In deze blik op de week aandacht voor de aanstaande holiday software update en natuurlijk veel Cybertruck nieuws en de onderhuidse ontwikkelingen die we later zeker nog terug gaan zien... Holiday Update Software Tegen het einde van het jaar is er jaarlijks een Holiday Software Update te verwachten. We zitten nu op de V11 versie (let op, is wat anders dan FSD V11). Met het steeds meer volwassen worden van de software zijn er geen hele grote veranderingen met nieuwe functionaliteiten meer te verwachten zoals een paar jaar geleden. Toch proberen de Software Engineers ieder jaar wel iets “groots” toe te voegen. Wat zou het dit jaar zijn? Krijgen we een aanpassing van de graphic user interface? Krijgen alle auto’s nu een automatisch inschakeling van de rij-richting, zoals bij de auto’s zonder bedieningshendels? Er wordt natuurlijk al heel lang gespeculeerd over een app-store. Zit die er nu in? Gaan we dan ook de mogelijkheid krijgen om X in de Tesla te bekijken? Airplay2? Geen idee. Even geduld voordat we weten wat er voor ons onder de kerstboom is gelegd. Naast een update van de software naar V12, zou het natuurlijk mooi zijn als FSD V12 hiermee ook internationaal wordt uitgerold, maar dan voor Europa teruggeschroefd tot level 2 en een (nog) betere performance op de snelweg. Dan uiteraard voorlopig wel zonder zelfstandig geïnitieerde laterale bewegingen. Ondanks dat zou het een enorme upgrade betekenen voor Tesla Vision en hiermee hopelijk een beter functionerend systeem voor de afstandsmetingen bij parkeren en de ruitenwissers. De Cybertruck draait overigens op de V12 software (built 2023.44.8). Onderstaand een screenshot van de applicatie-map in de Cybertruck. Autopilot UI is nieuw. Ook Nav is anders. Cybertruck event Na 4 jaar wachten was deze week eindelijk het langverwachte delivery event van de Cybertruck. In de opbouw hiernaartoe, is deze auto natuurlijk flink gehyped. Ik kan niet anders zeggen dan dat voor de toeschouwer thuis het event wat tegenviel. Was je live aanwezig dan heb je de rondleiding langs de productielijn gehad en natuurlijk vele andere details kunnen zien. Maar het deel met Elon was zeer matig. Licht en geluid niet goed. Elon had er geen zin. En presenteren is niet zijn sterkste punt. Jammer dat ze er niet meer show van maken. Daar moesten nu enkele videoclips voor zorgen, zoals onderstaande! Productpresentaties zoals bij Apple is misschien wat overdreven, maar waarom niet enkele senior directors aan het woord? Franz von Holzhausen had veel designkeuzes kunnen toelichten en Lars Moravy over het productieproces. In de onderstaande review van TopGear komen ze gelukkig wel aan het woord: Drew Baglino had mooie insights kunnen geven over de aandrijflijn (tri-motor) en het accupakket met de Cybercells. Nieuw is overigens een range extender, door een los accupakket te kunnen toevoegen. Voor het eerst gebruikt Tesla een 800V architectuur. Laadsnelheden van 350 kW en hoger zijn mogelijk bij de juiste laadinfra. Het meest essentiële voor de toekomst is misschien wel de switch naar 48 volt voor de elektronica aan boord. De hele auto-industrie zit al meer dan 50 jaar vast aan de 12 volt en een almaar toenemende spaghetti aan bedradingen. Enorme kostenbesparing, een vereenvoudiging van het productieproces en voor de consument een hoge mate van kwaliteit en betrouwbaarheid. Of over Powersharing. Voor het eerst wordt het mogelijk dat de batterij in de auto te gebruiken is als back-up energiebron voor je huis. Zeker als je al een Powerwall hebt is het waarschijnlijk plug and play. Tesla Optimus had er overigens ook niet bij misstaan op het event. Maar helaas, Tesla en Musk volgen een andere logica. De Tesla-fans en influencers zullen de details zelf allemaal uitzoeken en dan via de socials door middel van een eindeloze stroom aan videoclips de wereld in slingeren. En daarnaast spreekt het product voor zich! Met of zonder een gelikte productpresentatie. Er zijn inmiddels heel wat reviews te bekijken op YouTube. Onderstaande is wel een hele goede en uitgebreide. Zeker de moeite waard. Sandy Munro heeft een interview gedaan met Elon Musk, die zal de komende dagen ergens online komen. Wel of niet Europa? Er is uiteraard geen woord gezegd over leveringen van de Cybertruck buiten Noord-Amerika. De Cybertruck pagina op de website is wel in het Nederlands beschikbaar. Deze is hier te vinden. Bevalt veel interessante informatie, ook over accessoires en add-ons. Qua afmetingen past de auto binnen de kaders van de Nederlandse regelgeving. Ook het gewicht is (ruim) onder de 3.500 kg gebleven. Een B rijbewijs volstaat dus. We hebben wel iets van een botproef gezien, maar of de Cybertruck in zijn huidige vorm voldoet aan alle Europese regels voor voetgangersprotectie? Mogelijk dat steer-by-wire nog een issue gaat zijn qua regelgeving. Als de Cybertruck naar Europa komt is dat sowieso niet in 2024. Een RWD-versie wordt ook in de VS pas in 2025 verwacht. Eerst de tri- en dual motor versies voor de VS, met forse marges om snel naar winstgevendheid te komen. En vooral ervaring opdoen met de nieuwe productietechnieken, op weg naar de compacte Tesla.
2 Comments
Sjoerd Berendsen
2/12/2023 21:09:54
Ik mag toch hopen dat Tesla eindelijk die ruitenwisser sensor goed gaat afstellen middels een update. Om gek van te worden (model y oktober 2023) die zwiepende wissers wanneer het niet regent en uitschakelen met AutoPilot of AdaptiveCruise kan niet….
Reply
Wietse Jongsma
13/12/2023 20:18:50
Ik heb hetzelfde gehad met mijn model Y. Ik moest van de snelweg af en de auto uitzetten. Daarna ging het goed. Ik hoorde van Tesla dat het een probleem is met FSD. Met FSD uitzetten zou men de ruitenwissers kunnen stoppen. Ik heb het sindsdien niet meer gehad. IK had wel tijdens een enorme hoosbui op de snelweg, dat de ruitenwissers het niet deden. Ik heb toen FSD uitgezet, waarna de ruitenwissers het weer deden en ik weer zicht had. Had ik dit niet geweten, dan had ik zonder zicht moeten proberen op de vluchtstrook te stoppen. Dit verwacht je niet van een auto van boven de 60000 Euro.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Oktober 2024
Categorieën |