gaan boren om verschillende gebouwen op het enorme terrein met elkaar te verbinden. Tesla Bot Toch wel verassend plaatste Tesla een video van de tweede generatie van Optimus. De humanoïde robot van Tesla maakt enorme progressie. Je ziet aan alles dat Tesla de focus legt op toepassingen voor omgevingen welke gemaakt zijn voor mensen, met een enorme aandacht voor de beweging van armen, handen en vingers. De lakmoesproef is volgens Elon een naald van de grond kunnen oprapen en hier een draad door heen kunnen doen. Dit is zowel voor de hardware als voor de brains de uitdaging. Want het gaat niet alleen over de hardware, maar vooral ook AI. Kan de Bot door voorbeelden te zien zelf snappen wat de bedoeling is van een naald en draad? Het tweede dat opvalt is vereenvoudiging. De Bot moet tegen relatief lage kosten en in massa geproduceerd kunnen worden. Hij is lichter geworden en bepaalde onderdelen zijn geïntegreerd. Kabels zijn weggewerkt en het hoofd kan nu ook 2 plekken bewegen. Het lopen gaat ook al een stuk sneller en stabieler en de armen, handen en vingers bewegen wel erg snel Gaan we in 2024 beelden zien van Optimus aan het werk in Giga Texas? Laadervaring Ionity
Afgelopen week een paar dagen naar Engeland geweest. Heerlijk met de auto via de tunnel! Aan de Franse kant zijn er SuC’s zowel voor als na de controle. Ik was wat aan de late kant en nog maar heel even kunnen laden voor de overtocht. Aan de andere kant had ik te weinig om tot de eerste SuC te geraken richting London. De SuC aan de UK kant staat helaas na de controle voor de route naar Frankrijk. Toen maar even een Ionity-lader opgezocht. Wat kunnen wij toch blij zijn met het SuC netwerk. Van de 4 zuilen deden het er twee. Vier keer een poging moeten doen om een laadsessie te starten. Uiteindelijk lukte het. Kreeg wel de rekening van 5 sessies, waarvan er maar 1 tot laden is gekomen. Over de snelheid was niets te zeggen. De prijs daarentegen weer wel. Blij dat ik even later weer kon laden bij een SuC.
1 Comment
Johan Decramer
16/12/2023 12:40:57
Ik heb nu al bijna één jaar mijn model y LR in België, en heb bijkomend betaald voor de autopilot (beperkt). Wanneer zal ik eindelijk automatisch kunnen inparkeren en summon kunnen gebruiken? Tesla spreekt voortdurend over innovatie en vooruitgang, maar slaagt er niet in om zijn essentiële basisfuncties te implementeren. Een verontwaardigde bezitter.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |