In deze blik op de week aandacht voor FSD-ontwikkelingen, de aanstaande lancering van de Cybertruck, een nieuwe pagina over de compacte Tesla, en nog veel meer. Welke Tesla past bij mij? Op Teslamagazine kunnen potentiële Tesla kopers en andere geïnteresseerden, alle informatie vinden over het kopen van een Tesla. Doorloop de verschillende pagina’s onder "Tesla kopen" en je bent helemaal klaar om tot het bestellen over te gaan. Tesla heeft dit proces nog gemakkelijker gemaakt met onderstaande pagina. Vul je wensen in en je krijgt een advies over het Model dat hij je past. Cyber Roadster We volgen met blik op de week het hobbyproject van YouTuber Cyber Hooligan. Hij bouwt een Model 3 om naar eigen creatie en interpretatie van het resultaat van een huwelijk tussen de Roadster en een Cybertruck. Voor het eerst zien we zijn creatie in dezelfde kleur. De eerste primerlaag is gespoten. FSD-ontwikkelingen Het overgrote deel van de Tesla’s op de weg is uitgerust met een suite aan camera’s en een FSD-computer geschikt voor volledig zelfstandige besturing, al dan niet na een hardware update bij een software aankoop. Of je enhanced autopilot of FSD nu al moet aanschaffen lopen de meningen fors uiteen. Hoe ik er over denk heb ik hier opgeschreven. Voor degene die de FSD-ontwikkeling volgt was het een week van mixed feelings. Uitrol FSD V12 begonnen Goede nieuw is dat in de VS de uitrol van FSD V12 onder Tesla-medewerkers begonnen is. Om twee redenen bijzonder. Ten eerste omdat V12 de versie is die volledig werkt met neurale netwerken en dus kunstmatige intelligentie. Met V12 heeft Tesla meer dan 300.000 regels handgeschreven code vervangen door een AI-model dat is getraind op een enorme hoeveelheid videoclips. Dit model leert effectief autorijden door voorbeelden van goed rijgedrag. Het vereist geen handmatige labeling van gegevens, maar wel aanzienlijke hoeveelheden gegevens en rekencapaciteit. Deze nieuwe aanpak stelt Tesla in staat om de auto te laten rijden op basis van wat het model heeft geleerd, zonder expliciete programmering. Het systeem verwerkt video-invoer van de camera's en stuurt de auto aan via het stuur en de pedalen. Ten tweede omdat het woord “beta” ervan afgaat. Tesla zegt hiermee feitelijk dat ze klaar zijn voor een legalisatie en daarmee ook de verantwoordelijk en dus aansprakelijkheid wil gaan overnemen bij wettelijk toegestaan level 4/5 gebruik. De uitrol van V12 begint in de VS en Canada, maar de verandering in de manier waarop de auto leert en rijdt, zal waarschijnlijk de internationale uitrol van Full Self-Driving versnellen. FSD in China China begrijpt dat we aan de vooravond staan van een grote fundamentele verandering van de mobiliteit. Een paar weken geleden op deze plaats een vergelijkbaar bericht vanuit het VK. Autonoom rijden geeft niet alleen een ongekende boost aan de verkeersveiligheid, maar is vooral een massale economische motor. Deze week verschillende berichten, ook van Tesla zelf, dat na Noord-Amerika FSD V12 (Beta) binnenkort in China geïntroduceerd gaat worden. Vorige week nog heeft Elon Musk de Chinese leider Xi Jinping ontmoet. FSD zou zomaar een onderwerp zijn geweest. De vermeende spionage door de camera’s van de Tesla’s is van de tafel. China zal Amerika snel volgen in het proces op weg naar volledig zelfrijdende auto’s en de transities die hiermee van start gaan! Europa dan! Je zou zeggen dat ze in Europa de boot niet willen missen. Je staat als Europa al niet aan de wieg van de AI-technologie (die boot hebben we al gemist) en je verliest steeds meer terrein met de traditioneel toonaangevende autobouwers. Je zou wel door een snelle adoptie op het uitgebreide en kwalitatief goede wegennetwerk de wereld kunnen laten zien hoe mobiliteit er uit kan gaan zien. Maar helaas, de bureaucratie lijkt zijn werk te gaan doen. Slecht nieuws voor FSD Beta buiten Noord-Amerika De GRVA heeft niet gestemd over het ontwerp dat FSD Beta in Europa (en andere landen onder de UNECE) mogelijk moest gaan maken, omdat er nog te veel te bespreken is. Op het herziene ontwerp wordt naar verwachting gestemd bij de volgende GRVA-vergadering eind januari 2024. Het ontwerp moest echter uiterlijk eind oktober 2023 worden voltooid en ingediend om aan de gestelde deadlines te voldoen voor bespreking in het World Forum waarvan de volgende sessie gepland staat voor begin maart. Dit betekent dat het ontwerp moet wachten tot de World Forum-sessie in juni 2024, wat impliceert dat geldige regelgeving pas mogelijk zal zijn tot ten minste januari 2025. En dan praten we over het mogelijk maken van FSD Beta, dus handen aan het stuur en direct kunnen ingrijpen (level 2), maar wel laterale bewegingen en dergelijke (level 4). Het is teleurstellend om te zien dat noodzakelijke vooruitgang wordt tegengehouden door bureaucratie in een tijd die snel en doortastend handelen vereist. Dat het allemaal zorgvuldig moet gebeuren is natuurlijk een feit, maar zeer ruime deadlines voor het aanleveren van documenten? Ook de wetgeving voor ADS is niet voor 2026 te verwachten Hier zijn de notulen van de laatste WP29 vergadering met een update over de voortgang om te komen om Automated Driving Systems (ADS) mogelijk te maken te vinden. Dus de regelgeving om level 4 en level 5 systemen (zoals FSD V12) te gaan toestaan. Dat gaat volgens de huidige proces aanpak niet voor 2027 gebeuren! Ik heb ChatGPT gevraagde de notulen samen te vatten: De regulerende aanpak voor Geautomatiseerde Rijsystemen omvat het ontwikkelen van reguleringen voor deze systemen volgens een strakke tijdslijn. Contracterende Partijen zijn overeengekomen om een ambitieuze deadline van juni 2026 te stellen voor de levering van zowel een UN Global Technical Regulation als een UN-regulering voor Geautomatiseerde Rijsystemen. Dit initiatief omvat ook het opstellen van specifieke bepalingen, administratieve voorschriften en interpretatiedocumenten, en zal worden geleid door een Informele Werkgroep voor Geautomatiseerde Rijsystemen (IWG on ADS). Er zullen vier workshops per jaar worden georganiseerd om de voortgang te bewaken en taken uit te voeren. Deze benadering beoogt een gecoördineerde, wereldwijde aanpak voor harmonisatie van reguleringen voor Geautomatiseerde Rijsystemen, met het oog op efficiënt gebruik van middelen en het voorkomen van afwijkingen in de reguleringen die moeten worden opgesteld. De voorgestelde deadline voor de oplevering van zowel de UN Global Technical Regulation als de UN-regulering is juni 2026, met tussentijdse voortgangsrapporten tijdens elke sessie van GRVA. Deze strakke tijdslijn en aanpak zijn gemotiveerd door de wens om de ontwikkeling van reguleringen voor Geautomatiseerde Rijsystemen te versnellen en de industrie te ondersteunen bij het voldoen aan de behoeften van geautomatiseerd rijden. Het biedt ook een kader voor samenwerking tussen Contracterende Partijen van zowel de Overeenkomst van 1958 als de Overeenkomst van 1998, met als doel een hoog niveau van harmonisatie te bereiken en middelen efficiënt te gebruiken. Door de implementatie van deze aanpak kunnen mogelijke vertragingen of afwijkingen in de reguleringen worden voorkomen, wat bijdraagt aan de consistentie en efficiëntie van het regelgevingskader voor Geautomatiseerde Rijsystemen. De vier workshops per jaar zorgen voor voortdurende voortgangsbewaking en bieden Contracterende Partijen de gelegenheid om gezamenlijk aan deze belangrijke regulerende taak te werken Alles over een compacte Tesla Het ultieme doel van Tesla is het massaal produceren van compacte Tesla’s. Over deze auto wordt natuurlijk volop gespeculeerd. Alles wat we tot nu weten over dit model en de productietechnologie heb ik samengevat in een nieuwe pagina. De komende maanden gaan we proberen de ontwikkelingen te volgen op weg naar een onthulling van het ontwerp, hopelijk eind 2024. Week van de Cybertruck introductie Na 4 jaar wachten is het de komende week eindelijk zover. De Cybertruck gaat 30 november a.s. aan de eerste klanten afgeleverd worden. Deze week doken de beelden op van Cybertrucks welke tentoongesteld worden in verschillende Tesla Stores in de VS. Ook werd een Cybertruck in Canada gesignaleerd. Tesla heeft de afgelopen weken de hype rondom dit model goed opgevoerd. Al weken zien we Release Candidates rondrijden, testen uitvoeren, kogels vangen, bergen oprijden en dergelijke. Nu staan ze dus te blinken in enkele Tesla-stores en gaan buiten de Tesla-fan boys de eerste “gewone” consumenten mogelijk geconfronteerd worden dit buitenbeentje van auto-industrie. Noord-Amerika kan zich gaan opmaken voor een revolutie in de auto-industrie. LLM’s uitgelegd Sinds het grote publiek kennis heeft gemaakt met ChatGPT lijkt het wel of deze technologie in een ongekend tempo aan het versnellen is. Op weg naar de eerste vormen van AGI. Artificial General Intelligence (AGI) is de hypothetische intelligentie van een machine die de capaciteit heeft om elke intellectuele taak die een mens kan uitvoeren, te begrijpen of te leren. Tesla heeft een focus om met hun FSD-aanpak via video tot AGI te komen. Met Grok werkt Elon Musk, net als OpenAI/Microsooft, Google en anderen om ook via Large Language Models (LLM) tot AGI te komen. Het is niet alleen een ontzettend dure race, maar vooral ook een gevaarlijk race. Wetenschappers schreeuwen om een toezichthouder. Waarschijnlijk te laat. Afgelopen week was er een machtsstrijd binnen OpenAI/Microsoft. Zou er een doorbraak zijn? Is de mensheid op termijn in gevaar of is het gewoon stap in de evolutie? Allemaal vraagstukken waar we zonder toezichthouder in het duister tasten. Misschien zien we binnenkort het ChatGTP-moment voor Tesla met de publiekelijke introductie van FSD V12 in Amerika en China! Maar hoe werkt dat nu, zo’n LLM? Dat is best ingewikkelde materie. Andrej Karpathy (voorheen Tesla, nu weer OpenAI) probeert in onderstaande video, nog enigszins begrijpelijk, een uitleg te geven. Techvideo M3 Highland Onderstaand een interessante video over de onderhuidse technologie van de vernieuwde Model 3. Ziet er toch allemaal zeer degelijk en vernuftig uit!
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
November 2024
Categorieën |