In deze blik op de week aandacht voor de prijsverlaging van de Model Y, Elon bezoekt Giga Berlijn, gratis Supercharging op een oudere Model S/X eenmalig overdraagbaar naar een nieuwe, VPP in Puerto Rico, en nog veel meer... Prijsverlaging Model Y De prijs van de Model Y RWD is in Nederland verlaagd met € 2.000 naar € 44.990. Hiermee dus net nog in aanmerking komend voor de SEPP subsidie. De kleuren Pearl White én Solid Black zijn nu de twee kleuren waaruit gekozen kan worden zonder meerkosten. Voor Deep Blue Metalic, QuickSilver en Midnight Cherry Red geldt een meerprijs. Het prijsverschil met de Long Range is nu € 9.000. Meer informatie over de Model Y en afwegingscriteria tussen de verschillende Model Y varianten is op deze pagina te vinden. Het prijsverschil tussen de Model 3 en de Model Y in de RWD uitvoering is nu (tijdelijk?) € 2.000. Als je in de markt bent om dit jaar nog een RWD te kopen heb je een paar interessante afwegingen te maken. Het is en blijft een persoonlijke keuze! $25k uit Giga Berlijn Elon Musk vloog vanuit de UK door de Berlijn. Hier bracht hij een bezoek aan Giga Berlijn en sprak zijn waardering uit aan het personeel voor hun harde werk. Hij sprak ook over de arbeidsvoorwaarden en kondigde loonsverhogingen aan. Voor ons het was het meest belangrijke nieuws dat Giga Berlijn ook de compacte Tesla gaat maken, de zogenoemde 25.000 dollar auto. De verwachting is dat in de tweede helft van 2024 het ontwerp van de compacte Tesla onthult gaat worden om dan in 2025 in productie te gaan. Het gaat om de eerste auto op het 3e generatie platform. Daarnaast wordt de auto gebouwd met de revolutionaire “unbox” productietechniek. Binnenkort op Teslamagazine een aparte pagina over alles wat we tot nu toe weten over de compacte Tesla. De aankondiging van de bouw van de compacte Tesla in Giga Berlijn past helemaal bij de lopende vergunningsprocedure in Grünheide om de productiecapaciteit te verhogen van 500.000 naar 1.000.000 voertuigen per jaar. Laadpark geopend Bij het treinstation van Merklingen in Duitsland is er nu een laadpark met 259 parkeerplaatsen voor elektrische auto's. De elektriciteit wordt geleverd door de zonnepanelen die hiermee tevens een overkapping vormen. Een mooi voorbeeld van opslaan waar je het opwekt. Merklingen ligt tussen Stuttgart en München en nets iets boven Ulm. Het is een mooi voorbeeld van hoe woon-verkeer energie neutraal kan. Met de BEV naar het treinstation. Daar overdag op de dalmomenten en wanneer de zon schijnt de auto laden in plaats van op piekmomenten thuis of in wijk en/of op tijdstippen dat de zon niet meer schijnt. En met de trein naar de stad waar je werkt. Elon over laden Afgelopen week was Elon Musk te gast in de podcast van Joe Rogan. Het was een ontspannen gesprek tussen twee vrienden over diverse onderwerpen. Dit keer geen joint, maar een dikke sigaar in de mond. Hieronder vind je de video waarin Joe een pijl afschiet op de Cybertruck. Leuk, maar wat ik persoonlijk interessanter vond, was de uitleg van Elon over hoe je het laden van de batterij in je auto kunt bekijken. Laden is geen tanken Mensen denken nog steeds in termen van het tanken van benzine: als de tank bijna leeg is, ga je naar een tankstation en vul je hem volledig. Bij een BEV (Battery Electric Vehicle) kun je thuis, op je bestemming en/of onderweg opladen, en het is niet nodig om de batterij volledig te laden. Na ongeveer drie uur rijden op de snelweg in een long-range uitvoering, hebben de inzittenden meestal behoefte aan een sanitaire stop, even de benen strekken en een kop koffie. Die 20 minuten zijn vaak genoeg om de auto met snelladen bij een Tesla Supercharger (SuC) tot 80% op te laden. Er is geen reden om volledig te laden als je daarnaast ook thuis of op je bestemming met wisselstroom (AC) kunt laden. Het is een kwestie van tijd en vooral van zelf ervaren dat het idee van 'voltanken' uit je systeem verdwijnt. Een tweede uitleg die Elon gaf, was waarom het laden van 80% tot 100% zo lang duurt, vaak net zo lang als om van 10% naar 80% te komen. Hij maakte een vergelijking met het zoeken naar een parkeerplaats. Op een lege parkeerplaats vind je snel een plek, maar op een bijna volle parkeerplaats moet je rondrijden en zoeken naar een vrije plek. Soms rijd je er een voorbij of is de ruimte net te krap. Zo moet je ook het chemische proces in de batterij zien: de geladen ionen moeten een lege plek vinden voor opslag. Hoe voller de batterij, hoe lastiger het is om die plek te vinden. Cybertruck maand We zitten in de maand van de eerste leveringen van de Cybertruck aan klanten. De afgelopen weken is er iedere week wel iets te melden over de Cybertruck. Deze week doken er (drone)beelden van een Cybertruck tijdens het testen van de vierwiel besturing. Dat resulteert niet alleen in een korte draaicirkel maakt het ook een min of meer zijwaartse beweging mogelijk. Op onderstaande video is deze Crabwalk mode goed te zien! Gratis Supercharging overzetten ook in Europa Tesla laat weten dat huidige Tesla-eigenaren die beschikken over gratis Supercharging, in aanmerking komen voor overdracht van hun gratis Supercharging naar hun nieuwe Tesla wanneer ze vóór 31 december 2023 een Model S, Model X of Model Y bestellen en deze ook vóór die datum in ontvangst nemen. Eigenaren moeten Tesla vooraf op de hoogte stellen van hun voornemen om Supercharging over te zetten. Er moeten wat documenten voor getekend worden. Een klein addertje onder het gras is dat het nu een combinatie wordt van de auto én de eigenaar. Dus bij verkoop door de huidige eigenaar vervalt het gratis Superchargen. 70.000 zonnepanelen! Tesla is momenteel bezig met de bouw van een 30MW systeem op het dak van Giga Texas, wat het grootste ter wereld zou zijn als het af is. Het batterij opslagsysteem van 68 Megapacks van 2 MW ieder is nu al bijna klaar. Na een testfase zal het in gebruik gesteld worden. Uiteindelijk zullen 70.000 zonnepanelen boven op de fabriek komen te liggen. Fase 1 is afgerond. Het woord Tesla is goed voor 10 megawatt. De komende maanden of misschien wel jaren zullen we gaan zien hoe ze het hele dak gaan vol leggen. Elon op AI Safety Summit in de UK In Londen werd een AI Safety Summit gehouden. Landen als de VS, het VK en China spraken over AI-veiligheid. De eerste stappen op weg naar een toezichthouder zijn gezet. Elon Musk was deelnemer aan dit belangrijke evenement. Na afsluiting van de Summit had de premier van het VK, Rishi Sunak, een gesprek met Elon Musk en een selecte groep genodigden. Het is zeer interessant om te beluisteren. Het gesprek ging hoofdzakelijk over AI en robots, onder andere Tesla-auto's, en wat dit voor onze toekomst kan betekenen. De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Elon legt ook uit waarom hij op het X-platform niet meer werkt met menselijke moderators, maar met gemeenschapsnotities door gebruikers. De traditionele media hebben het alleen maar over het weglaten van de moderators, maar niet over wat er voor in de plaats is gekomen en vooral het waarom. Het legt ook uit waarom het belangrijk is dat je moet betalen voor toegang. Met zelfs maar 1 euro per jaar kunnen bots buiten de deur gehouden worden. Tesla’s grootste VPP operationeel Tesla Energy wordt een steeds belangrijkere pijler binnen Tesla. Naast de grote Megapacks en de zonnepanelen/-daken zijn de thuisbatterijopslagsystemen, zoals de Tesla Powerwall, een essentiële schakel in de energietransitie. De basis hiervan is het lokaal opwekken en verbruiken van energie, en het lokaal opslaan van het overschot. Dit lokale opslaan betreft zowel het vullen van de accu in de BEV als een Powerwall. Tesla heeft de lancering aangekondigd van een grootschalig programma voor een Virtual Power Plant (VPP) in Puerto Rico. Dit programma stelt eigenaren van Powerwalls in staat om deel te nemen aan het 'Battery Emergency Demand Response Program' van het gebied. De VPP biedt significante voordelen, zoals het ondersteunen van het elektriciteitsnet van Puerto Rico en het bieden van compensatie aan huiseigenaren die aan het programma deelnemen. Volgens Tesla heeft de VPP in Puerto Rico het potentieel om de grootste virtuele krachtcentrale ter wereld te worden, met een aanzienlijk aantal Powerwalleigenaren. Zo'n netwerk van batterijen is zeer effectief in het ondersteunen van het net. Tesla's VPP in Puerto Rico creëert een netwerk van Powerwalls die ingezet kunnen worden wanneer het net extra ondersteuning nodig heeft. Het gebruik van de VPP kan stroomuitval voorkomen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen aangedreven piekcentrales verminderen. Powerwalleigenaren die deelnemen aan de VPP van Puerto Rico ontvangen een compensatie van $ 1 per kWh die aan het net wordt geleverd. Eigenaren kunnen ook de 'VPP Backup Reserve' van hun Powerwall instellen, waarmee ze het niveau van hun bijdrage aan het programma kunnen bepalen. Zo kunnen deelnemers verzekerd zijn van een adequate back-up energievoorziening. Deelnemers aan het programma kunnen vier keer per jaar een uitbetaling verwachten. Maar informatie over dit onderwerp is te vinden door op onderstaande banner te klikken. Software-Update 2023.38.6
Software updates bevatten gedocumenteerde en ongedocumenteerde updates. Niet iedereen krijgt tegelijkertijd de update binnen en het kan ook per land, model en/of uitvoering verschillen. In de aankomende updates wordt de visualisatie verbeterd (ongedocumenteerd). Meer objecten en meer details. Openstaande deuren zijn worden dan weergegeven. FSD- en non-FSD visualisatie groeien naar elkaar toe. Tijdens het uitvoeren van een software-update gaan binnenkort de ramen iets naar beneden zodat de deuren ook tijdens zo'n update toch geopend en gesloten kunnen worden, zonder het risico van het beschadigen van een raam.
0 Opmerkingen
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |