In deze blik op de week wederom aandacht voor de vernieuwde Model 3, Hilton gaat Tesla, Giga Berlijn per trein bereikbaar, Elon over AI en nog veel meer... De Tesla-familie voor nu compleet Onderstaande foto werd door het Tesla-kanaal op X geplaatst. Alle modellen op één trailer, voortgetrokken door een Tesla Semi. We kunnen net niet zien of Optimus in de Semi zit! Treinstation Giga Berlijn in gebruik genomen De afgelopen maanden hebben we de bouw kunnen volgen van de spoorlijn en het treinstation bij Giga Berlijn. Deze week vond de opening plaats van een spoorverbinding welke personeel gratis naar de fabriek moet brengen. Het station ziet er gelikt uit. Uiteraard zonnepanelen, ledstips en aan de kopse kanten driehoekige led-schermen met beelden van het productieproces. Op de dronebeelden is goed te zien dat ze het einde van bouwfase 1 aan het naderen zijn. De infrastructuur met parkeerplaatsen, wegen en dus het treinstation is nagenoeg klaar. Ook de hoofdingang is ver klaar. Het ziet er allemaal minder chaotisch uit. Maar zoals verleden week kort toegelicht, de plannen voor de verdere uitbouw liggen klaar. Dat maakt dat we de komende jaren kunnen gaan volgen hoe de productiefaciliteiten voor voertuigen op het generatie III platform, optimus, batterijen en andere producten vorm krijgen. Model 3 en Model Y op IAA Tesla is niet zo van de auto shows. Op de Detroit Autoshow de komende zijn ze niet.Als ze er al staan, dan zijn het bescheiden stands. De producten moeten voor zich spreken en aandacht trekken kan ook via andere kanalen. Toch verscheen Tesla deze week met de Model 3 en Model Y op de IAA in München. De Model Y uit Giga Berlijn kennen de Duitsers natuurlijk wel. Maar ze hadden wel min of meer de primeur met de vernieuwde Model 3 uit Giga Shanghai. Deze trok natuurlijk veel aandacht! Op social media gingen de foto’s rond met de CEO’s van NIO en BYD op de Tesla stand. De vernieuwde Model 3 wordt heel goed ontvangen, ook door de main-stream autobladen. Je kan simpelweg niet meer om Tesla heen. En ook niet meer met goed fatsoen negatief zijn om de BEV-revolutie af te remmen. Nagenoeg alles klopt aan deze auto. Op de punten waar ze in het verleden nog wel eens kritiek kregen, is nu geanticipeerd. Of door Tesla zelf, door de kwaliteit en/of functionaliteit te verbeteren. Of door de consument zelf. Met name dat laatste is bij Tesla aan de orde. We moeten gewoon wennen aan alle veranderingen welke Tesla te weeg brengt in onze zo geliefde wereld van auto’s. Alles gaat anders. Wij mensen zijn niet zo van het veranderen. Dat gaat over verschillende fasen en begint vaak met weerstand en ongeloof. Waar de hele autowereld nu weer over “valt” is het verdwijnen van de bedieningshendels. Met name die voor de richtingaanwijzers. Een mooi voorbeeld van een eerste reactie op een verandering. Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ik denk dat we het gewoon zelf moeten gaan ervaren hoe het werkt zonder bedieningshendels en dat het vooral wennen is. Totdat je niet meer in gaten hebt dat het vroeger anders was. De situaties waarin het mogelijk lastig kan zijn, zijn natuurlijk sowieso verreweg uitzonderingen. Wat hebben we gemist aan de vernieuwde Model 3? De afgelopen week zijn we overspoeld met beelden en nieuwe informatie over de vernieuwde Model 3. Wat hebben we verleden gemist? Verrassend is dat Tesla een dode hoek waarschuwing heeft toegevoegd door in de speakers in de driehoek van de deur een rood led-licht te laten branden. Een slimme oplossing. Hoe het in de praktijk werkt is afwachten. Wat we ook gemist hebben is dat er ook nog fysieke knoppen zijn om de rijrichting te kiezen. Dus naast dat in principe de AI probeert de juiste rijrichting te kiezen of dat op het scherm de rijrichting gekozen worden, kan dat dus ook met knoppen, opgenomen in de interieurverlichting in het dak van de auto. Bij de Model S/X zitten deze buttons overigens in de middenconsole. Wat missen we aan de Model 3? Ofschoon de Model 3 een meer dan complete uitrusting kent, zijn er nog altijd wel een aantal items die missen. Er is geen elektrisch bediende frunk, een zogenoemde powerlift, zoals op de achterklep. Wel heeft Tesla een systeem toegevoegd om voetgangers te beschermen door de motorkap om hoog te laten komen om hiermee de impact te reduceren. De knie-airbags zijn verdwenen en vervangen door een centrale airbag. Ook een HEPA-filter zit er niet in. De achterbank heeft wel geperforeerde zetels, maar het ontbreekt aan ventilatie op de achterbank. Of zit het er wel in, maar volgt een activatie later alsnog via de software? Ik denk het niet. De voorstoelen hebben ook geen massagefunctie, zoals in de Model S/X. Ondanks dat het onderstel is aangepast blijft voor sommigen luchtvering tot echt een gemis. Misschien zien we die wel in een Plaid variant. Wat we ook (nog) missen in de optie om een Yoke stuur te kiezen. Yoke-stuur duurder geworden De optie voor de Yoke werd deze week duurder voor de Model S en X. Van eerst de standaard, tot een gratis keuze optie naast een traditioneel stuur, naar een kleine meerprijs, naar nu een optie voor € 1.000. Ik denk dat ze beter het Yoke stuur naar de shop kunnen verplaatsen en dan achteraf bij een Service Centrum op de modellen zonder bedieningshendels de Yoke gemonteerd kan worden. Verschil in rijbereik op 18 inch of 19 inch De vernieuwde Model 3 laat in configurator standaard het WLTP rijbereik zien van de RWD op de 19 inch NOVA-velgen. De 513 km wordt 544 km als bij wielen de 18 inch Photon-velgen gekozen worden. Bij de Long Range hetzelfde. De 18 inch zijn goed voor 678 km en de 19 inch voor 629 km. Maakt het wat uit? Daar waar WLTP voor is bedoeld, zeker. Je kan dan BEV’s onderling vergelijken onder dezelfde omstandigheden. Ofschoon dat natuurlijk niet zo veel zegt over het feitelijk rijbereik in de werkelijke rij-omstandigheden in jou situatie. Alle uitvoeringen van de Model 3 hebben nu een rijbereik welke langer is dan een gemiddelde blaas tijdens een lange autorit kan volhouden! Zeker als je wat ouder bent. We willen altijd alles over rijbereik weten, maar misschien is een beetje kennis over de werking van de blaas ook handig om rijbereik in perspectief te plaatsen. Grapje! Voer je de noodzakelijke sanitaire stop uit bij een supercharger dan kan je de RWD met 170kw laden en de LR met een piek van 250kw. Een kwartier later heb je zeker weer 200km of meer aan boord bijgeladen. Destination Charging Tesla heeft met de derde generatie Wall Connector Wifi toegevoegd en via de software de mogelijkheid gecreëerd om bij minimaal vijf en meer Wall Connectors een eigen tariefplan aan te bieden voor de gebruikers van die laadpalen. Een Wall Connector kost in NL € 500. Aanmerkelijk lager en vooral eenvoudiger in het gebruik dan alternatieven. Toch schiet het niet erg op met de uitbreiding van de destination chargers. Daar komt in de VS nu verandering in. Deze week werd duidelijk dat de Hilton hotelketen in de Noord Amerika tot 20.000 van de Wall Connectors gaat plaatsen bij circa 2.000 hotels. In de VS is dat een universele wall connector met zowel de NACS als de universele J1772. Nu er één schaap over de dam is, zullen er meer volgen. Net als bij de Superchargers zal Tesla ook voor wat betreft laadpalen op bestemmingen een dominante partij gaan worden. Gewoon door de lage prijs, eenvoud van bediening en via de software de optie om eenvoudig maatwerk tariefplannen te maken. Als ondernemer ben je dus niet afhankelijk van een tussenpartij met een eigen verdienmodel in ruil voor het “ontzorgen”! Door dat ontzorgen zijn de laadtarieven dan voor de gebruikers vaak weer onnodig hoog of onduidelijk! En wordt het bijna niet gebruikt. Met thuisladen, Supercharging en laden op bestemming van Tesla wordt het een kinderspel. Biografie van Elon Musk De komende week verschijnt de langverwacht biografie van Elon Musk, opgetekend door Walter Iscaacson. Er zullen heel wat zaken aan de orde komen die in de media een andere lading krijgen. Deze week begon het al met de rol van Musk met zijn starlink-satelieten in de Oekraïne-oorlog. Er staan gewoon veel belangen op het spel als de wereld van communicatie, mobiliteit en energievoorziening op de schop gaat! In Time een mooie passage uit dit boek. Een must read! Het laat zien hoe bezorgt Elon is over de AI ontwikkelingen. Hij was er bij toen de jongens met de brains en het geld met AI aan de slag gingen. Dat is wat anders dan in wetenschappelijk wereld in modellen en concepten experimenteren. Dat Elon niet de enige is die erg bezorgd is, is inmiddels bekend. Er is wel enige beweging op weg naar een AI-waakhond, maar het gaat erg traag. Ik denk doordat er maar weinig mensen op de wereld zijn die het potentieel van AI goed kunnen doorgronden, omdat je echt diepe kennis moet hebben van de noodzakelijke hard-en software, energiecapaciteit, aantal menselijk talenten, e.d. om te begrijpen hoe het werkt, hoe het zich zou kunnen gaan ontwikkelen, de exponentialiteit van een disruptieve verandering en wat de consequenties dan kunnen zijn. Dat Elon een eigen AI bedrijf is gestart om tegenwicht te bieden aan Google en Microsoft moeten we volgens mij niet zien als een commercieel belang. In tegendeel zelfs. Meer in het belang van de mensheid. De toekomst gaat het leren! Zwarte trim dof geworden door een autowasstraat? Ik kwam onderstaande video tegen waarin een tip gegeven wordt om een dof geworden zwarte trim weer te laten blinken. Ik heb geen idee of dit voor veel Tesla-eigenaren een probleem is, maar mocht het zo zijn, dan is het misschien de moeite waard om even te kijken, De Model 3's komen er aan! Giga Shanghai is inmiddels de vernieuwde Model 3 volop aan het produceren. Op onderstaande video is te zien dat ze klaar staan om verscheept te worden. In oktober gaan we ze op de Europese wegen zien. Wil je een Model 3 bestellen dan is er momenteel geen referralbonus voor koper en/of Tesla-bezitter.
3 Comments
Edward
10/9/2023 13:42:08
Dag,
Reply
Dominic
10/9/2023 14:22:44
Mooi stukje weer! Wat er mist is natuur de terugkeer van de parkeersensoren. Dat Tesla vision gedoe werkt voor geen meter met parkeren. Verder had er wat mij betreft wel een achterwisser op mogen komen. En dan de richtingaanwijzers; er is natuurlijk een reden dat geen enkel ander merk dit op deze manier doet/overneemt (net zoals het verwijderen van parkeersensoren en radar/lidar). Op rechte stukken stukken werkt het prima als je richting aan moet geven maar op rotondes als je beide handen aan het stuur hebt en dit helemaal gedraaid is dan is het natuurlijk godsonmogelijk. En dit is allesbehalve een uitzonderlijke situatie; het stikt de moord van de rotondes in Nederland en Europa. Verder een zeer fraaie auto geworden maar ik ben toch blij met mijn 2021 model met parkeersensoren en normale richtingaanwijzers (en radar ook al is die gedeactiveerd).
Reply
Edward
11/9/2023 07:55:29
Inmiddels 7500km met de richting aanwijzers op het stuur (yoke). In het begin was het best lastig op rotondes, na het plaatsen van een Ikea deur stopper (doorzichtig bolletje), ging het al stuk beter. Inmiddels is het bolletje weer weg en gaan de rotondes 9/10 keer zonder problemen.
Reply
Leave a Reply. |
Bericht ontvangen als er een nieuwe uitgave klaar staat? Volg dan op X
Archieven
September 2024
Categorieën |