In deze uitgave van Blik op week aandacht voor Tesla Vision, interviews met Isaacson over de biografie van Elon Musk, nieuwe functionaliteiten voor Wall Connector en nog veel meer.... Mobile Eye versus Tesla Vision De route van Tesla om het probleem van zelfrijdende auto's op te lossen kent meerdere radicale besluiten. Zoals het breken met Mobile Eye, het verwijderen van lidar, radar en sensors en uiteindelijk ook grote hoeveelheden geprogrammeerde C++ software. Nu zit men volledig op het spoor van AI! Door het voeden met kwalitatief hoogwaardige videobeelden (en niet zomaar random beelden) en een enorme rekenkracht, met onder meer DOJO, probeert Tesla nu het probleem definitief op te lossen. Met de demo van FSD V12 door Elon Musk hebben we kunnen zien dat ze goed op weg zijn. Maar er zeker nog niet zijn! Natuurlijk is er ook commentaar of zijn er bedenkingen bij de benadering van Tesla. Het is altijd goed om kritisch te zijn en vragen te stellen. Alleen de materie is zo complex, dat niet veel mensen echt begrijpen wat er “onder kap” allemaal gebeurt. In de video hieronder meer duiding. Het is aan Tesla om aan de autoriteiten niet alleen te laten zien dat het werkt, maar ook hoe. Transparantie is nodig om hiermee risico inschattingen te kunnen maken. Daarnaast zijn er natuurlijk ook commerciële en andere belangen. Als het Tesla lukt om in 2024 op de markt te zijn met een FSD product en de concurrentie is hier nog lang niet, dan kan dit grote gevolgen voor ze hebben. Bijvoorbeeld voor Mobile Eye. Op hun website een blog waarin ze hun commentaar geven op de aanpak van Tesla. Samengevat wordt betoogd dat een end-to-end aanpak noch noodzakelijk noch voldoende is voor zelfrijdende systemen. Hoewel op data gebaseerde methoden cruciale elementen zijn, moeten ze volgens de auteurs zorgvuldig worden ingebed in een goed geëngineerde architectuur. Dat is precies waar Tesla was en ze geconcludeerd hebben dat het niet gaat werken! Giga Shanghai produceert 2 miljoen auto’s Giga Shanghai liet verleden week weten dat ze de 2 miljoenste Tesla geproduceerd hebben. Dat zijn zowel de Model 3 als de Model Y. Om van 1 naar 2 miljoen te gaan werd 13 maanden over gedaan. In één van de modernste fabrieken ter wereld wordt de populairste auto wereldwijd geproduceerd. Met 99% lokaal geproduceerde onderdelen. Model 3 onthult in Nederland Afgelopen maandag werd in Utrecht het doek getrokken van de vernieuwde Model 3. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn. Ik was in Noorwegen. Uiteraard daar heel veel elektrische auto’s gezien en vooral heel veel Tesla’s. Maar dat terzijde. De eerste boten met de nieuwe Model 3’s vanuit Shanghai zullen begin Q4 aankomen in Europa. Dus nog een paar weken geduld voordat de Model 3 op de Nederlandse en Belgische wegen te zien zal zijn. In de eerste Tesla Stores verschijnt nu al een demo van de Model 3. Over een paar weken zullen ze overal te zien zijn! Interviews van Lex Friedman en Rob Mauer met Isaacson Deze week verscheen de biografie van Elon Musk door Walther Isaacson. Walther werd separaat geïnterviewd door Lex Friendman en Rob Mauer van Tesla Daily. Beide interessante gesprekken. Lex zal binnenkort zijn vriend Elon in een podcast hebben. Hiermee hem ook een kans te geven te reageren op wat de media te melden hebben over de biografie.
Tesla’s in brand gestoken In Frankfurt zijn deze week 15 Tesla’s op een parkeerplaats in brand gestoken door actievoerders. Het gaat dus niet om spontaan in brand gevlogen Tesla zoals ongetwijfeld wel ergens gesuggereerd zal worden. De groep actievoerders is tegen het gebruik van kobalt en lithium in EV’s, tegen wat Elon Musk doet met Neuralink en SpaceX. Eigenlijk zijn ze tegen alles. Hun verklaring is opgenomen in onderstaande tweet van Fred Lambert op X. Cybertruck en krassen De afgelopen weken gaat er geen week voorbij zonder berichtgeving over de Cybertruck. Er blijven maar beelden opduiken van Cybertrucks op trailers, op testlocaties, enz. Erg benieuwd hoe en vooral natuurlijk wanneer Tesla de eerste afleveringen gaat doen. Wordt waarschijnlijk wel bijzonder nu men toch al weken Cybertrucks aan het verplaatsen is. Kiezen ze voor een "big bang" en dat de Cybertruck direct in heel de VS zichtbaar is! Cybertrucks zijn gemaakt van roestvrij staal. Natuurlijk al niet erg gevoelig voor parkeerdeuken en dergelijke. Mogelijk dat Tesla de optie gaat bieden de Cybertruck van coating te laten voorzien waardoor contact met alles met een lagere hardheid dan die van diamant, de auto ongevoelig maakt voor krassen. Techreuzen en Senaat discussiëren over een AI-waakhond De grote techreuzen waren afgelopen opgeroepen om samen met het Senaat te praten over de AI ontwikkelingen en de nut en noodzaak van een AI-waakhond. Naast Elon waren en nog een paar grote namen aanwezig, zoals Bill Gates en Mark Zuckerberg. Het ziet er naar uit dat de politiek doorkrijgt dat er zo’n waakhond gaat komen. Moet dan wel op een wereldschaal om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Wall Connector in app De 3e generatie van de Wall Connector heeft wifi. Tot nu toe werd deze optie alleen gebruikt om firmware-updates uit te voeren. Verleden week zagen we in een bericht van de Hilton Hotel keten dat ze met Wall Connectors op 2.000 locaties in Noord-America destination charging gaan aanbieden. Vijf of meer Wall Connectors bij elkaar maakt dat men een eigen tariefplannen kan maken. Maar ook een particulier met maar één Wall Connector krijgt nu functionaliteit door de wifi-connectie mogelijkheid. In een volgende Tesla-app update komt de functionaliteit dat er schema’s gemaakt kunnen worden waarbinnen de connector niet gebruikt kan worden. Of andersom, wanneer wel. Kan natuurlijk in de auto zelf, maar dat geldt alleen voor Tesla’s. Ook worden er overzichten bijgehouden van start- en eindtijden van het laden en hoeveel kWh toegevoegd werd. Elon via starlink verbinding in All-in-Podcast Wederom een live-demo van Elon. Ditmaal niet van FSD Beta V12 via X, maar vanuit zijn privé-vliegtuig via een starlink verbinding nam hij live deel aan een interview met een zaal vol publiek. Dat ging echt probleemloos en met een hoge kwaliteit beeld en geluid. Nog even en dan is er wereldwijd overal snel en stabiel internet. In de lucht, op het land, op het water en in de ruimte. Zoals ik al schreef, was ik afgelopen week in Noorwegen. Dat was per boot. De Holland Amerika Lijn voorziet wel in (betaalde) wifi voor zijn passagiers, maar is niet breed beschikbaar voor videobeelden en al helemaal niet voor een streaming diensten als Netflix, e.d. Regelmatig ook connectieproblemen door satellietsignaal onderbrekingen. Ook de cruise-industrie gaat de overstap maken naar Starlink of Starlink toevoegen aan bestaande satellietverbindingen voor alle wifi-connectiviteit aan boord. In het interview overigens geen echt nieuws. Musk geeft een toelichting op de situatie rondom Starlink en de Oekraïne, het conflict met ADL op X en een paar Tesla gerelateerde items. Beeldkwaliteit repeatercamera’s wordt beter
Een Tesla is voorzien van 8 camera’s. Deze zijn er primair voor de Tesla Vision functionaliteiten, zoals autopilot, full self driving, auto park en dergelijke. Dus feitelijk geoptimaliseerd voor beeldverwerking. Dat is wat anders dan de kwaliteit nodig voor het menselijk oog. Op verzoek van Tesla eigenaren hebben de camera’s in de loop van de tijd ook andere functionaliteiten gekregen dan hun primaire Tesla Vision taak. Zoals Sentry of dodehoek beelden. Nieuwe kopers weten niet beter en verbazen zich over de matige kwaliteit van de beelden of de reflectie van een knipperlicht. Eerdere Tesla kopers zagen nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden. In update 2023.32.1 krijgen de camera’s in voorspatborden een betere kwaliteit voor het menselijk oog. Ze zien er minder “Oostblok-achtig” uit. Ook HW4 zorgt voor een verdere verbetering van de kwaliteit.
2 Comments
Johan DECRAMER
16/9/2023 22:08:17
Ik rijd met mijn Tesla model y al vanaf februari 2023, en heb 21.000 km op de teller. Ik heb toendertijd betaald voor de enhanced autopilot. Vandaag beschik ik nog altijd niet over de mogelijkheden van automatisch inparkeren en summon...
Reply
Michel
20/9/2023 08:06:02
Dat is zeker niet zo fijn. Er zijn Tesla-rijders die al 5 jaar of langer geleden EAP of zelfs volledig zelfrijdende besturing (FSD) hebben aangekocht en ook nog wachten op de realisatie van de aangekondigde functionaliteiten. Je investeert in een toekomstige technologie die dan duurder gaat worden. De auto moet wel al die tijd in je bezit blijven, want het EAP/FSD heeft nu op de markt niet veel waarde.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |