In deze blik op de week aandacht voor de Cybertruck in de sneeuw, een navigatiebestemming invoeren, alle Model Y's nu uit Berlijn? en nog veel meer... Model Y RWD uit Berlijn Nu ook de kleuren Quick Silver en Midnight Cherry Red te bestellen zijn in de RWD uitvoering, kunnen we waarschijnlijk concluderen dat alle varianten van de Model Y voor Europa gefabriceerd gaan worden in Giga Berlijn. Alle modellen en kleuren worden conform de configurator-informatie in Q3 geleverd. Rationeel gezien kan je, als je in de markt bent voor een nieuw auto vanaf circa 45k, niet om een Model Y heen. Qua veiligheid, bouwtechniek, aandrijflijn efficiency, software integratie, beschikbare laadinfra, totale kosten per kilometer, e.d. is er niets beters. En dan ook nog de hardware voor toekomstig autonoom rijden al aan boord. Emotioneel zijn er heel veel andere keuzes te maken. Dat is gelukkig voor iedereen anders. Meer informatie over het bestelproces is hier te vinden. Nieuwe standaard kleur in de VS In de VS is nu grijs de standaard kleur geworden en dus zonder extra bijkomende kosten besteld kan worden. Voor Europa zou dit dan QuickSilver moeten worden. Dat lijkt mij sterk. Eventueel weer terug naar zwart zie ik eerder gebeuren. Maar het kan net zo goed wit blijven. Cybertruck in de sneeuw De laatste weken natuurlijk veel berichten over de Cybertruck. De productiestart is aanstaande. Nog even en dan zal de datum van het delivery-event wel genoemd gaan worden. Ik verwacht eind augustus, begin september. Er zijn mooie beelden opgedoken van de wintertesten in Nieuw Zeeland. Goed te zien hoe de vierwiel besturing op ijs getest wordt. Elon deelde vandaag (zaterdag) nog onderstaande foto van de Cybertruck na zijn rondje door Austin. Zou deze in Austin geproduceerd zijn en niet in Fremont (tesproductie)? Navigatie route instellen Je Tesla heeft verschillende opties om je bestemming in de navigatie in te voeren. Uitgangspunt is dat de auto “weet” waar je naar toe wilt. Heb je “thuis” en “werk” ingesteld, dan staat bijvoorbeeld als je ’s morgens instapt het werkadres ingevoerd. Einde van de dag andersom. Je kan ook het zoekvenster naar rechts slepen om thuis cq. werk snel in te stellen. Daarnaast krijg je op basis van de dag en het tijdstip ook suggesties aangedragen op basis van eerdere ritten. Heb je de agenda gesynchroniseerd en staat er bij een afspraak een adres, ook dan staat deze direct in de navigatie. Uiteraard kan je de bestemming via een stemcommando inspreken. Ga je naar een zakelijk adres (winkel, restaurant, e.d.) dan is vaak het invoeren van de naam al voldoende om het adres te selecteren. Je kan ook vanaf de telefoon een navigatiebestemming naar de auto sturen. In de Tesla app, Google Maps of Kaarten van Apple kan je de route plannen en de bestemming naar de auto sturen door op delen te klikken en dan de Tesla-app te selecteren. Handig! Uiteraard geen laadstress. Je ziet na het invoeren van je bestemming met hoeveel procent rijbereik je aankomt en ook weer terugkeert naar het vertrekpunt. Als je bestemming alleen bereikt kan worden met een laadstop onderweg, dan wordt deze natuurlijk ingepland. Het kan handig zijn om even vooruit te denken als je op de plaats van bestemming geen laadmogelijkheid hebt. Als je de volgende rit ook al invoert (trip), dan zie of je voldoende rijbereik hebt om tot een laadpunt te komen vanaf je bestemming. Zo niet, wordt een laadstop ingepland. Onderweg laden via navigatie In de navigatie zie je niet alleen de laadpunten van Tesla, maar ook van gevalideerde andere aanbieders. Gevalideerd wil zeggen dat Tesla redelijk streng is met het opnemen van laadpunten van derden, aangezien er niets zo vervelend is dan een defect laadpunt aan te treffen. Soms lijkt een ingeplande laadstop niet logisch. Hij komt ogenschijnlijk te vroeg of wel erg laat. Soms past de navigatie de laadlocatie ook aan tijdens het rijden. Bijvoorbeeld bij fors meer of minder verbruik of bij een erg drukke locatie. Je kan ook altijd zelf een alternatief invoeren door op het scherm in de auto de laadpunten te laten weergeven en er dan een selecteren en toevoegen aan je rit. Na vier jaar Tesla laat ik de auto meestal zijn gang gaan en stop ik op de plekken waar aangegeven wordt om te laden. Blijkt meestal toch wel het meest efficiënt te zijn en “minder stress”. Deze week nog vertrokken uit Parijs met een eerste laadstop met een aankomst met 1%. Zou ik 2 jaar geleden nooit gedaan hebben, nu heb ik voldoende vertrouwen en rij ik gewoon. Mocht het verbruik hoger liggen dan verwacht, dan krijg je een melding om onder een bepaalde snelheid te blijven. Deze melding overigens niet gehad. Trouwens, veel Tesla’s in Frankrijk gezien en ook veel nieuwe SuC’s locaties. Frankrijk heeft nu ook een V4 locatie, de tweede in Europa (na Harderwijk). Hij is te vinden bij het Ibis hotel in Clermont-Ferrand. Boom op Tesla Alle Tesla’s hebben een groot glazen dak. Dat staat niet alleen erg mooi, maar maakt de Tesla’s ongekend sterk en veilig. Dat bleek deze week ook weer na een zomerstorm in Nederland. Een boom viel bovenop Tesla. Record kwartaal Zoals verwacht leverde Tesla record cijfers af. Meer dan verwacht werd door de Wall Street Analisten en dat was ook te merken aan de koers de afgelopen week. Toch is er steeds weer discussie over de route van Tesla op weg naar 20 miljoen voertuigen per jaar in 2030. Tot nu toe zitten ze prima op koers. Natuurlijk gaat Tesla die route naar 20 miljoen voertuigen niet maken met auto’s zoals we die nu kennen. Ook al komt er mogelijk nog een kleinere Tesla naast de S3XY-modellen, Cybetruck, Roadster of Semi. Zo’n 15 miljoen voertuigen moet toch echt gezocht gaan worden in de productie van robotaxi’s in verschillende verschijningsvormen. Level 4/5 nog dit jaar? Elon bevestigde deze week bij de opening van het WAIC2023 nogmaals dat hij verwacht dat Tesla dit jaar tot level 4/5 komt. Dat is overigens nog wat anders dan afronding van een legalisatieproces. Hij weet dat hij deze voorspelling al eerder gedaan heeft en dat hij er naast zat! Maar nu? Als voorbeeld noemde hij zijn eigen ervaringen met een versie van FSD waar hij zelf mee kan rond rijden. Het bestaan van een "Elon-versie" is al vaker genoemd. Het is speculeren over wat hij wel heeft en de consument nog niet. Waarschijnlijk heeft hij de versie waar geen oude software code meer inzit. Dus alles via Tesla Vision en de neurale netwerken. Zonder de "nags" en niet overdreven op veiligheid ingesteld. Mobiliteitstransitie
Veel mensen rijden een Tesla zonder te weten wat Tesla’s ambities zijn, waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn qua simplificering van het interieur, de aanwezigheid van al die camera’s, het data verzamelen, het bestaan van shadowmode, e.d. Helemaal prima. Gewoon lekker genieten. Maar wil je meer weten over de missie en visie van Tesla, en wat dat voor jou kan gaan betekenen, lees dan ook eens een blog op Teslamagazine.
1 Opmerking
Edward
11/7/2023 09:37:49
Buiten dat het weer goed stuk is,.... Complimenten hadden we al uitgedeeld. Maar we leven in week 27, blik op de week staat nu op 36. Zo kom je wat weken te kort en dat zou zonde zijn !
Antwoorden
Laat een antwoord achter. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
Maart 2025
Categorieën |